با ما در ارتباط باشید: 0314566
Structured Data یا داده ساختاریافته چیست؟

داده ساختاریافته چیست؟

داده ساختاریافته یا همان Structured Data یک نشانه گذاری داخلی است که به موتورهای جستجو کمک می کند که درک بهتری از اطلاعات و محتوای موجود بر روی وب سایت شما داشته باشند. به زبان دیگر می توان گفت Structured Data به موتورهای جستجو می فهماند که محتوای شما به چه معنی است و چه پیامی برای مخاطب با خود حمل می کند، نه این که صرفا محتوای شما در خصوصی است.

Structured Data یا داده ساختاریافته چیست؟

زبان نشانه گذاری HTML برای این منظور ایجاد شده بود که عناصر مختلف صفحه از قبیل تصویر، پارگراف، جدول و... را مشخص کند و به مرورگرها بگوید که در کدام بخش از صفحه چه چیزی باید نمایش داده شود. این تگها برای مرورگرها کافی بودند ولی موتورهای جستجو با دشواری هایی مواجه هستند.

موتورهای جستجو چه مشکلی با HTML دارند؟

فرض کنید بخواهید در بخش نظرات تاریخ ثبت نظر را به کاربر نمایش دهید، در این حالت میتوانید تاریخ را با اشکال مختلف نمایش داد:

1. شنبه اول مهرماه ساعت 14
2. شنبه 1 مهر سال 1399 ساعت 14:30
14:30.3 - 1399/07/01
و...

از نظر موتورهای جستجو این عبارت تعدادی کلمه و عدد هستند و موتور جستجو نمیداند که منظور شما تاریخ ثبت نظر است یا قیمت فروش ساعت!

از طرف دیگر ممکن است ربات موتور جستجو اصلا متوجه نشود که این اعداد مربوط به نظرات هستند یا ادامه مقاله را تشکیل میدهند!

استراکچر دیتا Structured Data مشکلات فوق را حل میکند.
با استفاده از استراکچر دیتا Structured Data میتوانید داده ها (قسمتهای مختلف متن) را به انواع مختلف نشانه گذاری کرد تا موتور جستجو دقیقا بداند که منظور شما از کلمات و اعداد درون متن چیست.

انواع دیتا

برای ساده تر کردن کار رباتها، داده های درون متن به انواع مختلفی تقسیم میشوند:

1. رویدادها
2. سازمانها و شرکتها
3. اشخاص
4. مکانها
5. محصولات
6. و...

به کمک استراکچر دیتا، علاوه بر اینکه میتوانید مشخص کنید که یک کلمه مربوط به نام یک شخص میباشد، میتوانید مشخص کنید که این شخص خانم است یا آقا، چند سال سن دارد و...

برای کالا ها نیز علاوه بر اینکه میتوانید مشخص کنید که در این بخش در مورد یک کالا توضیح میدهید، میتوانید قیمت، تعداد، تاریخ انقضای قیمت و... را نیز دقیقا مشخص کنید.

Structured data به چه صورت به مخاطب نمایش داده می شود؟

علاوه بر این که Structured Data به گوگل کمک می کند که محتوای شما را بهتر بفهمد، به سایت شما این امکان را می دهد که در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) اطلاعات بیشتری در معرض نمایش بگذارد؛ مانند rich snippets یا جعبه اطلاعات (knowledge box)
برای اطلاعات بیشتر در مورد عناصر موجود در SERP می توانید مطلب زیر را مطالعه نمایید
SERPSERPSERP چیست و صفحه نتایج گوگل چه خصوصیاتی دارد

Schema.org چیست؟

Schema.org یکی از پر استفاده ترین نشانه گذاری های Structured Data برای سئو وب سایت است و میتوان گفت نتیجه همکاری موتور های جستجو Google، Yahoo، Bing و Yandex است.

نشانه گذار Schema تقریبا می تواند به تمام اطلاعات موجود بر روی سایت شما اضافه شود؛ در واقع می توان گفت که صد ها نمونه نشانه گذار وجود دارد. شما می توانید برای سایت خود از Schema برای اضافه کردن: نظرات، دستورالعمل ها، رتبه بندی ها، محصولات، مراسم ها و وقایع مهم و حتی موقعیت جغرافیایی در صفحه نتایج گوگل استفاده کنید.
بیایید تا این مسائله را با یک مثال توضیح دهیم. یک سایت طراحی فروشگاه اینترنتی یا فعال در زمینه تبلیغات گوگل در نظر بگیرید؛ وقتی یک کاربر به سایت شما نگاه می کند متن ها و محتوایی که انتظار دیدنش را دارد را می بیند. اما در پشت صحنه نشانه گذار Schema اضافه شده است، بنابراین هر گاه از ابزار تست کردن Structured Data استفاده می کنید و آدرس URL سایت را مورد بررسی قرار می دهید می توانید انواع مختلف Schema که به صفحه شما اصافه شده است را می بینید.

Schema چطور به شما کمک می کند؟

بگذارید این مسئله را با یک مثال از ساعات کاری یک مغازه برای شما خوانندگان پونه مدیا شرح دهیم تا بتوانید درک کنید که Schema چطور به نفع سایت شما عمل عمل می کند.
فرض کنید یک مغازه از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 صبح تا ساعت تا 8 شب باز است و در روز پنجشنبه تا ساعت 10 شب به فعالیت خود ادامه می دهد. وب سایت آنرا به طرز ناخوانا و پیچیده ای نمایش می دهد (به عنوان مثال: 8_9 am m _ و ...). در صورتی که از Schema استفاده شود، Schema وقت زیادی را صرف گوگل می کند تا فرمت و حالت خود را در تثبیت کند تا خودِ گوگل مجبور نباشد که ساعات فعالیت فروشگاه را تشخیص دهد و به معرض نمایش بگذارد.

راه های استفاده از Structured Data یا اطلاعت ساختار بندی شده

نشانه گذار میکرودیتا و JSON-LD دو راه برای استفاده از Structured Data است که در ادامه به ارائه توضیحاتی در این خصوص می پردازیم.

Microdata markup یا نشانه گذار میکرودیتا

این روش یک روش دستی (منظور از دستی اتوماتیک نبودن آن است) محسوب می شود که شما باید برای این کار عناصر موجود در HTML متناظر صفحه، یادداشت های Schema را اضافه می کنید.

JSON-LD

وقتی از این امکان برای به کار گیری Structured Data استفاده می کنید، Javascript می تواند در قسمت head صفحه شما می تواند مواردی را حذف یا جایگذاری کند.

گوگل JSON-LD را به کاربران پیشنهاد می کند و در هر صورت هم این بهترین راه است. چون نسبت به روش نشانه گذار میکرودیتا بسیار ساده تر می باشد.

تاثیرات نشانه گذاری Schema یا Schema Markup بر سئو

وقتی شما قصد شروع کردن سئو وب سایت جدید خود را دارید؛ شما باید Schema Markup را برای هر صفحه به صورت جداگانه بررسی، و از این که آنها درست جایگذاری شده اند اطمینان حاصل کنید. برای این کار باید از ابزار Google’s Structured Data Testing Tool برای بررسی هرگونه خطا یا جایگذاری اشتباه استفاده کنید تا از صحیح بودن Schema Markup اطمینان حاصل کنید.

امتیازی ثبت نشده است.