با ما در ارتباط باشید: 0314566
url فارسی بهتر است یا انگلیسی
url فارسی بهتر است یا انگلیسی

اگر شما هم در حوزه طراحی صفحات وب فعالیت می کنید حتما با این پرسش روبرو شده اید که برای آدرس صفحه وب سایت زبان فارسی بهتر است یا انگلیسی؟ سئو دارای آیتم های بسیاری است که url یکی از آن هاست و برای زبان فارسی به عنوان یک زبان غیرانگلیسی از اهمیت بیشتری برخوردار است. از شما دعوت می کنم در ادامه همراه پونه مدیا باشید تا این موضوع را بطور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

آدرس صفحه یا url چیست؟

همانطور که می دانید URL مخفف عبارت Uniform Resource Locator است. آدرس صفحه یا url نشان دهنده آدرس یک صفحه وب سایت، فایل، عکس و غیره است. انتخاب یک آدرس صفحه دقیق و مناسب می تواند به کاربران و موتورهای جستجو کمک کند تا از محتوای مورد نظر دید خوبی داشته باشند و اگر کاربری لینک آن را در شبکه های اجتماعی دید، بتواند تصمیم بگیرید که روی آن کلیک کند یا نه فاکتور url یکی از فاکتورهای جزئی سئو است که در کل زیاد در رتبه بندی سایت تاثیر گذار نیست، اما استفاده مناسب از آن موجب افزایش بازدید سایت شما خواهد شد.

آدرس صفحه فارسی باشد یا انگلیسی؛ کدام یک برای سئو بهتر است؟

نظر گوگل درباره زبان آدرس صفحه یا url چیست؟

از نظر گوگل استفاده از زبان های غیر انگلیسی در آدرس صفحه اشکالی ندارد. جان مولر تحلیلگر ارشد روندهای گوگل اخیرا در جواب این سوال گفته است که استفاده از url غیر انگلیسی برای وب سایت های غیر انگلیسی اشکالی ندارد و گوگل می تواند آنها را شناسایی، ایندکس و رتبه بندی کند و تا زمانی که url ها معتبر و یونیک باشند، خوب هستند. به اعتقاد ایشان استفاده از نوع زبان در آدرس صفحه اهمیت ندارد و آنچه که در این باره دارای اهمیت است خوانایی و قابل فهم بودن آن برای کاربران است. و آدرس ها باید بصورتی باشند که کاربران موقع لینک دادن به آنها دچار مشکل نشوند.
به طور مثال برای افزایش خوانایی url از کدهای نامفهوم، اعداد، فاصله، کاما و ویرگول استفاده نکنید. برای جداسازی کلمات بجای استفاده از under score (_) و یا اسپیس از علامت dash (-) استفاده کنید.
گوگل برای نشان دادن نام های دامنه و کاراکترهای غیر انگلیسی از رمزنگاری یونیکد استفاده می کند و در واقع زمانی که برای یک کلمه از زبان فارسی و یا انگلیسی استفاده کنید هر چند نحوه نمایش آنها متفاوت است اما نحوه برخورد گوگل با آنها یکسان است.

آدرس صفحه فارسی باشد یا انگلیسی؛ کدام یک برای سئو بهتر است؟

آدرس صفحه فارسی باشد یا انگلیسی؟

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردم از لحاظ تئوری برای گوگل تفاوتی نمی کند که شما برای آدرس صفحه از زبان انگلیسی و یا فارسی استفاده کنید، اما آیا طبق تجربه کارشناسان، این تئوری در عمل هم درست است؟ در ادامه به مهمترین تفاوت های کاربرد زبان فارسی و انگلیسی خواهیم پرداخت تا در پایان بتوانید به یک جمع بندی صحیح در این باره برسید.

  • طول آدرس: از نکات کلیدی یک آدرس مناسب، کوتاه بودن آن است. کلمات بکار برده شده به زبان های غیر انگلیسی به علت اینکه نیاز به دیکد کردن دارند، در عمل بسیار طولانی تر از کلمات انگلیسی می شوند و به همین علت زبان انگلیسی طول آدرس کمتری خواهد داشت.
  • ماندگاری در ذهن: بسیاری از فعالین حرفه ای برای بازدید صفحه ای خاص، بدون جستجوی آن در موتورهای جستجوگر، مستقیما آدرس آن را تایپ می کنند. طبق تجربه، یاد آوری url های انگلیسی بسیار راحتر از url های فارسی است
  • سرعت فهرست شدن: طبق تجربه کارشناسان ایندکس شدن آدرس های زبان انگلیسی سریع تر از آدرس های زبان فارسی و دیگر زبان های غیر انگلیسی است. و این می تواند به خاطر نیاز زبان فارسی به دیکد شدن است. هر چند این مورد می تواند قابل چشم پوشی باشد، اما در زمانی که از سرورهای اشتراکی استفاده می کنید می تواند بیشتر احساس شود.
  • لینک دادن در شبکه های اجتماعی: در حال حاضر بسیاری از شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام، واتساپ و تلگرام آدرسهای زبان فارسی را بصورت کاراکترهای کد شده و بهم ریخته نشان می دهند. بطور مثال آدرس صفحه ای سه کلمه ای به زبان فارسی را بصورت کاراکترهای نامفهوم چند سطری نمایش می دهد، اما url زبان انگلیسی را به همان شکل اصلی نمایش می دهد. در نتیجه برای لینک دادن صفحات در شبکه های اجتماعی، زبان انگلیسی به خاطر کوتاه و قابل فهم بودن از امتیاز ویژه ای برخوردار است.

آدرس صفحه فارسی باشد یا انگلیسی؛ کدام یک برای سئو بهتر است؟

با موارد گفته شده حتما متوجه شده اید که در عمل آدرس های انگلیسی دارای عملکرد بهتری هستند. البته این نکته را هم یاد آور می شویم که این اشکالات حال حاضر است و امکان دارد در آینده نزدیک تعدادی از آنها برطرف شود و از طرفی سایت های معتبر زیادی در کشور وجود دارند که در آدرس های خود از زبان فارسی استفاده می کنند و از سئو خوبی نیز برخوردار هستند. پس بهتر است بجای حساسیت زیاد نسبت به زبان url خود، بر روی موارد مهم تری همچون آدرس های کوتاه، مفهوم و مرتبط با مطالب صفحه متمرکز شوید تا نتایج بهتری در سئو بدست آورید.

5 از 5

سؤالات متداول آموزش سئو یوتیوب

هزینه سئو یوتیوب در پونه مدیا چقدر است؟
سئو یوتیوب هم مانند سئو سایت برای گوگل در هر پروژه متفاوت خواهد بود. بسته به این که حوزه کاری شما چقدر رقیب داشته باشد، مخاطبان هدف شما در چه کشوری باشند و به چه زبانی صحبت کنند و با توجه به کلمات کلیدی خاصی که برای سئو یوتیوب‌تان به آن نیاز دارید، هزینه سئو متغیر است. پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان ما در پونه مدیا تماس بگیرید تا ضمن برگزاری یک جلسه‌ی حضوری چالش‌ها و مسیرهای پیش روی سئو یوتیوب شما را با هم بررسی کنیم و قیمت آن را به دست آوریم.
آیا سئو یوتیوب من را ثروتمند می‌کند؟
جواب این سؤال هم بله است و هم خیر. اگر حوزه تخصصی کار شما یوتیوب باشد و با تمرکز جدی روی آن سرمایه گذاری کنید، می‌توانید با تولید محتواهای ویدئویی باکیفیت بازدیدکنندگان بسیاری را به دست آورید. همان طور که می دانید گوگل به یوتیوبرها هزینه پرداخت می‌کند و سئو اصولی در کنار تولید محتوای جذاب و باکیفیت می‌تواند در طول زمان شما را به کسب درآمد بیشتر برساند.