با ما در ارتباط باشید: 0314566
فروشگاه های اینترنتی (آنلاین) به چه مجوزهایی نیاز دارند؟

بگذارید تا داستان را از ریشه پیگیری کنیم تا به موضوع اصلی، یعنی اینکه آیا فروشگاه های آنلاین به مجوز نیاز دارند برسیم.
همزمان با ورود اینترنت به کشور ما موجی از تغییرات به سمت جامعه و کسب و کارها آمد و روی موارد زیادی ثأثیر زیادی گذاشت؛ به گونه ای که دستورزبان مردم و کلمه هایی که در صحبت های محاوره ای خود به کار می برند نیز دستخوش این تغییرات شد و کم کم کلمه هایی مانند: اینترنت، لایک، چَت، کامنت،وب سایت، فروشگاه های آنلاین و کلماتِ زیادی دیگری به کلمه های مورد استفاده ی ما تبدیل شدند.
فروشگاه های آنلاین به عنوان یکی از دستاورد ها و نتایج ورود اینترنت به ایران، جایگاه بسیار خوب و محکمی در میان کسب و کارهای نسل جدید باز کردند و با جدیت تمام با بازارهای سنتی رقابت می کنند؛ به عنوان مثال دیجی کالا که یکی از فروشگاه های معتبر آنلاین است اکنون بیش از 802 میلیون دلار ارزش دارد.
از آنجایی که در گذشته خرید و فروش به صورت حضوری انجام می شد و اگر کسی قصد خرید محصولی را داشت می توانست عیناً آنرا دیده، لمس کند و با اعتماد کامل آنرا خریداری کند. ولی زمانی فروشگاه های آنلاین پا به عرصه رقابت گذاشتند، اعتماد مردم به این فروشگاه ها به شکل امروز نبود. مراجعه کنندگان به این فروشگاه ها برای خریداری به تضمین و اطمینان خاطر نیاز داشتند، به همین دلیل مجوز هایی صادر کردند که مردم بتوانند با اطمینان خاطر از این فروشگاه ها خردید کنند.


فروشگاه های اینترنتی (آنلاین) به چه مجوزهایی نیاز دارند؟

مجوز های موجود برای کلیه کسب و کار های دیجیتال به دو دسته تقسیم می شوند که در خصوص آنها در ادامه برای شما توضیح می دهیم:

مجوز های عمومی کسب و کار

مهم نیست چه کسب و کاری در دنیای اینترنت دارید؛ شما باید پروانه ی کسب و کار اینترنتی و نماد اعتماد ملی داشته باشید. در سال 1388 وزارت بازرگانی" آیین نامه ی اخذ مجوز فعالیت در فضای مجازی" صادر شد؛ تا کنون این مجوز برای فعالیت در فضای مجازی مورد استفاده قرار گرفته است.

نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

این نماد که از طرفِ مرکزتوسعه تجارت الکترونیکی وابسته به وزارت صنعت و معدن و تجارت به عنوان تاییدیه به فروشگاه های اینترنتی داده می شود و صحت و درستیِ کسب و کار آنها را مشخص می کند.
در حال حاضر این نماد به سه گونه به صاحبان کسب و کار ارائه می شود:

1_ نماد موقت؛

این نماد برای سریع تر شدن روند دادن مجوز به صاحبان کسب و کار ها ارائه می شود. پس از اقدام برای گرفتن این مجوز فروشگاه شما با حد اقل معیار ها جهت راه اندازی مورد سنجش قرار می گیرد.

2_ نماد دائم یک ستاره:

پس از اعطای نماد موقت، فرآیند بررسی فروشگاه جهت دریافت نماد دائم آغاز می شود، پس از بررسی های انجام شده نماد اعتماد دائم یک ستاره به کسب و کار مورد نظر داده می شود.

3_ نماد دائم دو ستاره:

معیار هایی که برای دادن این نماد به یک کسب و کار در نظر گرفته می شود کاملا یکسان است؛ فقط تنها تفاوتی که این نماد دارد این است که برای اخذ آن باید گواهی امنیت SSL را در وب سایت فروشگاه خود نصب کنید.

مجوز های اختصاصی مربوط به کسب و کار

این مجوز ها مربوط به گروه صنفی و زمینه ی فعالیت ِ سایت و فروشگاه مورد نظر است.
به عنوان مثال اگر سعی بر فروش کتاب و یا سایر محصولات فرهنگی داشته باشید به مجوز وزارت ارشاد نیاز دارید_ برای محصولات مربوط به حوزه بهداشت به مجوز وزارت بهداشت و درمان و به همین صورت در هر صنفی فعالیت داشته باشید به مجوز های مربوط به آن صنف نیاز دارید.
همچنین همه سایت ها فارغ از هر نوع فعالیتی باید در ستاد ساماندهی سایت های اینترنتی وزارت ارشاد اسلامی ثبت نام نمایند.

اگر شما جزء صاحبان یک فروشگاه اینترنتی هستید باید به این نکته دقت داشته باشید که هر چقدر مخاطب و مشتری شما بیشتر بتواند به شما اعتماد کند به نفع شماست. پس شما به اعتماد مشتری نیاز دارید و مشتری به اطمینان از صحت و درستی کارِ شما؛ به این صورت است که داشتن مجوز برای یک فروشگاه آنلاین چه از نظر قانونی و چه از نظر بالا بردن اعتبار شما در برابر مشتریان بسیار ضروری و لازم است.
در ضمن شما می توانید با گرفتن یک درگاه پراخت آنلاین به روند خرید در سایت خود سرعت ببخشید و همچنین تا حدی اعتمادِ مشتری را بالا ببرید؛ همچنین می توانید قرارداد های فروشگاه خود را با اداره پست و سایر ادارات (در صورتی که به مشتری ارتباط داشته باشد و دیدن این مجوز در او اعتماد بوجود آورد) در معرض نمایش گذاشته و خیال مخاطب را از بابت قانونی بودن فروشگاه خودتان راحت کنید.

برای آشنا شدن با اسرارِ افزایش فروش سایت خود کلیک کنید.

با تشکر. پونه مدیا

امتیازی ثبت نشده است.