با ما در ارتباط باشید: 0314566
چک لیست سئو وردپرس

وردپرس محبو‌ب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در سراسر جهان است. با وجود اینکه وردپرس در ابتدای کار خود یک پلتفرم مورد استفاده در وبلاگ‌نویسی بود، در حال حاضر به دلیل ارائه امکانات منحصر به فرد برای ساخت سایت‌های بزرگ با اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. آمارها نشان می‌دهد چیزی بیش از ۴۳ درصد از سایت‌های موجود در اینترنت توسط وردپرس ایجاد شده‌اند. با وجود اینکه ساخت و مدیریت سایت‌ها در وردپرس بسیار ساده است، اما استفاده از این سیستم مدیریت به تنهایی نمی‌تواند سایت شما را در صدر نتایج گوگل قرار دهد. بنابراین لازم است برای دریافت ترافیک ارگانیک و در پی آن رشد و موفقیت سایت از روش‌های مؤثر بر سئو وردپرس پیروی کنیم. با در نظر گرفتن این موضوع، هیچ جای تعجبی نیست که روش‌های مورد استفاده برای ارتقا سئو بسیار تخصصی و دقیق باشند و تهیه چک لیست سئو وردپرس در اولویت کار ما قرار بگیرد.

در این مطلب قصد داریم علاوه بر ارائه چک لیست سئو وردپرس، مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر سئو را با شما عزیزان بررسی کنیم. با پونه مدیا همراه باشید.

چک لیست سئو وردپرس چیست

سئو وردپرس یک فرایند تخصصی و در عین حال مستمر است که برای افزایش ترافیک ارگانیک و افزایش نرخ تبدیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید سایت وردپرس ارزشمندتان را برای گوگل بهینه‌سازی کنید، اما نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید و از چه مراحلی پیروی کنید، چک لیست سئو وردپرس پونه مدیا راهنمای کار شما خواهد بود. چک لیست سئو وردپرس شامل تمامی روش‌های ضروری است که گام به گام به شما نحوه تأثیرگذاری بر سئو را آموزش می‌دهد و شما می‌توانید با پیاده‌سازی آنها موفقیت سایت را تضمین کنید. به عنوان مثال، چک‌ لیست سئو پایه به فعالیت‌هایی اشاره دارد که به صورت مستقیم بر سئو وب‌سایت تأثیر نمی‌گذارد، اما فضا را برای بهبود سئو محیا می‌کنند.

مزایای استفاده از چک لیست سئو ورد پرس

اگر می‌خواهید در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل رتبه بهتری کسب کنید، باید محتوای سایت شما برای سئو بهینه‌سازی شود. برای این کار لازم است به عنوان سئوکار با فاکتورهای مختلف تأثیرگذار بر سئو آشنا شده و از نحوه ساخت، اجرا و به‌کارگیری این عناصر به ‌خوبی آگاه باشید. صرف از نظر از اینکه تا چه اندازه در مبحث سئو مبتدی یا متخصص هستید، استفاده از چک لیست سئو به شما کمک می‌کند کارتان را با مهارت و دقت بیشتری انجام دهید. از مهم‌ترین مزایای استفاده از چک لیست سئو می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که شما‌ می‌توانید از این چک لیست برای سایت‌های مختلف مانند سایت‌های فروشگاهی، خبری، وبلاگ‌ها و به طور کلی تمامی سایت‌های وردپرس استفاده کنید. قلم و کاغذ را آماده کنید که با هم شروع کنیم.

هاست وردپرس برای سئو

پیش از هر کاری لازم است یک هاست مناسب انتخاب کنید. فضای شبکه‌ای امن و پایدار که بتوان با خیال آسوده داده‌های مشتری را در آن آپلود کرد اولین قدم در چک لیست سئو وردپرس است. هاست‌های Bluehost، SiteGround، Dreamhost و Hostinger هاست‌هایی قابل اعتمادی هستند که سرعت بالایی را در اختیار شما قرار می‌دهند.  

قالب وردپرس برای سئو

اگر یک سایت وردپرس راه‌اندازی کرده‌اید اما ترافیک مورد نظر خود را دریافت نمی‌کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم از قالب وردپرس برای سئو استفاده کنید. قالب وردپرس با ارائه تجربه کاربری بی‌نظیر به شما کمک می‌کند در بالای صفحات نتایج موتور جستجو قرار بگیرید. با توجه به اینکه رتبه بندی گوگل نقش مهمی در افزایش ترافیک ارگانیک و افزایش لید ایفا می‌کند، قالب وردپرس برای سئو بهترین گزینه پیش روی شما خواهد بود. در حالی که سایت‌های فراوانی در اینترنت به ارائه قالب وردپرس برای سئو می‌پردازند، شما می‌توانید با در نظر داشتن مواردی که در ادامه برای شما گردآوری کرده‌ایم، بهترین قالب وردپرس را انتخاب کنید.

قالب وردپرس ریسپانسیو

بیش از ۵۴ درصد از کاربران اینترنت از طریق گوشی‌های تلفن همراه خود وارد سایت‌ها می‌شوند. این موضوع به شما گوشزد می‌کند از قالبی استفاده کنید که برای دستگاه‌های کوچک‌تر قابل اتصال به اینترنت دقت بیشتری به خرج دهید. علاوه بر این، گوگل برای سایت‌هایی که با گوشی‌های تلفن همراه سازگار هستند ارزش ویژه‌ای قائل است.

پشتیبانی از پلاگین‌ها

قالب‌های وردپرس پتانسیل بالایی برای پشتیبانی از پلاگین‌ها دارند. به عنوان مثال پلاگین‌های yoast، Google Analytics، Aksimet و Jetpack افزونه‌های مخصوص سئو هستند و به سادگی در قالب‌های وردپرس کار می‌کنند.

پلاگین yoast  برای سئو

از سال ۲۰۰۸ پلاگین yoast پرکاربردترین پلاگین سئو است که توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پلاگین منحصر به فرد با بهینه‌سازی محتوا، کلمات و عبارات کلیدی رتبه سایت را بهبود می‌بخشد. بسیاری از کارهای پلاگین yoast به صورت خودکار انجام می‌شود اما برای دستیابی به نتایج بهتر به برنامه‌ریزی نیاز دارد. این پلاگین کاربردی با امکانات منحصر به فردی که به کاربران خود ارائه می‌دهد تأثیر قابل‌توجهی بر موتورهای جستجو می‌گذارد. برخی از ویژگی‌های پلاگین yoast برای سئو عبارت‌اند از:

  • بهبود خودکار سئو تکنیکال، URLها و متاتگ‌ها
  • درک بهتر ساختار سایت توسط گوگل از طریق نقشه‌های پیشرفته سایت XML
  • آنالیز سئو با در نظر گرفتن کلمات و کلیدی محتوا
  • آنالیز خوانایی محتوا
  • پشتیبانی از زبان‌های مختلف جهان

اتصال وب مستر گوگل به وردپرس

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، وردپرس یک سیستم محتوای شگفت‌انگیز است که علاوه بر کاربرد ساده به صورت رایگان در اختیار ما قرار می‌گیرد. برای اینکه گوگل بتواند محتوای سایت ما را ایندکس کند لازم است صفحات سایت توسط گوگل بازدید شود. این موضوع باعث می‌شود به ابزار وب مستر گوگل نیاز پیدا کنیم. وب مستر گوگل به شما کمک می‌کند مشکلات بدافزارها و هرزنامه‌ها را شناسایی و رفع کنید، کلمات و عبارات کلیدی را پیدا کنید، سؤالاتی که بیشترین ترافیک را به سمت سایت شما هدایت می‌کند را مشخص کنید، سایت‌هایی که به سایت شما لینک می‌دهند را مشاهده کنید و پیکربندی سایت را به سادگی مورد بررسی قرار دهید. برای اتصال وب مستر گوگل به وردپرس لازم است از مراحل زیر پیروی کنید:

  • برای شروع کار لازم است در گوگل یک حساب کاربری ایجاد کنید.
  • پس از ایجاد حساب کاربری وارد Google Webmaster Tools و پس از آن وارد داشبورد وب مستر گوگل شوید.
  • پس از ورود به این داشبورد گزینه Add Property را که در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  • نام دامنه خود را وارد کرده و سپس آن را تأیید کنید.

سرعت سایت وردپرسی شما

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سایت‌های وردپرس سرعت بارگذاری سایت است. با این وجود اگر سرعت سایت وردپرسی شما اگر نتواند انتظار بازدیدکنندگان را برطرف سازد، می‌تواند برای شما مشکل‌زا شود. برای اینکه بتوانید با سرعت بالای سایت وردپرسی خود تجربه کاربری را بهبود ببخشید و رتبه بالایی در صفحات نتایج گوگل به دست آورید، به شما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا سرعت سایت را با ابزارهای موجود بررسی کنید و سپس برای ارتقای آن وارد عمل شوید. به عنوان مثال، Pingdom یک ابزار بسیار کاربردی برای تست سرعت سایت وردپرسی شما است. برای استفاده از این ابزار وارد سایت Pingdom شوید. سایت خود را در URL تایپ کنید و بر روی دکمه Start Test کلیک کنید. شما به همین سادگی می‌توانید سرعت کنونی سایت خود را مشاهده کنید. برای درک بهتر داده‌های این ابزار به شما پیشنهاد می‌کنیم موارد زیر را با دقت مطالعه کنید:

Performance Grading

فرقی نمی‌کند که از کدام ابزار تست سرعت سایت وردپرسی استفاده می‌کنید. تمامی ابزارها به شما امتیازی مابین صفر تا صد را می‌دهند. هر چه این عدد به صد نزدیک‌تر باشد سرعت عملکرد سایت شما بهتر است.

Load Time

شما در این قسمت باید منتظر مشاهده عدد کوچک باشید، زیرا هر چه عدد کمتر باشد سرعت بارگذاری سایت وردپرسی شما کمتر است.

Largest Contentful Paint

 این فاکتور که به معنی بزرگ‌ترین ترسیم محتوایی است، مانند سرعت بارگذاری سایت باید عدد کوچک‌تری را به نمایش بگذارد.

 First Input Delay

اولین تعامل کاربر با سایت شما مدت زمان مشخصی را طی می‌کند. این فاکتور نشان دهنده این زمان بسیار حیاتی است. در نتیجه هر چه عدد کمتر باشد سایت وردپرسی شما موفق‌تر عمل کرده است.

برای ارتقای سرعت سایت وردپرسی سایت لازم است از چک لیست سئو برای وردپرس پیروی کنید.

پلاگین کش وردپرس

زمانی که هر صفحه سایت شما توسط کاربری بازدید می‌شود، یک درخواست به سرور ارسال می‌کند. حال تصور کنید که صفحات سایت شما مملو از فایل‌ها و عناصری است که باید هر بار پردازش شده و به کاربر نمایش داده شود. هرچه سایت مورد نظر بازدیدکننده بیشتری داشته باشد و عناصر بیشتری در آن آپلود شده باشد، زمان بارگذاری افزایش پیدا می‌کند. در این وضعیت پلاگین کش وردپرس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پلاگین به سرور دستور می‌دهد برخی از فایل‌ها را بر روی رم یا دیسک ذخیره کند. در نتیجه، هر محتوایی که پیش از این توسط کاربر مشاهده شده است ذخیره می‌شود. پلاگین کش وردپرس به شما کمک می‌کند:

  • سرعت سایت وردپرس خود را افزایش دهید
  • با افزایش سرعت تجربه کاربری را ارتقا دهید
  • سرور مورد استفاده سایت وردپرس شما از منابع کمتری استفاده کند
  • سایت وردپرس برای موتورهای جستجو بهینه سازی شود

بهترین پلاگین‌ کش وردپرس از نظر پونه مدیا پلاگین‌های Cache Enabler، W3 Total Cache، WP Super Cache و Hyper Cache هستند که علاوه بر کاربری ساده به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

ssl  سایت وردپرس

اگر سایت وردپرس شما یک سایت فروشگاهی است که در آن اطلاعات کارت بانک‌ها و اطلاعات اشخاص وارد می‌شود، و یا به هر دلیلی اطلاعات کاربران خود را جمع‌آوری می‌کنید، لازم است سایت وردپرس شما به ssl مجهز شود. با توجه به این موضوع که اطلاعات http متن هستند و هر فردی می‌تواند آنها را بخواند، ssl سایت وردپرس یا Secure Socket Layer  تضمین می‌کند که اطلاعات متنی سایت شما به هیچ عنوان قابل انتقال نخواهند بود و در یک فضای امن از آنها مراقبت می‌شود. برای دسترسی به  ssl سایت وردپرس لازم است برای دریافت گواهینامه اقدام کنید. برای این کار تنها کافی است درخواست خود را به همراه با نام دامنه سایت وردپرس به یکی از نمایندگی‌های ssl ارسال کنید. جالب است بدانید گواهینامه ssl سایت وردپرس بسیار متنوع است. Extended Validation، Wildcard SSL و Multi Domain SSL گواهینامه‌هایی هستند که بر اساس نیاز شما صادر می‌شوند. اگر قصد دارید امنیت سایت وردپرس خود را افزایش دهید می‌توانید به شرکت‌های معتبری همچون Geo Trust، Global Sign، Sectigo و RapidSSL مراجعه کنید.

ابزار تولید نقشه سایت وردپرس

ابزار تولید نقشه سایت وردپرس با ایجاد نقشه‌های XML به موتورهای جستجویی نظیر بینگ، گوگل و یاهو کمک می‌کند که سایت وردپرس شما را بهتر ایندکس کنند. این نقشه‌ها به خزنده‌های موتورهای جستجو کمک می‌کنند ساختار کلی سایت وردپرس شما را با کارایی بهتر بررسی کنند. علاوه بر این، هر زمان که پست جدیدی ایجاد می‌کنید به موتور جستجو اعلام می‌کند که بار دیگر صفحات سایت شما را ایندکس کنند. نقشه سایت وردپرس همچنین با ایجاد ناوبری بهتر سایت باعث می‌شود بازدیدکننده به راحتی در سایت شما گردش کرده و به موارد مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند.  شما می‌توانید با استفاده از برترین ابزارهای تولید نقشه سایت وردپرس مانند Google XML Sitemap، Premium SEO Pack، Jetpack، Sitemap by BestWebSoft و Simple Sitemap سئو سایت وردپرس را ارتقا دهید.           

فایل robots.txt در وردپرس

فایل robots.txt  در وردپرس یک فایل متنی است که خزنده‌های موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد به کدام URLهای سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند. این فایل که با عنوان پروتکل حذف بات‌ها نیز شناخته می‌شود، به خزنده‌ها دستور می‌دهد از ایندکس کردن محتوای غیرمفید و خصوصی خودداری کنند. بیایید دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم. زمانی که بات‌ها می‌خواهند برای ایندکس کردن اطلاعات در URL سایت وردپرس شما بخزند، برای شروع کارشان به فایل robots.txt نگاه می‌کنند. اگر بات‌ها بتوانند این فایل‌ها را پیدا کنند، شروع به خواندن آنها می‌کنند و سپس از دستورالعمل‌هایی که از طریق این فایل‌ها به آنها ارسال می‌شود اطلاعات را ایندکس می‌کنند. اگر این‌ بات‌ها نتوانند فایل‌های robots.txt را پیدا کنند، به صورت عادی در صفحات سایت شما می‌خزند. این کار با وجود اینکه باعث افزایش سرعت سایت وردپرسی شما می‌شود، نباید به عنوان امنیت سایت مورد استفاده قرار بگیرد.

برای استفاده از فایل robots.txt می‌توانید به شما پیشنهاد می‌کنیم پلاگین yoast SEO‌ را نصب کنید. شما به سادگی می‌توانید از طریق این پلاگین فایل‌های robots.txt مورد نظر خود را ایجاد و ویرایش کنید. برای این کار لازم است پس از نصب پلاگین yoast بر روی لینک ویرایش فایل که در قسمت بالای صفحه قرار دارد کلیک کنید. در این بخش می‌توانید گزینه robots.txt را پیدا کرده و اگر این گزینه برای شما به نمایش داده نشد بر روی گزینه Creat robots.txt کلیک کنید. فراموش نکنید که پس از اتمام ویرایش فایل robots.txt دکمه ذخیره را فشار دهید.

بررسی Canonical در وردپرس

Canonical در وردپرس یک تگ از نوع پیوند است که در بالای صفحه قرار می‌گیرد. در واقع Canonical به ما اجازه می‌دهد نسخه پیشنهادی خود را به گوگل معرفی کنیم و این موتور جستجو آدرس مورد نظر ما را در نتایج جستجو به کاربران خود پیشنهاد دهد. این تگ علاوه بر معرفی بهترین نسخه آدرس سایت به گوگل مانع از ایندکس شدن صفحاتی می‌شود که محتوای یکسانی را در خود جای داده‌اند. زمانی که خزنده‌ها با حجم قابل‌توجهی از محتوای تکراری روبه‌رو می‌شوند آنها را معتبر شناسایی نکرده و ایندکس نمی‌کنند. این نوع محتوا می‌تواند سئو سایت را دچار مشکل کند. برای جلوگیری از این کار می‌توانید از پلاگین Yoast Duplicate Post استفاده کنید. این پلاگین کاربردی با پس از کپی کردن محتوای متنی، تصاویر، متادیتاها و عناصر دیگر علاوه بر صرفه جویی در زمان به شما کمک می‌کند محتوای جدید خود را خلق کنید. اگر محتوای جدید شما به محتوای اصلی شباهت داشته باشد، لازم است از تگ Canonical استفاده کنید.

faq در وردپرس

افزودن faq در وردپرس به سایت شما کمک می‌کند به سؤالات و مشکلات رایج بازدیدکنندگان خود پاسخ دهید. بخش faq هر سایت می‌تواند به عنوان اولین نقطه تعامل شرکت شما با مخاطبان هدفتان شناخته شود. علاوه بر این، faq یا بخش سؤالات متداول با پاسخگویی به نیازهای مخاطبان می‌تواند شما را از جواب دادن به پیام‌های بی‌شمار و طولانی رها کند. اگر اهل کدنویسی نیستید، می‌توانید از طریق افزودن پلاگین‌های faq این بخش کاربردی را در سایت وردپرسی خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، پلاگین کاربردی FAQ Schema WordPress به شما اجازه می‌دهد سؤالات متداول کسب و کار مورد نظر را به همراه پاسخ‌های مناسب در سایت وردپرس جانمایی کنید. تنظیمات رنگ و ساختار این پلاگین این امکان را برای شما فراهم می‌سازد که آزادانه و بر اساس قالب سایت وردپرس خود بخش faq را ایجاد کنید.

structured data در وردپرس

structured data یا داده‌های ساختاریافته روشی کاربردی برای تعیین جنبه‌هایی از سایت وردپرس است که قصد دارید در موتورهای جستجو به نمایش گذاشته شوند. به عنوان مثال، اگر در گوگل رستوران‌های نزدیک خود را سرچ کنید، تصاویر رستوران‌ها را می‌توانید در کنار یکدیگر و زیر نوار سرچ گوگل مشاهده کنید. این کار از طریق structured data انجام می‌پذیرد. Structured data در واقع داده‌های دسته بندی شده و نظم یافته‌ای هستند که برای خوانایی بهتر موتورهای جستجو و در پی آن ارتقای سئو سایت وردپرس مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما به سادگی می‌تواند از طریق پلاگین‌هایی مانند yoast و یا Schema & Structured Data وضعیت سئو وردپرس را ارتقا دهید. با وجود اینکه وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای بی‌نظیر است، به شما پیشنهاد می‌کنیم با پلاگین‌های کاربردی که می‌توانند محتوای سایت شما را ویرایش و بهینه‌سازی کنند آشنا شده و برای استفاده از آن‌ها اقدام کنید.

5 از 5