با ما در ارتباط باشید: 0314566
بازاریابی درون گرا inbound marketing

یکی از اصطلاحاتی که در سال های اخیر  جای خود را به خوبی در مبحث بازاریابی باز کرده، بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) است که به آن بازاریابی جاذبه ای هم می گویند. این سبک بازاریابی در دنیای دیجیتال از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به نوعی آن را نقطه ی مقابل بازاریابی سنتی یا همان بازاریابی برون گرا می دانند. در این مقاله از پونه مدیا قصد داریم در مورد بازاریابی درونگرا از دیدگاه بازاریابی دیجیتال صحبت کنیم، پس بهتر است که اگر با بازاریابی دیجیتال آشنایی ندارید مطالب زیر را مطالعه کنید تا در پایان با دستهای پر به سراغ بازاریابی درون گرا بروید.

  1. بازاریابی دیجیتال چیست؟
  2. فرق بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ
  3. اصول دیجیتال مارکتینگ 

بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing چیست؟

به زبان ساده بازاریابی درونگرا یک روش بازاریابی است که در آن نظر دادن و صحبت کردن در مورد کسب یا برند شما را مخاطب شروع می کند. به عبارتی اگر نحوه ی بازاریابی شما به شکلی باشد که مخاطب احساس کند با پای خود به سمت شما آمده و شما به سمت او نرفته اید، شما بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای انجام داده اید. در ادامه برای اینکه درک بهتری از موضوع داشته باشید چند نمونه از بازاریابی درونگرا را به شما معرفی می کنیم.
بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing چیست؟

نمونه های یک بازاریابی درونگرا

  • مخاطب برای برطرف کردن نیاز و رسیدن به جواب سوال خود شما را در یکی از شبکه های اجتماعی پیدا می کند.
  • محاطب با استفاده از موتور های جستجو به دنبال وب سایت مورد نیاز خود می گردد و به وب سایت شما بر می خورد و چون خود مخاطب شما را پیدا کرده این حس که شما با تکنیک های بازاریابی او را به دام انداخته اید به طور کلی از او دور می شود.
  • به عنوان مثال یک کتاب یا جزوه آموزشی در مورد سئو سایت فروشگاهی یا طراحی سایت مطالعه می کنید و به شدت جذب محتوای آن می شوید، سپس بعد از کمی تحقیق متوجه می شوید که پونه مدیا آن را منتشر کرده است، به این ترتیب شما ترغیب می شوید که از خدمات ما استفاده کنید.

 بازاریابی محتوایی بازاریابی درونگرا

تاریخچه بازاریابی درونگرا

سال 2005 برای اولین بار اصطلاح بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) توسط برایان هالیگان (مدیر عامل و بنیان گذار Hubspot) استفاده شد. او بر این باور بود که این روش بازاریابی برای دو دسته از کسب و کار های دیجیتال بسیار موثر است:

  1.  کسب و کار های کوچک، ولی پر در آمد
  2.  شرکت های دانش بنیان

البته برایان هالیگان به عنوان یکی از بزرگان عرصه کسب و کار دیجیتال بر این باور است که امروزه بعد از گذشت یک دهه، همه ی کسب و کار ها می توانند با استفاده از امکاناتی مانند شبکه های اجتماعی از بازاریابی درونگرا استفاده کنند و دوره ای که فقط دو گروه از کسب کار ها می توانستند از آن استفاده کنند گذشته است.

 اصول بازاریابی درونگرا

چرا امروزه استقبال شدیدی از بازاریابی درونگرا می شود؟

دنیای امروز دنیای تبلیغات است و این موضوع در دنیای دیجیتال رنگ و بوی جدی تری به خود می گیرد، چرا که تنها فاصله مخاطب با محصول یا خدمات شما تنها یک کلیک است. همین موضوع باعث داغ تر شدن بازار رقابتی در تبلیغات شده است. در چنین شرایطی مخاطب از تبلیغات خسته شده است و تا حدودی می توان گفت که از آنها فراری است، برای همین سعی می کند که به قلاب تبلیغات گیر نکند و خود شخص، خدمت یا محصول مورد نظرش را پیدا کند. دقیقا همین جاست که نام تبلیغات درونگرا می درخشد. صاحبان کسب و کار های دیجیتال این موضوع را به خوبی درک کرده اند و گرایش بیشتری نسبت به تبلیغات درونگرا پیدا کرده اند. ست گادین می گوید: "به نظر من، بازاریابی محتوا (بازاریابی درونگرا) تنها روش بازاریابی است که این روزها برای کسب و کارها باقی مانده و تاریخ مصرف بقیه روش ها گذشته است".
پس اینکه امروزه شاهد رشد استفاده از بازاریابی درونگرا هستیم کاملا منطقی است.

برای اینکه با بازاریابی محتوا بیشتر آشنا شوید می توانید مطالب زیر را مطالعه کنید:

چه سبکی برای تولید محتوا انتخاب کنیم؟
روش های تولید محتوا چیست؟
استراتژیست محتوا کیست؟

مباحث اساسی در مورد بازاریابی درونگرا

موضوعاتی که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم نقش بسیار مهمی در بازیابی محتوایی دارند و باید توجه ویژه ای به آنها داشته باشید:

تولید و توزیع محتوا

شما باید یک محتوای با کیفیت و هدفمند تولید کنید و با استفاده از محتوای خود به سوالات مخاطبان پاسخ دهید تا آنها را کم کم به مشتری و سپس به مشتری بالقوه تبدیل کنید. همچنین شما باید محتوای خود را به درستی توزیع کنید و تا حد امکان آن را در دسترس مخاطبان احتمالی خود قرار دهید.

  • صبور باشید و پشت کار داشته باشید

یکی از راههایی که با استفاده از آن می توانید در ذهن مخاطبان جایگاه خود را باز کنید این است که مدام خود را جلوی چشم او بیاورید و خود را به عنوان یک منبع مفید و کارآمد به او معرفی کنید. روند اعتماد سازی در بازاریابی دیجیتال یک روند زمان بر است.

  • محتوای خود را بر اساس نیاز مخاطبان و مشتری ها تنظیم کنید.

شما باید بتوانید با محتوای خود این حس را به مخاطب بدهید که این محتوا دقیقا برای او تولید شده است. راه حل اساسی برای این کار این است که با مشتریان خود بیشتر تعامل داشته باشید و از نیازهای آنها با خبر شوید.

  • از راه های مختلف استفاده کنید تا محتوای خود را به دست مخاطب برسانید.

بازاریابی درونگرا باید به گونه ای باشد که از کانال های مختلفی به مخاطب شما نزدیک شود و به این صورت بتواند جای خود را در ذهن آنها باز کند. منظور از کانال های مختلف شبکه های اجتماعی، بهبود سئو و ... است.

  • هماهنگ و یکپارچه باشید.

شما تنها زمانی به نتیجه دلخواه خود دست پیدا می کنید که فعالیت های مربوط به بازایابی درونگرا را به صورت هماهنگ و یکپارچه انجام دهید. زمانی که شما یک محتوای با کیفیت را در محل مناسب و زمان درست منتشر کنید و بعد از آن محتوای خود را در شبکه های احتماعی و سایر پلتفرم ها باز نشر دهید حتما نتیجه خوبی می گیرید. دلیل این موضوع هم این است که محتوای شما مانند یک ماشین باید دارای اجزای هماهنگی باشد تا بتواند رو به جلو حرکت کند.

 بازاریابی جاذبه ای بازاریابی درونگرا بازاریابی محتوایی

تمرین هایی برای بازاریابی درونگرا

اولین تمرین برای پیشرفت شما در زمینه بازاریابی درونگرا این است که آگاهی خود را در این زمینه بالاببرید تا بتوانید از دنیای مبتدی ها بگذرید و به دنیای حرفه ای های دنیای دیجیتال وارد شوید.
بعد از کسب آگاهی نوبت این است که سراغ شرکت ها و یا فروشگاه های آنلاینی بروید که در حال انجام بازاریابی درونگرا هستند و روند کارهای آنها را تجزیه و تحلیل کنید و پیدا کنید که آنها از چه الگویی پیروی می کنند، سپس اطلاعاتی که به دست آورده اید را زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید تا بتوانید با سایر دوستان خود، موارد مربوط به بازاریابی درون گرا را بررسی کنید.

خب، بهتر است که از همین الان شروع کنید و به سراغ کسب آگاهی بروید. با کلیک کردن بر روی لینک های زیر به یکی از قوی ترین منابع اطلاعاتی در این زمینه دست پیدا می کنید.

امتیازی ثبت نشده است.