با ما در ارتباط باشید: 0314566
direct search یا  organic search مقایسه

در organic search کاربران با سرچ کردن نام برند شما یا عبارت‌های کلیدی کسب‌وکارتان در موتورهای جست‌وجو وارد سایت شما می‌شوند. اما direct search این‌طور نیست. در دایرکت سرچ کاربران برای پیدا کردن شما یا آدرس سایت را در مروگر وارد می‌کنند یا از طریق لینک‌هایی که در اختیار دارند مستقیما به سایت شما وارد می‌شوند.

برای مدت طولانی دیجیتال مارکترها، تفاوت خاصی بین ارگانیک سرچ و دایرکت سرچ قائل نبودند. آن ها بر این باور بودند که ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو به دست می‌آید و آمار ترافیک مستقیم یا direct تمام و کمال مربوط به کاربرانی است که به طور مستقیم، URL سایت را در مرورگر خود وارد کرده‌اند. اما حقیقت این است که موضوع کمی پیچیده تر از این حرف‌هاست. این دو نوع سرچ در کنار تفاوت هایی که با هم دارند، بسیار به هم مرتبط هستند و هم را تقویت می‌کنند.

به طور کلی منابع ترافیک سایت به دسته بندی‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • Organic traffic
  • Direct traffic
  • Paid search traffic
  • Email traffic
  • Referral traffic
  • Social traffic

در این مطلب از پونه مدیا می‌خواهیم ۲ دسته بندی مهم یعنی Organic traffic و Direct traffic را بررسی کنیم. ببینم تفاوت organic search و direct search چیست؟ تعریف دقیق direct search چیست و چگونه می‌توان منابع direct search را با دقت بیشتری شناسایی کرد.

direct search چیست با نمونه

direct search یا جستجوی مستقیم که با عنوان direct traffic نیز شناخته می‌شود به بازدید کنندگانی اشاره دارد که URL سایت را در مرورگر تایپ کرده و مستقیما وارد سایت می‌شوند. همچنین کاربری که لینک سایت را Bookmark کرده و از طریق آن وارد سایت شود، جزء ترافیک مستقیم به حساب می‌آید.

ابزارهایی که برای تجزیه و تحلیل ترافیک مستقیم سایت در دسترس قرار دارند، ممکن است خطاهایی در تشخیص direct search داشته باشند. به طور کلی در بررسی دقیق منابع ترافیک مستقیم و استخراج آمار واقعی این نوع ترافیک، باید ۷ دسته بندی را در نظر بگیریم:

  1. کارمندان شرکت: کارمندان شرکت برای انجام وظایف خود، در طول روز بارها و بارها وارد سایت می‌شوند. معمولا URL سایت را مستقیما وارد کرده یا از طریق لینک‌های موجود در Bookmark و History به سایت دسترسی پیدا می‌کنند. دور از انتظار نیست که ابزارهای تجزیه و تحلیل ترافیک، این بازدیدها را جز ترافیک مستقیم در نظر بگیرند. برای جلوگیری از این اشتباه، می‌توانید IP کارمندان را در ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک، فیلتر کنید.
  2. پورتال مشتریان: اگر در سایت شما پورتال مشتریان وجود داشته باشد، بازدید کنندگان برای انجام بعضی کارها وارد سیستم پورتال مشتریان می‌شوند و ترافیک حاصل از آن، (از نظر ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک) ترافیک مستقیم در نظر گرفته می‌شود. لازم نیست این ترافیک را نادیده بگیرید بلکه می‌توانید از فیلترهای مناسب استفاده کنید تا کاربرانی که از طریق پورتال مشتریان، وارد سایت شده‌اند در دسته بندی دیگری نمایش داده شوند.
  3. ترافیک مستقیم واقعی: همان طور که از نام آن مشخص است، این دسته بندی، آمار بازدید کنندگانی را نشان می‌دهد که URL شما را در مرورگر خود تایپ کرده یا از طریق لینک‌های Bookmark وارد سایت شده‌اند. بازدید کنندگانی که به این ترتیب وارد سایت شده‌اند اهمیت ویژه‌ای دارند زیرا نام برند شما را به خاطر سپرده‌اند و برای برطرف کردن نیاز خود مستقیما به سایت شما می‌آیند و رقیبان را نادیده می‌گیرند.
  4. برخی سرویس‌های ایمیلی: برخی سرویس‌های ایمیلی، اطلاعات قابل رد یابی منعکس نمی‌کنند. برای مثال اگر کاربران از طریق لینکی در سرویس‌های ایمیلی مانند Outlook یا Thunderbird وارد سایت شما شده باشند، اطلاعات آن‌ها در ابزارهای تجزیه و تحلیل ترافیک به عنوان ترافیک مستقیم دسته بندی می‌گردد. برای بررسی این مورد می‌توانید با توجه به بازه زمانی که ایمیل را برای مشتریان ارسال کرده‌اید، بازنگری در آمار ترافیک مستقیم داشته باشید.
  5. اپلیکیشن‌های موبایل یا دسکتاپ: چنانچه کاربران از طریق ایپلیکیشن‌های موبایلی یا دسکتاپی وارد سایت شما شوند، این احتمال وجود دارد که منبع ترافیک، ترافیک مستقیم در نظر گرفته شود. برای جلوگیری از محاسبه این نوع بازدیدها در ترافیک مستقیم، باید بررسی کنید و بدانید معمولا لینک‌های سایت شما در چه برنامه‌هایی و برای انجام چه کارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  6. انتقال از https به http: اگر سایت شما فاقد گواهی SSL باشد و کاربر از سایتی که دارای این گواهی است وارد سایت شما شود، اطلاعات بسیاری در این انتقال از بین می‌روند. بنابراین این نوع بازدیدکنندگان به اشتباه در دسته بندی ترافیک مستقیم قرار می‌گیرند. برای جلوگیری از این اشتباه می‌توانید برای سایت خود گواهی SSL تهیه کنید. با این کار یک تیر و دو نشان می‌زنید زیرا به بهبود ارگانیک سرچ نیز کمک می‌کنید.
  7. انتقال از منابع خارج از وب: ممکن است لینک‌هایی از سایت شما در فایل‌های Word، PowerPoint، PDF و... وجود داشته باشند و کاربر از طریق آن‌ها به سایت هدایت شود. در چنین مواقعی نیز ابزارهای تجزیه تحلیل ترافیک، این نوع بازدید‌ها را دایرکت سرچ در نظر می‌گیرند. شایان ذکر است که برای جلوگیری از این اشتباه می‌توانید از ابزارهای UTM MAKER برای درج لینک‌ها در خارج از وب استفاده کنید تا منبع مشخص باشد.

تفاوت direct search و Organic search چیست؟

ارگانیک سرچ شامل ترافیکی است که از سوی موتورهای جستجو به سایت شما هدایت شده است. وقتی سئو بهبود می‌یابد، رتبه سایت شما بالاتر می‌رود و لینک‌های صفحات، در صدر SERP قرار می‌گیرند. همین نکته، کاربر را تشویق می‌کند تا برای پیدا کردن پاسخ خود روی لینک سایت شما کلیک نماید. به این ترتیب ترافیک ارگانیک شکل می‌گیرد. در حالی دایرکت سرچ، یعنی کاربری که مستقیما URL سایت شما را در مرورگر خود تایپ کرده و وارد سایت شده است. این کاربر، نام برند شما را به خوبی می‌شناسد و برای پیدا کردن پاسخ خود (که می‌تواند یک مقاله آموزشی، خرید محصول و هر چیز دیگری باشد) مستقیما به سایت شما مراجعه می‌کند.

در ارگانیک سرچ شما سعی می‌کنید با بهبود سئو به صدر SERP بیایید تا دیده شوید و ترافیک ارگانیک را افزایش دهید. اما دایرکت سرچ نتیجه تمام کارهایی است که برای معرفی برند خود به کاربر انجام داده‌اید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

organic search چیست

امروزه ماجرای پشت پرده ترافیک مستقیم، کمی پیچیده‌تر شده است. به نظر می‌رسد هر چقدر ترافیک ارگانیک سایت رشد بیشتری داشته باشد، به همان نسبت، ترافیک مستقیم نیز افزایش پیدا می‌کند. پس Organic search عموما به میزان موفقیت شما در سئو بستگی دارد اما direct search می‌تواند نتیجه برند سازی موثر، رشد قابل توجه ارگانیک سرچ، تجربه‌های مثبت کاربران، تبلیغات و... باشد. وقتی میزان direct search واقعی، رو به رشد باشد یعنی توانسته‌اید در ذهن مخاطب ماندگار شوید و تعداد زیادی از رقیبان را کنار بزنید.

5 از 5