با ما در ارتباط باشید: 0314566

بازاریابی دیجیتال، دنیای مؤسسات خیریه و غیر انتفاعی را متحول شاخته است. با استفاده از بازاریابی دیجیتال، مؤسسات خیریه می توانند فعالیت های بازاریابی خود را در جهتی سوق دهند که به افراد و حامیان بیشتر دست یابند، اهداکنندگان جوان بیشتری بیابند و با هزینه کمتر نسبت به کانال های تبلیغاتی سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی و رادیو، به تبلیغ و ترویج خود بپردازند. به همین خاطر این مقاله سعی دارد روش های بازاریابی دیجیتال برای مؤسسات خیریه را شرح داده و در این میان نمونه های موفق کمپین های خلاق بازاریابی دیجیتال مؤسسات خیریه دنیا را معرفی کند. این نمونه ها می تواند الهام بخش مؤسسات خیریه باشد و راه کارهای خلاقانه و مبتکرانه بازاریابی دیجیتال را در اختیار آنها قرار دهد.

چرا بازاریابی مؤسسات خیریه اهمیت دارد؟


مسئله بودجه همیشه گریبان گیر مؤسسات خیریه بوده است. مؤسسات خیریه کوچک ممکن است بودجه کافی برای فعالیت های خود در اختیار ندشته باشند. اما با این حال تمام مؤسسات در هر اندازه ای  باید از طریق بازاریابی دیجیتال آگاهی مردم از حضور و فعالیت های خود را افزایش دهند. اما سرمایه گذاری تفاوت چشم گیری در هر کسب و کاری ایجاد می کند، حتی برای مؤسسات خیریه این مسئله می تواند پررنگ تر نیز باشد. در ادامه به دلایل اهمیت بازاریابی آنلاین خیریه ها اشاره می شود:

  • بازاریابی دیجیتال به تامین بودجه خیریه ها کمک می کند.

خیریه ها اغلب با بودجه محدود فعالیت می کنند. به همین دلیل هر ریالی در این راه صرف شود به خیریه ها کمک می کند پیام خود را بهتر به گوش ها برسانند و در نهایت به اهداف وجودی خود چه آن افزایش آگاهی مردم باشد چه افزایش بودجه یا استخدام باشد برسند. در این راه موثرترین راه دست یابی به مخاطبان زیاد، بازاریابی دیجیتال است که اگر به درستی صورت گیرد می تواند مؤسسات خیریه ها را با بودجه کم به طیف بزرگی از مخاطبان و علاقه مندان پیوند دهد. بازاریابی خیریه ها از طریق بهینه سازی موتورهای جستجو (Seo)، تبلیغات، رسانه های گروهی و ... انجام می گیرد.
همچنین فضای دیجیتال به گونه ای است که در آن حمایت از برند به واقع اتفاق می افتد. حامیان وفادار خود را در نظر بگیرید. آنها از هیچ راهی برای کمک به شما دریغ نمی کنند . در همین لحظه هم آنها در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی در حال معرفی شما هستند. با سرمایه گذاری در بازاریابی دیجیتال، خیریه ها می توانند آنها را مجهز کنند و به حامیان پرو پا قرص خود تبدیل کنند.

  • باعث افزایش آگاهی در مورد مؤسسه می شود.


با وجود تعداد زیاد مؤسسات خیریه، برای حامیان دشوار است که کدام یک را برگزینند. هر کسی می تواند علاقه مند به کارهای خیریه باشد اما حمایت از تمام خیریه ها امکان پذیر نیست. به همین دلیل هر مؤسسه خیریه ای باید به مردم اجازه دهد آنها را بشناسند و راه های حمایت آنها را پیش رویشان قرار دهد. بازاریابی دیجیتال به همگان امکان می دهد هویت وجودی خود را بشناسانند. بهینه سازی موتورهای جستجو یکی از راه هایی است که با آن خیریه ها می توانند با انتخاب کلمات کلیدی مناسب توسط کاربر، خود را به آنها معرفی کنند.

  • دسترسی به مخاطبان داخلی و خارجی را تقویت می کند.

در حالیکه بسیاری از کسب وکارها در حوزه جغرافیایی هدف خود فعالیت می کنند اما مؤسسات خیریه نیازمندند به طیف مخاطبان بیشتری دست یابند و محدود به موقعیت جغرافیایی خود نباشند. سئو به مؤسسات کمک می کند به صورت آنلاین حضور خود را نشان دهند و بازاریابی رسانه های اجتماعی به آنها کمک می کند همیشه در دسترس مردم بوده و با حامیان معنوی و مالی خود در سرتاسر کشور و جهان در ارتباط مداوم باشند.

 

نکاتی برای بازاریابی دیجیتال مؤسسات خیریه

  • استفاده از وب سایت موسسه خیریه

وب سایت، ویترین فروشگاه مؤسسات خیریه است. در اینجاست که موسسه خیریه می تواند ارزش ها و هویت وجودی خود را ابراز کند و مردم را تشویق به همکاری کند. اما بسیاری از مؤسسات خیریه در این راه ناکام می مانند. در ادامه توصیه هایی برای راه اندازی یک وب سایت خیریه شرح داده می شود:

• از یک پلت فرم یا زیرساخت مناسب استفاده شود.

لازم است خیریه ها از یک وب سایت کاربر پسند و قابل تغییر استفاده کنند. برای این کار استفاده از پلت فرم ورد پرس توصیه می شود. هم راحت است و هم می توان به آن محتوا اضافه کرد و قابلیت ها و راه کارهای آنلاین زیادی دارد که شما را قادر می سازد هر کاری که مایل بودید با وب سایت خود انجام دهید. این کار خیلی بهتر از وب سایتی است که توسط یک نفر آشنا طراحی شده و نمیتوان محتوا به آن اضافه کرد. از همه بدتر این است که بهینه سازی نیز نشده باشد.

  • فراخوان عمل (Call to Action)


اولین قدم یک بازاریابی مؤسسه خیریه برپایی یک وب سایت است. استفاده از این وب سایت باید راحت باشد و همینطور دکمه هایی برای اقدام فوری کاربران داشته باشد تا به کاربران بگوید دقیقا چه کاری از آنها می خواست شده است . نمونه یک وب سایت خیریه در زیر ملاحظه کنید.

 بازاریابی دیجیتال خیریه

 

 

یک کاربر با ورود به این سایت و با مشاهده عناوین و دیگر پیغام های صفحه اصلی به سرعت متوجه می شود که هدف وب سایت چیست. یکی از المان های موثر دیگر در یک وب سایت دکمه Donate یا "اهدا" است که از بازدیدکننده دعوت می کند به خیریه کمک کند. این گزینه می تواند روش های مختلف کمک مثلا به صورت روزانه ، ماهانه، سالانه را شامل شود. همچنین این وب سایت نشان می دهد این پول ها صرف چه کاری می شود و به کجا می رود تا بازدید کننده ها اطلاعات کافی به دست آورند.

بازاریابی دیجیتال خیریه

 

  • با تصویری از اهدا کنندگان خود در ذهن، وب سایت را طراحی کنید.

هدف وبسایت شما افزایش شمار اهدا کنندگان و حامیان شماست. این وبسایت باید آگاهی دهنده باشد و احساسات مخاطبان را برانگیزاند و قلب و روح آنها را تسخیر کند و آنها را تشویق به کمک کند. شما باید مخاطبان خود را بشناسید و برای آنها تولید محتوا کرده و وب سایت طراحی کنید.

  •  برای حامیان خود ایمیل بفرستید و آنها را از مراسم و یا آخرین اخبار مطلع سازید.

ایمیل یکی از قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی آنلاین است. مراحل ثبت نام حامیان را در وب سایت تسهیل کنید و به آنها مرتب ایمیل هایی  که حاوی مطالب جذاب و جالب باشد و آنها را تشویق به کمک کند، بفرستید.

  •  یک وبلاگ طراحی کنید و فالورهای خود را به روز نگه دارید.


یک وبلاگ متصل به وب سایت می تواند خوانندگان شما را از امور جاری و آینده مطلع نگه دارد اما می تواند سئو و اعتبار شما را نیز بهبود دهد. پست های منظم می تواند حامیان بالقوه زیادتری جذب کند و مخاطبان شما را از کمپین های جمع آوری اعانه و اخبار جدید مطلع سازد. این پست ها نیز قابل تبدیل به دیگر اشکال بازاریابی مانند ویدئو ، سمینار آنلاین و ... هستند.

  •  تقویم محتوا تهیه کنید و از آن برای بررسی محتوا و برنامه ریزی محتوا برای آینده استفاده کنید.


تقویم محتوا به شما کمک می کند اهداف محتوای خود را برنامه ریزی و پیاده سازی کنید. با این تقویم، محتوا به طور منظم و سر وقت برای مراسم های خاص، کمپین های جمع آوری اعانه، و دیگر مراسم های سالانه تهیه می شود. تقویم محتوا کمک می کند بتوانید محتوای کنونی خود را بررسی کنید و اگر شکافی می بینید آن را پر کرده و به روز رسانی کنید.

  • محتوای مفید و ارزشمند برای به اشتراک گذاری در وب سایت و رسانه های اجتماعی تولید کنید.


محتوا پادشاه است. اما تولید محتوای بد تمام تلاش های بازاریابی شما را از بین می برد. هر محتوا باید جذاب و مجاب کننده باشد و با یک هدف در ذهن نوشته شود. این هدف می تواند آگاهی دهنده، سرگرم کننده، آموزش دهنده یا جمع آوری اعانه باشد.

  • با یک کمپین تبلیغاتی هدف مند دسترسی خود را افراد درست به حداکثر برسانید.

تبلیغات می تواند هزینه بر باشد اما اگر درست هدفمند شود نتایج آن در افزایش بودجه چشم گیر خواهد بود.

  • از Google analytics برای ارزیابی و اصلاح محتوا و تلاش های بازاریابی خود استفاده کنید.

این ابزار به شما کمک می کند بفهیمد کدام یک از تلاش های شما نتیجه بخش بوده و برای آن باید محتوای عالی تری تولید کنید و کدام تاکتیک ها مثمر ثمر نبوده و باید تعدیل یابد. با این کار زمان خود را صرف تولید محتوی ارزشمند می کنید و پول تبلیغات خود را به هدر نمی دهید.

  • با روند تغییرات بازاریابی دیجیتال خود را وفق دهید.

تکنیک های بازاریابی مدام در حال تغییر و تحول است. استراتژی هایی که زمانی جواب میداد امروز موثر نیست. الگوریتم های جستجو و رسانه های اجتماعی روش تولید محتوا و تبلیغات ما را تغییر می دهد. روندها نیز یک روز می آیند و یک روز می روند.

همگام بودن با این دنیای به سرعت در حال تغییر دنیای دیجیتال کمی دشوار است اما به نفعتان است که چشم خود را از آخرین تغییرات و به روز رسانی ها که می تواند موفقیت و ارتقای سازمان شما را تحت تاثیر قرار دهد برندارید.

  • ویدئو تولید کنید.

    به کمک ویدئوهای باکیفیت و تاثیر برانگیز می توانید یک کمپین بازاریابی دیجیتال برای موسسه خیره خود بسازید. با تولید یک ویدئو شما حامیان خود را به سفری می برید که آنها را متحول باز می گرداند و احساسات آنها را بر می انگیزد. بازاریابان با استفاده از این ویدئوها توانسته اند با ارائه بصری داستان زندگی افراد، معرفی خود و ارائه پبیشنهادت نظر مساعد مخاطبان خود را برانگیزند. داستان خود را با ویدئو نشان دهید و آن را در وب سایت و سایر رسانه های اجتماعی مانند یوتیوپ و توئیتر و اینستاگرام و ... به اشتراک بگذارید.

 

  • از افراد تاثیرگذار یا اینفلوئنسرها کمک بگیرید.

شما هیچ وقت دستتان به Jennifer Aniston نمی رسد تا موسسه خود را تبلیغ کنید اما کسان دیگری در شبکه اجتماعی وجود دارند که می توانند حامیان برند شما باشند. با دسترسی به این افراد سرشناس و معروف به راحتی می توانید به طرفداران بیشتر دست پیدا کنید و حتی هزینه ای نیز پرداخت نکنید. از تک تک این افراد تاثیرگذار استفاده کنید و با کمک فالورهای آنها در اینستاگرام و فیس بوک و توئیتر به رشد سازمان خیریه خود کمک کنید.

 

کمپین های بازاریابی خلاق دیجیتال خیریه ها

 

بازاریابی دیجیتال خیریه

 

تدوین استراتژی های بازاریابی در حوزه خیریه ها موضوع بسیار حساسی است. یک کمپین می تواند برای یک شرکت تجاری سودآور باشد اما یک موسسه خیریه را به نابودی نزدیک کند. در ادامه مطلب تعدادی از مؤسسات خیریه را به شما معرفی می کنیم که در حوزه بازاریابی دیجیتال بسیار موفق عمل کرده اند و می توانند الهام بخش باشند.

1.کمپین آب مایه حیات است

آب مایه حیات است یا Water is Life، رویکرد طنز گونه به مشکلات روزانه جوامع غربی دارد و به شکل مبتکرانه ای از هشتگ firstworldproblems استفاده کرده تا مشکلات و مسائلی که در سراسر دنیا در حال وقوع است اما مردم نسبت به آنها ناآگاهند را نشان دهد. در ویدئویی تبلیغاتی، جمعی از قربانیان کودک و بزرگسال زمین لرزه هایتی را نشان می دهند که مشغول مطالعه توییت های همین افراد هستند. توییت هایی مثل، «از اینکه به خاطر بزرگ بودن خونه ام مجبورم دو تا دستگاه وایرلس نصب کنم، خیلی شاکیم.» این توییت را فردی می خواند که خانه کوچک و محقرش در اثر زلزله نابود شده. به این ترتیب، با این روش تبلیغاتی توجه مخاطب جلب می شود.
انجمن آب مایه حیات است به شکل ساده چیزی را ارائه کرد که مردم از قبل با آن آشنا بودند و به این شکل به آنها این پیام را رساند که باید به عنوان یک انسان از حال یکدیگر با خبر باشیم.

2. انجمن بهترین دوست

انجمن حمایت از حیوانات Best Friend یا بهترین دوست، ماموریت خود را با عنوان «کمپین سگ های نامرئی» شروع کرد و هدف آن کمک به جمع آوری سگ ها و گربه های بی خانمان و پیدا کردن سرپرست و سرپناهی برای آنها بود. این سازمان از سال 1984، به شکل موثری به فعالیت خود ادامه می دهد.
این انجمن برای عملی کردن این هدف، اپلیکیشنی را برای گوشی های مجهز به اندروید و ios طراحی کرد. این اپلیکیشن با نام My Dog ID، به شما این امکان را می دهد که از چهره خود عکس گرفته و برای این سازمان بفرستید.
آنها با کمک ابزار های تشخیص صورت، سگی را که از لحاظ ظاهری با شما شباهت بیشتری داشته باشد به شما معرفی می کنند. این اپلیکیشن کاربران را تشویق می کند تصاویر جفت شده خود و سگ را داخل توییتر، فیس بوک و نیز وب سایت این انجمن به اشتراک بگذارد، یا تجارب شخصی خود را با این انجمن به اشتراک بگذارند و یا به صورت آنلاین کمک های خود را به این سازمان اهدا کنند.


3. کمپین برای مادرم با عشق

یک سازمان عام المنفعه و خیریه، برای بزرگداشت روز مادر کمپینی با نام To Mama With Love” “به راه انداخت. این سازمان نقشه آنلاین نصب کرد و از تمام مردم دنیا خواست از مادرانشان عکس گرفته و آن را ارسال کنند.
پس از مدتی این سازمان از طریق وب سایت خود و به کمک مردم سراسر دنیا، مبالغی را برای حمایت از فعالان زن در افغانستان، نپال و تانزانیا جمع آوری کرد. مبالغ اهدایی به این کمپین روزبه روز افزایش یافت. بعد از راه اندازی این سازمان، به سرعت سازمان های خیریه و عام المنفعه دیگری به همین شکل تشکیل شد. این کمپین، به طور کلی رویکرد متفاوتی را در رابطه با روز مادر ارائه کرد و همزمان برای افراد نیازمند بسیار مفید عمل کرد.


4. کمپین ارسال پیامک

کمپین عام المنفعه دیگری بعد از زلزله هاییتی توسط صلیب سرخ، در سال 2010 راه اندازی شد. این کمپین از روش ارسال پیامک برای جمع آوری کمک های مردمی بهره می برد. در طول تنها دو روز، این کمپین توانست بیش از 5 میلیون دلار از سراسر دنیا کمک های نقدی جمع آوری کند. تنها کاری که مردم باید انجام می دادند این بود که واژه های «هاییتی» و «بله» را به وسیله گوشی های شان پیامک کنند. ارسال هر پیامک، 10 دلار به این بنیاد کمک می کرد. این روش ساده و موثر، 500 هزار نفر را ترغیب کرد که به این کمپین کمک کنند.


5. کمپین بنیاد پناه

بنیاد پناه با همکاری یوتیوب، به آگاهی رسانی در رابطه با خشونت های خانگی مشغول است. این بنیاد با تهیه ویدئو هایی، دستورالعمل هایی برای قربانیان خشونت های خانگی ارائه می دهد تا به کمک آنها بتوانند جای هرگونه کبودی یا زخم را از بین ببرند. این ویدئو ها بیش از 400 هزار بازدیدکننده داشت و توانست پیام خود را به مخاطبان مورد نظر برساند.

جمع بندی

موسسات خیریه همیشه با کمبود بودجه و حامی مواجه بوده اند. بازاریابی دیجیتال دریچه ای جدید به روی آنها می گشاید که از طریق آن بتوانند با هزینه کم هویت وجودی و غایت سازمان خود را به گوش مردم برسانند و حمایت و پشتیبانی آنها را جلب کنند. طراحی وب سایت و رعایت اصول و قواعد سئو در آن، تولید انواع محتوا و ویدئو تاثیرگذار، تبلیغ و ترویج از طریق انواع کانال های بازاریابی مانند وبلاگ ایمیل، رسانه های اجتماعی و افراد تاثیر گذار صنعت راه کارهایی است که از طریق آن می توانند حامیان و اسپانسرهای بیشتری دست یابند. موسسات خیریه می توانند با تدوین یک استراتژی قوی با الهام از سازمان های خلاق و مبتکر در حوزه خیریه به رشد مؤسسه و سازمان خود کمک شایانی کنند.

امتیازی ثبت نشده است.