با ما در ارتباط باشید: 0314566
الگوریتم پاندا گوگل چیست

اولین ورژن الگوریتم پاندای گوگل درسال 2011 به از طریق گوگل بروز رسانی شد. هدف عنوان شده الگوریتم گوگل پاندا اولویت قرار دادن سایت های با کیفیت و حذف حضور وب سایت های کم کیفیت در صفحه اول نتایج موتور جستجوی گوگل بوده است. این الگوریتم همچنین به نام الگوریتم "کشاورز" نیز مشهور است. گوگل بیان کرده است که از زمان راه اندازی اولیه پاندا در ظرف 7 ماه، نتایج جستجوی گوگل 12 درصد تحت تأثیر قرار گرفته اند. پاندا از سال 2011 تا 2016 ، بیست و هشت بار به روز رسانی شده است.

ترفندهایی برای الگوریتم پاندا گوگل (Google Panda Algorithm)

الگوریتم پاندا به تعدادی از موارد مشکل ساز در گوگل اشاره کرده است که در زیر عنوان شده اند:

  • محتوای کوتاه - صفحات ضعیف با محتوای نامرتبط و یا متن ها و منابع مستقل مانند زمانی که تعدادی صفحه شرایط سلامتی را شرح داده باشند ولی فقط چند جمله کوتاه در مورد آن ها توضیح داده باشند.
  • محتوای تکراری - وقتی یک متن کپی شده در بیش از یک محل قرار داده شده است. مورد محتوای تکراری معمولاً زمانی اتفاق می افتد که شما چندین صفحه تولید کرده اید اما محتوای آن ها یکسان نبوده و یا دارای تغییرات کمی باشد. به عنوان مثال، یک شرکت جاروب دودکش ممکن است برای هر شهری که در آن خدمات ارائه می دهد 10 صفحه تولید کند و محتوای همه صفحات تقریباً یکسان باشد و فقط نام شهر تکراری نباشد ( مثلاً در یک صفحه " خدمات ما شامل تمیزکاری در شهر اصفهان است" قرار دارد، در صفحه ای دیگر " ما در شهر تهران دودکش ها را تمیز می کنیم" و در صفحه بعدی " ما در شهر رشت دودکش ها را تمیز می کنیم".
  • محتوای کم کیفیت - صفحاتی که برای خواننده ارزش زیادی قائل نشده و اطلاعات ناکافی و سطحی در اختیار وی قرار دهد.
  • محتوای نامعتبر و غیر قابل اعتماد - محتوایی که از منابع تأیید نشده و نامعین تولید شده باشند. گوگل عنوان کرده است که اگر سایت ها بخواهند مشمول جریمه پاندا نگردند باید نسبت به  تولید  محتوا و هویت خود مسئولیت پذیر باشند و از منابع معتبر استفاده کنند تا خواننده با خیال راحت و آسوده خاطر از آنها استفاده کند.
  • انباشتگی محتوا - صفحات کم کیفیتی که غالباً انباشته از محتوای وب سایت های دیگر هستند. به عنوان مثال، وب سایتی ممکن است چند نویسنده و مؤلف با دستمزد کم استخدام کند تا یک سری مقالات کوتاه و مختصر در زمینه های مختلف تولید کند که اغلب  این محتوا نیز فاقد اعتبار و ارزش کافی برای خوانندگان هستند و تنها به صرف این گردآوری شده اند که رتبه بندی سایت را در موتورهای جستجو ارتقا بخشند.
  • محتوای تولید شده توسط کاربر و کم کیفیت - نمونه ای از این محتوا آن دسته از محتوایی هستند که در بلاگ ها توسط کابران به اشتراک گذارده شده اند و پر از غلط گرامری و املایی و اطلاعات نامعتبر می باشند.
  • نسبت محتوا به تبلیغات - محتوایی که اساساً تبلیغاتی هستند تا موضوعی و محتوایی.
  • محتوای کم کیفیت حول لینک های جانبی - محتوای ضعیف مربوط به لینک های جانبی و فرعی.
  • وبسایت های مسدود شده توسط کابران - سایت هایی که از طرف کابران به صورت مستقیم و یا از طریق Chrome browser extension  به دلیل کیفیت پایین مسدود شده باشند.
  • محتوایی که با نتیجه جستجو هم خوانی ندارد - صفحاتی که مدعی هستند پاسخ مستقیم به درخواست کاربر را می دهند اما این گونه نیستند. به عنوان مثال، وب سایتی با عنوان کوپن غذا در نتیجه جستجو وجود دارد، اما وقتی روی آن کلیک می شود یا کوپنی وجود ندارد و یا ممکن است یک صفحه تبلیغاتی ظاهر شود. در هر دو مورد خواننده از وب سایت ناامید می شود.

از کجا بفهمیم توسط الگوریتم پاندا جریمه شده ایم؟

یک نشانه از جریمه شدن توسط پاندا کاهش ناگهانی ترافیک وب سایت یا کاهش رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل همزمان با تاریخ به روزرسانی الگوریتم می تواند باشد.

با این حال باید همیشه به یاد داشت که کاهش ترافیک یا رتبه بندی می تواند در نتیجه وجود یک رقیب جدید در بازار ( بررسی کنید چه کسی در رتبه بندی بالاتر از شما قرار گرفته است) و یا به خاطر جریمه های دیگر (می توانید به Google Search Console مراجعه کنید تا موارد گزارش شده را مشاهده کنید) و یا کاهش فصلی تقاضای مورد انتظار به دلیل کاهش علاقه مندی مشتری (مثلاً کاهش تقاضای وسایل اسکی در تابستان) و یا حتی به دلیل به روز رسانی های جدید گوگل (مثلاً وجود الگوریتم پنگوئن به جای پاندا) رخ دهد.

زمانی که یک نوع بروز رسانی در الگوریتم ها رخ داد باید مستندات مربوط بدان را مطالعه کرد. اگر با کاهش ترافیک مربوط به آن الگوریتم مواجه شدید، سری به تخلفات فهرست شده در آن بزنید تا متوجه شوید آیا شما نیز مرتکب آن شده اید یا خیر. در این صورت نسبت به رفع آن اقدام کنید. هنوز هم شک دارید مشمول جریمه می شوید؟ به نمودار زیر دقت کنید. 

الگوریتم پاندا گوگل چیست؟

چگونه جریمه الگوریتم پاندا گوگل را رفع کنم؟

در صنعت سئو، پاندا به عنوان الگوریتمی عنوان شده است که رفع تخلف از آن اغلب دشوار است. با این حال، با توجه به این امر که پاندا بیشتر در ارتباط با کیفیت محتوای وب سایت مطرح می شود بنابراین با بهبود کیفیت سایت می توانید از جرائم آن در امان بمانید. این اقدامات اصلاحی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. جلوگیری از انباشتگی محتوا
  2. بررسی وب سایت به لحاظ کیفیت، سودمندی، مرتبط بودن، معتمد و معتبر بودن.
  3. بازبینی نسبت محتوا و تبلیغات به صورتی که انباشته از تبلیغات و یا لینک های جانبی نباشد.
  4. اطمینان از اینکه موضوع درخواست شده با موضوع مندرج در وب سایت هم خوانی داشته باشد.
  5. عدم جمع آوری محتوای تکراری.
  6. ویرایش  محتوای تولید شده از طرف کابر و اطمینان از ناب بودن، بی خطا بودن و مفید بودن برای خواننده.
  7. استفاده از دستور ربات Robots noindex,nofollow command جهت جلوگیری از ضمیمه کردن  محتوای تکراری و یا تقریباً تکراری در داخل وب سایت.

در مجموع، وب سایت هایی که به طور مستمر به تولید محتوای ناب و با کیفیت می پردازند بیمی از این الگوریتم ندارند. اما اگر وب سایت شما دچار تخلف شود بالاخره جایی توسط پاندا به دام خواهد افتاد. از منظر کسب و کار بهترین امید شما برای مواجه نشدن با پاندا می تواند توسعه و ارتقای نام تجاری معروف و شناخته شده و تولید وب سایتی باشد که یک منبع قابل اعتماد به دلیل وجود محتوای عالی آن به شمار رود.

الگوریتم پاندا گوگل

شایعاتی در خصوص الگوریتم گوگل پاندا

- پاندا مربوط به محتواهای تکراری نیست

یکی از شایعاتی که در خصوص پاندا وجود دارد مرتبط با محتواهای تکراری است. جان میولر اعلام کرد که تکراری بودن محتوا جدا از الگوریتم پاندا است. او در ادامه گفت که الگوریتم پاندا خاص بودن مطالب را تشویق میکند، اما این امر عمیق تر از جلوگیری از محتوای تکراری است. چیزی که پاندا میخواهد اطلاعات خاص است که ارزشی بی نظیر برای کاربر تولید میکند.
میولر به یکی از بلاگر ها اعلام کرد که حذف محتواهای اضافه از اولویت های پایین است و به جای اینکار باید سایتی با محتوای خاص در مقابل رقبای خود داشته باشید.

- آیا باید بعضی محتواها را برای حل مشکل الگوریتم پاندا حذف کنیم؟

در سال 2011 مایکل ویسرومیرسکی به وب مستر ها اعلام کرد که محتواهای کوچک خود را حذف کنند. اما در سال 2017 ما اطلاعات متفاوتی میشنویم "احتیاجی نیست برای الگوریتم پاندا محتوای خود را حذف کنید فقط باید مطالب با کیفیت تری روی سایت قرار دهید. "
جواب گوگل همیشه برای بالا بردن کیفیت محتوا یوده نه حذف آن. مگر اینکه این امر یک قدم برای برند سازی نیز باشد.
یک سخنگوی گوگل اعلام کرد که به جای حذف صفحات سعی کنید صفحاتی تولید کنید که در آن دسته بندی قرار نگیرند، صفحاتی که اطلاعات مفید در اختیار کاربر قرار میدهند.
در کل حذف محتوا باید در راستای برندینگ سایت باشد نه اینکه حذف آن باعث حذف پنالتی پاندا میشود.

-  پاندا و محتوای ایجاد شده توسط کاربر

پاندا محتوای ایجاد شده توسط کاربر را به صورت مستقیم در نظر نمیگیرد. با اینکه پاندا میتواند محتوای تولید شده توسط کاربر را هدف قرار دهد بیشتر سایتهایی را هدف قرار میدهد که محتوای بدون کیفیت تولید میکنند (سایتهایی که اسپم زیاد دارند).
محتوای تولید شده توسط کاربر (user-generated content) خود را فقط برای اینکه شنیده ای تاثیر منفی دارد از سایت حذف نکنید. غاز دید کیفیتی به آن نگاه کنید.
بسیاری از سایتهای رده بالا به محتوای تولیدی توسط کاربر تکیه میکنند. سایتهای زیادی ترافیک و رتبه خود را برای حذف این محتواها از دست داده اند. حتی کامنت های یک سایت نیز میتواند باعث بالا بردن رتبه و نشان داده شدن در اسنیپت ها باشد.

- تعداد کلمات یک فاکتور نیست

تعداد کلمات یکی دیگر از نکاتی است که توسط کارشناسان سئو اشتباه برداشت میشود. خیلی از سایت ها از تولید محتوایی که از تعداد کلمات خاصی کمتر باشد امتناع میکنند. گوگل به شما پیشنهاد میدهد با توجه به نیاز محتوا از کلمات استفاده کنید.
تعداد صفحات زیادی با محتوای کم (اما با کیفیت ) وجود دارند که گوگل آنها را در رتبه های بالا قرار داده و حتی در اسنیپت ها نشان میدهد.
با اینکه تعداد کلمات یک راه راحت برای شناسایی محتوای بعضی سایت ها است در الگوریتم پاندا جز فاکتورهای آن حساب نمیشود.

- پیوندهای وابسته و تبلیغات (Ads) به طور مستقیم هدف نیستند

سایت های مرتبط و سایتهای مربوط به تبلیغات بیشتر توسط پاندا مورد هدف قرار میگیرند اما این به دلیل این نیست که الگوریتم پاندا آنها را از عمد مورد هدف قرار میدهد. دلیل اینکه مورد هدف قرار گرفته اند مشابه با باقی سایتهاست " آنها در تولید محتوای مفید، فعال و خاص شکست خورده اند."

- سئو فنی در الگوریتم پاندا تاثیری نمی گذارد

پاندا فقط به محتوا نگاه میکند نه اینکه آیا از تگ H1 استفاده کرده اید و یا چقدر سرعت سایت شما بالاست. با این حال سئو فنی یکی از عوامل مهم در سئو و رتبه بندی است و نباید نادیده گرفته شود. اما سئوی فنی تاثیر مستقیم روی الگوریتم پاندا ندارد.

5 از 5