با ما در ارتباط باشید: 0314566
تست A/B چیست و  چه کاربردی در بازاریابی محتوا دارد؟

منظور از تست A/B چیست؟

تست A/B در یک روش کاملا مناسب برای ارتقاء کسب و کار شماست، در این روش شما دو راه فرضی را برای کسب و کار یا محتوا شما در نظر گرفته می شود: راه A و راه B . سپس بررسی می کنید که کدام یک از این راهها می تواند عملکرد شما را به حد اکثر برساند و نتیجه نهایی شما را بهبود ببخشد.

این تست در اصل یک روند ضروری برای بررسی عملکرد محتواست و با استفاده از آن در می یابیم که کدام راه (A یا B) به ما بیشتر کمک می کند تا بتوانیم سایست های گذاری ها و استراتژی محتوای خود را درست تعیین کنیم و تصمیم گیری های درست تری انجام دهیم. زمان استفاده از این تست و امتحان کردن راه های A و B بازخورد هایی که از مخاطبان دریافت می کنید، به شما کمک می کند که نوع محتوا و ویژگی هایی که برای مخاطبانتان اهمیت دارد را به دست بیاورید.
پس به زبان ساده تست A/B در بازاریابی محتوایی به این گونه عمل می کند که شما با تولید محتوا و آزمون خطای برنامه ریزی شده یک دید کلی راجع به موضوع محتوا، نوع محتوای تولیدی و ویژگی هایی که در محتوایتان باعث مشارکت بیشتر کاربر می شود به دست می آورید. مهم ترین بخش این تست آزمایش محتوای تولیدی و بررسی نتایج انتخاب ها و تصمیم گیری هایی است که در خصوص محتوا انجام می شود. در ضمن شما می توانید مطالب زیر را برای درک بهتر مفاهیم مربوط به بازاریابی محتوا مطالعه کنید.

 

مرحله آماده سازی پیش از تست A/B در بازاریابی محتوا

اولین اصل مهم در زمان انجام تست این است که اهداف خود را از بازرایابی محتوایی کاملا مشخص کرده باشید. اولین مزیت هدف مشخص این است که کم کم از مشکلات احتمالی در مسیرتان آگاه می شوید و نحوه ی حل کردن آنها را یاد می گیرید. همچنین ممکن است که شما در حال حاضر از یک استراتژی محتوایی مشخص استفاده کنید و اطلاعات خوبی هم در مورد بازار هدف خود پیدا کرده باشید. ولی چطور باید بفهمید استراتژی که روی آن تمرکز کرده اید و مسیری از آن استفاده می کنید بهترین نتیجه را برای شما با خود به دنبال خواهد داشت؟
در ادامه به بررسی 4 عنصر می پردازیم که شما می توانید با استفاده از آن ها از درست بودن مسیری که در آن هستید اطمینان حاصل کنید یا مسیر درستی را برای خود پیدا کنید.

 عنوان صفحه در گوگل

اول: سرفصل ها و عناوین مورد استفاده در محتوا

اولین عناصری که باید در بازاریابی محتوایی مورد آزمون قرار بگیرند، عناوین و سرفصل های محتوای تولیدی هستند، چرا که عنوان و سرفصل ها اولین مواردی هستند که توسط کاربران دیده می شود و در موفقیت بازاریابی محتوایی شما کاملا مهم و تاثیرگذار هستند و بررسی درست و انتخاب صحیح آنها می تواند شما را به سمت جذب مخاطب بیشتر و تبدیل مخاطبان به مشتری های بالقوه هدایت کند.
البته شما باید در نظر داشته باشید که به هان اندازه که عنوان و و سرفصل مناسب می تواند برای شما جذب مشتری داشته باشد، سرفصل های نامناسب و بد می توانند مشتریان شما را دفع کند و آنها را از شما دور کند.
برای بررسی کردن محتوای تولیدی شما می توانید دو سبک برای انتخاب عنوان خود در نظر بگیرید و مطالبی که با این عناوین منتشر می کنید را بررسی کنید ببینید که کدام عنوان تا چه حد در جذب مخاطب قوی تر بوده است. از طرفی در صورتی که شما یک صفحه در اختیار دارید و نمی توانید از دو محتوای جداگانه استفاده کنید، در چنین شرایط شما باید در بازه های زمانی، بازدید های مربوط به عنوان هایی که انتخاب کرده اید را بررسی کنید تا دریابید که کدام یک از بقیه راهها موفق تر بوده است. البته شاید این روش ها شاید به نظر شما خسته کننده و زمان بر بیاید، ولی اگر هدف شما پیشرفت ئر زمینه تولید محتوا و جذب مشتری های بیشتر است پس باید در این خصوص زمان بگذارید و خلاقیت بیشتری به خرج دهید.

تست A/B تصاویر سایت 

دوم: تصاویر استفاده شده در مطالب

یکی از بخش های مهم و جدا نشدنی در استراتژی محتوا استفاده از تصاویر مناسب و حرفه ای است، چرا که قدرت محتوای تصویری از محتوای متنی بسیار بیشتر است. به همین دلیل شما باید برای جذب مخاطب و راضی نگه داشتن آنها از تصاویر مناسب و حرفه ای استفاده کنید. مواردی که در ادامه به شما می گوییم روش هایی است که به شما کمک می کند که روش مناسب برای انتخاب تصاویر خودر را به دست بیاورید.

  • برای هرمحتوای دو عکس متفاوت در نظر بگیرید و عکس مورد استفاده در محتوای اصلی را جابجا کنید. به عنوان مثال از نویسنده که با خودکار در حال نوشتن است به سمت یک فردی در حال تایپ کردن بروید.
  • به جای عکس، از طرح های گرافیکی استفاده کنید. به عنوان مثال فرض کنید عکسی که انتخاب کرده اید در حال نمایش افراد منتظر اتوبوس است، ولی در تصویر بعد با استفاده از طراحی گرافیکی افرادی را رسم کنید که از بس منتظر اتوبوس بوده اند علف زیر پایشان سبز شده.
  • یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید چیدمان عکس ها و سایزی است که در مطلب نمایش داده می شود. سعی کنید شجاعانه چیدمان عکس ها و سایز بندی آنها را در مطالب خود تغییر دهید، البته دو نکته را در این میان باید در نظر بگیرید: اول این که کیفیت عکس ها افت نکند و دوم این که حتما نتایج مربوط به هر چیدمان را بررسی کنید. 

البته در این میان باید برای دقیقتر شدن نتیج تست، اصول مربوط به سئو تصاویر خود را همیشه درست و به جا انجام دهیدو مطلب زیر به شما کمک می کند تا این کار را به راحتی انجام دهید.

چطور بهینه سازی تصاویر سایت خود را بررسی کنیم

 

سوم: انتخاب درست فرم هایی که در سایت استفاده می شود.

یکی از موارد مهمی که در جلب نظر مخاطب تاثیر زیادی دارد و می تواند مخاطبان را دوباره به سایت شما بکشاند، طراحی حرفه ای و خلاقانه برای فرم های عضویت در سایت، عضویت در خبرنامه یا شرکت در قرعه کشی است. البته باید بدانید همان اندازه که طراحی درست و مناسب برای این صفحات مفید است و به کاربر احساس خوبی می دهد، استفاده نامناسب و طراحی بد باعث می شود که مخاطب از این که خواسته عضو سایت شما شود پشیمان شده و سایت شما را ترک کند.
شما می توانید تغییرات را روی فرم ها انجام دهید و اول از همه برای تست آنها از همکاران و خانواده خود استفاده کنیدو شما می توانید یک مجموعه فرم جلو آنها بگذارید و بگویید 2 عدد از این فرم ها را به دلخواه خود پر کنند. این طور می توانید فرم های بهتری برای سایت خود انتخاب کنید.

 ایجاد متن Call To action

چهارم: استفاده از Call To Action درست و حرفه ای

استفاده از CTA یا Call To Action یا همان امر کردن مخاطب به انجام کاری در سایت یکی از اصولی است که حتما باید از آن درمطالب خود استفاده کنید تا بتوانید با استفاده از آن مخاطبان خود را به سوی نتیجه بهتر راهنمایی کنید و به این صورتبتوانید مخاطب های عادی را به مشتریان القوه تبدیل کنید. استفاده از Call to Action مناسب و حرفه می تواند مخاطب را در سایت شما نگه دارد و باعث بهبود سئو سایت شما شود.
البته نکته بسیار مهم در این جا این است که امر کردن مخاطب به هر کاری باید به نفع او باشد و به عنوان مثال زمانی که شما به او می گویید: "روی مطلب زیر کلیک کنید تا اطلاعات بهتری در خصوص آن موضوع به دست بیاورید." باید حتما محتوای خوبی در آن خصوص داشته باشد و در یک کلام وعده سر خرمن ندهید.

 

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و توانسته باشید که دید بهتری نسبت به استراتژی محتوای خود به دست بیاورید.

در پایان از شما می خواهم که تمرین زیر را انجام دهید تا نتیجه بهتری از آموخته های خود در این مطلب بگیرید:

فرض کنید قصد دارید یک دسته مخاطب را تشویق به وارد شدن به سایتتان بکنید، برای این کار یک متن Call To Action خلاقانه بنویسید و آنرا در قسمت نظرات بگذارید تا درستی و کیفیت آنها را با هم بررسی کنیم.

امتیازی ثبت نشده است.