با ما در ارتباط باشید: 0314566
استراتژیست محتوا کیست؟

وب سایتی که ده‌ها محتوای مختلف رو ارائه می‌کند،به کسانی نیاز دارد که تصمیم‌گیری زمان و چگونگی ارائه محتوا را بر عهده بگیرند.همچنین به اشخاصی نیاز دارد که بتواند بهترین روش برای ارائه محتوا و اینکه توسط چه کسی نوشته شوند را تعیین کند.این شخص استراتژیست محتوا خوانده می‌شود.استراتژیست محتوا یا content strategy یک عنوان شغلی است.تعدد تعاریف و نگرش ها و اختلاف نظرها در این حوزه بسیار زیاد است.تنها نکته ای که شاید مشترک باشد این است که،اقتصاد آینده را استراتژیست ها مدیریت و رهبری می کنند.
با توجه به اینکه امروزه تقاضا برای محتوا رو به رشد است، تقاضا برای استخدام استراتژیست محتوا نیز با رشد روبرو خواهد بود. استراتژی محتوا یک رشته نسبتاً جدید است،بنابراین جای تعجب نیست که سازمان ها و ادارات برای تعریف مهارت های استراتژیست محتوای مورد نیاز خود با مشکل روبرو شوند.

معمولاً سازمان ها می خواهند از استراتژی محتوا استفاده کنند، اما اغلب اتفاقاتی دیگر رخ می دهد که به این شرح است:
معمولاً تولیدکنندگان محتوا کاندید و نامزد پست شغلی استراتژیست محتوا هستند، با وجود اینکه آنها بطور کامل و دقیق از مهارت های مورد نیاز تولید استراتژی محتوا برخوردار نیستند.
معمولاً افرادی را استخدام می کنند که توانایی بالای مذاکره و در عین حال تجربه عملی کمی دارند.
به عبارت ساده، در مورد این موضوع که برای چه دنبال استخدام شخصی با این پست شغلی هستیم و اینکه چطور شخص با تجربه ای را پیدا کنیم که بتواند نتایج خوبی را در این زمینه به ارمغان آورد، از علم و بصیرت کافی برخوردار نیستیم.
نقش های دیگری در کنار استراتژیست محتوا (Content strategist) نظیر مدیر ارشد محتوا (Chief Content Officer) و استراتژیست بازاریابی محتوا(Content Marketing Strategist) هم هستند.
مقصد یک استراتژیست محتوا همواره مشخص است و تنها تعیین مسیر حرکت برای رسیدن به هدف از اهمیت برخوردار است. پیمودن این مسیر تعیین شده برای رسیدن به مقصد، از روش های مختلفی مانند تهیه شعار های تبلیغاتی، پوسترها و سایر انواع محتوا ممکن میشود.یک استراتژیست محتوا باید براساس زمانبندی و شرایط و موقعیت، محتوا را تولید کند.

شما در یک استراتژیست محتوا به دنبال چه می گردید؟

همه ی استراتژیست های محتوا برابر نیستند. برخی در جنبه های تحریریه محتوا (نوشتن، پیام رسانی، تن صدا) تخصص دارند، در حالی که برخی دیگر در طراحی هنری محتوا و مهندسی محتوا تخصص دارند .مهم ترین نکته توانایی کمک به شما در تدبیر و اتخاذ استراتژی مورد نیاز است.استراتژی نرم افزار نیست،برنامه ریزی پروژه نیست،استراتژی نحوه ی شروع به کار شما و با چه کسی کار کردن نیست!
ابتدا به دنبال افرادی باشید که در محتوا اعم از بازاریابی، فنی، آموزشی و هر نوع محتوای دیگر،مجرب و ماهر هستند و پس از آن به دنبال طراحی تجربه کاربر و مهارت های مهندسی باشید.
در وهله ی اول، در شرکت خود به دنبال چنین افرادی باشید: استراتژیست های محتوا و یا معماران اطلاعات، در حال کار بر روی آزمایش محتوا در مقابل اجرای زیرساخت و فن آوری هستند. همچنین می توانید از یک مشاور استراتژی محتوا و یا شرکت مشاوری که می تواند به شما در استخدام یک فرد کمک کند،استفاده کنید. شرح شغل خود را نسبت به موقعیت های کار شرکت های دیگر،در استراتژی محتوا و معماری اطلاعات،مدلسازی کنید.
پس از آنکه برخی نامزد ها را شناسایی کردید،آنهایی را که هم به صورت انتزاعی و هم به صورت تحلیلی فکر می کنند، جدا کنید.این افراد مشکلات را به عالی ترین وجه ممکن حل می کنند،به دنبال علل عمقی و دقیق هستند، اهداف و نیازهای نقش های دیگر را در یک تیم بین رشته ای درک می کنند و می توانند بر آنها نفوذ و تأثیر داشته باشند. استراتژیست محتوا باید تیم را برای پیاده سازی یک چشم انداز کنار هم جمع کند،بنابراین آنها نه تنها باید یک چشم انداز داشته باشند بلکه باید آن را برای خرید های عمده و ایجاد اشتیاق به اشتراک و ارتباط بگذارد.
شما به استراتژیست محتوایی نیاز دارید که می تواند نقاط قوت شما را تکمیل کند،طوری که بتوانید هر دو جنبه ی ویرایشی و فنی محتوا را ارائه دهید. اگر از تقاضاهای ویرایشی خسته شده اید،به کسی نیاز دارید که می فهمد. بهترین شیوه های تولید،ساختار و معناشناسی را می داند، کسی که مناسب ترین سیستم ها و روش های ارسال چند کاناله و مواردی از این قبیل را می شناسد. پیدا کردن این افراد آسان نیست؛ چرا که همه به دنبال آنها هستند.
مدیران کنونی می توانند به شکلی شگفت آور یک استراتژیست محتوای خوب باشند.در اکثر موارد بهترین استراتژیست ها سابقه ی ساخت محتوای بسیار خوبی دارند. اگر شما بتوانید در حوزه ی خود،افراد مجربی در ایجاد محتوا پیدا کنید ،حتی اگر هرگز لقب بازاریاب محتوا یا استراتژیست محتوا را نداشته اند،تقریباً می توانند به طور قطع چیزی را که شما از یک استراتژیست می خواهید به شما بدهند، یعنی بینشی که به بهترین نحو بتوانید به مخاطبان خود در طی زمان و به شکل سازمان یافته دست پیدا کنید.
به دنبال افرادی باشید که استراتژی ای را ایجاد می کنند که می توانید اجرایش کنید.اگر نشانه ای از تعامل را در مورد آنها دیدید،با دعوت کردن به صرف چایی از آنها تشکر کنید.این افراد را می توان بجای بکار گرفتن توانایی خودتان در اجرای استراتژی آنها،با توانایی آنها برای رشد و کسب پاداش، ارزیابی کرد.شما به همکار و شریکی نیاز دارید که مشکل شما را می فهمد و تنها زمانی خوشحال است که شما موفق می شوید.
آنچه که مهم است این است که استراتژیست محتوا از هنر و صنعت به گرمی استقبال می کند.
از استراتژیست محتوا بپرسید که چگونه به افراد تیم کمک می کنند تا موارد زیر را انجام دهند:
• جلب توجه مخاطبان
• تبدیل آن توجه به ارزش
• تعریف اهداف کسب و کار قابل دسترسی
• ایجاد تاکتیک هایی برای رسیدن به آن اهداف
• حرکت پایاپای با آخرین تغییرات در این رشته

هر استراتژیست محتوا دارای مجموعه ای منحصر به فرد از مهارت هاست.اما باید مهارت ها و سوابق کاری آن افراد را پیدا می کنیم که اغلب با این دو حوزه در تناسب است:

استراتژیست محتوای ویرایشی

ممکن است یک پیش زمینه در کپی رایتینگ، روزنامه نگاری، یا استراتژی برند داشته باشد. این افراد می توانند در تعریف لحن و پیام رسانی برای سایت کمک حال باشند و حتی به عنوان یک ویرایشگر مدیریتی خدمت کنند.


استراتژیست محتوای ساختاری:

ممکن است یک پیش زمینه در علوم کتابداری، معماری اطلاعات، و یا مدل سازی داده ها داشته باشد. این افراد می توانند در برنامه ریزی اجرای یک سیستم مدیریت محتوا کمک کنند و یا محتوای سازمان یافته، ابرداده و طبقه بندی ها را تعریف و تعیین نمایند.

در نهایت به دنبال طراحان و برنامه ریزان واقع بین باشید.

5 از 5