با ما در ارتباط باشید: 0314566
تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا(content calendar) که با عنوان «تقویم تحریریه» (editorial calendar) نیز شناخته می شود، یک برنامه مکتوب از زمان و مکان تصمیم گیری برای انتشار محتوای آینده است. تقویم محتوا، برنامه انتشار شما را براساس تاریخ نظم می دهد تا بتوانید مهلت های خاصی را برای خود مشخص کنید. با این کار فرصت های فعالیت را از دست نخواهید داد.

نیازی به بررسی دقیق آمار مربوط به حجم انتشار محتوا نداریم، چرا که در سالهای اخیر به وضوح شاهد بوجود آمدن انبوه کسب و کارهای اینترنتی و حسابهای کاربری شخصی هستیم. در مقابل تولید انبوه محتوا، جلب توجه کاربران برای خواندن مطالب بسیار سختتر شده است. از دلایل آن می توان به اطلاعات بیهوده اشاره کرد که باعث گیج شدن کاربران می شود یا به دلیل تکراری بودن،کاربران حتی راغب به خواندن کلمه دوم متن نیستند.یک تقویم محتوای کارآمد می تواند وقت و انرژی لازم برای تولید محتوا را بهینه کند. همچنین باعث سازماندهی وظایف و پیشبرد کار بصورت روزانه می گردد. از همه مهم تر مخاطبان بصورت پیوسته و مستمر با ما در ارتباط خواهند بود.به عبارت ساده، تقویم محتوا، تقویمی است که جزییات محتوایی که قرار است تولید کنیم را مشخص می کند(مثلا به صورت روزانه) بعلاوه تخمینی از زمان مورد نیاز برای انجام هر قسمت را نیز در بر می گیرد.

 

چرا تقویم محتوایی مهم  است؟

اگر وبلاگ شما فقط یک سرگرمی است که برای انتشار یک پست گاه به گاه از آن استفاده می کنید، پس احتمالاً نیازی به تقویم محتوایی ندارید.

اما اگر برای رونق کسب و کار آنلاین خود از بازاریابی محتوا استفاده می کنید، سازماندهی محتوا کاری مهم و کلیدی است.

در اینجا از سه دلیل اهمیت تقویم های محتوا که به استراتژی بازاریابی محتوای شما کمک می کند نام می بریم:

اول، تقویم محتوا اطمینان می دهد که همه کارهای مربوط به محتوای شما به موقع و طبق برنامه ریزی قبلی اتفاق می افتند.

اگر در برنامه ریزی تولید محتوا بی نظم باشید، چیزهایی را فراموش خواهید کرد یا کمتر منتشر کنید یا از به روزرسانی مقالات قدیمی غافل می شوید.

با استفاده از تقویم محتوایی هیچ جای خالی ای در برنامه ی فعالیت شما در فضای مجازی ایجاد نخواهد شد.

دوم، تقویم، همکاری شما و تیم شما را آسان می کند.

اگر یک وبلاگ یک نفره هستید، در وهله اول حتی ممکن است حس کنید نیازی به تقویم محتوا ندارید.

اما اگر اشخاصی به تولید محتوای شما کمک می کنند یا یک تیم تولید محتوا هستید، به ابزاری نیاز دارید که فعالیتهای همه ی شما را با هم هماهنگ کند.

سوم، تقویم محتوا به شما یک نمای کلی از کارهایی که قرار است در آینده انجام شود می دهد. به این ترتیب، می توانیم کل استراتژی بازاریابی خود را برای چند ماه آینده به صورت خلاصه مشاهده کنیم.

 

فواید تقویم تولید محتوا

1.   با سازماندهی محتوا در وقت صرفه جویی کنید

حفظ تقویم شبکه های اجتماعی به شما امکان می دهد از قبل برنامه ریزی کنید، کارهای خود را به صورت دسته ای انجام دهید، از انجام همزمان چند وظیفه پرهیز کنید و تمام ایده های خلاقانه ی خود را برای تولید محتوای بعدی یادداشت کنید.

برخی از ابزارهای تقویم رسانه های اجتماعی به شما امکان می دهند پست های شبکه های اجتماعی را زودتر از موعد تنظیم کنید.

2. به طور مداوم فعال می شوید

چون محتوا را از قبل آماده کرده اید می توانید محتوا را با سرعت و درست سر موقع انتشار دهید.

3. اشتباهات شما کاهش پیدا می کند

در محتوای متنی اشتباه تایپی شما کمتر می شود و همچنین خطر اشتباهات بزرگ را کاهش می دهید. برنامه ریزی پیش از موعد برای پست ها به این معنی است که می توانید در گردش کار خود متن ها و به طور کلی تمام محتواها را چندین بار قبل از ارسال بازبینی کنید.

4. مناسبتهای های مربوط را از دست نمی دهید

تقویم محتوا به شما امکان می دهد مناسبتهای مرتبط با حوزه ی فعالیت خود را فراموش نکنید و به اقتضای آن مناسبت ها محتوا تهیه کنید.

ساخت تقویم محتوایی:

7 نکته برای ساخت یک تقویم موثر در رسانه های اجتماعی وجود دارد:

  • محتوای فعلی شبکه های اجتماعی خود را بررسی کنید
  • کانال های انتشار محتوای خود را انتخاب کنید
  • برای دارایی های محتوایی خود، یک کتابخانه ی محتوا درست کنید
  • مراحل گردش کار را در تقویم مشخص کنید
  • زودتر از موعد، شروع به ساختن پست هایی بعدی خود کنید
  • از تیم خود برای بررسی دعوت کنید و از بازخورد آنها برای بهبود استفاده کنید
  • در پایان زمانبندی را به صورت قطعی مشخص کنید و شروع به انتشار کنید

چهار مرحله برای ایجاد تقویم محتوا

- تعیین پرسونای کسب و کار : آیا کسب و کار ما جدی است یا تفننی؟ حرفه ای یا سرگرم کننده؟ آیا قرار است محتوا به صورت مستقیم بر کسب و کار ما تاثیر بگذارد؟ چه سوالاتی در زمان شروع کسب و کار خود داشتیم؟ آیا الان قادر به پاسخ هستیم؟ مخاطبان ما نیاز به چه اطلاعاتی خواهد داشت؟

- مرحله دوم ایجاد تقویم محتوا برای یک تا شش ماه: تولید محتوای لازم برای تقویم را برنامه ریزی می کنیم. در این مرحله مناسبتهای مهم و مرتبط را در تقویم درج می کنیم.

- مرحله سوم تست کردن محتوا قبل از درج آن در تقویم: این موارد شامل ویرایش و بازبینی دقیق تر مطالبمان خواهد بود.

- مرحله چهارم بررسی پیوسته طرح و برنامه و توجه به شرایط: به عنوان مثال لازم نیست به صورت صد در صد وابسته به تقویم باشیم می توان همیشه مقداری زمان خالی در بین وظایف قرار داد که انعطاف پذیری برنامه ممکن باشد.

با طی کردن این مراحل می توانید برای تمام شبکه های اجتماعی و وب سایتتان تقویم محتوایی بسازید. و در نهایت محتوایی با کیفیت تولید خواهد کرد و فعالیت شما بهبود پیدا می کند.

از لینک زیر می توانید نمونه تقویم محتوایی آنلاین پونه مدیا را دانلود کنید:

 دانلود نمونه تقویم محتوایی آنلاین

پس از دانلود و موقع استفاده از قالب تقویم محتوایی بالا نکات زیر را مد نظر قرار دهید.
1. لیستی از هر نوع محتوایی که منتشر می کنید را بنویسید. بیشتر اوقات ممکن است پستهای کوتاه منتشر کنید، اما هنگامی که مطالعات موردی بزرگتری را منتشر می کنید، روند کار کاملاً متفاوت است. اگر از قالب های مختلف (مانند ویدئو و پادکست) استفاده می کنید، توصیه می کنم آن را نیز یادداشت کنید و در قسمت کلمات کلیدی نوع محتوا را نیز مشخص کنید.

2. هر یک از انواع محتوا را در مراحل ایجاد آن جدا کنید. به عنوان مثال، فرآیند ایجاد پست معمول وبلاگ من شامل چهار مرحله است: تحقیق کلید واژه ، طرح کلی، نوشتن خود محتوا و طراحی.
در حالی که برای فیلم های من، روند کار این است: پیدا کردن یک موضوع ، نوشتن فیلمنامه ، فیلمبرداری از فیلم ، ویرایش محتوا و افزودن گرافیک.

3. هر مرحله را به تقویم خود اضافه کنید: این کار یعنی ثبت کردن گردش کار. اگر با تیمی همکاری می کنید در کنار هر مرحله نام شخصی را که مسئول تکمیل آن است را نیز درج کنید.

 

تقویم محتوایی اینستاگرام

تقویم محتوایی اینستاگرام نیز دقیقا به همین روش ساخته می شود.

نمونه تقویم محتوایی برای اینستاگرام:

تقویم محتوایی اینستاگرام 

اگر می خواهید به سادگی شروع کنید ، یک تقویم محتوا در اکسل (Excel) یا Google Sheets تنظیم کنید. برای هر ماه از سال یک صفحه کار ایجاد کنید و سپس هر روز از هفته را در بالای صفحه تایپ کنید.
بعد از تنظیم چارچوب، موارد شناخته شده مانند تعطیلات، رویدادها، تبلیغات و مسابقاتی را که برنامه ریزی کرده اید شروع کنید. تعجب خواهید کرد که چقدر سریع تقویم محتوای شما پر می شود، اما هنوز چندین فضای خالی وجود دارد. این فضاهای خالی مکان مناسبی برای یادداشت نکات، نحوه کار و دیگر جزئیات است.
اکنون که برنامه ای دارید، می توانید به سمت ایجاد محتوا بروید. اگر قصد ایجاد پست هایی با پوشش متن یا سایر تصاویر طراحی شده را دارید، ده ها برنامه آن را برای همه سریع و آسان می کنند. میتوانید از نرم افزارهایی مانند Adobe Spark، Canva، PicLab، WordSwag استفاده کنید.
تعدادی پیشنهاد و نکته نیز قابل ذکر است. مثلا فراموش نکنید که برای هر روز به خصوص که در آن برنامه ای دارید شاخص یا ایندکس تعریف کنید در غیر اینصورت بین اطلاعات و برنامه ریزی ها گیج می شوید.
و دوباره فراموش نکنید برای ارتباط مستمر با مخاطب نیاز به برنامه و طرح دارید. همچنین تقویم محتوا می تواند برای کار گروهی بسیار مفید و کارآمد باشد، به این شکل که با توجه به تعریف هدف کسب و کار در این تقویم و مشخص شدن تمام وظایف به همراه تاریخ، قطعا کارها به بهترین شکل انجام خواهند شد. نکته قابل ذکر دیگر این است که با استفاده از تقویم محتوا، شما محصولی با کیفیت خواهید داشت برای مثال تصور کنید برای یک رویداد تیم ویدیو خود را تحت فشار بگذارید که محتوا مورد نظر شما را در زمان محدودی به شما تحویل بدهند حالا بجای این شرایط، با وجود تقویم محتوا تیم ویدیو از قبل در جریان محتوای مورد نیاز خواهند بود بنابراین کیفیت محتوا بالاتر می رود.
بطور کلی تقویم محتوا درک ما از محتوای لازم برای کسب و کار را بهبود می بخشد و درک دقیق و عمیق یعنی محتوای جذاب.

 

امتیازی ثبت نشده است.