با ما در ارتباط باشید: 0314566
ساخت نقشه سایت در وردپرس

یک نقشه سایت، به موتورهای جستجو کمک می کنند که به راحتی در سایت شما خزش کنند؛ این نقشه به آن ها لیستی از صفحات با محتواهای سایت شما را می دهد که برای این ربات ها قابل خواندن است. برخلاف نقشه های سایتی که برای مردم ساخته می شود، نقشه سایت XML معمولا برای بازدیدکنندگان سایت قابل مشاهده نیست. اگر شما نیز یک سایت وردپرسی دارید برای ساخت نقشه سایت وردپرسی این مطلب را مطالعه کنید.

نقشه سایت XML چیست؟

یک نقشه سایت XML فایلی حاوی لیست محتواهای وبسایت شما با فرمت XML است تا موتورهای جستجو مثل گوگل به راحتی بتوانند در این صفحات رصد کرده و مطالب شما را فهرست بندی کنند.
برخی از سایت های اداری و حکومتی، معمولا بخشی در سایت خود به نام "نقشه سایت" دارند که به کاربران، تقریبا تمامی صفحات موجود در وبسایت را نشان می دهد؛ برخی از سایت ها نیز نقشه های HTML سایت را دارند.
با این حال در حال حاضر، بیشتر سایت ها از فرمت XML استفاده می کنند تا جامعه هدف آن ها از مردم به موتورهای جستجو تغییر کند.
اساسا یک نقشه سایت XML راهی برای دارندگان وبسایت است تا تمامی صفحات خود را به موتورهای جستجو بشناسانند؛ همینطور به موتورهای جستجو می گوید که چه لینک هایی در سایت از سایرین مهم تر هستند و سایت با چه فرکانس زمانی آپدیت می شود.
باید توجه داشت که نقشه سایت XML مستقیما رتبه گوگل شما را بالا نمی برد اما به موتورهای جستجو اجازه خزش بهتری در سایت شما می دهد؛ این به آن معناست که این موورها محتواهای بهتری را در سایت شما پیدا می کنند و در نتایج خود نشان می دهند که نتیجه بالا رفتن رتبه شما را خواهد داشت.

چرا شما به نقشه سایت نیاز دارید؟

نقشه سایت برای سئو اهمیت بسیار زیادی دارد؛ گفتیم که این نقشه به طور مستقیم در نتایج موتور جستجو تاثیر نخواهد گذاشت اما وقتی در سایتی صفحه ای فهرست نشود، موتورهای جستجو از طریق نقشه سایت می توانند به آن دسترسی پیدا کنند و برای آن رتبه تعیین کنند.
نقشه های سایت در ابتدایی که سایت خود را تاسیس می کنید، بسیار کارآمد هستند زیرا سایت های جدید لینک های خارجی خاصی ندارند و برای موتورهای جستجو پیدا کردن آن ها مشکل است. به همین دلیل، موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ به دارندگان وبسایت توصیه می کنند که یک نقشه سایت را داشته باشند؛ این کار به ربات های آن ها کمک زیادی در فهرست بندی صفحات این سایت ها می کند.
نقشه های سایت برای سایت های قدیمی و معروف نیز اعمیت دارد زیرا این نقشه ها به شما اجازه می دهد که بخش های اصلی و مهم سایت خود را هایلایت کنید، نرخ به روز شدن سایت خود را به موتورهای جستجو اعلام کنید و در نتیجه فهرست بندی آن ها برای سایت شما با کیفیت بیشتری انجام می شود.

ایجاد نقشه سایت در وردپرس

چندین راه برای ساختن نقشه های سایت در ووردپرس وجود دارد که ما راه های معروف و بهتر از سایرین را انتخاب کرده ایم. شما برای اموزش ایجاد نقشه سایت در وردپرس به جای درستی آمده اید. 

ساخت نقشه سایت XML با استفاده از Yoast Seo

ساده ترین راه برای ساختن یک نقشه سایت XML در ووردپرس، استفاده از افزونه Yoast Seo است؛ این افزونه که تقریبا بهترین افزونه سئو در ووردپرس است، همیشه امکانات خوبی را برای بهینه تر کردن سایت شما در اختیارتان قرار می دهد.
در ابتدا، شما باید افزونه یواست سئو را نصب کرده و آن را فعالسازی کنید. پس از این کار، به قسمت General رفته و بر روی Fratures کلیک می کنید. در این قسمت شما می توانید که آپشن فعال سازی نقشه سایت XML را انتخاب کرده و این قابلیت را برای سایت خود فعال کنید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

ساخت نقشه سایت با yoast seo

ساختن نقشه سایت XML در ووردپرس با استفاده از Google XML

یکی از افزونه ساخت نقشه سایت در وردپرس google XML است. این روش برای کسانی است که از Yoast استفاده نمی کنند؛ در ابتدا شما باید افزونه نقشه سایت XML گوگل را نصب و فعال سازی کنید؛ پس از این کار، افزونه به صورت خودکار برای شما نقشه سایت می سازد و می توانید با استفاده از آدرس زیر، آن را مشاهده کنید:
https://www.example.com/sitemap.xml
ساختن نقشه سایت XML در ووردپرس با استفاده از Google XML
شما می توانید که در منوی این افزونه، تنظیمات نقشه سایت در وردپرس آن را کنترل کنید و ویرایش نقشه سایت را انجام دهید.
منو تنظیمات نقشه سایت
در بالای صفحه، این افزونه به شما اطلاع می دهد که این نقشه سایت برای کدام موتور جستجو فرستاده شده و کدام موتور جستجو با آن هماهنگ نیست.
شما می توانید آپشن های ساده دیگری را نیر در این قسمت ببینید و آن ها را به هر شکلی که می خواهید، ویرایش کنید.
پس از آن، شما به قسمت صفحات اضافه شده رفته و در این بخش می توانید که به صورت دستی، صفحاتی را به نقشه سایت خود اضافه کنید. این قابلیت وقتی به کار می آید که سایت شما صفحات استاتیک HTML ساخته شده توسط CMS ووردپرس نداشته باشد.
اضافه کردن صفحات به نقشه سایتپس از آن، می توانید اولویت افزونه برای پست ها را مشخص کنید؛ به صورت پیش فرض تعداد نظرات اهمیت پس را برای افزونه مشخص می کند.
الویت صفحات در نقشه سایت
در قسمت بعدی شما می توانید برخی از صفحات را از نقشه خود خارج یا صفحاتی را به آن وارد کنید؛ برای مثال اگر شما یک فروشگاه اینترنتی دارید، باید بخش محصولات را در این قسمت فعال کنید.
اضافه کردن محصولات
پس از آن، شما می توانید که فرکانس و اولویت محتوای نقشه سایت خود را تعیین کنید؛ تغییر این مقدارها به عنوان راهنمای موتورهای جستجو تلقی می شود و آن ها می توانند آن را دنبال کرده یا در نظر نگیرند.
ساختن نقشه سایت XML در ووردپرس با استفاده از Google XML
چگونه به موتورهای جستجو در مورد نقشه های سایت اطلاع دهیم
موتورهای جستجو در پیدا کردن نقشه سایت باهوش هستند؛ وقتی شما محتوای جدیدی را منتشر می کنید، یک پینگ به گوگل و بینگ فرستاده می شود که تغییرات نقشه سایت شما را به آن ها اطلاع می دهد. با این حال توصیه می شود که نقشه سایت خود را به صورت دستی به موتور جستجو گوگل معرفی کنید که از این بابت مطمئن باشید. شما می توانید برای ثبت نقشه سایت وردپرس بدون افزونه نیز اقدام کنید البته برای این روش شما باید کمی با کد نویسی آشنا باشید. 

ثبت نقشه سایت XML، در گوگل

سرچ کنسول گوگل ، یک ابزار رایگان از طرف گوگل است که به دارندگان وبسایت اجازه می دهد که روند وضعیتی خود در نتایج جستجوی گوگل را به خوبی دنبال کنند.
اضافه کردن نقشه سایتتان به کنسول جستجوی گوگل، برای سایت های جدید کمک بسیار زیادی است؛ شما باید ابتدا در این کنسول ثبت نام کنید و پس از آن، یکی از دو گزینه زیر را انتخاب کنید که توصیه می شود URL prefix را انتخاب کنید.
ورود به سرچ کنسول
آدرس سایت خود را وارد کرده و ادامه دهید؛ پس از آن، شما باید این مسئله که صاحب اصلی سایت هستید را تایید کنید و برای این کار راه هایی را دارید که روش تگ HTML مورد توصیه است.
تایید صاحب سایت
کد تصویر را کپی کرده و به بخش مدیریت سایت خود در ووردپرس رفته و در این قسمت، پس از نصب و فعال سازی افزونه Insert Headers and Footers، در بخش مربوط به این افزونه و در قسمتScripts in Header کد را وارد کنید.
اضافه کردن فوتر و هدر
سپس به کنسول جستجو برگشته و بر روی وریفای کلیک کنید؛ گوگل وضعیت درست بودن شرایط را بررسی کرده و سایت شما را تایید می کند.
اگر سایت شما تایید نشد، باید کش خود را کامل پاک کرده و کار را دوباره انجام دهید.
حالا شما می توانید در این کنسول نقشه سایت خود را نیز اضافه کنید؛ مطابق عکس زیر عمل کنید:
ثبت نقشه سایت در گوگل
گوگل پس از مدتی سایت شما را مورد خزش قرار خواهد داد و اطلاعاتی مثل لینک هایی که در نقشه سایت شما استفاده شده اند، لینک های فهرست شده و ... را به شما خواهد داد.
ایندکس صفحات

چگونه از نقشه سایت XML خود استفاده کنید

حالا که شما نقشه سایت خود را در گوگل تعریف کردید، بگذارید ببینیم چطور می توانید از آن استفاده کنید.
در ابتدا باز هم تاکید می کنیم که این نقشه مستقیما رتبه گوگل شما را بالا نخواهد برد اما به موتورهای جستجو در پیدا کردن محتوا کمک خواهد کرد، سرعت خزش آن ها را تعیین کرده و به صورت غیر مستقیم در رشد سایت شما در موتورهای جستجو موثر است.
شما باید آمارهای نقشه سایت خود را در موتورهای جستجو به دقت بررسی کنید؛ این آمارها شامل خطاها، ارورها و سایر اطلاعات مفید است.

 استفاده از نقشه سایت

چگونه از نقشه سایت XML خود استفاده کنید

امتیازی ثبت نشده است.