با ما در ارتباط باشید: 0314566
سئو تصاویر و بهینه‌سازی عکس‌ها در وردپرس

کمتر مقاله‌ای در وب‌سایت پیدا می‌شود که عکس نداشته باشد، بی شک در هر حوزه‌ای که مشغول به فعالیت باشید نیاز است تا با عکس با مخاطب ارتباط برقرار کنید. با داشتن عکس و سئو تصاویر می‌توانید با یک تیر سه نشان بزنید. نخست، وجود عکس هم به زیباتر دیده شدن سایت شما کمک خواهد کرد و هم باعث ماندگاری بیشتر کاربر در صفحه خواهد شد. از سویی دیگر، باعث بهبود رتبه شما در گوگل به صورت معجزه‌آسایی خواهد شد. عوامل مختلفی در سئو تصاویر و بهینه‌سازی عکس‌ها در وردپرس دخیل هستند. در این مقاله از پونه مدیا قصد داریم تمام مطالب لازم و کافی که یک متخصص باید در این زمینه بداند را در اختیارتان قرار دهیم؛ بنابراین تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

به تصاویر خیلی اهمیت بدهید

اولین و اساسی‌ترین مسئله مهمی که باید به آن توجه داشت این است که تک به تک تصاویر نقش به‌سزایی در سایت شما دارند. هنگام انتخاب عکس حتما توجه داشته باشید که عکس‌های شما باکیفیت باشند؛ چراکه عکس بی‌کیفیت و ضعیف باعث دور کردن مخاطب از سایتتان خواهد شد. همچنین هیچ انگیزه و ترغیبی برای خواندن ادامه مطلب نخواهد داشت و به سرعت باعث خروج از سایت خواهد شد. هرچقدر عکس‌های مقالات و محتواها از لحاظ بصری زیبا و درخور توجه باشد کاربر زمان زیادی خواهد گذاشت. پس انتخاب یک عکس زیبا و باکیفیت می‌تواند چندین گام شما را رو به جلو پرتاب کند.

یافتن تصویر مناسب برای مطلب

همانطور که در بالا اشاره کردیم انتخاب تصاویر با کیفیت مهم است؛ اما هر تصویری که گزینش و برای بارگذاری در سایت صورت می‌گیرد باید متناسب با مطلب نگارش شده شما باشد. عکس بی‌ربط نمی‌تواند در بیان تک به تک کلمات و جمله‌های شما موثر واقع شود. حتما هنگام انتخاب تصویر توجه داشته باشید تا تصویر مناسب مطلب باشد و مانع سردرگمی و گیج شدن مخاطب نشود. همچنین گوگل توانایی پردازش تصاویر را داراست پس تا حد امکان از قرار دادن تصویر نامناسب و غیرمرتبط کاملا پرهیز کنید. تصویر یکی از راه‌های انتقال پیام برای مخاطبان است. در صورت انتقال ندادن موثر و درک مطلب برای کاربر همه تلاش‌های شما بی نتیجه و نامطلوب خواهد بود. هر چه قدر در فرایند این امر دقت و زمان کافی را بگذارید بی شک نتیجه مطلوب و مثبتی را به مرور زمان خواهید دید.

مناسب سازی تصویر برای قرار دادن در متن

آرایش و چینش تصویر در متن جزو مواردی مهمی است که باید به آن توجه کنید. قطعا چینش نامنظم و نامرتب تصویر نه تنها به درک مفهوم مطلب نخواهد کرد؛ بلکه باعث سردرگمی و از دست دادن رشته تحریر نویسنده نیز خواهد شد. هنگامی که یک تصویر را به متن خود اضافه می‌کنید احتمالا متوجه شوید که عکس در جای مناسبی قرار ندارد، با استفاده از ابزارهایی که در صفحه پنل وردپرس شما وجود دارند، می‌توانید آن را تنظیم کنید. نکته دیگری که باید برایتان بازگو کنیم این است که تصویر بهتر است بعد از پایان یک پاراگراف و مطلب شما آورده شود. با انجام دادن اصولی این کارها به یک متخصص حرفه‌ای و کاربلد تبدیل خواهید شد.

انتخاب نام مناسب برای تصویر

یکی دیگر از عواملی که کمتر کسی ممکن است به آن توجه کند، نام فایل برای تصاویر است. احتمالا تا به حال برایتان پیش آمده است که تصویری را از اینترنت دانلود کرده‌اید ولی اسم مناسبی نداشته است یا نام تصویر فقط و فقط عدد بوده است. هنگام ذخیره کردن تصویر یک نام مناسب باید برای آن گزینش و نوشته شود. این نام می‌تواند کلمات کلیدی مرتبط با موضوع شما باشد. همچنین نام تصویر شما می‌تواند عنوانی باشد که در مطلب آن را نگاشته‌اید. گام بعدی که باید در این کار از آن پرهیز شود قرار دادن فاصله بین کلمات است. برای اینکه بین کلمات فاصله‌ای ایجاد نشود می‌توانید از علامت (-) یا همان خط ربط استفاده کنید. انجام این کار به خزنده‌های گوگل نیز کمک شایانی خواهد کرد؛ زیرا با نام تصویر شما خزنده‌های گوگل می‌توانند آن را شناسایی کنند و تاثیر زیادی در سئو دارد.

ابعاد مناسب عکس در سئو تصویر

هر سایتی متناسب با قالبی که دارد دارای ابعاد و سایزی برای بارگذاری تصاویر است. بهتر است قبل از شروع به کار ابتدا به شناسایی و تعیین کردن اندازه و سایز تصاویر سایت خود اقدام کنید. سپس تمامی تصاویر خود را متناسب با آن اندازه درست و ایجاد کنید. با این کار زیبایی سایت خود را دو چندان خواهید کرد و ارزشی دو چندان از لحاظ بصری ایجاد می‌شود. اگر به ابعاد مناسب عکس در سایت خود توجه نکنید سایت از ساختار خوبی تبعیت نخواهد کرد. ابعاد تصاویر نباید بسیار بزرگ باشند؛ چراکه تصویر بسیار نامناسب خواهد بود. از طرف دیگر همانطور که تصاویر نباید بسیار بزرگ باشد، تصویر کوچک و ریز نیز معایبی دارد. تصاویر کوچک به روشنی مطلب را بیان نخواهد کرد و از همه مهم‌تر به راحتی دیده نمی‌شوند.

حجم تصویر برای سئو

بدون شک حجم تصویر برای سئو بسیار امری مهم و ضروری است. هر چقدر حجم تصاویر کم باشد، سرعت آپلود آن برای کاربران به سرعت و با اتلاف کمترین وقت انجام خواهد شد. به طور کلی ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که به‌علت سرعت پایین اینترنت تصاویر برایتان باز نشده است یا حجم تصاویر به قدری زیاد بوده است که امکان دیدنشان برایتان فراهم نبوده است. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند و در سایت شما تاثیرگذارند. با این حال، نگران نباشید ما در ادامه این مطلب برایتان راهکارهایی را ذکر خواهیم کرد که بدون دغدغه و هیچ مشکلی بتوانید تصاویرتان را به راحتی در معرض دید مخاطبانتان قرار دهید.

بهترین افزونه‌های وردپرسی برای فشرده سازی تصاویر

شاید شما هم به دنبال افزونه‌های بسیار خوب و مناسب برای فشرده سازی تصاویر هستید تا سایت شما با سرعت بیشتری برای کابران در معرض نمایش قرار داده شود. با این کار دیگر کاربران برای باز شدن صفحه سایت شما معطل نمی‌مانند؛ چرا که معطلی در باز شدن صفحه باعث خارج شدن آنان از صفحه شما می‌شود و به سمت رقیبان شما خواهند رفت. فرقی نمی‌کند کسب‌وکار شما چیست، چه سایت فروشگاهی داشته باشید، چه سایت شخصی بدون شک نیاز به افزونه‌های مناسب برای تصاویر خواهید داشت. در ادامه این مطلب چند نمونه از بهترین افزونه‌های وردپرسی که کارکرد بسیار خوبی دارند را برایتان شرح خواهیم داد:

افزونه wp smush

اولین افزونه ما در این لیست، متعلق به افزونه wp smush است که امکانات بسیار زیادی دارد. افزایش سرعت سایت، بهبود حجم تصاویر و بهبود سئو وردپرس از کارکردهای این افزونه به شمار می‌رود. این پلاگین در دو نسخه رایگان و پولی در دسترس است. نسخه پولی آن امکانات نسبتا بیشتری در مقایسه با نسخه رایگان آن دارد که باید برای استفاده از آن اقدام به خرید کنید. از امکانات این پلاگین می‌توان به قابلیت تبدیل به فرمت‌های مختلف (همانند تبدیل فرمت png به jpeg)، فشرده سازی تصاویر بزرگ و بسیار بزرگ با حجم عظیم، پشتیبانی از فرمت webP، قابلیت فشرده سازی تصاویر به صورت گروهی و بارگذاری تنبل اشاره کرد. وجود ویژگی همانند بارگذاری تنبل باعث می‌شود تا کاربرانی که قبلا به سایت شما مراجعه کرده‌اند بدون معطلی سایت برایشان باز شود.

افزونه compress JPEG & PNG images

از دیگر افزونه‌های مورد قبول و بسیار کاربردی افزونه compress JPEG & PNG images است که قابلیت‌ها و امکانات فوق‌العاده‌ای برای تصاویر سایت شما داراست. همچنین لازم است بدانید که این فرایند به صورت خودکار و اتوماتیک انجام می‌گیرد. برای افزایش سرعت سایت، بهبود رتبه سایت و باز شدن صفحه به سرعت و آسانی برای تمامی کاربران از مزیت‌های این افزونه به شمار می‌رود. البته لازم به ذکر است که فشرده سازی و کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت آن‌ها صورت می‌گیرد؛ پس دیگر نگرانی بابت افت کیفیت عکس‌هایتان نخواهید داشت. نحوه عملکرد این افزونه بدین صورت است که هنگام بارگذاری تصاویر در وردپرس تصاویر شما به TinyPng و همچنین Tinyjpg فرستاده می‌شود. پس از آنالیز و تجزیه و تحلیل عکس‌های مربوطه فشرده‌سازی در بهترین و ایده‌آل‌ترین حالت خود انجام می‌گیرد. اگر بخواهیم نتیجه‌ای از این کار برایتان بازگو کنیم تصاویر JPEG در حدود 40 تا 60 درصد و تصاویر PNG در حدود 50 تا 80 درصد بدون افت کیفیت فشرده سازی می‌شوند. در ادامه برخی از ویژگی‌های این افزونه فوق‌العاده را برایتان شرح می‌دهیم:

  • پشتیبانی از تصاویر متحرک PNG
  • انجام اتوماتیک و خودکار فشرده سازی تصاویر
  • عدم محدودیت در تصاویر
  • بهینه سازی و بهبود تصاویر برای موبایل‌ها
  • قابلیت نصب آسان و راحت
  • پشتیبانی از زبان فارسی
  • قابلیت سازگاری با افزونه ووکامرس
  • قابلیت سازگاری با افزونه WPLM
  • بهینه سازی و بهبود تصاویری که در سایت بارگذاری شده‌اند
  • بهینه سازی و بهبود تصاویر بارگذاری شده توسط برنامه اندرویدی وردپرس

افزونه ShortPixel

به طور کلی راه‌های زیادی برای افزایش سرعت سایت وجود دارد؛ اما از ساده‌ترین و آسان‌ترین راه‌ها استفاده از افزونه‌های وردپرسی است که کار را برای همگان میسر ساخته است. سرعت سایت نقش به سزایی در افزایش رنک در بین هزاران سایت موجود در گوگل دارد. با استفاده از کاربردی‌ترین افزونه‌ها امکان خرید و سفارش از محصولات سایت شما نیز به مراتب افزایش خواهد یافت. اگر به دنبال یک افزونه رایگان، مقرون به صرفه و در عین حال بدون هیچ دردسری هستید پیشنهاد ما به شما استفاده از افزونه ShortPixel است. به راحتی می‌توانید این افزونه را از طریق خود برنامه وردپرس دانلود کرده و پس از آن به نصب و فعال‌سازی آن بپردازید. قبل از شروع کار با این افزونه حتما از قسمت تنظیمات مراحل آن را به ترتیب انجام دهید تا به درستی کار کند.

افزونه ShortPixel این امکان را برایتان میسر می‌کند تا 200 تعداد عکس و تصویر را در هر ماه بدون صرف هیچ هزینه‌ای و به صورت رایگان انجام دهید. اگر تعداد تصاویر مورد استفاده در یک ماه بیشتر از 200 تعداد عکس است می‌توانید از نسخه پولی آن استفاده کنید.

مزیت‌های استفاده از افزونه ShortPixel

  • بهینه سازی و بهبود تصاویر رتینا
  • قابلیت استفاده از تصاویر webP
  • قابلیت تبدیل تصاویر PNG به JPEG
  • عدم افت کیفیت تصاویر
  • امکان فشرده سازی همزمان تصاویر
  • سرعت و عملکرد بهتر

افزونه  Imagify

افزونه  Imagifyیکی از قدرتمند‌ترین و بهترین افزونه‌های رایگان برای بهبود تصاویر سایت به شمار می‌رود. برای نصب و فعال‌سازی این پلاگین فوق‌العاده نیاز به یک API خواهید داشت. علاوه بر نسخه رایگان آن، نسخه پرمیوم یا پولی آن نیز موجود است که امکانات و قابلیت‌های زیادتری دارد. با نصب این پلاگین قطعا تجربه کاربری بهتری را تجربه خواهید کرد و دیگر دغدغه فشرده سازی و بهبود تصاویر را نخواهید داشت.

ویژگی‌های افزونه  Imagify

  • بهینه سازی خودکار
  • صرفه جویی در وقت و زمان
  • کمک به افزایش ترافیک سایت
  • قابلیت فارسی سازی و داشتن پنل فارسی اختصاصی
  • کمک به افزایش و بهبود سرعت سایت
  • بهینه سازی تصاویر بدون محدودیت تعداد
  • پشتیبان گیری از عکس و تصاویر اصلی

افزونه EWWW Image Optimizer

آخرین افزونه ما در این مطلب متعلق به افزونه EWWW Image Optimizer  است. این پلاگین بسیار انعطاف‌پذیر بوده و برای استفاده از آن نیاز به کلید API خواهید داشت. می‌توانید در عرض چند ثانیه و با چند کلیک تمامی تصاویر و عکس‌های سایت خود را بهبود و بهینه‌سازی کنید. برای نصب این افزونه کافی است از قسمت افزونه‌ها نام این افزونه را وارد کرده و سپس اقدام به نصب و فعال‌سازی آن کنید.

مزیت‌های افزونه EWWW Image Optimizer

  • تغییر سایز و اندازه تصاویر
  • پشتیبانی از فرمت WebP
  • دارای پشتیبان‌گیری اصلی
  • بهینه سازی و بهبود تصاویر با تعداد زیاد
  • دارای قابلیت فشرده سازی همه فرمت‌های عکس
  • عدم پیچیدگی و قابلیت کار آسان و ساده

نتایج به دست آمده از مقایسه افزونه‌های فشرده سازی تصاویر

به طور کلی تصاویر و عکس‌ها باعث جذابیت بیشتر و بهتر سایت می‌شوند و استفاده از آن‌ها به یک امر اجتناب ناپذیر و ضروری تبدیل شده است. با این حال به علت حجم تصاویر باعث سنگین‌تر شدن سایت را به دنبال دارد. این سنگین‌تر شدن ممکن است فاجعه‌های زیادی را رقم بزند که باعث خروج کاربران از سایت، کندتر شدن، عدم بهبود رتبه در گوگل و مواردی از این قبیل را داشته باشد. راه‌کارهای مختلفی برای فشرده سازی تصاویر وجود دارند که سعی کردیم در بالا بهترین و قدرتمندترین آنان را برایتان شرح دهیم. نتایج حاصل از افزونه‌های فشرده سازی نشان می‌دهد که بهینه‌سازی تصاویر نقش موثری در بهبود کیفیت و جذب مخاطبان به دنبال دارد.

در نهایت، اگر بخواهیم برایتان بهترین افزونه‌ای که برای بهینه‌سازی تصاویر بسیار مورد استقبال قرار گرفته است را بیان کنیم بی شک انتخاب ما افزونه ShortPixel است. گزینه دوم ما در این لیست متعلق به افزونه EWWW Image Optimizer  است؛ اما برای فشرده‌سازی نیاز است تا یک کلید API داشته باشید.

روش اضافه کردن تصاویر به مطالب در وردپرس

وردپرس یک سامانه مدیریت محتوا به صورت رایگان و آزاد است که امکانات و قابلیت‌های مختلفی را برای صاحبان کسب‌وکار و متخصصان مشغول به کار در این زمینه به ارمغان آورده است. هنگامی که شما فرایند مربوط به تولیدمحتوا در سایت خود را شروع می‌کنید قطعا هنگام بارگذاری مطلب می‌خواهید عکس و تصاویر مربوط به متن خود را نیز اضافه کنید. نحوه انجام این کار بسیار ساده و آسان است و با چند کلیک می‌توانید به سرعت و بدون اتلاف وقت کار خود را انجام دهید. ابتدا وارد پنل وردپرسی خود شده و وارد قسمت نوشته‌ها شوید. هنگامی که متن خود را اضافه کردید، بر روی گزینه «افزودن پرونده چند رسانه‌ای» کلیلک کنید. با باز شدن پنجره دو منو را مشاهده خواهید کرد یکی «کتابخانه پرونده‌های چند رسانه‌ای» و دیگری «بارگذاری پرونده‌ها».

گزینه مربوط به کتابخانه پرونده‌های چند رسانه‌ای برای این است که شما می‌توانید تمام عکس‌ها و تصاویری که در سایت آپلود و بارگذاری کردید را مشاهده کنید. گزینه بارگذاری پرونده‌ها همان جاییست که می‌توانید اقدام به افزودن تصاویر و عکس‌های جدید کنید. فراموش نکنید که بعد از اضافه کردن عکس مورد نظر خود تنظیمات مربوط به آن از قبیل تنظیمات مربوط به نحوه قرار گیری عکس، اضافه کردن کپشن و اضافه کردن آلت تصاویر را نیز انجام دهید.

کپشن تصویر شاخص

استفاده از کپشن نیز  توسط افراد زیادی نادیده گرفته می‌شود؛ اما متخصصان و کاربلدان در این حوزه توصیه می‌کنند تا یک کپشن برای تصاویر خود استفاده کنید. این امر زمانی از اهمیت زیادی برخوردار می‌شود که پای تصویر شاخص به میان آید. به عبارت کلی، کپشن متنی کوتاه و مختصر است که برای توضیح اضافی یا برای ذکر منبع نیز استفاده می‌شود. با این کار می‌توانید سایت خود را معتبر جلوه دهید و این امر برای کاربران مختلف از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. علاوه بر این، کپشن حاکی از آن است که عکس شما در چه موردی است و بهتر و بهتر باعث درک مطلب خواهد شد. البته زیرنویس نام دیگری برای کپشن است که معمولا با آن نیز شناخته می‌شود.

از این سو، نوبت به نحوه اضافه کردن کپشن می‌رسد. این کار بسیار ساده و آسان است. برای اضافه کردن کپشن کافی است به قسمت نوشته‌های خود در پنل وردپرسی وارد شوید. سپس گزینه افزودن پرونده چند رسانه‌ای را کلیک کرده تا بتوانید عکس و تصویر مورد دلخواه خود را اضافه کنید. بعد از آن در قسمت جزئیات، قسمت توضیح کوتاه می‌توانید توضیح اضافی یا منبعی که عکس خود را دانلود کرده‌اید بنویسید. نکته مهمی که پیش می‌آید این است که هر سایت وردپرسی قالب مخصوصی دارد و ظاهر کپشن بدون شک بستگی به این عامل خواهد داشت. اگر ظاهر و زیبایی کپشن شما مورد پسندتان نبود می‌توانید با اعمال تغییرات در سی‌اس‌اس (css) به تغییر آن اقدام کنید.

متن جایگزین و عنوان عکس

چیزی که در این بین از اهمیت زیادی برای گوگل و موتورهای جستجو دارد استفاده از متن جایگزین یا همان آلت تصاویر (ALT) است. بسیاری از افراد متن جایگزین را به صورت خالی می‌گذارند و به راحتی از آن عبور می‌کنند؛ اما پیشنهاد ما به شما این است که حتما از این گزینه به راحتی رد نشوید. اگر بخواهیم توضیح مختصری درباره متن جایگزین برایتان ذکر کنیم متن جایگزین متنی است که عنوانی که عکس با آن ذخیره شده باشد دوباره نوشته می‌شود. به عبارت دیگر توضیح کوتاهی است که در مورد عکس داده می‌شود. این کار به این دلیل انجام می‌گیرد که اگر زمانی تصاویر برای کاربر لود نشد آلت تصاویر یا متن جایگزین برایش نمایش داده می‌شود تا بفهمد عکس در چه موضوعی بوده است و با آن به راحتی به عمق مطلب بپردازد. علاوه بر این، انجام دادن این کار به بهبود رتبه سایت شما نیز کمک خواهد کرد.

اسکیمای مناسب تصاویر

اسکیماها (schema) جزو مهم‌ترین قسمت‌ها برای تصاویر به کار می‌روند. به عبارتی می‌توان اسکیما را اینگونه تعریف کرد که محتوایی که بالاتر از بقیه جستجوها برای کاربران به نمایش گذاشته می‌شود نام دارد. اسکیماها جزو زبان‌های نشانه‌گذاری هستند که برای ایجاد ترافیک و در معرض کانون و توجه قرار گرفتن به کار می‌رود. از این سو، اسکیماها برای موتورهای جستجو و گوگل نیز قابل شناسایی است و باعث تجزیه و تحلیل بهتر و دقیق‌تر محتوا و مطالب سایت می‌شود. به طور کلی، آیتم‌ها و موارد زیادی وجود دارد که گوگل به آن‌ها توجه و اهمیت می‌دهد. بهتر است به تک تک موارد توجه کرده و در سایت خود اجرا و عملیاتی کنید تا به مرور زمان متوجه پیشرفت و بهبود رتبه سایت شوید.

البته اسکیماها تنها محدود به تصاویر نیستند و انواع مختلفی از اسکیماها وجود دارد که شامل اسکیمای فردی، اسیکمای کسب‌وکار محلی، سازمانی، بردکرامب (breadcrumb)، محصولات، مقالات، ویدیو، ریویو ریتینگ (review / rating)، اسکیمای سوالات متدوال و مواردی از این قبیل است. نکته دیگری که ممکن است به ذهنتان خطور کند این است که آیا همه سایت‌ها در هر حوزه‌ای که مشغول به فعالیت باشند می‌توانند از این اسکیما استفاده کنند یا نه؟ پاسخ ما بله است. فرقی نمی‌کند در چه حوزه‌ای فعالیت دارید با نشانه‌گذاری اسکیما در سایت خود می‌توانید میزان کلیک‌هایتان را بیشتر و بیشتر کنید. البته باید به این مورد توجه داشته باشید که کدهای اسکیما باید با زبان اچ‌تی‌ام‌ال (HTML) سازگاری داشته باشند تا بعد ناسازگاری و مشکل در سایت رخ ندهد.

سخن آخر

تک تک مواردی که در این مطلب برایتان توضیح دادیم، همگی دست به دست هم می‌دهد تا شما سایتی با کیفیت خوب و عالی و در عین حال مورد پسند گوگل داشته باشید. با انجام دادن این کارها میزان کلیک‌ها برای سایتتان رو به صعود خواهد بود. در دهه‌های اخیر استفاده از عکس و تصاویر به دلایل متعددی مورد محبوبیت قرار گرفته است و بسیاری از افراد به تصاویر توجه می‌کنند. پس آنان را دست کم نگیرید. همه این عوامل سئو تصاویر و بهینه سازی عکس‌ها در وردپرس را در سایت خود اجرا کنید بی شک نتیجه مثبت و شگفت‌انگیز آن را به مرور زمان خواهید دید.



5 از 5