با ما در ارتباط باشید: 0314566
آمار سرچ کلمات در گوگل | گوگل ترندز

گوگل ترندز (Google Trends) یکی از امکانات عمومی گوگل می باشد که به قسمت سرچ گوگل مربوط بوده و نشان دهنده میزان جستجو کلمه در یک مدت زمان معین است. یکی از ویژگی های گوگل ترندز این است که شما می توانید جستجوی چند کلمه را در این ابزار با هم مقایسه کنید. گوگل از حوالی سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، سرویس Google Trends را راه اندازی کرده است. این سرویس به نسبت سایر خدمات گوگل اوج و فرودهای زیادی را تجربه کرده است. نام آن به شکلهای مختلف تغییر کرده، در مقاطعی سرویس آن غیرفعال بوده و گاهی روزها و هفته‌ها به روز نشده و گاهی هم وعده‌هایی برای توسعه‌ی آن داده شده که عملی نگردیده است.
در سال 2009، بوسی ماتیاس و همکارانش در خصوص روند جستجو در گوگل ترندز تحقیقاتی انجام دادند. در مجموعه ای مقالات با نفوذ بسیار در نیویورک تایمز، ست استفن از گوگل ترندز برای بررسی انواع رفتار ها استفاده کرد. برای مثال در ژوئن 2012 او کلمه سیاه پوست را در جستجو ها بررسی کرد تا به میزان نژاد پرستی در مناطق مختلف ایلات متحده دست یابد. در این تحقیقات بود که وی متوجه شد اوباما تنها به خاطر 4 درصد از نژاد پرستان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2008 را از دست داد. همچنین ست استفن تحقیفات دیگر خود را از طریق گوگل ترندز انجام داده و در تمامی موارد با استفاده از درصدهایی که این سرویس ارائه می داد به تحلیل مسائل جامعه پرداخت.

اگر مدیریت محتوا را به عهده دارید، یا در زمینه سئو فعالیت می‌کنید، اهمیت سرچ گوگل را می‌دانید. مهم‌ترین موتور جستجو، گوگل است. به علاوه برای اینکه رتبه سایت را بالا ببرید یا محتوای مفیدی تولید کنید، لازم است میزان جستجوی یک کلمه کلیدی در سئو را بدانید، تا بتوانید با محوریت آن کلمات، محتوا بنویسید و سئو را انجام دهید. برای تحقیق کلمات کلیدی سرچ شده، باید از ابزار‌های مناسب استفاده کنید. هر کدام از این ابزار‌ها، مزایای خاص خود را دارند و با ترکیب آنها، قطعاً نتیجه خوبی می‌گیرید. در این مطلب دو تا از این ابزار‌ها را معرفی می‌کنیم که رایگان و معتبر هستند.

گوگل ترندز چیست؟

کلمه ترند به تنهایی به معنای روند است این کلمه روند تغییرات را در مسائل مختلف جامعه نشان می دهد(صعودی یا نزولی). با اینکه کلمه ترند یک لغت فارسی نیست اما اصطلاحی است که بین افراد جا افتاده و استفاده از آن را زیاد می بینید. Google Trends ابزاری برای بررسی روند صعودی و نزولی کلید واژه های مختلف در گوگل است که محبوبیت یک عبارت جستجو شده در Google را نشان می دهد. با کمک این ابزار می توانید موضوعات مرتبط، کوئری های مربوطه،میزان سرچ کلمات کلیدی و ... را برای درک بهتر گوگل مشاهده کنید.

آشنایی با گوگل ترندز

قطعاً یکی از مهم‌ترین و کارآمد‌ترین ابزارهای سئو، گوگل ترندز است. برای بسیاری از آنالیز‌ها و استراژی های مربوط به سئو و کلیدواژه‌ها می‌توانید روی گوگل ترندز، حساب کنید. گوگل ترندز برای بررسی کلمات کلیدی در گوگل یکی از بهترین ابزارها است، از قضا کار کردن با گوگل ترندز بسیار آسان است و سرعت پاسخگویی آن، بالاست. برای اینکه با گوگل ترندز کار کنید کافیست یک اکانت جیمیل داشته باشید. وارد آدرس Google Trends شوید. در صفحه ابتدایی می توانید امکانات جالب و جذابی را مشاهده کنید از جمله: ترند‌های ایالات متحده از ۷ روز پیش، ترند‌های جهان از ۷ روز پیش و ترند‌های ایالات متحده از سال ۲۰۰۴ تا کنون، همراه با نقشه، نمایش داده شده اند. البته می‌توانید مثال‌های بیشتری هم ببینید. در این قسمت‌ها، تنها یک کلمه کلیدی به عنوان ترند نشان داده می‌شود که بیشترین جستجو روی آن انجام شده است.
گوگل ترندز

 

در قسمت بعدی یعنی Recently trending – Global آخرین ترند‌های جستجو را می‌بینید که بر اساس کشور، دسته بندی شده‌اند. آخرین ترند‌های جستجو و تعداد سرچ کلمه در گوگل را در سطح جهانی می‌بینید:

آخرین ترندهای گوگل

بعد از این قسمت Year in Search را مشاهده خواهید کرد. در این بخش، می‌توانید ترند‌های سال‌های مختلف را بررسی کنید. ترند‌های هر سال در دسته خودش قابل مشاهده است. 

google trends year

حال که با این ابزار کمی آشنا شدید وقتش رسیده که کار کردن با آن را یاد بگیرید.

پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی با استفاده از گوگل ترندز (Google Trends) 

برای استفاده بهتر از گوگل ترندز مراحل زیر را دنبال کنید:

1. در ابتدای کار، منطقه جغرافیایی درست را انتخاب کنید. وقتی برای بار اول به گوگل ترندز وارد می شوید به صورت خودکار ایالات متحده آمریکا به عنوان منطقه شما انتخاب شده است. پس قبل از هر کاری باید آن را به ایران تغییر دهید. البته این امکان وجود دارد که نتیجه جستجو در کشورهای مختلف یکسان باشد اما بهتر است که کشوری که بازار هدف شما را شامل می شود انتخاب کنید.

انتخاب کشور در گوگل ترندز
2. حال به قسمت جستجوی کلمات می رسیم. در این قسمت وقتی شما کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد می کنید گوگل برای شما پیشنهاداتی ارائه می دهد. شما می توانید به غیر از کلمه مورد نظر خود این کلمات را نیز در لیست خود قرار دهید. مثل آبگرمکن برقی در ارتباط با کوئری آبگرمکن.

کلمات پیشناهادی گوگل ترندز

همینطور که در عکس بالا می بینید بسیاری از پیشنهادات به زبان انگلیسی است و این برای ما فارسی زبانان خیلی بدرد بخور نیست. نگران نباشید برای اینکه بتوانید پیشنهادات گوگل ترندز به زبان فارسی را نیز مشاهده کنید کافیست بعد از وارد کردن کلمه Enter را بزنید و در قسمت Related queries کلماتی که بیشترین سرچ برای این عبارت دارند، مشاهده کنید.

کوئری های مرتبط با کرونا

3. در این مرحله شما می توانید از میزان جستجوی کلمات کلیدی مختلف اطلاعات کافی بدست بیاورید، کافیست در کادر ابتدای صفحه آن را تایپ کنید. می‌توانید به هر زبانی خواستید، این جستجو را انجام دهید. برای مثال کلمه کلیدی آموزش سئو را سرچ کنید.

بررسی آموزش سئو در search trends

بعد از این کادر یک منو وجود دارد که در تصویر زیر توضیحات مربوط به آن را می بینید:

google trend

  • محل جستجو: با توجه به کسب و کار شما می تواند هر کشوری باشد.
  • بازه زمانی: شما می توانید این بازه را از یک ساعت تا چندین سال تغییر دهید.
  • دسته بندی موضوعی: با توجه به کسب و کار خود دسته مربوطه را انتخاب کنید، اگر از دسته بندی دقیق کسب و کار خود مطمئن نیستید بگذارید روی All categories باقی بماند.
  • نوع جستجو: چه نتایجی برای شما اهمیت دارد؟ جستجوی تصویری، ویدئو، خبر یا نتایج وبسایت ها؟  

4. مقایسه کلمات کلیدی در گوگل ترندز امکان پذیر است. برای مثال در زیر شما مقایسه دو کلمه سئو و طراحی سایت را مشاهده می کنید:

گوگل ترندز

برای اینکه بدانید در هر دوره، میزان جستجو برای کلمات کلیدی مورد نظر شما چقدر بوده، نشانگر ماوس را روی نمودار ببرید. برای مثال در آپریل سال 2020، جستجوی عبارت طراحی سایت 70 امتیاز و سئو 25 امتیاز داشته است. گوگل ترندز از ۰ تا ۱۰۰ یک عدد را برای میزان محبوبیت هر سرچ در نظر می‌گیرد. یعنی برای مثال ما، طراحی سایت در آن زمان بیشترین جستجو را داشته است.

بررسی دو کلمه در 7 روز گذشته

می‌توانید تاریخ را به ۷ روز پیش از این تغییر دهید. نتایج به این صورت خواهند بود و در روز 9 اکتبر 2020 عبارت طراحی سایت بیشترین جستجو را داشته و امتیاز ۱۰۰ را گرفته است.

5. در بخش بعدی صفحه، می‌توانید میزان جستجو را بر اساس استان‌های کشور ببینید:

 google trend

6. در زیر این قسمت شما Related queries را مشاهده خواهید کرد. این کوئری ها به دو صورت دسته بندی می شوند.ترتیب بر اساس  Top و Rising، در بیشتر مواقع نتیجه این دو با هم متفاوت است مانند شکل زیر:

ترندهای در حال رشد

عکس بالا ترندهای در حال رشد با توجه به کلمه کلیدی "طراحی سایت" را به شما نشان می دهد اما تصویر زیر ترندهایی که بیشترین امتیاز جستجو را دارند به شما نشان می دهد.

بالاترین ترندها

7. در بخش‌های بعدی هم کوئری‌های مرتبط با این کلمات کلیدی را خواهید دید که بر اساس استان‌ها دسته بندی شده است. می‌توانید انواع مقایسه‌ها و بررسی‌ها را برای کلید‌واژه‌های مد نظر خود انجام دهید. برای مثال news search را در بخش منو‌های بالای صفحه انتخاب کردیم تا بینیم در مدت ۷ روز پیش تا کنون، بیشترین اخبار مربوط به طراحی سایت بوده یا سئو. نتیجه را ببینید:

google trend

روی نمودار می‌توانید ببینید که در چه روز‌هایی بیشترین اخبار در رابطه با سئو و طراحی سایت وجود داشته: هر دو در روز ۵ دسامبر و به فاصله ۶ ساعت. احتمالاً شما هم حدس زدید که رخدادی در رابطه با طراحی سایت در این روز وجود داشته که روی سرچ این کلمات کلیدی تأثیر گذاشته است.

نکات مهم استفاده از گوگل ترندز

- اول اینکه نمودار‌های گوگل ترندز بر اساس محبوبیت، امتیاز دهی می‌شوند و هر کلمه کلیدی با خودش مقایسه می‌شود برای مثال ممکن است از سال ۲۰۰۴ تا کنون، جستجو برای کلمه سئو اصلاً چندان زیاد نبوده باشد ولی در دوره‌ای امتیاز ۱۰۰ را بگیرد و یک کلمه کلیدی دیگر مانند طراحی سایت در همان دوره امتیاز ۶۰ را بگیرید ولی تعداد جستجوی آن (نه امتیاز)، بیشتر از کلمه کلیدی سئو باشد. پس باید به این موضوع توجه کنید.

- نکته بعدی این است که باید از آنالیز داده‌ها و نمودار نتایج موثری بدست بیاورید برای مثال، سال‌های مختلف را بررسی کنید و ببینید در چه دوره‌ای از سال، درخواست یا جستجو برای کلیدواژه مدنظر شما بیشتر می‌شود بعد می‌توانید این بررسی را برای بهبود کسب و کار خود حتی در زمینه‌های آفلاین به کار ببرید.

در انتها شما با استفاده از گوگل ترندز می توانید در مورد کلمات کلیدی تحقیقات لازم را انجام داده و با کمک نتایج این تحقیقات برای بهبود ترافیک سایت خود تلاش های لازم را انجام دهید. 

ابزار Google Keyword Planner و میزان جستجوی کلید‌واژه‌

ابزار بعدی که می‌توانید از آن کمک بگیرید Keyword Planner است. با استفاده از این ابزار می‌توانید ببینید هر کلمه کلیدی چند بار جستجو شده است و محتوای خود را بر اساس محبوب‌ترین کلمه کلیدی انجام دهید یا برای بهینه سازی سئو از آن استفاده کنید.
یکی از مزیت‌های مهم Keyword Planner این است که این ابزار متعلق به گوگل است و نتایج آن دقیق و معتبر می‌باشد به علاوه در حال حاضر مهم‌ترین موتور جستجو، گوگل است و لازم است سئوی سایت خود را بر اساس شرایط این موتور جستجو انجام دهید.
ابزار Keyword Planner زیر مجموعه‌ای از Adwords است که برای تبلیغات گوگل کارایی دارد. در مطلبآموزش کار با ابزار Keyword Planner می‌توانید به شکلی دقیق نحوه کار با این ابزار را یاد بگیرید.

نتیجه‌گیری

این ابزار‌هایی که نام بردیم و تمام ابزار‌ها و روش‌هایی که برای تعیین میزان جستجوی کلیدواژه ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند، تنها نمودار یا گزارش‌هایی به شما ارائه می‌دهند که به تنهایی به درد شما نمی‌خورد. در‌ واقع برای اینکه در کسب و کار خود موفق باشید باید، به صورت دقیق نمودار‌ها و گزارش‌ها را مطالعه کنید و استراتژی مناسب و موثری پیاده کنید. برای این کار باید دقیق و خلاق باشید. در دنیای مجازی امروز یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها برای موفقیت، خلاقیت است.

5 از 5
4 سال قبل
نظر
ممنون خوب بودش
نمایش بیشتر
14 از 15 نفر این نظر را مفید دانسته اند
  • ایرانی 1 سال قبل
    مرسی خیلی کمک م کرد