لحن محتوا چیست؟

لحن محتوا نقش مهمی در ایجاد ارتباط موثر با مخاطب دارد. انتخاب لحن نامناسب باعث سوءتفاهم و عدم درک درست پیام می‌شود. بنابراین، درک درست از روحیات و نیازهای مخاطب برای برقراری ارتباط با او ضروری است. لحن کانتنت باید بیانگر ارزش‌های برند و شیوه ارتباطی مناسب برای مخاطب هدف باشد. همچنین دانش کافی در زمینه تخصصی نیز مهم است. بیایید ببینیم لحن محتوا چیست و چه تاثیری در بهتر دیده شدن ما دارد.

منظور از لحن محتوا چیست؟

«با من اینجوری حرف نزن!»

تا حالا چند بار این جمله را شنیدید؟ خیلی! این جمله دقیقا نوعی اعتراض است به اینکه لحن گوینده عوض شود. انتخاب لحن اشتباه برای بیان موضوعهای مختلف تاثیر بدی بر فهم مخاطب از منظور شما دارد. پس برداشت مخاطب از شما تا حد زیادی مرتبط با طرز بیان خود شماست.
این نکته قابل توجه است و البته در اکثر موارد نادیده گرفته می شود.
امروزه بیش از هر زمان دیگری، خوانندگان تمایل دارند با نام های تجاری که دنبال می کنند یا به نحوی با آنها در ارتباطند، ارتباط عاطفی برقرار کنند. آنها می خواهند محتوایی را بخوانند که با آنها صحبت می کند. به عنوان یک بازاریاب، شما باید مخاطبان هدف خود را بشناسید. اما این کار کمی سخت تر از آن است که به نظر می رسد چون موضوع کاملا روانشناسی است. شما باید روحیه ی مخاطب خود را در مواجهه با موضوع های مختلف بدانید.

چگونه لحن برند یا نام تجاری را تعیین کنیم

نوشتن کانتنت به روشی که خوانندگان شما را به خود جلب کند شامل موارد بسیاری است که لحن شما از همه آنها مهمتر است.
عبارت «تن صدا» یا Tone of voice یعنی نوع ارتباطی که شما با مخاطب میگیرید. روشی که با خوانندگان خود صحبت می کنید. تصمیم می گیرد که آنها چقدر با طرز ارتباط گرفتن شما درگیر محتوای شما شوند. لحن محتوای شما باید تمام آنچه نام تجاری و مخاطبین شما برای آن ارزش قائل می شوند را در خود جای دهد. همچنین باید بیانگر نحوه گفتاری باشد که برای مخاطب مورد نظر شما آشناتر و متناسبتر است.
بنابراین، اگر شما یک مارک لوازم آرایشی بودید که سعی در رسیدن به جذب دنبال کننده بسیار در اینستاگرام داشتید، ممکن است از لحنی سرگرم کننده، خودمانی و جذاب استفاده می کردید که با شکلک های مختلف همراه شده است که البته برای ارتباط با مخاطبان جوان تر است.
برای جلب اعتماد بیشتر به واسطه ی لحن، لازم است علاوه بر سرگرم کننده بودن، خود را در زمینه ی تخصصتان کاملا آگاه نشان دهید. با اطمینان اطلاعات مفید خود را به اشتراک بگذارید و مخاطب را نسبت به دانش خود دلگرم کنید.

انتخاب سبک و لحن مناسب در تولید محتوا

گرچه از نظر تئوری می توان تا حد زیادی تن صدا یا لحن را درک کرد، اما در واقعیت و در عمل کمی دشوار است. شما باید محتوا و شخصیتتان را با گرامر، و تعامل با مخاطب را با شیوه ی گفتار پیوند دهید.
اگرچه ممکن است با توجه به موضوعی که بدان می پردازید لحن شما تا حدودی تغییر کند اما به صورت کلی باید بتوان لحن و انتخاب لغات هماهنگی در محتواها پیدا کرد.
برخی از عناصر مشترک در هر نوع لحنی وجود دارد که اگر می خواهید محتواهای شما هماهنگ باشند باید آنها را بدانید.
ریشه شناسی: برای درک اهمیت بافت تاریخی و معنای کلمات، لازم نیست یک دانشمند ادبایت باشید. ریشه شناسی ای بر لحن اعمال می شود، به معنای درک دقیق کلمات مناسب برای کاربردهای خاص است. یعنی اینکه بدانید هر نوع کلمه را در کجا استفاده کنید.
صدا: خصوصیات صوتی کلمات - نحوه تلفظ آنها هنگام بیان - می توانند نقش زیادی در ایجاد تن صدا یا لحن داشته باشند. استفاده از کلمات و عباراتی همسان و همخوان می تواند نوشتاری روان و آسان برای خواندن ایجاد کند که وقتی توسط مخاطبان خوانده می شود تکمیل خواندن آن سخت نباشد.
نحو: این مورد اساساً چیدمان کلمات و ساختار زبان است. یعنی اینکه شیوه ی خاص خودتان را در نحوه ی چیدن اجزای کلام در کنار هم داشته باشید.

نمونه ای از لحن یک نام تجاری

توانمند سازی و نشاط بخشی – شرکت داو Dove
منطقی است که شرکتی که محصولات زیبایی و مراقبت از خود را می فروشد باید لحنی دلگرم کننده برای تولید کانتنت داشته باشد. Dove نمونه برجسته ای از مارک تجاری است که شخصیتی منحصر به فرد را برای خد پرورش داده است که بر مسئولیت پذیری تأکید دارد، زیرا نام خود را با حرکت بیشتر برای توانمندسازی مصرف کنندگان (به ویژه زنان) و افزایش آگاهی از مثبت بودن نسبت به بدن، پیوند داده است.

نوشتن دیدگاه