با ما در ارتباط باشید: 0314566
محتوای وایرال یا محتوای ویروسی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

ممکن است تا حالا کلمه محتوای ویروسی به گوش شما خورده باشد. نترسید محتوای وایرال یا ویروسی باعث ویروسی شدن سیستم شما نمیشود!

در این مطلب ما به بررسی محتوای وایرال و ویژگی های این نوع محتوا میپردازیم. با ما همراه باشید تا این اصطلاح را یاد بگیرید. 

محتوای ویروسی یا وایرال چیست؟ 

محتوای ویروسی ، محتوای آنلاینی است که به دلیل اشتراک و قرار گرفتن در شبکه های رسانه های اجتماعی ، وب سایت های خبری ، خبرنامه های ایمیل و موتورهای جستجو ، به سطح بالایی از اعتبار می رسد.
به بیان دیگر به هر محتوایی که شامل متن، تصویر، ویدئو، پادکست و ... شود و در سایت های مختلف، شبکه های اجتماعی به صورت گسترده اشتراک گذاری شود، محتوای ویروسی یا وایرال می گویند.
به طور مثال گلهای فینال جام جهانی فوتبال ممکن است در بسیاری از رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود. این کلیپ که یک رویداد ثابت را گزارش می کند تبدیل به ترند جهانی شده و مانند ویروس در تمامی رسانه ها سرایت می کند.

چرا محتوای ویروسی اهمیت دارد؟

محتوای ویروسی می تواند برندهای مختلف را خیلی سریع به مخاطبان معرفی کند. و از آنجا که بیشترین میزان ترافیک را از طریق اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی به دست می آورد، در مقایسه با تبلیغات پولی نسبتا ارزان است.
اما یک مشکل وجود دارد!
کسب بازدید از طریق محتوای ویروسی به این آسانی ها هم نیست.
طبق یک مطالعه بازاریابی محتوا که اخیرا توسط تیم تولید محتوای پونه مدیا انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که درصد کمی از محتواهای تحت وب که به محتوای "Power Posts" معروفند توسط کاربران دست به دست می شوند.
به عبارت دیگر این شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، توییتر، تلگرام و فیسبوک هستند که بیشترین میزان اشتراک گذاری مطلب در آن وجود دارد. یعنی اگر به دنبال ایجاد یک محتوای ویروسی برای برند خود هستید، باید حساب ویژه ای روی شبکه های اجتماعی باز کنید.

ویژگی های محتوای وایرال

محتوای وایرال یا ویروسی اثرگذاری فوق العاده ای در ایجاد کمپین و برندسازی دارد که در ادامه به 4 مورد از مهمترین ویژگی های محتوای وایرال اشاره می کنیم.

محتوای ویروسی انعطاف پذیر و کاربرپسند است

در سال 2012، آرون کراوز ایده ای ارائه داد که شروعی برای تولید محتوای ویروسی بود. او یک اسکاج (اسفنج) با صورتی خندان (شبیه به باب اسفنجی) به نام Scrub Daddy در برنامه تلویزیونی "Shark Tank" ارائه داد. او توانست از این ایده خود بیش از 110 میلیون دلار فروش جهانی کسب کند.
برنامه شارک تنک یک شو تلویزیونی است که در آن افراد ایده های خود را مطرح می کنند. این ایده ها شامل تولید محصولات مختلف تا ایده برای ساخت فیلم و غیره می شود.
در نهایت نیز به ایده برتر جوایزی تقدیم می شود.
اما چه چیزی باعث شد تا مشتریان حاضر شوند حدود 3 برابر بیشتر برای هر اسکاج Scrub Daddy هزینه کنند؟
پاسخ ساده است! پیوند Scrub Daddy با بسیاری از چیزهای جهان.
در واقع به راحتی می توان از تصاویر این اسکاج در کارتون ها، فیلم های سینمایی، برچسب های فانتزی، ماسک، بشقاب، لباس کودکان و ... استفاده کرد.
ممکن است محتوای شما شبیه به Scrub Daddy نباشد، اما می تواند ویژگی های آن را داشته باشد. یعنی محتوای تولید شده انعطاف پذیر و مرتبط با واقعیت باشد.

محتوای ویروسی مفید است

در اول اکتبر 2017، شرکت فیس بوک پست های معروف به Blossom را برای کاربران خود ارسال کرد. این پست دارای تیتری با عنوان " Get Clever with Your Clutter with These 7 Organization Hacks." (ترجمه: با این 7 روش لباس های خود را در جالباسی سر و سامان دهید).
این کلیپ هفت دقیقه ای شامل روشهای منحصر به فردی برای جمع کردن، سازماندهی و آویزان کردن لباس ها بود که تنها ظرف دو ماه بیش از 15.6 میلیون تعامل در فیس بوک داشت. این پست آنقدر موفقیت آمیز بود که پلتفرم تجزیه و تحلیل محتوای BuzzSumo آن را ویروسی ترین پست فیس بوک در سال 2017 معرفی کرد.
در واقع، از میان 10 پست ویروسی برتر سال 2017، پنج مورد نکات کاربردی مانند این موارد را ارائه دادند، در حالی که سه مورد دیگر اشاره به دستور العمل یا سایر مطالب آموزشی داشت.
به زبان ساده، خوانندگان عاشق محتوایی هستند که قابل اجرا و کاربردی باشد. آنها نمی خواهند فقط تخصص شما را بشنوند، بلکه می خواهند بدانند که تخصص شما چگونه به زندگیشان کمک می کند. بنابراین ، مفید و عمل گرا ظاهر شوید.

محتوای ویروسی قابل فهم هست

بسیاری شرکت BuzzFeed را پادشاه محتوای ویروسی می دانند، اما این اتفاق به طور تصادفی برای آنها رخ نداده است. جونا پرتی بعد از اینکه یکی از دوستانش او را برای ایجاد یک پست اینترنتی ویروسی به چالش کشید، این شرکت را تاسیس کرد. در حال حاضر، BuzzFeed یک کارخانه تولید محتوای ویروسی است که روزانه بیش از 20 پست به اشتراک می گذارد.
وقتی به موفق ترین پست های ویروسی نگاه می کنید، متوجه می شوید که این نوشته ها با زبانی کاملاً ساده نوشته شده اند. در واقع ، پست ها در BuzzFeed به ساده ترین زبان ممکن که اصطلاحا به آن سطح خواندن کلاس چهارم می گویند، نوشته می شوند؛ به این معنی که بیشتر کودکان 9 ساله می توانند آنها را بخوانند و درک کنند. این سادگی کلید ویروسی بودن محتواهای آنهاست.
البته، برای ایجاد یک محتوای موفق ویروسی، نیازی به نوشتن آن در سطح کودکان نیست، اما باید برای سادگی متن تلاش کنید. تیم ما در پونه مدیا اعتقاد زیادی به خلق محتوای ساده و در عین حال کاربردی دارد. این مربوط به لحنی است که برای محتوای خود انتخاب می کنید و همچنین طول خود محتوای شما که نباید خیلی طولانی باشد.
یکی از بهترین سایت هایی که اقدام به تولید محتوای ویروسی به زبانی کاملا ساده می کند، سایت Wikihow است.

محتوای ویروسی به راحتی به اشتراک گذاشته میشود

آخرین ویژگی محتوای ویروسی احتمالا مهمترین آن باشد. شما نمی توانید فقط محتوا ارسال کنید و منتظر بمانید تا کاربران در سطح جهانی از آن حمایت کنند. شما باید تلاش کنید تا محتوای شما به مخاطبان اصلی آن برسد.
مثلا باید محتوای ورزشی را به دست ورزشکاران و علاقمندان به ورزش برسانید. هیچگاه یک متخصص قلب محتوای ورزشی شما را برای دوستان خود به اشتراک نمی گذارد. بلکه او علاقه دارد تا مطالب پزشکی و علمی برای دوستان خود ارسال کند.
پس از انتشار محتوای خود، اولین نقطه هدف شما باید رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام و ... باشد.
از کاربران ثبت نام شده در شبکه یا سایت خود بخواهید که پست را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند. با محتوا درگیر باشید و به نظرات و سوالات کاربران پاسخ دهید، و آن را به صورت دوره ای به روز کنید. هر یک از این مراحل یک روش ساده برای تشویق خوانندگان برای به اشتراک گذاری مطالب شما است.

5 از 5