با ما در ارتباط باشید: 0314566
مزرعه محتوا یا Content Farm چیست و چرا برای سئو ضرر دارد؟

مزرعه محتوا یا Content Farm  سایتی است که پر است از محتوای بی‌کیفیت و تکراری و به درد نخور. مدیران این سایت‌ها یا سئوکارهایی که پروژه سئو این سایت ها را بر عهده دارند، هنوز در گذشته‌های دور سیر می‌کنند و نمی‌دانند که تولید فله‌ای محتوا بدون در نظر گرفتن کیفیت و بدون توجه به کاربر، مدت‌هاست که گوگل را فریب نمی‌دهد. این سایت‌ها می‌خواهند با تولید انبوه محتوا و پر کردن سایت، از گوگل رتبه بگیرند! اما زهی خیال باطل! موتورهای جستجو مزرعه محتوا یا Content Farm را مضر و منفی شناسایی می‌کنند.

در این پست قصد داریم مزرعه محتوا و اثر آن را بر سئو وب‌سایت‌ها مورد بررسی قرار دهیم. با پونه مدیا همراه باشید. با مراجعه به سایت پونه مدیا و مطالعه مقالات این سایت می توانید خصوصیات بهترین سئوکار ایران را متوجه شوید. دانستن این موضوع زمانی که بخواهید تبدیل به یک سئوکار حرفه ای شوید و یا یک سئوکار متبحر استخدام کنید؛ کمک شایانی به شما خواهد کرد. 

مزرعه محتوا یا Content Farm چیست؟

مزرعه محتوا  یا Content Farm سایتی است که با استخدام نویسندگان محتوا به تولید محتوای بی‌کیفیت و انباشته از کلمات کلیدی می‌پردازد؛ محتوایی که بر خلاف تصور رایج برای سئو مضر است. محتوای ارزان قیمت و بی‌کیفیت چیزی است که مدیران ناآگاه وب‌سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند. در حالی که متخصصان بازاریابی محتوا و تولیدکنندگان حرفه‌ای محتوا برای خلق هر محصول دیجیتال خود ساعت‌ها وقت می‌گذارند، مزرعه محتوا نویسندگان خود را تبدیل به ربات‌هایی می‌کند که روزانه بیش از ۵۰۰۰ کلمه تولید می‌کنند. حالا تصور کنید که چنین محتواهایی تا چه اندازه بی‌کیفیت و بی‌دقت هستند.

مزرعه محتوا به طور خاص برای موتورهای جستجو محتوا تولید می‌کند. استراتژی این سایت ها چیست؟ (بله! به خیال خودشان استراتژی دارند!) کاربر برای هر موضوعی که در اینترنت جستجو می‌کند وارد یکی از صفحات وب‌سایتی می‌شود که مزرعه محتوا در آن مطلبی را منتشر کرده.

مزرعه محتوا یا Content Farm چیست؟ 

مزرعه محتوا چه ویژگی هایی دارد؟

زمانی که بازدیدکننده محتوای وب‌سایت شما را مطالعه می‌کند، باید احساس کند که محتوای مورد نظر به طور خاص برای او تولید شده است. در نتیجه شناسایی مخاطب هدف، سبک نوشتار و لحن متن عواملی هستند که باید مورد توجه تولیدکننده محتوا قرار بگیرند. این همان چیزی است که در محتوای مزرعه محتوا دیده نمی‌شود. جالب است بدانید در حالی که محتوای چنین سایتی مملو از کلمات کلیدی و نام تجاری کارفرما است، با مخاطب تعامل مورد نیاز را ایجاد نمی‌کند.

محتواهای یک مزرعه محتوا:

  • کوتاه
  • بی‌ربط
  • بدون احساس تعامل
  • تکراری
  • و پر از کلمات کلیدی است.

مزرعه محتوا یا Content Farm چیست؟

این ویژگی‌ها دقیقاً چیزهایی هستند که موتورهای جستجو از آنها به عنوان محتوای غیرکاربردی یاد می‌کنند.

چگونه مزرعه محتوا را شناسایی کنیم؟

شناسایی مزرعه محتوا بسیار ساده است. کافی پس از ورود به یک وب‌سایت با موارد زیر روبه‌رو شوید:

  • سایت محتوای کوتاه بدون ارائه اطلاعات جامع دارد
  • تبلیغات فراوان در صفحات وب‌سایت دیده می‌شود
  • طراحی و چیدمان صفحات وب‌سایت مناسب نیست
  • پیوندهایی دارد که کمترین ارتباط را با وب‌سایت دارند
  • محتوای کپی‌ شده و تکراری در سایت هست
  • تصاویر بی‌کیفیت هستند
  • اطلاعات غیرمعتبر و غیرتخصصی ارائه شده
  • مزرعه محتوا برای کاربران موتورهای جستجو مفید نیست
  • محتوای چنین سایتی دست اول و منحصر به فرد نیست
  • محتوای مزرعه محتوا جامع نیست و به کلیات می‌پردازد
  • تولید محتوای تخصصی هدف مزرعه محتوا نیست
  • استفاده از نویسندگان ناشناس و کم‌مهارت منجر به تولید محتوای غیرکاربردی می‌شود
  • محتوای این سرویس از منابع و مراجع روز دنیا استفاده نمی‌کند
  • مزرعه محتوا به تولید محتوای کپی شده و تکراری شهرت دارد
  • بیشتر مواقع عناوین به کار رفته در محتوا با متن محتوا هم‌خوانی ندارد
  • تصاویر مورد استفاده در این سرویس اکثراً بی‌کیفیت و تکراری هستند

تمامی موارد نشان دهنده این موضوع است که وب‌سایت پیش روی شما از مزرعه محتوا استفاده کرده است. علاوه بر این، شما می‌توانید با کپی کردن بخشی از محتوا و جستجوی آن در موتور جستجو بفهمید که محتوای مورد نظر چند بار و در چند وب‌سایت منتشر شده است.

آیا مزرعه‌های محتوایی اسپم هستند؟

سایت‌هایی که از روش‌هایی غیر از روش‌های پیشنهادی گوگل و موتورهای جستجوی دیگر استفاده می‌کنند، برچسب اسپم می‌خورند و در نتایج این موتورهای جستجو رده بندی نمی‌شوند. با توجه به اینکه گوگل محتوای کپی را به راحتی شناسایی می‌کند، استفاده از پیوندهایی که بر اساس محتوای کپی ساخته شده باشند نیز به عنوان اسپم خوانده شده و در نهایت گوگل هر دو وب‌سایت را جریمه می‌کند. جالب است بدانید که الگوریتم پاندا دقیقاً برای جلوگیری از انتشار مزرعه محتوا شکل گرفته است. وجود محتوای تکراری و غیرمرتبط و در پی آن ایجاد نارضایتی در کاربران نیازمند قوانین بازدارنده‌ای بود که از طریق الگوریتم پاندا اعمال می‌شد.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

الگوریتم پاندا گوگل چیست

چرا مزرعه محتوا به شما آسیب می زند؟

با وجود اینکه در وهله اول بازدید مزرعه محتوا افزایش پیدا می‌کند، محتوای بی‌کیفیت باعث افزایش نرخ پرش می‌شود. یعنی مخاطب می‌بیند که سؤالش جواب داده نمی‌شود و او را سر کار گذاشته‌اند. معلوم است که بلافاصله از سایت خارج می‌شود. این نرخ پرش مداوم، باعث می‌شود که گوگل بفهمد این سایت هیچ سودی برای کاربر ندارد و به مرور رتبه سایت را پایین‌تر می‌آورد تا جایی که چنین سایتی از دید کاربران خارج می‌شود.

مزرعه محتوا با بررسی کلمات کلیدی و پیدا کردن عنوان های پرجست‌وجو در گوگل، محتوایی را تولید می‌کند که صرفاً روی یک کلمه کلیدی تمرکز دارد و در آن هیچ توجهی به مخاطب هدف نشده. با وجود اینکه در وهله اول محتوای این سایت کاربردی به نظر می‌رسد، اما به دلیل اینکه تنها به دنبال افزایش ترافیک است و کیفیت را مدنظر قرار نمی‌دهد، به وب‌سایت شما‌ آسیب می‌زند.

موتورهای جستجو، مانند بینگ و گوگل هم به طور واضح اعلام کرده‌اند محتوای بی‌کیفیت و غیرکاربردی تأثیری کاملاً منفی بر سئو وب‌سایت می‌گذارد. پس همین حالا فکر ساخت مزرعه محتوا را از سرتان بیرون کنید و به دنبال تولید محتوای باکیفیت و کاربرپسند باشید.

اگر از مزرعه محتوا استفاده کنید چه اتفاقی می افتد؟

تا اینجا ویژگی‌ها و آسیب‌هایی که مزرعه محتوا به وب‌سایت‌ها وارد می‌کنند را مورد بررسی قرار دادیم. بیایید یک بار دیگر اهداف موتورهای جستجو را بررسی کنیم. یک موتور جستجو به دنبال افزایش رضایت کاربرانش است. این یعنی صفحات پیشنهادی باید دارای ارتباط حداکثری با کلمات جستجو شده توسط کاربر باشند. زمانی که کاربر وارد یکی از لینک‌های نتایج موتور جستجو می‌شود، اگر محتوا را با سؤال و یا نیاز خود مرتبط بداند، زمان بیشتری را در سایت سپری می‌کند. این کار به تنهایی این پیغام را به موتور جستجو ارسال می‌کند که در پیشنهاد خود موفق عمل کرده و وب‌سایت پیشنهادی معتبر است. حال اگر کاربر برای خرید محصول و خدمات وب‌سایت مورد نظر اقدام کند، موتور جستجو به هدف خود که معرفی وب‌سایت‌های مورد نیاز کاربرانش است دست یافته است. این در حالی است که مزرعه محتوا به سؤالات و نیازهای کاربران پاسخ درست نمی‌دهد. در نتیجه موتور جستجو سایت شما را به مرور از دید کاربرانش خارج می‌کند و به جای آن سایت‌های کاربردی و مفید را به آن‌ها نشان می‌دهد.

چگونه از ایجاد مزرعه محتوا جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ایجاد مزرعه محتوا، به شما پیشنهاد می‌کنیم از این روش‌ها استفاده کنید:

تولید محتوای باکیفیت و منحصر به فرد

در حالی که روزانه میلیون‌های محتوا در اینترنت منتشر می‌شود، تولید محتوای باکیفیت و منحصر به فرد می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. با این وجود به شما پیشنهاد می‌کنیم با جستجو موضوعات و بررسی کلمات کلیدی به تولید محتوای دست اول بپردازید. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما از خوانایی بالایی برخوردار است و برای مخاطبان هدفتان جذاب و سرگرم‌کننده است.

ایجاد تعامل با کاربر

حتماً به خاطر دارید که عدم ایجاد تعامل یکی از ویژگی‌های مضر مزرعه محتوا است. این در حالی است که شما می‌توانید با شناسایی مخاطبان هدف به تولید محتوایی بپردازید که کاربران شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایتتان را جذب خود کرده و آنها را تشویق به اقدام برای خرید می‌کند. این نوع محتوا را می‌توانید با طرح سؤالات پرتکرار تولید کنید. علاوه بر این، هشتگ‌گذاری، استفاده از تصاویر و ویدیوهای باکیفیت و مرتبط می‌تواند میزان تعامل با مخاطب را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

پرهیز از کپی‌برداری

هرگز محتوای وب‌سایت‌های دیگر را کپی نکنید. یکی از مهم‌ترین ایرادات محتوای مزرعه محتوا کپی و تکرار بیش از حد است. شما می‌توانید در حالی که وب‌سایت‌های پربازدید و جامع را مدنظر قرار می‌دهید، یک محتوای درجه یک و با کیفیت خلق کنید.

فراموش نکنید که شما برای کاربران اینترنت محتوا تولید می‌کنید و نه موتورهای جستجو. لحن، جمله‌بندی، موضوع و عناصر بصری عواملی هستند که افراد را به محتوای منحصر به فرد شما جذب می‌کنند.

فرق بین Content Farm با مزرعه لینک چیست؟

مزرعه لینک مطالبی هستند که پر از لینک های مختلف به منابع داخلی و خارجی هستند. مزرعه لینک همان صفحاتی است که سئوکارها از آن برای گرفتن بک لینک استفاده می‌کنند. صفحاتی مثل فروم‌ها و وبلاگ‌ها که می‌شود به راحتی وارد آن شد و برای هر سایتی لینک سازی کرد.

اما تمرکز Content Farm روی محتوا و کلمات کلیدی است و به دنبال بیشتر دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو و افزایش ترافیک است.

درواقع تفکر پشت این دو یکسان است و می‌خواهند با تقلب، گوگل را دور بزنند، اما رویکرد یکی لینک گرفتن فله‌ای است و رویکرد دیگری تولید محتوای فله‌ای.

انتشار رپورتاژ آگهی در مزارع محتوا: خطری جدی برای سئو سایت شما!

تولید رپورتاژ آگهی یکی از برترین روش‌های تبلیغات دیجیتال است. این روش علاوه بر ارائه اطلاعات آموزنده و سرگرم‌کننده نقش مؤثری در افزایش نرخ تبدیل ایفا می‌کند. با این وجود، انتشار رپورتاژ آگهی در مزارع محتوا می‌تواند برای وب‌سایت‌ها مضر باشد. همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، محتواهای مزرعه محتوا تکراری و کپی شده هستند و این عامل می‌تواند بر اساس الگوریتم‌های مختلف موتورهای جستجو، مانند الگوریتم پاندا گوگل، موجب جریمه وب‌سایت و تأثیر منفی در رتبه سایت شود.

اگر قصد دارید با انتشار رپورتاژ آگهی کسب و کارتان را به مشتریان بالقوه خود معرفی کنید و برای محصولات و خدمات ارزشمندتان تبلیغ کنید، با ما تماس بگیرید.

5 از 5