با ما در ارتباط باشید: 0314566
ایمیل مارکتینگ چیست؟ معرفی کاربردها و مزایای ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی قدیمی است که در بازاریابی اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد. ارسال هدفمند ایمیل های مفید و جذاب به کاربران می تواند به جذب مشتریان جدید یا حفظ مشتریان سابق کمک کند. نشر خبرنامه ها، دادن اطلاعیه درباره ارائه محصول یا سرویس های جدید و آگاهی دادن به مشتریان درباره تخفیف های داغ ماهانه یا هفتگی، همگی از طریق ایمیل مارکتینگ قابل انجام هستند.

ایمیل مارکتینگ چیست؟ معرفی کاربردها و مزایای ایمیل مارکتینگ

یکی از مهم ترین مزیت های ایمیل مارکتینگ، نرخ بالای بازگشت سرمایه است. همچنین، ایمیل های مربوط به دیجیتال مارکتینگ، بر اساس نیاز و انتخاب هر کاربر ارسال می گردند. به این معنا که افراد می توانند تنها ایمیل های مفید را دریافت نمایند. به این ترتیب، به نظر می رسد که ابزار ایمیل مارکتینگ یک روش مفید برای صاحبان کسب و کار و مشتریان آن خواهد بود. البته با این شرط به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای مورد استفاده قرار گیرد. با پونه مدیا همراه باشید تا در بطن ایمیل مارکتینگ برویم و این زیرمجموعه مهم دیجیتال مارکتینگ را به خوبی بررسی کنیم.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ یک ابزار بازاریابی اینترنتی است که بر اساس نیاز کاربران، به آن ها اطلاع رسانی می کند. در صورت داشتن تجربه خرید یا عضویت در یک سایت اینترنتی، ممکن است متوجه شده باشید که در بازه های زمانی مشخص ایمیل هایی با مفاهیم مختلف از طرف سایت مورد نظر دریافت می‌کنید. برای مثال، وب سایت های بزرگ فروشگاهی، تخفیف های داغ خود را از طریق ایمیل به مشتریان سابقه خود اطلاع می دهند.

حتی ممکن است بنا به دلایلی، ایمیل خود را در یک سایت ثبت کنید، بدون آنکه خریدی انجام داده باشید. در این گونه موارد نیز سایت مورد نظر در تلاش است تا شما را از طریق ارسال ایمیل، بیش از قبل با فعالیت های خود آشنا سازد؛ با این امید که شما به آن وب سایت سری زده و کالا و خدمات آن ها را خریداری کنید.

گروه دیگری از وب سایت های اینترنتی، با ارسال خبرنامه هایی درباره محصولات جدید خود (در حوزه مورد علاقه شما)، وسوسه مراجعه به وب سایت یاد شده را در شما به وجود می آورند. البته این ایمیل ها معمولا بر اساس اجازه قبلی و انتخاب خودتان، برای شما ارسال خواهند شد. تمامی این موارد هنر بازاریابی ایمیل مارکتینگ است.

ابزار ایمیل مارکتینگ به دنبال آن است تا با طراحی یک محتوای جذاب در قالب ایمیل، با مشتریان سابق خود و یا کاربران جدید ارتباط برقرار نماید. هر گروه از افراد، ایمیل های متفاوتی نسبت به دیگران دریافت خواهند کرد. برای مثال فردی که از یک فروشگاه آنلاین، لوازم آرایشی خریداری کرده است، می تواند تنها ایمیل های مرتبط با این گونه محصولات را دریافت نماید. این در حالی است که یک مشتری یا کاربر که قبلا از آن فروشگاه، لوازم التحریر خریده است، می تواند از تخفیفات مربوط به انواع لوازم نوشتاری و آموزشی مطلع گردد.

این ویژگی ایمیل مارکتینگ اصلی ترین تفاوت آن را با تبلیغات ایمیلی نشان می دهد. در واقع، ابزار ایمیل مارکتینگ این امکان را برای افراد فراهم می کند تا بنا بر سلایق و علایق خود، از مزایا و امتیازات خرید از یک فروشگاه یا کسب و کار، بهره ببرند.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

استفاده از ایمیل مارکتینگ برای اولین بار، باعث شد تا از ارسال 400 ایمیل تبلیغاتی حدود ۱۳ میلیون دلار درآمد به دست آید. هر چند اولین ایمیل هایی که برای بازاریابی توسط گری توئرک ارسال شد، بعدها به عنوان اولین ایمیل های اسپم به حساب آمد. با این حال، این فرایند نشان داد که ارسال هدفمند یک ایمیل می تواند گام بزرگی در راستای پیشرفت یک کسب و کار محسوب گردد.

از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ استفاده از اینترنت و ایمیل های بازاریابی به فاز جدیدی وارد شد. به طوری که افزایش بی رویه ورود ایمیل های تبلیغاتی به Inbox افراد باعث شد تا زمینه برای شناسایی ایمیل های اسپم فراهم گردد. در نتیجه کاربران می توانستند تنها با فشردن یک دکمه، ایمیل های مزاحم و تکراری را به عنوان ایمیل اسپم گزارش دهند. ایمیل های تبلیغاتی عمدتا به صورت یک متن مشخص بود که برای تعداد زیادی از افراد ارسال می شد.

از سال ۲۰۱۰ به بعد شرایط متفاوت بود. زیرا انواع مختلف سرویس های ایمیل مانند گوگل و Hotmail سخت گیری هایی را در رابطه با ارسال ایمیل گروهی در نظر گرفتند. همچنین با پیدایش انواع شبکه های مجازی تمایل برای استفاده از سرویس های ایمیلی به حداقل رسید. اما از سال ۲۰۱۳، حرفه ای های دنیای اینترنت تصمیم گرفتند تا با طراحی طرح های مختلف و استفاده از روش های نوین از مزیت های بازاریابی ایمیل مارکتینگ استفاده کنند.

عمده تمرکز افراد فعال در زمینه ایمیل مارکتینگ به مواردی مانند علاقه کاربران، گروه بندی مشتریان، استفاده از سیستم های اتوماسیون برای ایمیل مارکتینگ و همچنین، به کارگیری نرم افزار های حرفه ای مربوط می شد. در واقع، متخصصان ایمیل مارکتینگ همواره بر این باور بودند که با مشخص کردن علایق کاربران و مشتریان سابق، می توان اطلاعات جدید مانند پیشنهادات جذاب و یا تخفیف های فصلی یا بازه ای را از طریق ایمیل به آن ها اطلاع رسانی نمود. به این ترتیب، صاحبان کسب و کار، می توانستند ارتباط خود را با مشتریان ثابت خود حفظ کرده یا با افراد جدید ارتباط برقرار کنند. این روند تا امروز تغییرات زیادی داشته و هر روز پیشرفت های قابل توجهی را برای کسب و کارهای آنلاین به ارمغان می آورد.

مزیت‌های ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ در همه بخش های ارتباط با مشتریان وارد می شود. از تایید سفارش گرفته تا ارسال خبرنامه همگی به نوعی نمایانگر استفاده از بازاریابی ایمیل خواهد بود. با این حال، مهم ترین مزایای استفاده از ایمیل مارکتینگ برای معرفی یا رونق کسب و کار عبارتند از:

  • مقرون به صرفه و ارزان بودن
  • اثربخشی سریع
  • میزان بازگشت سرمایه قابل توجه
  • سفارشی سازی ایمیل های ارسالی
  • امکان تحلیل رفتار کاربران و مشتریان
  • عدم نیاز به آموزش های پیچیده
  • امکان ارسال محتواهای گوناگون شامل متن صدا و تصویر
  • امکان انتقال مستقیم محتوا و پیام

با همه این تعاریف، تاثیر ایمیل مارکتینگ در رونق یک کسب و کار، در برخی جنبه ها مشهودتر است که در ادامه به آن ها می پردازیم.

  1. افزایش نرخ تبدیل (فروش محصولات و خدمات)

هر نوع بازاریابی اینترنتی زمانی می تواند مناسب تلقی شود که فروش محصولات و خدمات را افزایش دهد. این مساله را با نرخ تبدیل نشان می دهند. ایمیل مارکتینگ نیز در همین راستا انجام می شود.

به طور کلی، هر متنی که به عنوان ایمیل به گروهی از افراد ارسال می گردد، دارای یک گزینه Call To Action (CTA) است. این کلید برای هدایت کاربران به صفحه خرید تعبیه می شود. هر چه تعداد کلیک هایی که کاربران را از این صفحه به صفحه خرید منتقل می کنند بیشتر باشند، نرخ تبدیل آن بیشتر خواهد بود. یکی از اقداماتی که می تواند بازده تکنیک ایمیل مارکتینگ را افزایش دهد، استفاده از برخی از گزینه های زیر است:

    • ارائه کوپن های خرید به مناسبت های مختلف
    • پیشنهادهای ویژه برای تولد کاربران و مشترکین
    • پیشنهاد ویژه برای سالگرد عضویت افراد
    • در نظر گرفتن کوپن های مخصوص به عنوان ایمیل خوش آمد گویی
    • ایمیل های یادآوری برای سبد خریدهای رها شده
  1. به روزرسانی و افزایش آگاهی کاربران درباره برند مورد نظر

یکی از مهم ترین فواید و مزیت های ایمیل مارکتینگ دسترسی مستقیم به کاربران و مشتریان است. در واقع، بازاریابان اینترنتی از طریق ایمیل می توانند به طور مستقیم پیام خود را به فرد مورد نظر ارسال کنند. این در حالی است که یک پست در شبکه های اجتماعی ممکن است به دست افراد علاقمند نرسد. امروزه ایمیل تنها برای ارتباط فرد به فرد مورد استفاده قرار نمی گیرد. بلکه ایمیل را می توان یک فضایی در نظر گرفت که افراد می توانند علاوه بر داشتن روابط شخصی، با برندها و نشریات مورد علاقه خود نیز در ارتباط باشند.

هنگامی که یک ایمیل با هدف بازاریابی با ایمیل مارکتینگ در صندوق ورودی ایمیل یک فرد ظاهر می شود، نام کسب و کار هدف در ذهن مشترکین به روزرسانی خواهد شد. ارسال یک ایمیل بازاریابی خاص برای یک فرد، اثرگذاری بیشتری نسبت به پست های تصادفی کانال های اجتماعی خواهد داشت.

یکی از مهم ترین مزایای بازاریابی ایمیل مارکتینگ، ارسال در مقیاس بالا با کمترین هزینه است. این در حالی است که سایر کانال های بازاریابی اینترنتی، نیاز به هزینه های تبلیغاتی سنگین خواهند داشت.

  1. افزایش حس وفاداری مشتری

ارسال ایمیل های متنوع، جذاب و آگاهی دهنده به مشتریان، در هر مرحله از سفر، باعث می شود تا مشتریان وفاداری خود را نسبت به کسب و کار هدف حفظ نمایند. مراحلی که کاربر برای خرید یک نوع کالا یا خدمات در اینترنت طی می کند، عبارتند از جستجو، تبدیل، پذیرش و حفظ (وفاداری).

ایمیل مارکتینگ یک ابزار ضروری برای حفظ ارتباط بین مشتریان و کسب و کار هدف خواهد بود. در واقع، ارسال ایمیل های مختلف با موضوعات متنوع و جذاب، بر اساس علاقه مندی ‌های کاربر، به حفظ ارتباط کسب و کار با مشتری کمک شایانی خواهد کرد. برای احترام به حریم شخصی افراد لازم است همواره یک گزینه برای پیشگیری از ارسال مجدد خبرنامه یا پیشنهادات، در متن ایمیل خود در نظر بگیرید.

معایب ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ عبارت است از ارسال ایمیل های بازاریابی به صورت انبوه، به تعداد مشخصی از افراد یا مشتریان. ایمیل مارکتینگ به عنوان یک ابزار بازاریابی مقرون به صرفه و پربازده در پیشرفت کسب و کارها به حساب می آید. با این حال، این نوع ابزار نیز می تواند عیب ها و کمبودهایی داشته باشد. در ادامه به برخی از معایب ایمیل مارکتینگ اشاره خواهیم کرد.

  • اسپم شدن ایمیل

با اینکه هدف و محتوای ایمیل مارکتینگ با ارسال ایمیل های تبلیغاتی انبوه به کاربران مختلف متفاوت است، اما هیچ سیستمی به طور کامل نمی تواند ایمیل های مفید را از ایمیل های اسپم تشخیص دهد. از این رو، ممکن است ایمیل های جمعی با هدف بازاریابی و ایمیل مارکتینگ به عنوان اسپم شناخته شوند. این مساله بازده بازاریابی ایمیلی شما را کاهش خواهد داد.

بهترین راه برای پیشگیری از اسپم شدن ایمیل های بازاریابی، تدوین و طراحی حرفه ای محتوای ایمیل است. در واقع، در صورتی که محتوای ایمیل کاملا تبلیغاتی و بدون هدف باشد، ممکن است مخاطب آن را به عنوان اسپم به سرویس ایمیل خود معرفی کند. استفاده از برخی از عبارت های کلیشه ای مانند «رایگان» یا «حتما کلیک کنید»، احتمال اسپم شدن ایمیل های شما را افزایش خواهد داد. در چنین مواردی نه تنها نرخ CTR افزایش پیدا نمی کند، بلکه میزان بازده ایمیل مارکتینگ به شدت افت پیدا خواهد کرد.

  • وجود مشکل در طراحی ایمیل

یکی از مواردی که توجه به آن می تواند نرخ CTR را افزایش دهد، کیفیت طراحی ایمیل و امکان نمایش آن در ابزارهای مختلف است. برای مثال، امروزه بخش عمده ای از افراد از طریق موبایل و گوشی های هوشمند به بررسی ایمیل خود می پردازند. در صورتی که محتوای ایمیل به خوبی در موبایل یا هر صفحه نمایش دیگری نشان داده نشود، احتمال مراجعه افراد به وب سایت شما کاهش پیدا می کند. بنابراین لازم است برای استفاده بهینه از ابزار ایمیل مارکتینگ همواره قالب های جذاب و حرفه ای و قابل نمایش در دستگاه های مختلف را به کار ببرید.

  • ارسال نشدن ایمیل

برای ارسال ایمیل لازم است یک لیست از آدرس های مشتریان انتخاب شود. در بسیاری از موارد ممکن است تعدادی از این ایمیل ها به مقصد مورد نظر نرسند. همچنین، نوع محتوای موجود در ایمیل می تواند آن را اسپم نشان دهد و در نتیجه در صندوق ورودی ایمیل افراد وارد نشود.

ایمیل مارکتینگ برای چه کسب و کارهایی توصیه می شود؟

هر کسب و کار بزرگ و کوچکی که به تعامل بین خود و مشتریان اهمیت می دهد، می تواند از ابزار ایمیل مارکتینگ استفاده کند. به طور کلی، با توجه به هزینه پایین ایمیل مارکتینگ نسبت به کانال های بازاریابی اینترنتی دیگر، امکان استفاده از آن برای همه کسب و کارها وجود دارد.

برخی کسب و کارها به دنبال آن هستند تا ارتباط خود را با مشتریان خود حفظ نمایند. در این گونه موارد استفاده از ابزار ایمیل مارکتینگ بسیار با صرفه خواهد بود. در صورتی که درباره نحوه حفظ و نگهداری مشتریان خود با مشکل مواجه شده اید، می توانید با یک مشاور دیجیتال مارکتینگ یا یک متخصص در زمینه ایمیل مارکتینگ مشورت نمایید. ما در پونه مدیا می توانیم در این مورد راهنمای شما باشیم.

کاربرد ایمیل مارکتینگ چیست؟

ارسال ایمیل های بازاریابی به افراد مختلف، زمینه را برای مراجعه آن ها به وب سایت هدف یا فروشگاه مورد نظر فراهم می سازد. با این حال، کاربرد ایمیل مارکتینگ بسیار فراتر از یادآوری یک کسب و کار به افراد خواهد بود. برخی از مهم ترین کاربردهای ایمیل مارکتینگ عبارتند از:

  • معرفی محصولات، کالاها و خدمات جدید
  • ارسال پیام خوشامد گویی به افراد تازه وارد
  • ارسال خبرنامه های هفتگی یا ماهیانه بر اساس علاقه مندی های کاربر یا مشتری
  • آگاهی از تخفیف های مدت دار یا پیشنهادات ویژه
  • آگاهی مشتریان از رویدادهایی که به تازگی به وقوع پیوسته اند

آموزش مراحل انجام ایمیل مارکتینگ

لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که ابزار ایمیل مارکتینگ زمانی می تواند بیشترین بازده را در بر داشته باشد که به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی مورد استفاده قرار گیرد. کوچکترین اشکال در طراحی قالب یا محتوای یک ایمیل بازاریابی می تواند آن را تبدیل به یک اسپم کند. از این رو، لازم است تمامی مراحل فرایند ایمیل مارکتینگ توسط افراد متخصص و ماهر انجام گیرد. مراحل ایمیل مارکتینگ شامل گزینه های زیر خواهد بود:

  • تعیین یک استراتژی مناسب
  • مشخص کردن لیست ایمیل
  • انتخاب یک سرویس ایمیل مارکتینگ مناسب
  • طراحی قالب و محتوای ایمیل
  • انجام تنظیمات اتوماسیون ارسال ایمیل
  • آنالیز رفتار مشتریان و بررسی داده ها شامل گزارش تحویل

استراتژی ایمیل مارکتینگ

در هر فعالیت و بازاریابی بهتر است همواره به دنبال بهترین استراتژی و راه برای انجام آن بود. زیرا هر چه کیفیت استراتژی بازاریابی بالاتر باشد، بازده آن بیشتر خواهد بود. به طور کلی، برای استفاده بهینه و بالا بردن بازده ایمیل مارکتینگ باید تمامی مراحل آن با دقت و برنامه ریزی دقیق پیش رود. برای مثال، دقت به جزییات در طراحی محتوای ایمیل و جذابیت قالب آن می تواند میزان بازده ایمیل مارکتینگ را بالا ببرد. در ادامه به معرفی جزییات بهترین استراتژی ایمیل مارکتینگ می پردازیم.

  • ریتارگتینگ

یکی از مفیدترین اقداماتی که می توانید برای افزایش بازدید از سایت خود انجام دهید، سر زدن به مشتریان قدیمی از طریق ایمیل (ریتارگتینگ) است. در واقع، شما می توانید با طراحی یک ایمیل جدید و جذاب، مجددا خود را به مشتریان سابق خود یا افرادی که سبد خرید خود را رها کرده اند، یادآوری کنید. این کار مخصوصا برای افرادی که خاطره خرید خوبی از وبسایت شما داشته اند، روش مناسبی خواهد بود. ریتارگتینگ در افزایش CTR نقش بسزایی خواهد داشت.

  • انتخاب یک لیست ایمیل مفید و بهینه

به هیچ عنوان نمی توان با خرید یک لیست ایمیل، به افزایش CTR از طریق ایمیل مارکتینگ برسید. زیرا در لیست های ایمیل خریداری شده ممکن است بسیاری از ایمیل ها بلااستفاده باشند. بنابراین فرایند ایمیل مارکتینگ شما با شکست مواجه می شود.بهتر است بهترین لیست ایمیل را از کاربران و مشتریان خود گزینش کرده و متن ایمیل خود را با موضوعات مختلف برای آن ها بفرستید. انتخاب هوشمندانه لیست ایمیل نرخ CTR را بالا خواهد برد.

  • خبرنامه

ارسال خبرنامه های مفید درباره محصولات جدید، خدمات ویژه، تخفیف های خاص یا دوره ای و پیشنهادهای ارزشمند، بازدید از سایت شما را بالا می برد. مخصوصا اگر این خبرنامه ها به موضوعات موردعلاقه کاربران یا مشتریان سابق شما مربوط باشد. به همین دلیل ارسال خبرنامه بخش مهمی از استراتژی ایمیل مارکتینگ محسوب می شود.

  • تلاش برای حفظ مشتری (ریتنشن مارکتینگ)

بخش مهمی از رونق یک کسب و کار به بازگشت مشتری با هدف خرید مجدد کالا و خدمات مربوط است. ایمیل مارکتینگ می تواند با ارسال ایمیل هایی با موضوع قدردانی، نظرسنجی یا اطلاع رسانی درباره ارائه خدمات جدید، احتمال مراجعه مجدد مشتریان سابق به سایت را افزایش دهد.

جمع بندی

ابزار ایمیل مارکتینگ برای پیشرفت و ارتقای یک کسب و کار بسیار مناسب است. زیرا این ابزار قابلیت شخصی سازی برای کاربران مختلف را دارد. همچنین، این روش، کمترین هزینه را به صاحبان کسب و کار تحمیل خواهد کرد. ایجاد یک متن موثر و ارسال آن به کاربران در یک قالب جذاب، می تواند به جذب مشتریان جدید یا حفظ وفاداری مشتریان سابق منجر شود. شناسایی نیاز کاربران و مشتریان، قبل از اجرای ایمیل مارکتینگ، نقش بسزایی در پیشگیری از اسپم شدن ایمیل خواهد داشت.

امتیازی ثبت نشده است.