با ما در ارتباط باشید: 0314566
توضیحات متا یا  Meta Description چیست؟

توضیحات متا یا (Meta Description) یک عنصر HTML است که یک خلاصه کوتاه در خصوص صفحه وب در اختیار شما قرار خواهد داد. موتور های جست‌وجو مانند گوگل معمولا توضیحات متا را در نتایج خود نشان میدهند. امروزه یکی از عوامل بسیار مهم در سئوی داخلی توضیحات متا است. بیایید ببینیم توضیحات متا دقیقاً چیست و طبق چه استانداردهایی باید نوشته شود.

طول توضیحات متا یا meta description چقدر است؟

متا دیسکریپشن میتواند هر اندازه ای باشد، اما گوگل به طور نسبی حدود 160-155 کلمه را نشان خواهد داد. بهتر است توضیحات متا را به اندازه ای نگه دارید که اطلاعات لازم را در اختیار قرار دهد به همین دلیل پونه مدیا 160 کاراکتر را پیشنهاد می دهد.

توضیحات متا

آموزش نوشتن توضیحات متا

یک متا دیسکریپشن مطلوب و استاندارد باید هوشمندانه باشد، به راحتی خوانده شود، از کلمات تکراری استفاده نشده باشد و فعالانه و با انرژی باشد. شما باید از کلمات کلیدی استفاده کنید ولی به گونه ای این کلمات را بچینید که یک جمله ی شکیل تشکیل داده و با آن واقعا محتوای تولید شده و منتشر شده در صفحه وب سایت خود را تبلیغ کنید. توضیحات متای یک سایت باید حاوی کلمات کلیدی مورد نظر و همچنین توضیح مفیدی برای جستوجوگر باشد. باید به طور مستقیم با صفحه ای که در موردش توضیح میدهد مرتبط باشد و در عین حال یک توضیح متمایز از سایت های دیگر داشته باشد.

نمونه کد: 

<head> <meta name="description"
content="توضیحات متا در این قسمت قرار میگیرد."></head>

چرا توضیحات متا اهمیت دارند؟

توضیحات متای شما این امکان را فراهم میکند که کاربر سایت شما را در مقابل دیگر سایت هایی که در گوگل آمده اند انتخاب کند. با توجه به مطالعه در سال 2019 در Backlinko احتمال کلیک کردن روی صفحاتی که توضیحات متا دارند 6% بیشتر از بقیه صفحات است. شما میتوانید به توضیحات متا به چشم یک تبلیغ برای محتوای صفحه خود نگاه کنید. این محتوا به مخاطب می گوید که به چه دلیل باید از صفحه شما دیدن کند.

گوگل از توضیحات متا برای رتبه بندی استفاده نمیکند

در نتیجه توضیح متا به طور مستقیم در رتبه بندی شما تاثیر نخواهد داشت. هرچند گوگل به رفتار کاربر اهمیت می‌دهد. وقتی کاربر صفحه شما را انتخاب می‌کند گوگل فرض می‌گیرد او صفحه شما را مفید یافته است. هرچه افراد بیشتری صفحه شما را انتخاب کنند گوگل باور می‌کند که این صفحه از اهمیت بیشتری برخوردار است و رتبه بالاتری را به آن اختصاص خواهد داد. در نتیجه با متقاعد کردن کاربر برای کلیک روی صفحه شما، توضیحات متا باعث بالا بردن رتبه خواهد شد.

چگونه یک توضیح متا (Meta Description) جذاب بنویسیم

از راهنمایی های زیر برای نوشتن توضیح متای خود استفاده کنید.

 برای توضیحات متا متنی دقیق و ساده بنویسید

توضیح متا برای کاربران است پس سعی کنید آنها را تا حد ممکن برای کاربر مفید کنید. متنی دقیق و ساده بنویسید که کاربر بداند در صفحه شما چه اطلاعاتی در انتظار وی خواهد بود. دقت خیلی مهم است چرا که اگر کاربر به نتیجه ای که میخواهد دست نباید باعث بالا رفتن نرخ پرش (Bounce Rate) شما می شود. این امر به گوگل اطلاع می دهد که کاربر چیزی که میخواست در صفحه شما پیدا نکرده و همین باعث اثر منفی در رتبه بندی شما خواهد بود.

سعی کنید یک جمله تبلیغاتی خاص بنویسید

مطمئن باشید که برای هر صفحه خود یک توضیح خاص بنویسید. کپی کردن یک توضیح متا برای صفحات متعدد باعث غیر مفید بودن آنها می شود. یک توضیح تکراری اطلاعات خاصی در اختیار کاربر نمیگذارد و محتوا را تکراری جلوه خواهد داد. توضیح متای شما باید نسبت به سایت های دیگر نیز متفاوت باشد. یک توضیح متفاوت توجه کاربر را به خود جلب خواهد کرد و باعث انتخاب شما از بین بقیه صفحات می شود. 

 توضیح شما باید کاربر را به کلیک روی لینک شما تشویق کند

توضیح متای شما باید به کاربر برای فعال شدن الهام بدهد. از صدای فعال و call to action استفاده کنید.

این توضیح متا شامل دو CTA است؛ یکی برای رتبه بندی دانشگاه ها و دیگری برای مقایسه بهترین رتبه ها:

توضیحات متا برای بهترین دانشگاه های ایران

 در متا دسکریپشن خود از کلمات کلیدی استفاده کنید

یکی دیگر از روش های نوشتن توضیح متا استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با صفحه در توضیح متا است. گوگل و دیگر موتور های جستجو کلمات کلیدی شما را پررنگ کرده که همین امر باعث جذب مخاطب می شود.

استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا

کلمات پررنگ شده توجه کاربر را جذب میکنند و به او میگوید چه اطلاعاتی در صفحه در دسترس وی خواهد بود.

از علامت نقل قول در توضیحات متا استفاده نکنید

هر گاه در توضیحات متا که برای صفحه خود نوشته اید از علامت نقل قول (") استفاده می کنید، گوگل توضیحات متا که در فایل HTML صفحه شماست را از علامت نقل قول به بعد برش می دهد و در صفحه نتایج جستجو خود نمایش نمی دهد. برای جلوگیری کردن از این مشکل، بهترین راه حل این است که تمام علائم و کاراکتر های غیر الفبایی را از متن توضیحات متا حذف کنید.

همیشه احتیاج به نوشتن متا دیسکریپشن نیست

هرگاه که در محتوای خود 3 عدد یا بیشتر کلمات کلیدی داشتید، این امکان وجود دارد که از مسیر درست نوشتن توضیحات متا خارج شده و به بی راهه بروید. در چنین شرایطی منطقی تر است که توضیحات متا را ننویسید و بگذارید تا موتور های جستجو این کار را به صورت اتوماتیک انجام دهند. البته با شنیدن این حرف به اشتباه نوشتن توضیحات متا مربوط به تمامی صفحات سایت خود را بر عهدی موتور های جستجو نگذارید. به یاد داشته باشید که شما انسانید، پس می توانید انسان ها را بهتر از موتورهای جستجو درک کنید و از طرفی شما توانایی جمله بندی دارید. پس برای موارد ساده خودتان مسئولیت این کار را قبول کنید. 

آیا توضیحات متا یا meta description برای بهبود سئو وب سایت شما مفید است؟

بله. توضیحات متا می تواند تاثیرات مفید و قابل توجه بر روی بهبود کیفیت سئو وب سایت شما بگذارد چرا که یکی از مراکز توجه برای موتور های جستجو و مخاطبان توضیحات متا است. یکی از فایده های کلیدی و موثر توضیحات متا این است که توضیحات متا به عنوان یک متن تبلیغاتی برای شما عمل می کند این یعنی وقتی رتبه‌ی سایت شما در یک کلمه‌ی کلیدی رشد کند، موتور جستجوی گوگل توضیحات متای سایت شما را در پایین آدرس سایت در صفحه ی نتایج گوگل به نمایش می گذارد و توضیحاتی به صورت خلاصه در مورد محتوای پیج نشان می دهد؛ این توضیحات مختصر همان توضیح متا سایت است.
همین موضوع باعث می شود که توضیحات متا علاوه بر تاثیرات مثبت بر روی سئو، به عنوان یک متن تبلیغاتی عمل کند و اگر نگارش خوبی داشته باشد کاربر را برای مشاهده ی محتوایی که تولید کرده اید وسوسه کند.
یک توضیحات متا که به صورت اصولی و درست نوشته شده باشد این قدرت را دارد که مخاطب را برای کلیک کردن روی ادرس وب سایت وسوسه کرده و در نتیجه در گوگل مخاطبین طبیعی بیشتری جذب میکنید و آمار کلیک وب سایت خود را افزایش می دهید. با بالا رفتن نرخ کلیک وب سایت، افراد بیشتری به صفحات سایت شما مراجعه می کنند و همین موضوع باعث بالا رفتن ترافیک ارگانیک وب سایت شما خواهد شد. پس بی شک ارائه‌ی یک توضیحات متای خوب می تواند تأثیر خوبی روی سئوی شما داشته باشد. 

 موتورهای جست و جو همیشه از توضیحات متای شما استفاده نمیکنند.

در بعضی موارد ممکن است موتور جست و جو از توضیح متایی که مسئول سایت نوشته استفاده نکند. اینکه چه هنگام این اتفاق می افتد غیر قابل پیشبینی است اما بیشتر مواقع هنگامی اتفاق می افتد که گوگل تصمیم میگیرد توضیح متای شما نیاز کاربر را برطرف نکرده و اطلاعات لازم را در اختیار او نگذاشته است.

تمرین نوشتن توضیح متا

فرض کنید قصد دارید در خصوص «نحوه نشستن درست هنگام کار» یک محتوای متنی تولید کنید؛ ابتدا سوال خود را به گونه های گوناگون جستجو کرده و کلمات مهم و کلیدی مرتبط با موضوع خود را پیدا کنید (مثلا روش صحیح نشستن سر کار، شیوه صحیح نشستن، طرز نشستن درست روی صندلی، طرز درست نشستن روی زمین). سپس با توجه به نکاتی که گفته شد یک توضیح متا کاملا اصولی و حساب شده بنویسید و با ما در زیر همین مقاله به اشتراک بگذارید.
متن زیر به عنوان یک نمونه از توضیحات متا در همین مورد است.
«یادگیری راه و روش صحیح نشستن روی صندلی در محل کار و شیوه جلوگیری از آسیب ها در اثر غلط نشستن از زمین گیر شدن شما جلوگیری میکند پس برای یادگرفتن یک راه حل دائمی کلیک کنید.»

توضیحات متا در سئو

از بین همه تگ هایی که در سئو تاثیرگذارند، تگ متا یکی از مهم‌ترین‌هاست. تگ توضیحات متا چکیده‌ای از آن‌چه در آن صفحه وجود دارد را نشان می‌دهد و درک محتوای صفحه را برای خواننده و گوگل آسان‌تر می‌کند. بارها برای خود من پیش آمده که با نگاه کردن به متن توضیحات متا یک سایت تصمیم گرفته‌ام که وارد آن سایت شوم یا حتی برعکس. بنابراین توضیحات متا نه تنها درک محتوای صفحه را برای گوگل و کاربر آسان می‌کند، بلکه به طور غیرمستقیم بر تصمیم کاربر برای کلیک کردن روی سایت شما هم تأثیر می‎گذارد.

پس برای گرفتن بهترین نتیجه از توضیحات متا در سئو، خوب و دقیق روی آن کار و نحوه نوشتن توضیحات متا را تمرین کنید.



4.5 از 5