با ما در ارتباط باشید: 0314566

به این دلیل که رپورتاژ آگهی از یک پست یا یک قطعه تبلیغاتی متفاوت است شاید در ابتدا نگارش آن دشوار به نظر رسد. اما به هر حال رپورتاژ آگهی نیز یک مقاله و یا یک ویدئو است که به شیوه ای نامحسوس تبلیغات را درون خود جای داده طوری که خواننده متوجه تبلیغاتی بودن آن نمی شود. در همین حین به گونه ای شفاف با هدف فروش بیشتر محصولات و خدمات نوشته می شود. در این مقاله نحوه نوشتن یک رپرتاژ آگهی موثر و قدرتمند که منجر به فروش می شود در7 گام توضیح داده می شود. 

7 گام تا نوشتن یک رپورتاژ-رپرتاژ آگهی قدرتمند

 

گام اول: مخاطب را بشناسید.


اگر برای اولین بار است که برای شرکت یا انتشارات رپورتاژ آگهی می نویسید باید در مورد مخاطبان آن شرکت یا انتشارات آن مطالبی بیاموزید. نشریات آنها را بخوانید تا در مورد مخاطبان مد نظر آنها اطلاعات به دست آورید. با این کار متوجه خواهید شد که مخاطبان آنها مادران خانه دار هستند یا هنرمندان، مالکان کسب و کار هستند و یا والدین. هر کدام از این گروه ها نیازهای خاص خود را دارند و باید با یک لحن خاص آنها را مورد خطاب قرار داد. همینطور در مورد مکان قرار گیری رپورتاژ آگهی بیندیشید. اگر قرار است در یک روزنامه چاپ شود باید سبک استانداردی برای آن در نظر گرفت اما اگر قرار است در مجله سلامتی بانوان نوشه شود قطعا سبک و لحن نگارش متفاوت خواهد بود. با بررسی مقالات و انتشارات آنها به چند سوال باید پاسخ دهید:

  •   وقتی یک مقاله را می خوانید مخاطب هدف چه کسی است؟
  • وقتی به جلد صفحه اصلی وب سایت یا انتشارات نگاه می کنید به نظر شما شرکت قصد دارد چه چیزی راجع به محصولات و خدماتش به مخاطبان بگوید که به صورت مستقیم آن را بیان نمی کند؟

مهم تر از شناخت مخاطب، آگاهی از نیاز اوست. از بخش کامنت ها و نظرات و یا از طریق ارسال چند ایمیل به مخاطبان می توانید متوجه شوید که مردم به دنبال رفع چه نیازی هستند و چه خواسته ای دارند.

گام دوم: موضوع آگهی رپورتاژ را تعریف کنید.

وقتی می خواهید یک رپورتاژ آگهی بنویسید تقریبا همیشه راجع به یک موضوع یا عنوانی است که قصد دارد توجه افراد را به خود جلب کند. وقتی شروع به نوشتن موضوع می کنید در مورد این مطلب بیاندیشید که شرکت چه چیزی می فروشد و یا با مخاطبان خود به اشتراک می گذارد. آیا راجع به شرکت است و یا محصول. آیا قصد دارد مردم برای یک دوره آزمایشی رایگان از آن استفاده کنند و یا سریع آن محصول یا خدمت را خریداری کنند؟ آیا از نوشتن آگهی قصد دیگری دارند؟

همه این موارد به شما کمک می کند موضوع خود را بیابید. وقتی موضوع خود را یافتید به آن پایبند باشید. از این شاخه به آن شاخه نپرید و مطمئن شوید که تمام اطلاعات و مواردی که از این موضوع اصلی پشتیبانی کنند را در اختیار دارید.حالا سوالی که امکان دارد اینجا پیش آید این است فرق موضوع وعنوان چیست؟ 

موضوع بسیار کلی بوده و می‌تواند اکثر مطلب را در بر گیرد . به طور مثال «سئو» می‌تواند یک موضوع اصلی باشد که هزاران مطلب و نکته را راجب آن می توان نوشت.
عنوان ساده با بیان یک موضوع ریز و منحصر به فرد و کمک برای نگارش یک مقاله کامل است. بطور مثال اگر برای موضوع سئو بخواهیم یک مقاله بنویسیم عناوین ساده زیر می‌توانند موثر باشند:

«چگونه به بهترین شکل سایت خود را سئو کنیم؟»
«x نکته در خصوص سئو سایت»

تیترهای بالا را  دوباره مرور کنید. همانگونه که از مثال‌های بالا هم مشخص هست عناوین ساده جذاب نبوده و تا بهترین بودن فاصله دارند. در زیر نکاتی برای نوشتن یک عنوان جذاب بیان می شود:

 تا جاییکه میتوانید دقیق باشید. در کل عنوان هایی مثل «۱۰ برند محبوب صنعت سئو» برای کاربران شما جذاب خواهند بود و تعداد بالایی از کاربران را جذب خواهند کرد اما نکته‌ای وجود دارد که نباید از آن چشم پوشی کرد و آن این است که دقت در عنوان دیده نمی‌شود یعنی اصلا مشخص نیست که مخاطب با مراجعه به مطلب شاهد چه خواهد بود. یک اینفوگرافیک؟ یک کلیپ؟ یک مقاله طولانی ؟ یا یک بررسی اقتصادی؟

پس ، چگونه عنوان ها را دقیق‌تر نماییم ؟ یکی از روش هایی که می‌توان عنوان ها را دقیق‌تر استفاده از براکت‌ها در عنوان میباشد.براکت‌هایی (مثل [اینفوگرافیک]، [مصاحبه]، [پادکست] و ...).

برای تفریح از کمی واج آرایی در عنوانتان استفاده کنید .به طور مثال تیتری مثل «۱۰ تکنیک برتر سئو سال 2018» جذابیت بیشتری دارد نسبت به «۱۰ روش سئو سایت در سال 2018».

کلمات تاکیدی مثل «فوق العاده» یا «هیجان انگیز» یا «بهترین» و ... می‌توانند به جذابیت محتوای شما کمک نمایند. لازم به ذکر است که در استفاده از این نوع تیترها نباید زیاده روی کرد چراکه دیگر موثر نخواهندبود.

از تصویر در عنوان استفاده کنید چون طبق بررسی انجام گرفته مطالبی که در تیترآن‌ها از عباراتی مانند «تصاویر»، «عکس‌های» و یا «همراه با تصاویر» و ... استفاده شده است، ۳۷% عملکرد بالاتری در جذب کاربر داشته‌اند.


گام سوم: بر مزایا تاکید کنید نه ویژگی ها

مزایا و ویژگی ها اغلب با یکدیگر ادغام می شوند. تفاوت این دو را بدانید تا بتوانید مقاله بهتری بنویسید.

مزایا: مزیت یک ارزش یا فایده است. مزیت توضیح می دهد که یک ویژگی چه معنایی دارد و چرا مهم است. مزیت به این سوال پاسخ می دهد که چه چیزی مشتری را شب بیدار نگه می دارد و یا نقاط درد مشتری کجا قرار دارد. مشتریان به دنبال راه حل هستند و مزیت به آنها نشان می دهد که چگونه آن ویژگی می تواند مشکل آنها را رفع کند و یا از دردشان کاسته و کیفیت زندگی شان را بهبود بخشد. مزیتی که شما بیان می کنید باید توسط واقعیت ها، نتایج و آمار به اثبات برسانید. باید مزایای محصول و یا خدمت خود را طوری عرضه کنید که گویی بهتر از آن در این کره خاکی وجود ندارد.

ویژگی: ویژگی هر چیزی است که یک محصول یا خدمت دارا می باشد. این ویژگی می تواند قابل شمارش و ملموس باشد. به عنوان مثال ویژگی یک روسری این است که جنس آن صد درصد نخ بوده و طول و عرض آن 2*1 است.
چه طور به جای ویژگی بر مزیت تکیه کنیم؟ خیلی ساده. شما درباره اینکه چرا محصول و خدمات اهمیت دارد صحبت می کنید و اینکه چگونه این محصول یا خدمت می تواند به مردم کمک کند و زندگی آنها را بهبود بخشد.

رپورتاژ اگهی


گام چهارم: یک عنوان خوب + عکس + نقل قول قرار دهید.


عنوان و عکس و نقل قول مؤلفه های اصلی یک رپورتاژ آگهی است. این سه مؤلفه در کنار هم مقاله شما را می سازد.
یک عنوان خسته کننده یا قدیمی به سرعت نادیه گرفته می شود و از خاطرها محو می شود. به همین خاطر آن را دست اول و ناب انتخاب کنید. همچنین این عنوان می تواند به صورت یک عبارت یا یک جمله پرسشی کوتاه و مختصر یا یک جمله طولانی باشد. عکس ها نیز مهم هستند زیرا فرصتی به شما می دهد تا محصول و خدمت را به عینه نمایش دهید. در نهایت نقل قول یک روش عالی است که در مورد مزایا از دید یک مشتری که آن را استفاده کرده صحبت می کند. در این میان شخصیت داستان را نقل کنید. زندگی نرمال او را توصیف کنید و سپس داستان رنج او را بگویید و چالش هایی که با آن پیش از آشنایی با محصول یا خدمت رو به رو شده است و اینکه همیشه چه آرزویی داشته و در نهایت چه چیزی به دست آورده است. مثلا مادربزرگی نقل می کند که همیشه یک زندگی طبیعی داشته اما به یک باره با یک تصادف دچار کمردرد می شود و تا مدت ها از آن رنج می برد. او انواع و اقسام داروها و کرم ها را استفاده کرده اما سودی نداشته تا اینکه در مورد یک کرم جدید رفع عضلات پشت می شنود و بیان می کند که چطور بعد از استفاده از این کرم درد او به یکباره رفع شده است و او به زندگی طبیعی باز گشته است. هیچ چیزی به اندازه داستانی که پایان خوش این چنینی داشته و از شواهد سخن گفته نمی تواند فوق العاده و مجاب کننده باشد.

گام پنجم: پیام خود را به دنیای واقعی پیوند بزنید.

این مطلب به گام سوم برمی گردد. در مورد مزایا با مخاطبان صحبت کنید و آن را در قالب یک داستان یا اتفاق به دنیای واقعی گره بزنید تا برای مردم ملموس تر و واقعی تر به نظر رسد. زمانی که شخصی سعی دارد چیزی را به شما بفروشد و شما کاملا متوجه این امر می شوید نمی توانند توجه شما را جلب کنند زیرا با نیازها و تجارب شما نتوانسته ارتباط برقرار کند.

گام ششم: درباره گام بعدی مشتری بیاندیشید.

در پایان رپورتاژ اگهی اطلاعات تماس خود مانند وب سایت، آدرس ایمیل، شماره تلفن و .. را قرار دهید. از درج قیمت خودداری کنید.
به خودتان یک لطفی کنید و این قسمت را نه پنهان کنید و نه برجسته نشان دهید. در هر صورت اینجا همان جایی است که مردم اطاعات شما را پیدا خواهند کرد.

گام هفتم: رپورتاژ آگهی را با یک Call to action یا فراخوان عمل خاتمه دهید.

فراموش نکنید هدف شما از نوشتن رپورتاژ آگهی، فروش است. مخاطب با خواندن مقاله احساس نیاز به محصول یا خدمت پیدا می کند و بعد می خواهد اقدامی صورت دهد. شما باید این امکان را برای وی فراهم آورید. با قرار دادن یک Call to Action یا فراخوان عمل مانند "همین حالا تماس بگیرید" و یا "برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید" یا" تا حالا این ویدئو را دیدی" یا "رنگ مورد علاقه ات را انتخاب کن" مخاطب ضرورت اقدام فوری را درک کرده و احتمال آنکه عملی انجام دهد به 70% افزایش می یابد.


جمع بندی

در نوشتن رپورتاژ آگهی قانون 70 به 30 را رعایت کنید. این قانون می گوید 70 درصد محتوایی تولید کنید که خواننده را درگیر خود کند. چه محتوایی درگیرکننده است؟ محتوایی که در مورد مزایای محصول باشد و حالتی سرگرم کننده و یا اطلاع رسانده داشته باشد. 30 درصد نیز سعی کنید محصول یا خدمت خود را بفروشید. این قانون می گوید کمتر بر فروش تاکید کنید. یک محتوای خوب خود این کار را انجام می دهد.

امتیازی ثبت نشده است.