با ما در ارتباط باشید: 0314566
برچسب گذاری جغرافیایی Geo tagging و تأثیر آن بر سئو

برچسب گذاری جغرافیایی یا Geo tagging یکی از روش‌های مؤثر در سئو است که با مشخص کردن محدوده جغرافیایی کسب و کار مورد نظر دسترسی افراد محلی را به آنها افزایش می‌دهد. برای درک بهتر اهمیت برچسب گذاری جغرافیایی می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که کمپین‌های بازاریابی آنلاین به طور خاص بر یک مکان جغرافیایی متمرکز می‌شوند و استراتژی‌های خود را بر اساس جستجوهای محلی ایجاد می‌کنند. به کارگیری این استراتژی‌ها شانس کسب و کارها را برای قرارگیری در صدر نتایج موتورهای جستجو افزایش می‌دهد، ترافیک سایت افزایش پیدا می‌کند و تولید سرنخ که هدف اصلی کسب و کارها است نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

برچسب گذاری جغرافیایی Geo tagging و تأثیر آن بر سئو 

برچسب گذاری جغرافیایی چیست؟

برچسب گذاری جغرافیای فرآیندی است که در آن مختصات جغرافیایی یک وب‌سایت به صورت آنلاین به محتوای رسانه‌های اجتماعی مانند ویدیوها، تصاویر و وب‌سایت‌ها پیوند داده می‌شود. با این کار داده‌های مکان مورد نظر را در وب‌سایت جانمایی می‌کنیم که از طریق آن کاربران و موتورهای جستجو از موقعیت جغرافیایی یک وب‌سایت آگاه می‌شوند. منظور  از داده‌های جغرافیایی، موقعیت دقیق جغرافیایی است که شامل طول و عرض جغرافیایی می‌شود. ربات‌های موتورهای جستجو پس از خزیدن در صفحات وب‌سایت و فهرست‌بندی صفحات آنها از داده‌های جغرافیایی برای جستجوهای محلی استفاده می‌کنند. با وجود اینکه برچسب گذاری جغرافیایی استراتژی جدیدی نیست، در چند سال گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که کاربر از طریق گوشی تلفن همراه خود موضوع خاصی را در گوگل جستجو می‌کند، گوگل موقعیت فعلی کاربر و موقعیت جغرافیایی وب‌سایت‌ها را به عنوان یکی از عوامل اصلی مورد نظر قرار می‌دهد و بر اساس آن وب‌سایت‌های مرتبط را به کاربر پیشنهاد می‌کند.

برچسب گذاری جغرافیایی به آن دلیل اهمیت دارد که کاربران موتورهای جستجو به دنبال دریافت دقیق‌ترین و مرتبط‌ترین نتیجه هستند. این در حالی است که اگر کاربر نتواند جواب مورد نظر خود را از موتور جستجو دریافت کند، وارد موتور جستجوی دیگری می‌شود. در نتیجه موتورهای جستجو برای از دست ندادن کاربران خود و ارائه اطلاعات دقیق‌تر وب‌سایت‌هایی را به کاربر پیشنهاد می‌کنند که با برچسب گذاری جغرافیایی بهینه سازی شده‌اند. از همه مهم‌تر اینکه موتورهای جستجوی پرکاربری نظیر گوگل و بینگ به وضوح اعلام کرده‌اند که از برچسب گذاری جغرافیایی برای رده بندی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند.

اهمیت Geo Tagging تصاویر یا برچسب گذاری جغرافیایی در سئو محلی 

از آنجایی که ما در دهکده جهانی زندگی می‌کنیم، برچسب گذاری جغرافیایی یکی از ملزومات دسترسی به موقعیت مکانی کسب و کارها است. همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، تعداد فراوانی از کاربران موتورهای جستجو از طریق گوشی‌های تلفن همراه خود برای جستجوهای روزانه استفاده می‌کنند. این شرایط باعث شده است که موتورهای جستجو برای ارائه نتایج دقیق و مرتبط به موقعیت کنونی کاربر و وب‌سایت‌ها نیاز پیدا کنند. بنابراین، اگر تصاویر به درستی برچسب گذاری شده‌ باشند، در قسمت بالای نتایج جستجوی محلی به کاربر نشان داده می‌شوند. این استراتژی به کسب و کارها کمک می‌کند حضور آنلاین خود را افزایش دهند. به عنوان مثال، اگر کاربری در تهران خیابان ستارخان شرکت خدماتی نظافتی را جستجو کند، با توجه به اینکه در این منطقه جغرافیایی به شرکت مورد نظر نیاز دارد، گوگل شرکت‌هایی که تصاویرشان در این منطقه برچسب گذاری‌ شده‌اند را به کاربر پیشنهاد خواهد کرد.

اگر به عنوان یک کسب و کار محلی مشغول به فعالیت هستید، لازم است تصاویر وب‌سایت شما از طریق برچسب گذاری بهینه سازی شود تا مشتریان شما بتوانند در محدوده شما خدمات و محصولاتتان را دریافت کنند. فرض کنید که به دنبال یک گل‌ فروشی هستید. در این وضعیت شما کلمات کلیدی که شامل گل فروشی یا گل فروشی نزدیک من می‌شود را در گوگل جستجو می‌کنید. گوگل پس از بررسی گل فروشی‌ها به معرفی گل فروشی‌هایی می‌پردازد که در محدوده جغرافیایی شما قرار دارند. در نتیجه اگر نتیجه به دست آمده از سرچ شما دقیق و مرتبط باشد، احتمال اینکه برای خرید و یا حتی مراجعه به گل‌ فروشی‌ پیشنهادی اقدام کنید، بیشتر می‌شود.

اهمیت Geo Tagging تصاویر یا برچسب گذاری جغرافیایی در سئو محلی را می‌توان با مواردی که در ادامه برای شما گردآوری کرده‌ایم، مورد بررسی قرار دهیم:

  • افزایش اعتماد موتور جستجو
    شما با برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر اطلاعات وب‌سایت خود را کامل‌تر می‌کنید. هر چه اطلاعات ارسالی به بات‌های موتورهای جستجو بیشتر باشد، دقت این موتورها بالاتر می‌رود. در نتیجه زمانی که کاربر پس از ورود به وب‌سایت شما و حضور طولانی‌تر این پیام به گوگل ارسال می‌شود که از نتیجه موتور جستجو راضی است و می‌تواند به سوال و نیاز خود پاسخ دهد.
  • رتبه بهتر
    وب‌سایت‌هایی که در خود تصاویر برچسب گذاری شده دارند، در رده‌های بالای نتایج موتورهای جستجو قرار می‌گیرند. در نتیجه استفاده از تصاویر بهینه سازی شده می‌تواند نقش مهمی در رتبه بندی وب‌سایت‌ها ایفا کند.
  • جستجوی تصاویر
    علاوه بر جستجوی کلمات کلیدی، بسیاری اوقات جستجوها از طریق تصاویر انجام می‌گیرند. اگر تصاویر وب‌سایت خود را با برچسب گذاری جغرافیایی دقیق بهینه سازی کنید، گوگل آن تصاویر را در بالای نتایج خود به کاربر پیشنهاد می‌دهد. این استراتژی برای جستجوهای محلی بسیار مهم و تأثیرگذار است.

راهنمای گام به گام برچسب گذاری جغرافیایی برای بهبود سئو

تا اینجای مطلب متوجه اهمیت برچسب گذاری جغرافیایی و تأثیر آن برای بهبود سئو شدیم. برای شروع کار از راهنمای گام به گام برچسب گذاری جغرافیایی برای بهبود سئو استفاده کنید:

استفاده از دوربین‌های دارای GPS‌ و داده‌های EXIF

یکی از ساده‌ترین روش‌های برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر استفاده از دوربین‌هایی است که به فناوری GPS مجهز هستند. این دوربین‌ها به شما کمک می‌کنند مختصات جغرافیایی را در داده‌های EXIF ذخیره کنید. EXIF اختصار عبارت Exchangable Image File است و به داده‌هایی اشاره دارد که به فایل تصاویر شما توضیحات بیشتری را اضافه می‌کند. این توضیحات شامل تاریخ، ساعت، موقعیت جغرافیایی، نوع دوربین و اطلاعات این چنینی می‌شود. این داده‌ها باعث می‌شوند موقعیت جغرافیایی تصاویر توسط سرویس‌های اشتراک گذاری تصاویر خوانده شوند.

استفاده از ابزار آنلاین

یکی دیگر از روش‌های برچسب گذاری جغرافیایی استفاده از ابزار آنلاین tool.geoimgr.com است که در تمامی مرورگرها وجود دارد. برای استفاده از این ابزار وارد مرورگر و سپس tool.geoimgr.com شوید و نام شرکت و مکان دقیق را در آن سرچ کنید. پس از دسترسی به طول و عرض جغرافیایی دقیق تصویر مورد نظر را آپلود کنید. سپس گزینه write EXIF tags را انتخاب کرده و صبر کنید تا اطلاعات مکان مورد نظر آپلود شود. برای دسترسی به برچسب‌های جغرافیایی لازم است تمامی تصاویر را دانلود کنید.

جانمایی داده‌های موقعیت مکانی تصاویر به صورت دستی

برای برچسب گذاری تصاویر به صورت دستی بهتر است از نرم‌افزارهای تخصصی این کار، به عنوان مثالExifer ، استفاده کنید و مختصات طول و عرض جغرافیایی را در آن جانمایی کنید. با وجود اینکه نرم‌افزار  Exiferبه تازگی به‌روزرسانی نشده است، اما همچنان برای تغییر داده‌های EXIF مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از خدمات اشتراک گذاری تصاویر: یکی از روش‌های آسان برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر استفاده از وب‌سایت‌های Picasa، Panoramio و Flikr است. این وب‌سایت‌ها به شما اجازه می‌دهند تصاویر خود را با عناوین، توضیحات و برچسب‌های موردنظرتان آپلود کنید. برای اضافه کردن طول و عرض جغرافیایی دقیق باید تصاویر را روی نقشه یا مکان خاص بکشید تا اطلاعات مورد نظر بر روی تصاویر ذخیره شود.  

استفاده از سایت مپ تصویری

یکی دیگر از روش‌های برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر ذخیره سازی مستقیم تصاویر در وب‌سایت و استفاده از سایت مپ تصویری است. این روش نقش مهمی در جستجوهای محلی ایفا می‌کند. برای دستیابی به دقیق‌ترین موقعیت جغرافیایی وب‌سایت لازم است آدرس خیابان و مختصات جغرافیایی را به صورت دستی وارد کنید. این روش از روش‌های قبلی کمی پیچیده‌تر است. با این وجود برای استفاده از این روش به نمونه کدهای زیر توجه کنید:

کد برچسب گذاری جغرافیایی

خط اول بیانگر نوع فایل xml شما است. خط دوم که تگ urlset است، محتوای تگ را به شما نشان می‌دهد.

برچسب گذاری جغرافیایی را برای کدام یک از عکس های سایت انجام دهیم؟

به طور کلی، تمامی تصاویری که در یک وب‌سایت منتشر می‌شوند پتانسیل برچسب گذاری جغرافیایی را دارند و هر چه تعداد تصاویر برچسب گذاری شده شما بیشتر باشد، سئو وب‌سایت را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این وجود توصیه می‌شود تصاویری که از کیفیت بالایی برخوردار هستند و نوآورانه و متمایز گرفته شده‌اند را برچسب گذاری جغرافیایی کنید. جالب است بدانید که اپلیکیشن‌های موجود در گوشی‌های تلفن هوشمند (Android و IOS) طور پیش فرض تصاویر شما را برچسب گذاری جغرافیایی می‌کنند.

برای استفاده از این قابلیت برای گوشی‌های Android وارد تنظیمات گوشی شوید. گزینه Location را انتخاب کنید. بر روی گزینه استفاده از GPS کلیک کنید تا کنار گزینه علامت سبز رنگ روشن شود. به همین سادگی می‌توانید تمامی تصاویری که از طریق دروبین گوشی Andoid ثبت می‌کنید را به صورت خودکار برچسب گذاری جغرافیایی کنید.

برای استفاده از این قابلیت برای گوشی‌های OIS وارد تنظیمات گوشی شوید. سپس گزینه‌های Privacy، Location Services و Camera را به ترتیب انتخاب کنید. بعد از این مراحل باید گزینه Allow Location Access را انتخاب کنید. تصاویری که پس از این ثبت می‌کنید به طور خودکار حاوی برچسب‌های جغرافیایی خواهند بود.

آیا می توانیم کامپوننت تگ جغرافیایی را به کل سایت اضافه کنیم؟

شما می‌توانید کامپوننت تگ جغرافیایی را علاوه بر تصاویر وب‌سایت به تمامی صفحات اضافه کنید. البته این کار به اصلاح متاتگ‌ها در کد اصلی وب‌سایت نیاز دارد که شما را نیازمند مشاوره با توسعه‌دهندگان وب‌سایت می‌کند. استفاده از کامپوننت تگ‌ جغرافیایی به دلیل ایجاد یکپارچی وب‌سایت در نظر موتورهای جغرافیایی به سادگی می‌تواند سئو وب‌سایت را ارتقا دهد.

مطالب روز دنیا با موضوعات سئو، دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا را در وب‌سایت پونه مدیا مطالعه کنید.   

 

5 از 5