با ما در ارتباط باشید: 0314566
گوگل دیسکاور چیست | چگونه محتوای خود را وارد Google Discover کنیم؟

به نظر می‌رسد که گوگل ریش و قیچی را کلاً داده دست کاربران موبایل و تبلت، و تمام تلاشش را می‌کند تا این افراد نهایت لذت را از تجربه کاربری ببرند. موضوعی که می‌خواهیم درباره آن حرف بزنیم بسیار جالب و نتایجش شگفت‌انگیز است! گوگل دیسکاور انقلابی است در زمینه مخاطب‌سالاری و اگر بدانید چه تأثیر بی‌نظیری روی سئو می‌گذارد، یک لحظه هم برای وارد شدن محتوای سایت‌تان به آن، تردید نمی‌کنید. کمی جلوتر این ادعا را با عدد و آمار ثابت می‌کنیم، اما بیایید اول کمی به خود Google Discover پردازیم.

گوگل دیسکاور Google Discover چیست؟

گوگل دیسکاور خدمتی است که برای کاربران موبایل ارائه شده. امروز هر سئوکاری می‌داند که برای دیده شدن در نتایج موتورهای جست‌وجو باید سایت را برای گوشی‌های همراه بهینه کند، اما گوگل بلندپروازتر از این حرف‌هاست و راضی به این مقدار نشده :)) بله! بلندپروازی جدید Google، با اسم «گوگل دیسکاور» خدمتی است که می‌خواهد با شبکه‌های اجتماعی رقابت کند.

حالا اگر اپلیکیشن گوگل را در سیستم‌های اندروید یا IOS باز کنیم، با چیزی شبیه صفحه‌ی فید یک شبکه اجتماعی مواجه می‌شویم که بدون این که سرچ کنیم، مطالبی را به ما نشان می‌دهد. Google Discover، چیزی است شبیه اکسپلور اینستاگرام که به صورت تصادفی و براساس سابقه‌ی جست‌وجوی ما، علاقه‌مندی‌های‌مان را پیدا می‌کند و سایت‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهد.

خدمت تازه‌ی گوگل رقیبی است برای فید و اکسپلور شبکه‌های اجتماعی در بستر وب. گوگل سوابق جست‌وجوی کاربر را بررسی می‌کند، اطلاعات تاریخچه سرچ توسط او را کنار هم قرار می‌دهد و در نهایت لیستی از مطالب رندوم را به اون نشان می‌دهد که هربار به‌روز خواهند شد. دیسکاور به کاربر این امکان را می‌دهد تا فیدش را متناسب با علاقه و سلیقه‌ی خود شخصی کند. پس اگر مطلبی در فید بود که دوستش نداشتید، به سادگی می‌توانید آن را تغییر دهید. هوش مصنوعی گوگل رفتار شما را در قبال این پست‌ها آنالیز می‌کند و یاد می‌گیرد که شما به چه موضوعاتی بیشتر علاقه دارید.

بعد از مدتی، به لطف گوگل، فید دیسکاور شما محلی می‌شود برای دسترسی به هر اطلاعاتی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید؛ آن هم بدون سرچ کردن!

گوگل دیسکاور Google Discover چیست؟

گوگل دیسکاور به چه دردی می‌خورد؟ رسالت Google Discover چیست؟

گوگل دیسکاور نوعی تبلیغ رایگان است؛ آن هم از طرف خود گوگل. (چه تبلیغی از این بهتر؟) سایت‌هایی که در این قسمت نمایش داده می‌شوند، براساس نیت مخاطب از سرچ‌های قبلی و تاریخچه‌ی جست‌وجوهایش انتخاب شده‌اند. تمام وبسایت‌هایی که باز می‌کنیم، ویدئوهایی که در یوتیوب می‌بینیم، زبانی که بیشتر با آن سرچ می‌کنیم، اپلیکیشن‌هایی که در آن‌ها می‌گردیم و به گوگل اجازه داده‌ایم بهشان دسترسی داشته باشد، همه این ها منابع اطلاعاتی گوگل هستند برای کشف علاقه‌مندی‌های ما و تعیین صفحات منتخب برای قرار گرفتن در دیسکاور.

با این اوصاف اگر صاحب برندی هستید و می‌خواهید ترافیک ارگانیک سایتتان را به روشی جز نشستن در نتایج برتر گوگل افزایش دهید، دیسکاور به درد شما می‌خورد. رسالت این خدمت این است که اطلاعات مورد نیاز کاربرانش را بدون این‌که درخواست کنند، در اختیارشان بگذارد و به سایت‌ها هم کمک کند تا بهتر و بیشتر دیده شوند.

می‌بینید؟ گوگل دارد تمام تلاشش را می‌کند که مخاطب در دیده شدن برندها حرف اول را بزند. رقابت برای برندها بسیار سخت، اما منصفانه است. چون هرچه بیشتر به مخاطب اهمیت بدهید، احتمال قرار گرفتن‌تان در Discover افزایش می‌یابد.

خب یادتان هست در ابتدای مطلب گفتیم که می‌خواهیم اهمیت دیده شدن در دیسکاور را با عدد و رقم ثابت کنیم؟ حالا وقتش است.

Discover دیسکاور در گوگل سرچ کنسول و تأثیر آن بر سئو

سرچ کنسول گوگل را باز کنید. اگر سایتی داشته باشید که عملکرد خوبی در SERP داشته باشد، در ساید بار سمت چپ، زیر منوی Performance دو گزینه به اسم Search Results و Discover می‌بینید. Search Results که تکلیفش روشن است و عملکرد شما را در نتایج جست‌وجوی گوگل نشان می‌دهد. اما Discover دقیقاً همان چیزی است که این‌جا درباره‌اش حرف می‌زنیم: عملکرد مطالب سایت در فید دیسکاور گوگل.

Discover دیسکاور در گوگل سرچ کنسول و تأثیر آن بر سئو

روی این قسمت که کلیک کنید، نمودار عملکردتان مشخص است. اگر نموداری ندیدید، یعنی در بازه زمانی تعریف شده، سایت شما در دیسکاور دیده نشده است. پس یک باز بازه زمانی را بزرگ‌تر کنید. اگر نمودار را دیدید، یعنی در گذشته دورتری سایت شما در دیسکاور دیده شده، اما اگر باز هم نموداری نبود، یعنی تا به حال هیچ وقت گوگل شما را در فیدش به کسی نشان نداده. پس وقت آن است که دست به کار شوید.

نمودار زیر را ببینید.

Discover دیسکاور در گوگل سرچ کنسول و تأثیر آن بر سئو

 این تصویر به ما می‌گوید که سایت مورد نظر در بازه‌های زمانی خاصی در دیسکاور دیده شده و در باقی زمان‌ها خیر. تحلیل چنین نموداری کار دشواری نیست. اول از همه باید ببینیم که نقاط پیک نمودار متعلق به چه زمان‌هایی است. با بررسی‌هایی که ما روی این سایت انجام دادیم، متوجه شدیم که در بازه زمانی یک ساله، در فصل‌های مختلف، میزان دیده شدن سایت در Discover متفاوت بوده.

در مورد این سایت مشخصاً در آغاز فصل بهار که میزان جست‌وجو روی کلمه «رنگ مو» زیاد می‌شود، تقریباً تمامی مطالب مرتبط با رنگ مو در دیسکاور دیده شده‌اند. تصویر زیر را ببینید:

Discover دیسکاور در گوگل سرچ کنسول و تأثیر آن بر سئو

یکی از مطالب این سایت که درباره یک رنگ مو پرطرفدار هم نوشته شده، قبل از عید وارد دیسکاور شده و به همین شکل، بیش از 9500 کلیک خورده. حالا بیایید یک نمودار دیگر را بررسی کنیم. می‌خواهیم ببینیم که این مطلب که بالای 9500 بار از طریق دیسکاور کلیک گرفته، چه عملکردی در Search results داشته. درواقع می‌خواهیم ببینیم که عدد کلیک‌های دیسکاور با تعداد دفعاتی که از طریق سرچ کردن در گوگل روی این لینک کلیک شده برابر است یا نه؟

Discover دیسکاور در گوگل سرچ کنسول و تأثیر آن بر سئو

 نتیجه شگفت‌انگیز نیست؟

بیش از 9500 کلیک به ازای رفتن به دیسکاور؛ درحالی‌که قرار گرفتن در بالای نتایج جست‌وجو، تقریباً 1200 کلیک داشته. بیش از 8000 کلیک اختلاف!!!!

فکر نمی‌کنیم که دیگر حرفی برای گفتن باقی مانده باشد. اعداد دارند به زیبایی صحبت می‌کنند.

 دیسکاور برای چه مدل سایت هایی است؟

هیچ تفاوتی ندارد. هر سایتی که داشته باشید، می‌تواند در دیسکاور گوگل دیده شود؛ به شرط آن‌که عملکرد خوبی در SERP داشته باشد. یعنی اگر روی سئو خوب کار کرده باشید، با کلمات کلیدی کارتان رتبه خوبی داشته باشید، ایمپرشن و کلیک خوبی از سرچ ارگانیک گرفته باشید و گوگل به شما اعتماد داشته باشد، فارغ از این که چه مدل سایتی دارید، می‌توانید در دیسکاور دیده شوید.

حتی نوع CMS هم برای دیده شدن در Discover تفاوتی ندارد. اگرچه خود گوگل افزونه‌ای را برای ساخت Web Story در سایت‌های وردپرسی معرفی کرده که کار را به مراتب آسان‌تر می‌کند، اما سایت‌های غیروردپرسی و حتی سایت‌های وردپرسی که که این پلاگین را نصب نکنند هم می‌توانند در دیسکاور دیده شوند.

چگونه محتوای خود را وارد Google Discover کنیم؟

هر کاری که برای اول شدن در نتایج گوگل می‌کنید، برای رفتن به دیسکاور هم ضروری است. پس با جدیت سئو، بهبود ساختار سایت از نظر فنی، تولید محتوای خوب و کاربردی و قابل اعتماد به صورت منظم، بهینه کردن و به روزرسانی محتواهای پیشین همگی شانس حضور محتوای شما را در فید گوگل افزایش می‌دهند. نکته مهم این است که کاربر از محتوای شما خوشش بیاید، آن را مفید بداند و تجربه لذت‌بخشی از سایت شما داشته باشد. تجربه کاربری (چه در ساحت فنی و چه از نظر محتوایی) برای ورود به Discover حرف اول را می‌زند.

به گفته گوگل ربات‌های این موتور جست‌وجو محتوای موجود در Discover را از سایت‌هایی که صفحات مجزا دارند و E-A-T در آن‌ها رعایت شده پیدا می‌کنند. اگر به دنبال بهبود E-A-T هستید، از همین حالا اقدام کنید. اگر چه نتایج جستجو و Discover متفاوت هستند، بااین‌حال اصول کلی E-A-T که در مورد محتوای آن‌ها اعمال می‌شود، مشابه است.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

آپدیت الگوریتم E-A-T گوگل

راهنمای گوگل برای ورود به دیسکاور، پیشنهاد می‌کند که از تصاویر جذاب و جالب توجه در محتواهای خود استفاده کنید زیرا احتمال ورود شما را به فید افزایش می‌دهد و بعد از آن احتمال کلیک گرفتن تسط کاربر را هم بالا می‌برد. این موضوع را می‌توانید به راحتی در فید گوگل خود راستی‌آزمایی کنید. همین حالا فید را باز کنید و ببینید مطالبی که آن‌جا هستند، عموماً عکس‌های خیره‌کننده، یونیک و جذابی دارند.

ترافیک ورودی از دیسکاور چه مدت باقی می ماند؟

نمی‌توان جواب دقیقی به این سؤال داد. طبق تجربه ما، وقتی محتوایی ضمن ورود به فید، با ترافیک زیاد و استقبال خوب مواجه می‌شود، گوگل دیسکاور ممکن است برای چند هفته آن را پوشش دهد و سپس این کار را متوقف کند. همان پست ممکن است به دیده شدن خود ادامه دهد اما احتمالاً به قدرت اولیه نیست. زیرا مبنای کار فید، به روزرسانی دائمی و نمایش پست‌های غیرتکراری به مخاطبانش است. او می‌خواهد کاربرش را سرگرم و از جستجو بی‌نیاز کند. پس اگر می‌خواهید وارد این بازی شوید، بهتر است روی موج گوگل سوار شوید و کاری کنید که تعداد پست‌های بیشتری از شما وارد دیسکاور شوند. بنابراین به مدت زمانی که در فید حضور دارید فکر نکنید. تا زمانی که از دیسکاور ترافیک اضافی دریافت می‌کنید، از آن لذت ببرید.

5 از 5

سؤالات متداول خدمات سئو

چه تعداد کلمه برای قرارداد سئو در دستور کار قرار می گیرد؟
قراردادهای سئو براساس کلیدواژه های مشخصی با شما بسته می شوند. براساس این که کدام یک از پکیج های سئو طلایی، نقره ای یا برنزی پونه مدیا را انتخاب کنید، تعداد کلماتی که سایت شما برای آن سئو می شود، متفاوت خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه تعرفه سئو مراجعه کنید یا با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
مدت زمان قرارداد خدمات سئو پونه مدیا چقدر است؟
بهترین قرارداد برای به ثمر رسیدن یک پروژه سئو قرارداد یک ساله است و بعد از ان هم می‌توان به صورت دوره‌ای قرارداد را تمدید کرد. بنابراین توصیه ی کنیم از عقد قراردادهای ساعتی و ماهانه با اشخاص و شرکت ها پریز کنید.