با ما در ارتباط باشید: 0314566

اصلی ترین راه ارتباط یک کاربر با دنیای اینترنت و جستجو درباره موضوعات مختلف، استفاده از کلمات کلیدی است. این یعنی کاربر به کمک کلمات کلیدی مرتبط با هر حوزه، درباره موضوع مورد نظر خود در سایت های اینترنتی جستجو انجام می دهد. هر وبسایتی که کلمه کلیدی جستجو شده را در اولویت های خود قرار داده باشد، می تواند در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود. رتبه کلمات کلیدی بر اساس تعداد جستجوهایی که برای آن کلمات در گوگل انجام می شود، تعیین می گردد. در این مطلب از پونه مدیا می بینیم که رتبه کلمات کلیدی در گوگل به چه معناست و اهمیت این جایگاه در سئو سایت شما چیست.

رتبه یا جایگاه یک کلمه کلیدی چیست؟

موتور جستجوی گوگل به افراد کمک می کند تا با وارد کردن عبارت های مورد نظر خود، اطلاعاتی را درباره یک موضوع خاص به دست آورند. هر یک از این عبارات می تواند یک کلمه کلیدی به حساب آید. در این بین ممکن است جستجو درباره یک عبارت خاص بیش از عبارات دیگر باشد. در چنین شرایطی رتبه کلمات کلیدی بر اساس علاقمندی های کاربران اهمیت پیدا می کند. 

برای مثال، عبارت «طرز تهیه فلافل» یکی از جستجوهای پرتکرار در زمینه آشپزی است. این یعنی این عبارت کلیدی از سوی افراد زیادی برای جستجو در گوگل انتخاب می شود. بنابراین تولید محتوا برای عبارت کلیدی «طرز تهیه فلافل» برای یک سایت آشپزی می تواند در افزایش بازدید از سایت شما و دریافت رتبه از گوگل موثر باشد. البته تعداد سایت هایی که در این باره تولید محتوا می کنند زیاد است. پس شما باید بتوانید محتوای با کیفیت، کامل، جذاب و کاربر پسند تولید کنید.

به طور کلی، هر چه جستجو برای یک عبارت کلیدی بیشتر باشد، رقابت سایت های مختلف مرتبط با آن موضوع بر سر آن کلمه کلیدی بیشتر خواهد بود. بنابراین صاحبان کسب و کار برای دریافت رتبه بالاتر از گوگل به ازای آن کلمه کلیدی، باید تمرکز بیشتری بر نحوه تولید محتوا داشته باشند.

رابطه بین جایگاه کلمه و نرخ CTR  چیست؟

رتبه کلمات کلیدی بر نرخ CTR یک سایت، تاثیر قابل توجهی دارد. نرخ CTR به تعداد کلیک هایی مربوط است که در صفحه نتایج گوگل بر روی لینک یک سایت اعمال می شود. در واقع، اگر به ازای یک کلمه کلیدی مشخص، لینک مربوط به یک سایت 1000 بار نمایش داده شود و تعداد دفعاتی که کاربران بر روی آن کلیک می کنند، 30 مرتبه باشد، در آن صورت مقدار CTR برای آن سایت برابر با 3 درصد خواهد بود.

یکی از مهم ترین معیارهایی که در افزایش CTR در نظر گرفته می شود، ایجاد محتواهایی با کلمات کلیدی پرکاربرد است. در واقع، هر چه رتبه کلمات کلیدی به کار برده شده بیشتر باشد، امکان جستجوی آن بیشتر است. حال اگر محتوای باکیفیتی برای آن کلمه کلیدی تولید شده باشد، با احتمال خیلی زیاد، احتمال کلیک بر روی لینک سایت بیشتر می شود. به این ترتیب، محتوای مورد نظر از نظر گوگل یک محتوای پرطرفدار و مفید به حساب می آید که لایق برترین رتبه ها خواهد بود. با این اوصاف، می توان گفت که رتبه کلمات کلیدی به طور مستقیم بر میزان CTR یک سایت و در نتیجه افزایش رتبه آن در گوگل تاثیرگذار خواهد بود. 

طریقه بررسی رتبه کلمات کلیدی در گوگل

برای بررسی رتبه کلمات کلیدی در گوگل لازم است از یک ابزار مناسب استفاده کنید. گوگل وبمستر یا همان سرچ کنسول گوگل برای سایت‌هایی که سابقه فعالیت دارند مناسب است. ابزارهایی مثل semrush و kwfinder هم بسیار مفیدند. البته دقت کنید که این ابزارها در بهترین حالت تنها می توانند یک دیدگاه کلی ایجاد کنند و نمی توان به طور کامل به نتایج آن ها اعتماد نمود.

اگر قصد دارید از طریق جستجو در گوگل و بدون ابزار خاصی، از رتبه وبسایت خود درباره یک کلمه کلیدی آگاه شوید باید از یک صفحه incognito یا private استفاده کنید. زیرا اگر مرورگر معمول خود را به کار ببرید، نتایج بر اساس جستجوهای گذشته شما و علاقمندی هایتان نمایش داده می شوند. بنابراین بهتر است از یک صفحه مرورگر بدون حافظه استفاده کنید تا نتایج دقیق تری به دست آورید.

ابزارهای مناسب برای تعیین جایگاه کلمات کلیدی در گوگل

ابزارهای زیادی وجود دارند که می توانند رتبه کلمات کلیدی مربوط به حوزه های مختلف را بررسی نمایند. برخی از این ابزارها، اطلاعات گسترده تری درباره حجم جستجو، کلمات کلیدی مشابه، تعداد مراجعه های کاربران و رتبه لحظه ای کلمات کلیدی نیز در اختیار محتوانویس یا سئوکار قرار می دهند. توجه به این گونه اطلاعات نقش موثری بر افزایش رتبه سایت خواهد داشت. برخی از مهم ترین ابزارهایی که برای بررسی رتبه کلمات کلیدی در گوگل به کار می روند، عبارت اند از:

  • ابزار KWRank
  • افزونه Nightwatch برای کروم
  • ابزار ایرانی keywordrank (غیررایگان)
  • ابزار smallseotools (رایگان)
  • ابزار serprobot (رایگان)
  • ابزار رنک ترکر (RANK TRACKER)

میزان دقت ابزارهای تشخیص جایگاه کلمات کلیدی چقدر است؟

لازم است به این نکته توجه کنید که در هنگام استفاده از ابزارهای ایرانی و خارجی یاد شده، موقعیت جغرافیایی سرور اهمیت دارد. در واقع، رتبه کلمات کلیدی در هر موقعیت جغرافیایی می تواند متفاوت باشد. بنابراین احتمال وجود کمی خطا در رتبه بندی و اولویت بندی سایت ها وجود خواهد داشت. برای مثال، برخی از ابزارهای خارجی که سرورهای آن ها در آمریکا یا اروپا مستقر هستند، نمی توانند رتبه کلمات کلیدی یا سایت های ایرانی را به طور دقیق مشخص نمایند. با این حال، این ابزارها در ایجاد یک دیدگاه کلی می توانند موثر باشند.

در برخی از این ابزارها کلمات کلیدی باید به صورت مجزا و تک تک وارد شوند تا از نظر رتبه بررسی گردند. اما در برخی دیگر از جمله serprobot و رنک ترکر امکان وارد کردن گروهی از کلمات کلیدی نیز وجود دارد. 

بهتر است این نکته را یادآوری کنیم که سرچ کنسول گوگل نیز مانند بسیاری از ابزارهای بالا تنها می تواند یک دیدگاه کلی درباره رتبه سایت شما ایجاد کند. به این معنا که اعداد و ارقام سرچ کنسول به هیچ عنوان نمی توانند معیار دقیقی برای تعیین رتبه سایت شما برای یک کلمه کلیدی خاص باشد.

5 از 5