با ما در ارتباط باشید: 0314566
اهمیت ساختار سایت در سئو

اگرچه گاهی اوقات توجه زیادی به ساختار سایت صورت نمی گیرد، اما این مسئله برای عملکرد سئو بسیار مهم است؛ به طوری که هم برای ایندکس شدن سایت در گوگل و هم برای تجربه کاربری اهمیت دارد.
ساختار سایت جزو بخش های حیاتی استراتژی سئو شماست. ساختار وب سایت شما به گوگل نشان می دهد که مهمترین صفحات سایت شما کدامند؟ این بدان معناست که شما می توانید بر اساس ساختار وبسایت خود بر روی سئو مقالات تأثیر بگذارید.
بنابراین، بهتر است آن را سر و سامان دهید!

ساختار سایت چیست؟

ساختار سایت به نحوه سازماندهی محتوای وب سایت شما اشاره دارد. یک وب سایت اغلب متشکل از مطالب متنوعی با موضوعات مرتبط در قالب در پست ها و صفحه ها است. ساختار سایت شامل طبقه بندی، لینک سازی داخلی و ارائه محتوای جذاب به کاربران می شود.
اگر وب سایت خود را به خوبی ساختاربندی کنید، آنگاه کاربران راحت تر صفحات مورد نظر خود در سایت را پیدا می کنند و گوگل می تواند URL های شما را بهتر ایندکس کند. ساختار سایت شامل مواردی نظیر فهرست ها، کتگوری ها، دسته ها و برچسب لینک های داخلی، ابزار جستجو و ... می شود.

هرچه محتویات و صفحات سایت شما زیاد شود، ساختار آن گیج کننده تر میشود 

همانطور که پست های وبلاگ خود را روز به روز بیشتر می کنید، یا صفحات بیشتری از محصولات را اضافه می کنید، سایت شما بهم ریخته می شود. شما باید مرتبا آن را سازماندهی کنید تا مطمئن شوید کاربران و گوگل قادر به پیدا کردن صفحات مورد نظر خود خواهند بود.
در غیر این صورت، تمامی محتواهای سایت، پست های وبلاگتان و صفحات محصولات گم می شوند. به طوری که کاربران شما نمی توانند صفحات و موضوعات خود را پیدا کنند و این مسئله برای سئو شما مهم است: چراکه گوگل نیز در بین این همه نابسامانی گم می شود.

چرا ساختار سایت برای گوگل و کاربران مهم است؟

3 دلیل عمده وجود دارد که ساختار سایت را برای گوگل و کاربران مهم می کند.

  • ساختار مناسب سایت راهنمای گوگل است

نحوه ساختار سایت شما به گوگل سرنخ هایی در مورد یافتن محل اصلی محتواها می دهد. ساختار مناسب موجب می شود تا یک موتور جستجو بفهمد سایت شما چیست و چه چیزی را ارائه می دهد.
گوگل با استفاده از رباتی به نام Googlebot از طریق پیوندهای داخلی و خارجی، وب سایت ها را رصد می کند. گوگل در واقع با دنبال کردن این پیوندها، رابطه بین صفحات مختلف را می فهمد. ساختار سایت شما راهنمای گوگل است و بنابراین بسیار حیاتی است.

  • ساختار سایت رتبه مقالات را افزایش می دهد

شما احتمالا در سایت خود دارای پست های مشابه و تکراری هستید. به عنوان مثال در افزونه Yoast، شما چیزهای زیادی در مورد SEO می نویسید. شما چندین پست در مورد ساختار سایت دارید که هر کدام از جنبه متفاوتی به موضوع پرداخته اند. اما گوگل نمی داند کدام یک از این موارد مهم تر است، مگر این که شما به او بگویید.
در صورتی که به خزنده های گوگل نگویید کدام پست ها مهمترین هستند، همه پست های شما برای جلب توجه رقابت می کنند.
اما بهتر است تنها مقالات مهم را به رقابت مدعیان و رقبا بفرستید. راه حل خیلی ساده است: شما به گوگل اطلاع می دهید که کدام صفحه را مهمترین صفحه سایت می دانید. فعال کردن محتوای شاخص در افزونه سئو یکی از راهکارهای مشخص کردن محتواهای مهم است.

  • ساختار سایت برای UX (تجربه کاربر) مهم است

ساختار مناسب به شما کمک می کند تا یک فروشگاه کاربرپسند داشته باشید. به طوری که کاربران به راحتی بتوانند تمامی محصولات و نیازهای خود را با چند کلیک تامین کنند.

چگونه ساختار سایت را سئو کنیم؟

اکنون که با اهمیت ساختاربندی وبسایت آشنا شده اید، باید روش های بهینه سازی آن را نیز یاد بگیرید.

  • حذف محتوای قدیمی

بسیاری از فروشگاه های آنلاین هر فصل مجموعه متفاوتی از محصولات (لباس ؛ کفش) را به فروش می رسانند. بنابراین، انتظار نداشته باشید که همان محصول را دوباره بفروشید. باید صفحه را حذف کنید و مدل های جدید را در سایت بارگذاری کنید.
اما قبل از حذف محتوا کمی صبر کرده و ارزش URL آن را بررسی کنید. ممکن است برخی پیوندها مدت ها پیش ایندکس شده باشند و دست بر قضا رتبه خوبی نیز در گوگل کسب کرده باشند. همانطور که می دانید لینک های صفحات پربازدید برای سئو سایت شما ارزشمند هستند! از این رو، برای بهره‌مند شدن از پیوندهای صفحات خود، حتی اگر حذف شده اند، آنها را به پیوندهای جدید ریدایرکت کنید.

  • محصولات را دسته بندی و صفحات را ارزیابی کنید 

زمانی که مطالب زیادی در سایت منتشر کنیم، دسته بندی ها نظم خود را از دست می دهند. حال تصور کنید که در این دسته بندی ها به یک سری محصول بیش از سایرین توجه شده باشد. در گام اول، باید آن یک دسته را به دو دسته تقسیم کنید تا فهرست کمی سبک شود.
یک قانون خوب برای اندازه گیری دسته ها وجود دارد و آن این است که مطمئن شوید هیچ دسته ای بیش از دو برابر دسته دیگر نیست. وقتی یک دسته به طور قابل توجهی از دسته های دیگر بزرگتر باشد، سایت شما نامتعادل به نظر خواهد رسید.

  • ساختار لینک های داخلی سایت را بهبود ببخشید

شما باید به مهمترین مطالب سایت خود پیوند دهید تا به گوگل نشان دهید که این مقالات بهترین و کاملترین مقالات شما هستند. خلق یک ساختار ایده آل از پیوندهای داخلی برای گوگل بسیار مهم است. البته، این مسئله برای کاربران نیز عالی به نظر می رسد.
آیا می خواهید کاربران بهترین پست های شما را بخوانند؟ پس باید مانند یک هرم عمل کنید. به طوری که یک شاهراه با شریان های فرعی، صفحات را به یکدیگر متصل کند.

  • توجه به هدر و فوتر سایت

هدر سایت شاید مهمترین بخش یک وبسایت از نظر ساختار باشد. اغلب کاربران برای تعامل با سایت و برقراری ارتباط به دنبال فهرست و شماره تماس از قسمت هدر و فوتر هستند.
بنابراین سعی کنید تا مهمترین صفحات سایت را در هدر فهرست بندی کنید. البته، فراموش نکنید که هدر سایت باید واضح و با ارتفاعی بیش از 1000 پیکسل باشد.
در صورتی که پیکسل ها و فونت های سایت شما کوچک باشند، بلافاصله از کنسول گوگل اخطار دریافت خواهید کرد. در این اخطار به شما توصیه می گردد تا برای ایجاد تجربه کاربری بهتر از فونت ها و هدر واضح استفاده کنید.

تاثیر ساختار سایت روی سئو

ساختار وب سایت خوب باید تأثیر قابل توجهی بر بازدید و تبدیل کاربران به مشتری داشته باشد.
همچنین باید به مجموعه شما کمک کند تا با کاربران تعامل بهتری داشته باشد و تجربه ای مطابق با اهداف تجاری، محصول و ساختار خدمات شما ایجاد کند.
به همین منظور در ادامه مقاله مهمترین تاثیرات ساختار سایت را روی سئو بیان خواهیم کرد.

  • افزایش خزش پذیری سایت (پیدا شدن توسط موتورهای جستجو)

قابلیت خزش پذیری سایت یکی از مهمترین عوامل در ساختار وب سایت است.
قابلیت خزش پذیری به موتورهای جستجو این توانایی را می دهد تا به راحتی موضوع و حوزه کسب و کار شما را درک کنند.
بخشی از این فرآیند مربوط به زیرصفحه ها و موضوعات خاص می شود؛ به طوری که موتورهای جستجو یک درک کلی از هویت سایت به دست می آورند.
یک صفحه وب باید بازدید کننده را به صفحات دیگر سایت نیز هدایت کند. امری که موجب افزایش خزش پذیری سایت می شود.
ربات های موتور جستجو مسئول خزیدن در وب سایت هستند.
یک اصل مهم برای خزش پذیری وب سایت این است که هنگام جستجو، ربات های گوگل به بن بست نخورند. از این رو، تمام تلاش خود را انجام دهید تا تمامی صفحات شما به صفحات دیگر لینک داده باشد.

  • ساختار URL

یکی دیگراز فاکتورهای اساسی که روی ساختار وب سایت تاثیر می گذارد، پیکره‌ی URL است.

URL ها به عنوان یک سلسله مراتب عمل کرده و به کاربران این امکان را می دهند تا با آگاهی از موضوع وبسایت به سایر صفحات آن نیز هدایت شوند.
ساختار URL ها باید توسط کاربر و موتورهای جستجو قابل درک باشد؛ به طوری که کلمات کلیدی درون آن قرار داشته باشند تا کاربر با خواند آن متوجه مقصود نویسنده شود.
از همه مهمتر، ساختارهای موثر منطق را در کل وب سایت گسترش می دهند. به گونه ای که درک نقشه سایت XML برای موتورهای جستجو آسان می شود.
سعی کنید URL ها را ساده ایجاد کنید و آنها را با پارامترهای مختلف، بیش از حد پیچیده نکنید.

  • HTTP, HTTPs, HTTP2

HTTPS امنیت وب سایت شما را تضمین می کند. این مسئله کمک زیادی به جلب اعتماد کاربر می کند. در صورتی که دامنه شما با چند HTTP ایجاد شده باشد، خطای امنیتی از گوگل دریافت می کنید که این امر موجب از بین رفتن اعتماد کاربران به وبسایت می شود.
به همین دلیل است که بیش از 50٪ وب سایت های سراسر جهان از HTTPS استفاده می کنند.
تغییر دامنه سایت به HTTPS علاوه بر رتبه بندی بهتر دارای مزایای متعددی است:
• تجربه کاربری بهتر
• محافظت از اطلاعات کاربران شما
• اجرای AMP - فقط با HTTPS امکان پذیر است
• اثربخشی کمپین PPC
• بهبود داده ها در Google Analytics
از نوامبر 2020، گوگل شروع به جستجوی برخی سایت ها از طریق HTTP / 2 می کند.

  • محتوای کلیدی بر مبنای کلمات کلیدی مهم

تحقیق در مورد محتوا و کلمات کلیدی از بخش های اساسی SEO است که باید بخشی اساسی ساختار سایت را نیز دربر بگیرد.
انجام این کار درک شما از مخاطبان هدف و همچنین رفتار موتورهای جستجو را تحت تاثیر قرار می دهد.
بهترین وبسایت ها همیشه ساختار سایت خود را بر اساس محتوای خود طراحی می کنند. به طوری که در کنار ایجاد محتوای با کیفیت و کاربرپسند، طراحی تصاویر و قالب بندی آن را به نحو احسنت انجام می دهند.

  • محتوای کپی

محتوای تکراری برای سئو مضر است، زیرا گوگل آن را به عنوان هرزنامه تفسیر می کند. به طوری که می تواند ضربه سختی به سایت وارد کند و آن را در چشمان گوگل بی کیفیت جلوه دهد.
تمرکز بر محتوای با کیفیت و منحصر به فرد در نتایج جستجوی موتورهای گوگل (SERP) به روشنی ساختار وب سایت شما را ایده آل جلوه می دهد.
Google's Search Console ابزاری مفید برای یافتن و از بین بردن محتوای تکراری در وب سایت شما است.
ممکن است بخواهید محتوای سایت را مجددا در LinkedIn یا Medium ارسال کنید اما این کار را با احتیاط انجام دهید.
به عنوان یک قاعده کلی تر، محتوای تکراری را در وب سایت خود و حتی سایر پلاگین های دیگران ارسال نکنید.

  • جستجوی بهتر به همراه تجربه کاربری بهتر

استانداردهایی که وب سایت های امروزی از آن استفاده می کنند بسیار سخت تر از روزهای ابتدایی اینترنت است.
به طور مثال، اگر بازدید کننده ای به وب سایتی با ساختاری ضعیف برخورد کند، از تعامل بیشتر با آن خودداری می کند.
علاوه بر این، هیچ کس نمی خواهد وقت خود را در وب سایتی تلف کند که از خدمات و اقدامات بعدی آن اطمینان ندارد.
اگر بازدید کننده پس از جستجوی اطلاعات در وب سایت نتواند به هداف خود برسد، بلافاصله به سایت رقیب کوچ کرده و دیگر به سایت شما بازنمی گردد.
به طور کلی، تجربه بد کاربری به SEO آسیب می رساند.
نحوه تعامل جستجوگران با یک وب سایت توسط گوگل در نتایج جستجوی آینده آن ها تفسیر می شود. یعنی اگر کاربر پس از خروج از سایت دیگر به سایت شما بازنگشت، به این معنی است که سایت شما نتوانسته تجربه کاربری خوبی در اختیار او قرار دهد.
میزان کلیک، زمان صرف شده در سایت و نرخ تعامل از عوامل سیگنال دهی به الگوریتم گوگل برای تفسیر این موضوع است.
آماری که یک تجربه کاربری منفی را نشان می دهد، به گوگل می گوید این صفحه ممکن است مناسب ترین یا مفیدترین مورد برای آن سوال نباشد و گوگل باید نتایج جستجو را بر طبق این اساس تنظیم کند. یعنی دیگر آن سایت را به کاربران نشان ندهد.
اصول ارائه یک تجربه کاربری خوب شامل موارد زیر است:
• مطابقت داشتن نرخ کلیک با سطح انتظارات
• دستیابی به اطلاعات دلخواه را آسان کنید.
چند آزمایش با بازدیدکنندگان مختلف ( ترجیحا بی طرف) انجام دهید تا مشخص شود که وب سایت شما واقعاً چقدر قابل استفاده است و از تعامل کاربران واقعی با وب سایت خود اطمینان حاصل کنید.

  • Core Web Vitals و تجربه کاربر

Core Web Vital بخشی از به روزرسانی گوگل است که به سرعت بارگذاری سایت مربوط است. به ویژه این که با بهینه سازی تصاویر می توان بر رتبه سایت تأثیر زیادی گذاشت.
تغییر در تاکید CLS (تغییر چیدمان تجمعی) و سرعت بارگذاری محتوای متنی و محتوای تصویری چیزی است که سازندگان وب سایت، طراحان و متخصصان سئو باید روی آن کار کنند.
Core Web Vital ها می توانند در سال 2021 به یکی از عوامل رتبه بندی گوگل تبدیل شوند و در حال حاضر، کمتر از 15٪ سایت ها از استانداردهای معیار برخوردار هستند.
گوگل به صاحبان وب سایت ها و متخصصان جستجوگرها اجازه داده است تا خود را برای این به روزرسانی آماده کنند، بنابراین اکنون زمان بسیار خوبی برای اقدام است.

  • موبایل

ریسپانسیو بودن قالب سایت شما با تلفن های هوشمند یکی دیگر از فاکتورهای مهم در ساختار سایت است.
بنابراین باید وب سایت خود را طوری طراحی کنید که به سادگی خود را با تلفن های هوشمند مطابقت دهد.

  • سرعت و عملکرد

اگر ساختار وب سایت شما به گونه ای است که خیلی کند عمل می کند، باید هر چه زودتر اقدام کرده و نقاط ضعف آن را بهبود بخشید.
صفحه آهسته، صفحات غیر پاسخگو و هر آنچه که وقت کاربر کاربر را تلف می کند به شاکله سئو سایت صدمه می زند.
حتی تأخیر یک ثانیه ای در زمان بارگیری صفحه نیز می تواند به معنای بازدید کمتر صفحه و افت قابل توجه در نرخ تبدیل ها باشد. فراموش نکنید که همه کاربران از سرعت اینترنت بالایی برخوردار نیستند.

سخن پایانی ساختار سایت 
گوگل و کاربران تلاش می کنند تا بهترین سایت ها را برای ارائه و دریافت خدمات انتخاب کنند. از این رو، باید در ساختاربندی سایت خود نهایت دقت را انجام دهید تا هم کاربران و هم خزنده های گوگل از آن رضایت کامل داشته باشند.

منابع:

  1. اهمیت ساختار سایت و سلسله مراتب آن برای استراتژی سئو
  2. ساختار سایت چیست؟
5 از 5