با ما در ارتباط باشید: 0314566
ریسک های سئو | کدام ریسک را قبول و از کدام اجتناب کنیم؟

بسیاری از کسب و کارها، نمی توانند اهمیت سئو را به درستی درک کرده و آن را به عنوان عنصری حیاتی قبول کنند. اطلاعات درست و غلط زیادی در مورد بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) وجود دارد که می تواند تصمیم گرفتن را سخت تر و سخت تر کند.
با توجه به اینکه یک استراتژی مناسب سئو ماه ها زمان می برد که نتایج مثبتی را از خود نشان دهد و این تکنیک ها توسط بسیاری از افراد بی اهمیت تلقی می شود، سئو می تواند بر روی آینده و پیشرفت یک شرکت تاثیر مثبت زیادی را بگذارد.
بسیاری از شرکت ها به صورت طبیعی از تجربه اتفاقی جدید می ترسند اما باید این مسئله را در نظر گرفت که تقریبا هر کسب و کاری باید در تصمیم گیری های خود کمی ریسک انجام دهد. از برخی از ریسک ها باید اجتناب شود و برخی ریسک ها برای رسیدن به جواب سریع نیاز هستند. 
حالا این مسئله را در مورد سئو بررسی خواهیم کرد؛ با هم می بینیم که سئو چه ریسک هایی دارد و کدام یک ارزش انجام دادن را دارند و از کدام ریسک های سئو باید اجتناب کنیم.

پیش از بررسی ریسک های سئو باید بگوییم که بزرگترین ریسک سئو برای هر شرکت، انجام ندادن آن است زیرا سئو می تواند تاثیرات مطلوب بسیار زیادی را بر روی کسب و کار شما بگذارد.

ریسک های سئو که باید آن ها را انجام دهیم

ایجاد تغییرات بزرگ و کوچک و تست این آنها 

هدف اصلی سئو،افزایش ترافیک سایت و در نهایت، به دست آوردن دنبال کنندگان دائمی برای سایت شماست. هیچ کدام از این دو بدون کلیک بر روی لینک وبسایت شما به وقوع نمی پیوندد؛ پس باید رتبه وبسایت شما در کلیدواژه های خاص افزایش پیدا کند تا بیشتر در مقابل مخاطبان قرار گرفته و لینک شما کلیک شود.
با این حال در برخی از اوقات، کاربران بر روی لینک شما کلیک نمی کنند؛ این مسئله می تواند گاها فقط یک دلیل دارد و آن دلیل، عدم مناسب بودن عملکرد سایت شما برای کاربران است.
تنها راهی که می توان این مسئله را امتحان کرد، آزمایش صفر یا صد است؛ شما باید یک قسمت مثل توضیحات متا، تیتر، محتوا یا هرچیز دیگر را در نظر بگیرید و آن را با محتوای جدیدی به جای مطلب قبلی، تست کنید. این مسئله به نظر خوب می آید و سوال این است که ریسک این کار در کجاست؟
ممکن است که کمی آزمون و خطا برای رسیدن به اتفاق مطلوب پیش بیاید و در این مدت، شما قسمت دیگری از کاربران و ترافیک خود را نیز حداقل برای مدتی از دست بدهید.
با این حال این ریسک ارزشش را دارد زیرا وقتی شما به نتایج عالی رسیدید، می توانید روی آن قسمت تمرکز کرده و ترافیک بیشتری را به دست آورید.
به یاد داشته باشید که هر قسمت را که تغییر می دهید، یادداشت کنید تا روند کاهشی یا افزایشی پس از آن تغییر را بتوانید رصد کنید.

دریافت لینک های خارجی قوی و لینک سازی 

چرا باید یک شرکت این ریسک را قبول کند که لینکی از شرکت دیگر در سایت خود قرار دهد و ریسک از دست دادن مشتری را متحمل شود؟
لینک های خارجی یکی از بزرگترین بخش های سئو است و بسیاری از کسب و کارها می خواهند که تا جایی که می توانند آن ها را به دست آورند. آن ها به بالا رفتن رتبه و اعتبار سایت در نزد گوگل کمک زیادی می کنند.
با این حال، این مهم نیست که یک سایت بیشترین لینک را داشته باشد و گاها باید در سایت خود، لینک سایت های دیگر را قرار دهد.
پس بله، ممکن است که این مسئله یک ریسک برای از دست دادن مشتری باشد اما با این کار، شما به گوگل نشان می دهید که از سایت های قابل اعتماد و مراجع خوب استفاده می کنید که همین مسئله هم باعث افزایش اعتبار شما می شود.
پس حواستان باشد که از سایت های به درد نخور یا کم کیفیت لینک خارجی نگیرید یا لینک شما در آن ها نباشد و با سایت های با کیفیت داد و ستد لینک داشته باشید.

تقویت و بهبود URL های سایت 

به طور ایده آل، URL صفحه اصلی سایت شما به اسم آن خلاصه می شود و آدرس کوتاه، ساده و قابل به یاد سپردنی است. صفحه های دیگر سایت اما که در آن ها کلیدواژه های هدف شما قرار دارند، باید URLهای خاصی را داشته باشند.
با این حال، شما نمی خواهید که URL زیادی بزرگی داشته باشید زیرا این اتفاق باعث می شود که بخشی از این URL به صورت (...) نشان داده شود.
پس شما باید یک لینک بسیار خوب طراحی کنید و بخشی از لینک های شما قوانین کلی سایتتان را به هم بزنند. ریسک اینجا، این است که برخی از این تغییرات ممکن است که باعث تاثیر بر روی رتبه شما شود.
با این حال اگر شما این کار را درست انجام دهید، می توانید به ساختار بسیار مناسبی برای کاربران اینترنتی و موتورهای جستجو برسید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

بهینه سازی آدرس سایت

طراحی دوباره سایت 

هرچند وقت یک بار، وبسایت ها باید آپدیت شده و دوباره طراحی شوند. تغییرات وبسایت ها، می توانند گران و ریسکی باشند. اگرچه در نهایت نیاز هستند زیرا گاها سایت شما کاملا قدیمی به نظر می آید و باید برای موتورهای جستجو و کاربرانی که از آن استفاده می کنند، بهینه سازی شده باشد. چند دلیل برای تغییر ظاهر سایت وجود دارد و شاید این تغییر باعث رشد آن شود.
قطعا مثل تغییر ساختار URL، این تغییرات ممکن است برای وضعیت سایت شما در گوگل ریسک باشد اما در این قسمت این ریسک نیز وجود دارد که بسیاری از کاربران به شکل قدیمی سایت شما عادت کرده و با آن منطبق هستند.
معمولا، گوگل متوجه می شود که سایت ها دچار این تغییرات ساختاری شده اند پس رتبه بندی گوگل سریعا به جایگاه خود باز می گردد و فقط به صبوری نیاز دارد. بسیاری از مشتریان نیز به این تغییرات عادت می کنند پس نکته مهم رشد سایت برای به دست آوردن مشتریان جدید است که با این تغییرات احتمالا انجام می شود.

خرید دامین های منقضی شده یا در دسترس

بسیاری از دارندگان وبسایت، دامین خود را تمدید نمی کنند و این اجازه را به بقیه می دهند که از آن استفاده کنند. خرید برخی از دامین هایی که تاریخچه ای دارند و تغییر مسیر آن ها به سمت سایتتان، باید می شود که لینک های خارجی مطلوبی را کسب کنید و کاربران جدید را به سایت خود بیاورید.
ریسک های جدی زیادی در مورد این تکنیک وجود دارد و شما باید فقط وقتی آن را انجام دهید که از نتیجه بخش بودن آن مطمئن باشید.
مثلا دامین باید مرتبط به کسب و کار شما بوده و حرفه ای و قانونی باشد. زیرا اگر کاربری با لینک قبلی به سایتی کاملا بی ربط بیاید، بسیار مایوس می شود.
همینطور، دامین های منقضی شده پر از مطالب بیهوده و اسپم هستند و آن لینک ها نیز به سایت شما تغییر مکان می دهد و این مسئله باعث جریمه شدن از طرف گوگل می شود.
با این حال این تاکتیک، قیمت زیادی ندارد و ممکن است که نتایج بسیار خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد.

ریسک های سئو که باید از آن ها دوری کرد

از صفحات doorway بی ارزش (یا به طور کلی صفحات Doorway) دوری کنید

صفحات ورودی، بسیار ساده هستند و به راحتی ساخته می شوند تا کلیدواژه های مشخصی را هدف قرار دهند؛ سئوکارهای قابل اعتماد از این صفحات دوری می کنند زیرا گوگل با این صفحات به طور کلی مشکل دارد و سایت هایی که از آن ها استفاده می کنند را جریمه می کند.
نظر گوگل در مورد این صفحات، دلیل کافی برای انجام ندادن این کار است؛ زیرا گوگل تنها در شرایطی صفحات ورودی را قبول می کند که دارای محتوای با کیفیت، خاص و قابل اعتماد باشند و این یعنی تنها در صورتی می توانید از این صفحات استفاده کنید که این صفحات مثل بقیه صفحات سایت شما باشند.

لینک های خارجی خنثی را حذف کنید 

شما فقط لینک های خارجی خوب را برای سایت خود می خواهید نه بدها را؛ اما لینک های خارجی خنثی چطور؟
این لینک ها تاثیری در سئو سایت شما ندارند اما برای شما از طرف گوگل جریمه نیز نمی خرند. در واقع، آپدیت الگوریتم پنگوئن گوگل، جریمه هایی را برای لینک های خارجی بد در نظر گرفته اما بسیاری از آن ها را حذف کرده اند زیرا به این نتیجه رسیده که مدیران سایت روی خیلی از لینک های خارجی تمرکز ندارند.
در نتیجه، جریمه شدن برای لینک های خارجی خیلی سخت تر شده است. تنها راهی که شما می توانید متوجه شوید که لینک های خارجی بد و بی ارزشی دارید، این است که گوگل بگوید که در سایت شما مشغول فعالیت است. در غیر این صورت، گوگل شما را برای لینک های خارجیتان جریمه نمی کند.
اگر می خواهید که تمامی لینک های خارجی خنثی را از بین ببرید، شما شاید لینک هایی از خود در سایت هایی را از بین ببرید که در آینده می توانند سایت های بزرگی شده و تبلیغ خوبی برای شما باشند.

پاک کردن یا تغییر محتوا یک صفحه 

به نظر مسئله ای نمی آید که یک صفحه را از سایت خود پاک کنید مخصوصا اگر در مورد محصول یا سرویس باشد که دیگر شرکت شما آن را ندارد یا انجام نمی دهد.
وقتی یک صفحه پاک می شود، کلیدواژه ها، URL و سایر قسمت هایی که آن صفحه بخاطر آن ها رتبه داشته است، از بین می روند.
به جای ریسک از دست دادن آن رتبه ها، صفحه مذکور را نگه دارید، حتی اگر آن کار را دیگر انجام نمی دهید. برای اطلاع این کار، پیامی در سایت قرار دهید و آن را به صفحه ای مشابه تغییر مسیر دهید تا به کاها یا خدمتی مشابه برخورد کنند.
اگر شما دو صفحه را ادغام می کنید، این کار را با ریدایرکت 301 انجام دهید تا ترافیک از بین نرود.

استفاده از کلیدواژه های دقیق در انکرتکست

به نظر منطقی می آید که کلیدواژه هدف خود را به عنوان یک انکرتکست برای لینکی در وبسایت خود قرار دهید؛ به هرحال شما می خواهید که برای آن کلیدواژه رتبه بالایی بگیرید.
این کار در بین سئوکارها در گذشته بسیار انجام می شد و منطقی هم بود اما رفته رفته، توسط سئوکارهای کلاه سیاه به عنوان یک دور زدن با تعداد زیاد کلیدواژه انجام شده و توسط سایت های معتبری هم انجام نمی شد.
از آن زمان، گوگل تکنیک های سئو کلاه سیاه را زیر نظر دارد و سایت هایی که این کار را انجام می دهند را جریمه می کند. این ریسک را نکنید، راه های بهتری را پیدا کنید که سایت خود را پیشرفت دهید.

اعمال تغییرات کوچک در سئو سایت

در کل، این ایده خوبی است که محتوای سایت خود را آپدیت کنید زیرا گوگل نیز محتوای به روز و جدید را دوست دارد. تغییرات بسیار زیاد محتوا اگر خیلی کوچک هم باشد، توسط کاربران و گوگل نادیده گرفته نمیشود.
تغییرات زیاد باعث می شود که گوگل برای شما پرچم قرمز را بالا ببرد و سایت شما را به عنوان یک سایت مشکوک تشخیص داده و آن را جریمه کند.
کاربران سایت شما نیز می توانند از این تغییرات مطلع شوند و کار در سایت برای آن ها سخت شود(مخصوصا اگر تغییرات برای موتورهای جستجو اعمال شده باشد نه کاربر). برخی از بازدید کنندگان ممکن است که سایت شما را مشکوک بدانند و استفاده از آن را کنار بگذارند.

4.3 از 5
1 سال قبل
نظر
سلام وقت بخیر. من سئو یک سایتی رو تحویل گرفتم و بعد متوجه شدم هک شده و تعداد خیلی خیلی زیادی صفحه با url های عددی و حروفی درهم منتشر شده از وبسایت (شاید نزدیک 40000) که توی گزارش سرچ کنسول یسریاش اکسکلود شده و خیلی هاش الان ایندکس هست. الان وبسایتم با اینهمه صفحه اسپم که همش 404 هستش هیچ جوره رتبه نمیگیره و کارفرما هم بسیار عصبانی هستش از عدم نتیجه. یک فایل مخرب داخل هاست پیدا کردیم و پاکسازی کردیم. ولی همچنان هفته ای سی چهل تا از لینک های مخرب داره داخل صفحات ایندکس شده ظاهر میشه... من واقعا نمیدونم باید چیکار کنم و موضوع خیلی حیاتیه. خیلی ممنون میشم اگه راهنماییم کنید تو این شرایط باید چیکار کرد؟؟؟
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند
  • پونه مدیا 1 سال قبل
    سلام امیرجان
    برای راهنمایی کامل، به اطلاعات بیشتر در مورد هاست و آخرین بکاپ قبل از آلودگی نیاز داریم. لطفا در ساعت اداری با پشتیبانی تماس بگیرید تا همکاران شما را راهنمایی کنند.