با ما در ارتباط باشید: 0314566
تله کلیک (Clickbait) چیست؟ تأثیر آن در سئو سایت

تله کلیک یعنی استفاده از عنوان‌های هیجان‌برانگیز یا گمراه‌کننده، به منظور افزایش تعداد کلیک روی لینک‌های محتوا. در این تکنیک، برای افزایش بازدید سایت، به جای استفاده از اطلاعات کلیدی دست به دامن عناوین اغراق آمیز می‌شوند. با پونه مدیا همراه باشید تا این تکنیک جالب محتوانویسی را بررسی کنیم.

تله کلیک (Clickbait) چیست؟ تأثیر آن در سئو سایت

تله­ کلیک چیست؟

«هرگز خداحافظی کریستیانو رونالدو را باور نخواهیم کرد...»

با اینکه عنوان بالا ساخته و پرداخته تخیلات ماست، ولی باور کنید اگر این عنوان، انکرتکست یک لینک بود، بسیاری از شما که مشغول خواندن این متن هستید، روی آن کلیک می‌کردید. خب حالا تصور کنید که بعد از باز کردن محتوای لینک، متوجه می‌شدید که متن در مورد نظرِ یکی از کارشناسان فوتبال است که اعتقاد دارد رونالدو باید هرچه زودتر از دنیای فوتبال خداحافظی کند.

 عنوان بالا نمونه‌ای از تله‌کلیک است. یعنی چه؟

تله­ کلیک چیست؟ 

یعنی: برجسته کردن یا مهم نشان دادن مطلبی پیش‌پاافتاده؛ طوری که گمراه کننده، جذاب و مهم به نظر برسد.

هدف تله­‌کلیک چیست؟ چرا تله­ کلیک کار می‌کند

چرا ما در دام تله‌­کلیک می‌افتیم؟ این روش به چه شیوه‌ای ما را جذب می‌کند؟ برای پاسخ به این سؤالات دلایل مختلفی مطرح شده است که مهم‌ترین آن‌ها را باهم بررسی می‌کنیم:

  1. تحریک کنجکاوی

«علی دایی: اتفاق اخیر باور نکردنی است!»

آیا عبارت بالا چشم شما را خیره کرده است؟ به نظرتان دلیل گیرایی این عنوان چیست؟
انسان ذاتاً کنجکاو و پرسشگر است و هنگام دریافت اطلاعات ناکافی، میل شدیدی برای جمع آوری داده‌های بیشتر در او ایجاد می‌شود.

همین احساس است که باعث اثرگذاری تله‌­کلیک می‌شود. تله کلیک، نیمی از اطلاعات را در اختیار ما می‌گذارد و نیمی دیگر را پنهان می‌کند. عنوانِ دوپهلو و مبهم، کنجکاوی ما را تحریک می‌کند تا روی لینک محتوا کلیک کنیم.
احتمالاً شما هم این تجربه را داشته‌اید که حتی موضوعی غیرجذاب، فقط به دلیل برانگیختن حس کنجکاوی، شما را به پیگیری ماجرا مشتاق کرده باشد. چنین تجربه هایی نشان دهنده اهمیت و تأثیر حس کنجکاوی است.

  1. بازی با احساسات

داستان «نابودی دنیا» در سال 2012 را به خاطر دارید؟ چه چیزی باعث شد که پیش بینی چنین رویدادی ذهن ما را درگیر کند؟
احتمالاً همه ما در دام تله­‌کلیک افتاده بودیم! این تیتر که «دنیا در سال 2012 به پایان می‌رسد» چه بود؟ رویدادی دراماتیک که کم و بیش توجه همه ما را به خود جلب کرد.
برانگیختگی هیجانی یکی دیگر از مواردی است که موجب تأثیر تله­ کلیک می‌شود.
فارغ از خشم و شادی، تله­ کلیک احساسات ما را تحریک می‌کند تا روی لینک کلیک کنیم. عناوین از طریق تأثیر عمیق بر هیجانات، ما را وادار به عمل و کلیک کردن روی لینک‌هایی با انکرتکست جذاب می‌کنند. این موضوع، خصوصاً در مورد خبرهای مرتبط با حوادث ناگوار صدق می‌کند. ما آدم‌ها عموما در مواجه با خبرهای ناگوار به دلیل احساسات منفی شدیدی که به‌مان دست می‌دهد، به امید اینکه راه حلی برای ناراحتی عاطفی‌مان پیدا کنیم، خبر را تا انتها دنبال می‌کنیم.

  1. علاقه به مطالب فهرست‌وار

همه ما بارها با لیست‌ها یا فهرست‌ها مواجه شده‌ایم و بر روی آن‌ها کلیک کرده‌ایم. از نگاه روان شناختی، فهرست‌ها کارایی خوبی دارند؛ زیرا از طریق سازمان دهی فضای ذهن مخاطب و بیان عددی موضوعات، ذهن ما را آرام می‌کنند.
در میان تبلیغات بی‌شمار در فضای مجازی و حقیقی، آن‌هایی که شامل اعداد هستند، باعث جلب توجه مخاطب می‌شوند. اعداد، به صورت خیلی واضح به شما می‌گویند که بعد از کلیک روی لینک چه چیزی عایدتان می‌شود؛ یعنی شما دقیقاً می‌دانید که بعد از کلیک بر روی گزینه «10 دلیل برتر...» یا «15 دلیل...»، چه چیزی به دست می‌آورید.

  1. احساس بر حق بودن

اگر موضوعی به ما نشان دهد که باورها، خلق و خو، نظرات و اعمال ما درست است، تمایل داریم روی آن کلیک کنیم. گاهی اوقات تله ­کلیک‌ها از این ترفند استفاده می‌کنند.
عنوان‌هایی که در ظاهر، هنجارها و انتخاب‌های ما را تأیید می‌کنند، باعث جلب توجه و ترغیب شدن ما به خواندن بیشتر می‌شوند. پذیرش توسط دیگران برای ما لذت بخش است و عنوانی که ما را تأیید کند، چنین کاری را انجام می‌دهد.

  1. استفاده از امیال و آرزوهای انسانی

همه ما اشتیاق زیادی به داشتن پول، سلامتی، زیبایی و... داریم. فهرست خواسته‌های ما بی­شمار است و ما دائماً به دنبال راه‌هایی برای رسیدن به آن‌ها هستیم. یکی دیگر از روش‌های تله­ کلیک، استفاده از این خواسته‌های انسانی به نفع افزایش بازدید است.
عنوانی که در ظاهر، خواسته ما را برآورده می‌کند، وسوسه انگیز است. ما برای آرزوهایمان خواهان راه حل هستیم و اگر مقاله‌ای ادعا می‌کند جواب ما را دارد، پس احتمالاً هیچ چیزی مانع از کلیک کردن ما روی لینک آن نخواهد شد.

هدف تله­‌کلیک چیست؟ چرا تله­ کلیک کار می‌کند 

مثال‌هایی برای ایجاد تله ­کلیک

دلایل مؤثر واقع شدن تله ­کلیک را با یکدیگر بررسی کردیم. حالا نوبت آن رسیده که این نکات را به‌صورت عملی بررسی کنیم. از طریق مثال‌های زیر،کاربرد و گیرایی این روش را بهتر درک می‌کنیم:

  • چرا پولدارها روی ایران خودرو سرمایه گذاری می‌کنند؟

در این مثال، حس کنجکاوی فرد تحریک می‌شود تا بر روی لینک کلیک کند. موضوع کاملاً مشخص و دقیق انتخاب شده است تا درگیر کلی گویی نشود. موضوعات خاص و پرسشگرانه، باعث افزایش میزان بازید از سایت می‌شوند.

  • خرید لوازم خانگی با شرایط ویژه و فرصت محدود

آنچه در عنوان بالا مخاطب را جذب می‌کند، کلماتی از قبیل ویژه و محدود است. به واژه‌هایی از این دست کلمات قدرت می‌کویند، زیرا شما را ترغیب به کلیک روی لینک موردنظر می‌کنند.

  • 12 ترفند سئو شگفت انگیز که نمی‌دانید

این عنوان ترکیبی از سه مورد کنجکاوی، برانگیختن احساسات و فهرست است. برای خلق عنوانی جذاب می‌توانید از روش‌های ترکیبی استفاده کنید.

  • وسواس داری؟ تو تنها نیستی!

تصدیق مشکلات دیگران یکی از راه‌های خوب ایجاد همدلی است. وقتی دیگران ما را درک می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که به حرف‌های آن‌ها توجه کنیم. در این مثال، کاری می کنیم که فرد ما را با خودش هم‌صدا ببیند و به ما اعتماد کند.

  • تناسب اندام بدون ورزش کردن!

داشتن وزن ایده آل یکی از موضوعات مورد علاقه افراد است. هنگامی که در عنوان به برآورده کردن خواسته‌های افراد اشاره می‌کنیم، احتمالاً میزان بازدید از محتوای ما افزایش پیدا خواهد کرد.

چگونه می‌توان از تله­ کلیک ها بدون گمراه کردن مخاطبان استفاده کرد؟

برای استفاده مناسب از تله­ کلیک‌ها این قاعده را فراموش نکنید: «تأثیرگذاری این روش به دلیل جلب توجه مخاطبان است. پس به کاربر نشان دهید که چه چیزی در انتظار آن‌هاست، اما با کمی رمز و راز.

به خاطر داشته باشید که عنوان‌های مبهم و گمراه کنند باعث بدبینی مخاطبان می‌شود. پس تا حد امکان عناوین را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که به مخاطب سرنخ بدهد، اما جواب نهایی را بعد از کلیک و مطالعه به دست بیاورد.

مواردی از قبیل «12 دلیل ...»، «10 چیزی که شما ...»، «چیستی ...»، «چگونگی ...»، «بهترین... مورد نیاز شما» برای تله­کلیک مناسب هستند.

مزایای تله­ کلیک یا clickbait برای سئو

تله­ کلیک‌ها اگر به‌درستی استفاده شوند مزایای قابل توجهی برای سئو ما به همراه خواهند داشت که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • افزایش نرخ کلیک

مهم‌ترین دستاورد این تکنیک، افزایش میزان بازید از صفحه موردنظر است که موجب می‌شود سایت ما رتبه‌ی بهتری در نتایج گوگل قرار بگیرد.

  • افزایش آگاهی از برند

استفاده درست از تله ­کلیک موجب می‌شود که مخاطبان بیشتری داشته باشید و افراد بیشتری برند شما را بشناسند.

  • اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

موضوع و عنوان جذاب موجب می‌شود تا کاربران تشویق شوند آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. اکثر افراد به‌راحتی محتوای شما را به اشتراک نمی‌گذارند، زیرا از قضاوت شدن ترس دارند. برای اینکه محتوای شما توسط دیگران منتشر شود، باید احساسات آن‌ها را تحریک کند یا حرف‌های مهمی را بیان کرده باشد.

معایب تله­ کلیک برای سئو چیست؟

اگر از تله­ کلیک به شیوه‌ای حساب شده استفاده نکنیم، می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری برای سئو و اعتبار وب‌سایت ما داشته باشد. در ادامه چند نمونه از معایب استفاده نادرست از این روش را بررسی می‌کنیم:

  • جذب ترافیک اشتباه برای وب‌سایت

افزایش میزان بازدید از سایت در سئو، پیچیدگی‌های خاصی دارد. اگر میزان بازدید از وب‌سایت زیاد باشد اما فرد به‌محض ورود از صفحه خارج شود، منجر به افزایش نرخ پرش می‌شود. افزایش نرخ پرش نیز به‌نوبه خود باعث افت جایگاه سایت در رتبه بندی گوگل می‌شود.

  • لطمه زدن به شهرت

سایتی که مدام در پی جذب مخاطب از طریق روش‌های فریب دهنده باشد، جایگاه خود را در بین عموم از دست می‌دهد.

  • فقدان تأثیر گذاری بر سئو

بسیاری از بازاریاب‌های محتوا به امید افزایش بازدید از صفحه، محتوای بی‌کیفیت اما دارای عنوان جذاب استفاده می‌کنند. اما تونی هیل، که از بزرگان بازاریابی محتوایی است، معتقد است که ماندن مخاطب در صفحه، اهمیت بیشتری از تعداد کلیک های آن دارد. این یعنی توجه مخاطب و تعامل با او، در حال تبدیل شدن به معیارهای اصلی موفقیت محتوا در گوگل هستند.

 

نتیجه گیری

تله­ کلیک اگر به‌درستی اجرا شود می‌تواند سودمند باشد. همیشه مراقب باشید که مخاطب را نسبت به خود بدبین نکنید. کاربران به‌سختی به شما اعتماد می‌کنند اما با کوچک‌ترین اشتباهی نسبت به شما بدبین می‌شوند. در نهایت به خاطر داشته باشید که مطالب پر مغز، گیرا و مرتبط، موفقیت طولانی مدت بیشتری را برای شما به همراه دارند. بنابراین، بسته به نیازهای منحصر به فرد خود محتوا ایجاد کنید و هر از گاهی، آن‌ها را بازبینی و اصلاح کنید.

5 از 5
1 سال قبل
نظر
خیلی عالی بود مرسی
نمایش بیشتر
1 از 1 نفر این نظر را مفید دانسته اند

سؤالات متداول آموزش سئو یوتیوب

هزینه سئو یوتیوب در پونه مدیا چقدر است؟
سئو یوتیوب هم مانند سئو سایت برای گوگل در هر پروژه متفاوت خواهد بود. بسته به این که حوزه کاری شما چقدر رقیب داشته باشد، مخاطبان هدف شما در چه کشوری باشند و به چه زبانی صحبت کنند و با توجه به کلمات کلیدی خاصی که برای سئو یوتیوب‌تان به آن نیاز دارید، هزینه سئو متغیر است. پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان ما در پونه مدیا تماس بگیرید تا ضمن برگزاری یک جلسه‌ی حضوری چالش‌ها و مسیرهای پیش روی سئو یوتیوب شما را با هم بررسی کنیم و قیمت آن را به دست آوریم.
آیا سئو یوتیوب من را ثروتمند می‌کند؟
جواب این سؤال هم بله است و هم خیر. اگر حوزه تخصصی کار شما یوتیوب باشد و با تمرکز جدی روی آن سرمایه گذاری کنید، می‌توانید با تولید محتواهای ویدئویی باکیفیت بازدیدکنندگان بسیاری را به دست آورید. همان طور که می دانید گوگل به یوتیوبرها هزینه پرداخت می‌کند و سئو اصولی در کنار تولید محتوای جذاب و باکیفیت می‌تواند در طول زمان شما را به کسب درآمد بیشتر برساند.