با ما در ارتباط باشید: 0314566
وب سایت داینامیک (Dynamic) چیست؟

کلمه Dynamic در زبان فارسی به معنی "پویا یا متحرک" است و در زمینه های مختلفی کاربرد دارد، ولی تنها کاربردی که در این مطلب مد نظر ماست استفاده از این اصطلاح در دنیای وب و به خصوص طراحی سایت است. منظور از وب سایت داینامیک وب سایت پویا است که در ادامه نکات مختلف در این خصوص را با هم بررسی می کنیم.

 

وب سایت داینامیک به چه معنی است؟

وب سایت ها از نظر نوع مدیریت با دو روش مختلف طراحی می شوند که برای درک بهتر مطلب این دو روش را روبروی هم قرار داده و آنها را بررسی می کنیم.

 

وب سایت های استاتیک یا ایستا (Static)

وب سایت های استاتیک از صفحات HTML ساخته شده اند و همانطور که از اسم آنها بر می آید این سایت ها ثابت هستند و برای تغییر اطلاعات موجود در آنها باید روی کد های HTML تسلط کامل داشته باشید و همین موضوع باعث سخت شدن مدیریت این وب سایت ها شده است.

 

وب سایت های داینامیک یا پویا (Dynamic)

همانطور که از اسم این وب سایت ها می توان متوجه شد، وب سایت های داینامیک وب سایت هایی هستند که محتویات آنها بر اساس شرایط کار و زمان تغییر می کند و مدیریت آنها بسیار ساده و سازگار با استفاده کنندگان است. نمونه هایی که از سایت داینامیک مشاهده کرده اید عبارتند از: فروشگاه اینترنتی، سایت های خبری، سایت هایی که سیستم ثبت نام دارند، سایت های آموزش و...
همانطور که متوجه شدید امروزه تقریبا بیشتر وب سایت هایی که می بینید داینامیک هستند.

 طراحی وب سایت داینامیک و استاتیک

طرز کار وب سایت های داینامیک

بیشتر وب سایت های داینامیک به یک بانک اطلاعاتی متصل می شوند و برای درک درست و کامل این موضوع بهتر است که ابتدا یک توضیح کوتاه و مختصر در مورد بانک اطلاعاتی به شما ارائه دهیم: "بانک اطلاعاتی یک سیستم اصولی و منظم برای نگهداری اطلاعات است، به عنوان مثال تصور کنید که قصد نگهداری اطلاعات مربوط به کارمندان یک شرکت را دارید. در این صورت شما می توانید با استفاده از یک بانک اطلاعاتی اطلاعات مورد نیاز خود را در این خصوص ذخیره کنید و در هر زمان که خواستید این اطلاعات را تغییر دهید یا به طور کلی به آنها دسترسی داشته باشید."
سایت های داینامیک از این خصوصیت تغییر پذیری بانک اطلاعاتی استفاده می کنند و به این صورت شما می توانید از بخش مدیریت سایت خود به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید و آنها را به راحتی تغییر دهید، به آنها اضافه کنید و یا از آنها حذف کنید. همین موضوع باعث ساده شدن کارکردن با وب سایت های داینامیک و محبوبیت آنها در بین دارندگان وب سایت شده است.

 

وب سایت داینامیک یا پویا چه مزایایی دارد؟

  • مدیریت سایت های داینامیک بسیار ساده تر از سایت ها استاتیک است و نیازی به دانش فنی ندارد، شما می توانید با یک سری آموزش های ساده و بدون هیچ دانش فنی اطلاعات سایت خود را تغییر دهید، از آنها حذف کنید و یا به آنها اضافه کنید.
  • طراحی سایت های داینامیک امکانات مدیریتی زیادی در اختیار شما قرار می دهد و شما می توانید با استفاده از این وب سایت ها آمار ها و اطلاعات بسیار دقیقی را به دست بیاورید.

 طراحی وب سایت داینامیک

طراحی سایت داینامیک چه معایبی دارد؟

 

1- هزینه بالاتر سرور در وب سایت های داینامیک

استفاده از بانک اطلاعاتی در وب سایت های داینامیک باعث می شود که سرور به طور مداوم در حال کار باشد و با بالا رفتن آمار بازدید کننده شما، میزان حجم استفاده شده در سرور افزایش پیدا کند. از طرفی با این تفاسیر سرور شما به RAM بیشتری نیاز دارد و همه این موارد با هم باعث بالا رفتن هزینه های کلی سرور شما می شود. البته باید گفت سایت هایی که بازدید کننده کمی دارند هزینه آنچنانی ندارند و سایت های با بازدید کننده بالا باید سعی کنند که مشکل خود را در این خصوص با استفاده از سود دهی در اثر افزایش بازدید کننده جبران کنند.

 

2- امکان بروز مشکلات امنیتی

مشکلات امنیتی در صورتی برای سایت های داینامیک بوجود می آید که کسی به جز دارنده سایت به بانک اطلاعاتی سایت دسترسی پیدا کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل شما باید طراحی سایت یا خدمات مربوط به سئو را به افراد مطمئن و مجاز بسپارید تا قابل پیگیری باشند و در صورت بروز مشکل بتوانید آنها را مورد پیگرد قرار دهید. یکی از مواردی که باعث می شود که استفاده از شرکت های معتبر در زمینه طراحی سایت روش خوبی برای مقابله با مشکلات امنیتی شود این است که شرکت هایی که در زمینه سئو و طراحی سایت فعالیت دارند برای حفظ اعتبار خود در دنیای کسب و کار باید بتوانند امنیت سایت شما را برقرار کنند.

 

3- مسائل برنامه نویسی سایت های داینامیک

این مشکل برای دارندگان وب سایت اصلا مهم نیست و بیشتر از همه برنامه نویس ها باید با آن دست و پنجه نرم کنند. چرا که اگر شما قصد این را داشته باشید که سایت خود را بعد از طراحی به شرکت های دیگر یا برنامه نویس های دیگر بسپارید، کار آن برنامه نویس برای خواندن کد ها و تغییرات آن سخت و زمان بر می شود.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

طراحی سایت حرفه ای

 

 

روش طراحی سایت های داینامیک

طراحی وب سایت داینامیک به دو روش انجام می شود که در ادامه این دو روش را به صورت جداگانه با هم بررسی می کنیم.

 

طراحی وب سایت داینامیک با استفاده از سیستم مدیریت محتوا یا CMS

در ابتدا بگذارید این موضوع را روشن کنیم که CMS یا سیستم مدیریت محتوا نرم افزار هایی هستند که با استفاده از آنها سایت را مدیریت می کنند. در این روش برنامه نویس یک نرم افزار CMS آماده را به صورت سفارشی برای شما انتخاب کرده و تغییرات لازم را در آن ایجاد می کند و به این صورت هزینه طراحی سایت به این صورت کمتر می شود و معمولا مشکلات امنیتی هم در این روش تا حد قابل توجهی کاهش می یابد. محبوب ترین CMS ها عبارتند از:, WordPress, Prestashop  Drupal   Joomla

طراحی وب سایت داینامیک با استفاده از برنامه نویسی اختصاصی

در این روش سیستم مدیریت محتوای سایت را به صورت اختصاصی برای شما طراحی می کنند، از آنجایی که احتمال بروز مشکلات امنیتی و سختی کار برنامه نویسی در این روش بیشتر است، هزینه این کار برای شما بسیار بالا خواهد بود. در این روش از نقطه شروع سایت تا آخرین قسمت آن توسط برنامه نویس ها و به صورت اختصاصی انجام می شود.
این روش بیشتر برای شرکت های خیلی بزرگ و بانکها انجام می شود و هزینه طراحی سایت در آنها بسیار بالا خواهد بود.

 cms سیستم مدیریت محتوای وب سایت

هزینه طراحی و راه اندازی یک وب سایت داینامیک چقدر است؟

هزینه طراحی سایت داینامیک بالطبع بیشتر از هزینه ای است که باید برای طراحی سایتهای استاتیک پرداخت کنید، چرا که سایت های داینامیک پیچیدگی بیشتری دارند. ولی قیمت دقیق طراحی یک سایت بستگی به برنامه نویس یا بهترین شرکت طراحی سایت مورد نظر شما دارد، از طرفی عوامل مانند پیچیدگی سایت، میزان مهارت برنامه نویس و... باعث می شوند که نتوان عدد دقیقی برای طراحی سایت در نظر گرفت. نکته ای در این میان باید به آن توجه کنید این است که: "گول قیمت پایین را نخورید" چرا که در دنیای امروز کار با کیفیت و حرفه ای قیمت بالا دارد. از طرفی یک وب سایت با امنیت و امکانات بالا می تواند برای شما حکم یک سرمایه گذاری مناسب را داشته باشد.

 

حرف آخر در مورد وب سایت داینامیک

استفاده از وب سایت داینامیک صدرصد بهتر از استفاده از وب سایت های استاتیک است و تقریبا هیچ شکی در این خصوص نیست. سند این حرف هم می تواند این باشد که امروزه تقریبا هیچ سایتی به صورت استاتیک طراحی نمی شود. از طرفی موضوع طراحی وب سایت دینامیک یک موضوع وسیع و کاربردی است که آنرا نمی توان در یک مقاله پوشش داد. به همین دلیل در مقالات بعدی اطلاعات مفید بیشتری در این خصوص به شما خواهیم داد تا بتوانید تصمیم گیری دقیق تری داشته باشید.
البته فراموش نکنید که راه ارتباطی با ما همیشه در دسترس شماست و شما می توانید با شماره زیر تماس بگیرید یا این که سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید تا کارشناسان پونه مدیا سوالات شما را در کوتاه ترین زمان پاسخ دهند.

امتیازی ثبت نشده است.