با ما در ارتباط باشید: 0314566
تگ کنونیکال (Canonical Tag) چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر به عنوان یک سئوکار یا متخصص سئو مشغول به کار هستید، حتماً به تگ canonical (یا "rel= "canonical) برخورده‌اید یا از آن استفاده می‌کنید. استفاده از این تگ نیاز به کمی مطالعه دارد زیرا نکات حساسی درباره آن وجود دارد که در صورت سهل انگاری، به جای بهینه سازی سایت به ضرر سایت عمل می‌کنید و در‌ واقع نوعی گل به خودیست.

همچنین اگر علاقه‌مند سئو هستید می‌توانید این مطلب را دنبال کنید و درباره تگ کنونیکال اطلاعات خوبی بدست بیاورید، پس با ما همراه باشید...

تگ canonical چیست؟

برای اینکه بتوانیم کاربرد تگ canonical را بررسی کنیم، بهتر با یک مثال این کار را انجام دهیم. تصور کنید در سایت فروشگاهی خود، محتوایی تولید کرده‌اید که با استفاده از فیلتری خاص، چیدمان و رنگ قالب سایت عوض می‌شود و یا محصولات بر اساس محبوبیت یا قیمت دوباره چیده شده و به کاربر نمایش داده می‌شوند. کاملاً واضح است که صفحه‌ای که روی آن فیلتر اعمال شده است دارای آدرس URL خاص خود است. در اینجا وجود محتوای تکراری غیر قابل گریز است. موتور جستجوی گوگل قصد دارد صفحات سایت شما را ایندکس کند و نمی‌تواند تصمیم بگیرد که کدام یک از این صفحات صفحه اصلی است و یا اینکه سایت شما را متهم به محتوای تکراری کرده و شما را مشمول جریمه می‌کند.
اینجاست که تگ canonical به کمک شما می‌آید. با استفاده از این تگ به گوگل می‌گویید که کدام یک از صفحه‌ها، صفحه اصلی است و باید ایندکس شود و همچنین مشمول جریمه برای محتوای تکراری نخواهید بود.

تگ کنونیکال

تگ کنونیکال چگونه استفاده می‌شود؟

تگ canonical مانند همه متا تگ‌ها در قسمت head نوشته می‌شود:

//<link rel="canonical" href="http://poonehmedia.com" />

یعنی برای هر صفحه‌ای که محتوای تکراری دارد این کد را می نویسیم و آن صفحه را به صفحه اصلی ارجاع می‌دهیم.

فایده استفاده از تگ کنونیکال 

شما ممکن فکر کنید که چرا یکی باید صفحات تکراری داشته باشد و در نتیجه بیخیال کنونیکال تگ بشید .
برای یک خزنده تمام آدرس های زیر یکی هستند و در نتیجه محتوای آنها تکراری حساب میشود این در صورتی است که انسان ها میفهمند این آدرس یک صفحه است که به انواع مختلف نوشته شده است.
http://www.poonehmedia.com
https://www.poonehmedia.com
http://poonhmedia.com
http://poonehmedia.com/index.php

گفتیم که بنا بر دلایل مختلف ممکن است در وب سایت محتوای تکراری بوجود بیاید. یعنی ممکن است که با اعمال فیلتر‌های مختلف یا به دلیل وجود چند URL مختلف، محتوای تکراری در سایت وجود داشته باشد. در ضمن به خاطر داشته باشید که ربات‌های موتور جستجو، درک متفاوتی از مفاهیم صفحات وب دارند. اگر چندین URL با محتوای شبیه به هم وجود داشته باشند ما تنها از نظر بصری آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و فکر می‌کنیم همه این صفحات، یک صفحه واحد هستند. ولی crawlerهابه صورت بصری صفحات وب را crawl نمی‌کنند بلکه ابتدا URL آن را در نظر می‌گیرند. پس وقتی چند URL مختلف، محتوای شبیه به هم داشته باشند، از نظر ربات‌ها محتوای تکراری در یک سایت وجود دارد.

تگ کنونیکال

با این حساب تگ کنونیکال به کمک ما می‌آید تا با مشخص کردن یک صفحه اصلی بین صفحات شبیه به هم، به موتور جستجو بفهماند کدام صفحه باید ایندکس شود و همچنین ریسک‌ تضعیف سئو از بین می‌رود.

چند نکته درباره تگ کنونیکال

- تگ کنونیکال را برای صفحه اصلی استفاده کنید، البته شاید این نکته به نظر شما بدیهی باشد ولی در این باره بیشتر به مواردی اشاره می‌کنیم که کاربران از طریق URL مختلف به سایت شما هدایت می‌شوند و لازم است یکی از این URL ها tag canonical داشته باشد شما باید URL اصلی را برای این کار انتخاب کنید.

- برای استفاده از تگ کنونیکال سلسله مراتب را رعایت کنید. منظور از سلسله مراتب این است که برای اینکه از تگ کنونیکال استفاده کنید باید یک صفحه را به عنوان صفحه اصلی در نظر بگیرید. پس یک صفحه اصلی وجود دارد که تمام صفحات به آن اشاره می‌کنند. برای اینکه ربات‌های جستجو، این ارجاع را درست و قطعی بدانند سعی کنید به صورتی کاملاً ساده از این تگ استفاده کنید. اگر صفحات را به صورت زنجیره وار با تگcanonical به هم متصل کنید، crawler ها را سر در گم می‌کنید و اعتبار سایت را از بین می‌برید.

- غیر از صفحاتی که محتوای کاملاً شبیه به هم دارند، بهتر است برای صفحاتی که محتوایی تقریباً شبیه به هم دارند هم از تگ canonical استفاده کنید.میتوانید با ابزارهای آنالیز سئو سایت محتواهای مشابه و تقریبا مشابه را در سایت پیدا کنید. این موضوع به ویژه در سئو فروشگاه اینترنتی از اهمیت برخوردار است چرا که شما صفحاتی با کالاهای مشابه دارید که فقط تفاوت کمی با همدیگر دارند. 

- اگر به طور هم زمان چندین سایت را مدیریت می‌کنید و محتوایی که در آن‌ها وجود دارد با هم مشابه است می‌توانید با استفاده از تگ کنونیکال آن‌ها را به هم مربوط کنید. یعنی به نوعی از این تگ برای لینک خارجی صفحات سایت‌های دیگر خود استفاده نمایید.

- می‌توانید از تگ کنونیکال به صورت خود ارجاع هم استفاده کنید یعنی اگر در میان چند صفحه با محتوای تکراری قرار است یک صفحه اصلی وجود داشته باشد، می‌توانید در این صفحه هم از تگ canonical استفاده کنید و در‌ واقع صفحه را به خودش ارجاع دهید، با این کار به نوعی به گوگل اعلام می‌کنید این صفحه اصلی‌ترین صفحه سایت در رابطه با محتوای مشابه است.

اضافه کردن تگ کنونیکال در افزونه Yoast وردپرس

افرادی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنند میتوانند تگ کنونیکال را برای محتواهای خود در قسمت advanced در افزونه yoast اضافه کنند.

افزودن تگ کنونیکال در وردپرس

اضافه کردن تگ کنونیکال در سیستم مدیریت محتوا جوملا

یکی از بهترین راه های اضافه کردن تگ کنونیکال در جوملا با استفاده از افزونه canonical است. یکی از بهترین افزونه ها Custom Canonical Pugin است. چرا که استفاده از آن راحت و دانلود آن به صورت مجانی است.
برای استفاده از این افزونه ابتدا آن را دانلود کرده و در جوملا خود اضافه کنید.

اضافه کردن custom canonical plugin

در قسمت پلاگین های صفحه مدیریت این افزونه را پیدا کرده و تنظیمات زیر را روی آن انجام دهید.

تنظیمات افزونه کنونیکال در جوملا
پس از این کار میتوانید در محتواهای خود تگ کنونیکال را به صورت زیر اضافه کنید.

اضافه کردن تگ کنونیکال در محتوا

برای اینکه از اضافه شدن تگ کنونیکال مطمئن شوید میتوانید در صفحه محتوا اضافه شدن آن را بررسی کنید. 

تفاوت تگ کنونیکال و ریدایرکت ۳۰۱

در مواردی لازم است که صفحات را به صفحات داخلی یا خارجی دیگری هدایت کنید. برای مثال ممکن است URL های سایت تغییر کرده باشند که لازم است از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید. ممکن است چنین به نظر برسد که اساس کار تگ canonical و ریدایرکت ۳۰۱ شبیه به هم است. در نگاه اول شاید این موضوع صدق کند ولی باید بدانید به کار بردن هر یک، تأثیر متفاوتی بر نتیجه دارد.

تفاوت تگ کنونیکال و ریدایرکت 301

وقتی از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده می‌کنید، نه کاربران و نه crawlerها، اصلاً صفحه قدیمی را نمی‌بینند و مستقیماً به صفحه جدید منتقل می‌شوند ولی اگر از تگ کنونیکال استفاده کنید، وضعیت متفاوت است زیرا ربات‌های موتور جستجو دقیقاً متوجه می‌شوند که کدام صفحه قرار است صفحه اصلی باشد و ایندکس شود، هر چند کاربران متوجه این موضوع نمی‌شوند.

با این حساب می‌توانیم بگوییم ماهیت کار ریدایرکت ۳۰۱ و تگ canonical متفاوت است و همچنین استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ برای هدایت کاربران به صفحه جدید، به جای استفاده از تگ کنونیکال توصیه می‌شود.

چگونه تگ کنونیکال را بررسی کنیم

هنگام بررسی تگ کنونیکال مواردی وجود دارد که برای سئو موفق باید به آنها توجه کنید. به چک لیست زیر نگاه کنید:

  • آیا صفحه canonical tag دارد؟
  • آیا تگ کنونیکال به صفحه درست اشاره میکند؟
  • آیا صفحات قابلیت خریدن و ایندکس شدن دارند؟

یکی از اشتباهات رایج اشاره دادن تگ کنونیکال به URLی است که یا بلاک شده (توسط robots.txt) است یا روی noindex تنظیم شده است.
این امر باعث میشود موتور های جستجو پیامی دوگانه دریافت کنند. چندین روش بررسی تگ های کنونیکال در زیر بیان شده است.

1. نمایش منبع (view-source)

در بیشتر مرورگرها شما با کلیک راست کردن و انتخاب view-source یا تایپ آن در آدرس بار به صورت زیر میتوانید برای تگ کنونکال جستجوهای لازم را انجام دهید.
(view-source:https://www.poonehmedia.com/1601-how-to-use-canonical-tag)
اگر در صفحه تگ کنونیکال وجود داشته باشد باید بتوانید آن را پیدا کنید.

پیدا کردن تگ کنونیکال با استفاده از نمایش منبع صفحه

2.  استفاده از MozBar

ازبار یک ابزار رایگان سئو است که به راحتی تگ های کنونیکال هر صفحه را به شما نشان خواهد داد. بعد از نصب این ابزار روی Page Analysis tab کلیک کنید و پس از آن روی General Attributes کلیک کنید تا اطلاعات کنونیکال را به شما نشان دهد.
کنونیکال تگ در ماز بار

3. در آنالیز سئو سایت خود تگ های کنونیکال را بررسی کنید

بیشتر سایت های آنالیز های(Audit) سئو به شما اجازه میدهند تگ های کنونیکال خود را به طور کلی بررسی کنید. Moz Pro به دنبال تگ های گمشده کنونیکال میگردد و میتواند این کار را در ان واحد برای 100ها صفحه انجام دهد.

بررسی تگ کنونیکال به وسیله نرم افزار

سخن نهایی در خصوص تگ گنونیکال

در این مطلب سعی کردیم به چگونگی استفاده از تگ canonical بپردازیم. همان‌طور که گفتیم استفاده از این تگ می‌تواند به بهبود سئو و بالا رفتن رتبه سایت کمک کند به شرطی که با حساسیت از آن استفاده شود. همچنین متوجه شدیم که برای هدایت کاربران به صفحات جدید بهتر است از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنیم و در این مورد تگ کنونیکال منسوخ شده و کاربردی ندارد.

5 از 5