با ما در ارتباط باشید: 0314566
organic search چیست

Organic search به فرآیندی گفته می شود که در آن به روش‌های طبیعی، رتبه‌ سایت را بالا می‌بریم تا در صدر نتایج جستجو قرار بگیرد. تنها به این روش است که بدون پرداخت هزینه، می‌توانید به کاربران معرفی شوید و آن‌ها را برای ورود به سایت تشویق کنید.

 organic search چیست

می‌گویند: «بهترین مکان برای پنهان کردن یک جنازه، صفحه دوم گوگل است؛ چون هیچ کس به آن نگاه نمی‌کند.» پس اگر در صفحه اول گوگل نباشید، شانسی برای دیده شدن ندارید و در کسب و کار خود موفق نخواهید بود.

استراتژی‌های بسیاری مانند تحقیق کلمات کلیدی، تولید محتوای ارزشمند، تقویت سئو تکنیکال و... برای پیشرفت در ارگانیک سرچ وجود دارند. بیایید ببینیم ارگانیک سرچ چیست، چگونه به موفقیت کسب و کار شما کمک می‌کند و باید آن را از کجا شروع کنید.

Organic Search چگونه کار می کند؟

برای اینکه متوجه شوید Organic Search چگونه کار می‌کند، ساده‌ترین راه این است که به این فکر کنید:

وقتی کاربر، کلمه کلیدی خاصی را جستجو می‌کند، دنبال چه چیزی می‌گردد؟

 Organic search فرآیندی است که در آن شما به سؤالات مخاطب جواب می‌دهید و گوگل هم سایت شما را در بالای لیست نتایج جستجو (SERP) به کاربر نشان می‌دهد.

برای رفتن به بالای لیست نتایج جستجوی گوگل، نیاز به معجزه ندارید. موفقیت در این راه نیاز به هماهنگی و همکاری بخش‌های مختلف شرکت دارد. مارکتر‌ها، تیم سئو و بخش‌های مرتبط دیگر باید همکاری موثر داشته باشند.

Organic Search چگونه کار می کند؟ 

Organic search از تکنیک‌های مختلفی تشکیل شده که عبارتند از: تحقیق کلمات کلیدی، بهینه سازی و تولید محتوا و استراتژی های مارکتینگ آفلاین.

هدف ارگانیک سرچ این است که مطمئن شوید کاربر بهترین تجربه را در وب سایت و مخصوصا لندینگ پیج‌های شما داشته باشد و به پاسخی که می‌خواهد، برسد. ممکن است کاربر در جستجوی یک جواب باشد، بخواهد دو کالا را با یکدیگر مقایسه کند یا محصولی خریداری نماید یا ... باید تمام آن‌چه را که کاربر می‌خواهد در اختیارش قرار دهید و هرچه برایش غیرضروری یا بی‌اهمیت است را از جلو چشمش بردارید.

Organic Search چگونه کار می کند؟

در اصل گوگل به ارگانیک سرچ اهمیت نمی‌دهد. بلکه هدف گوگل این است که مطمئن شود کاربران محتوای منحصر به فرد، مفید و مرتبط با جستجویی که انجام داده‌اند، مشاهده کنند.

اگر محتوای شما بتواند به ذهن و قلب کاربر نفوذ کند یا به عبارت ساده‌تر، از نظر منطقی و احساسی متناسب با نیاز کاربر باشد، گوگل پاداش شما را می‌دهد و صفحات سایت را در جایگاه‌های بالای SERP نمایش خواهد داد.

Organic Search چگونه کار می کند؟ 

روش‌های مختلفی برای ایجاد تجربه کاربری بالا وجود دارد. در همین راستا برای تقویت ارگانیک سرچ، ۳ فاکتور اساسی در نظر می‌گیریم:

  • مرتبط بودن محتوا و موضوع صفحه با کلمات کلیدی مورد نظر
  • قابل کشف بودن صفحه به صورتی که در کوتاه‌ترین زمان توسط ربات‌های موتور جستجو، ایندکس شود
  • معتبر بودن صفحه که توسط موتور‌های جستجو تعیین می‌گردد

Organic Search چگونه کار می کند؟

وقتی هر ۳ فاکتور به خوبی پیاده سازی شوند، صفحات سایت شما رتبه‌های بالایی در SERP می‌گیرند. در ایده آل‌ترین حالت ممکن، رتبه اول از آن شما است! افرادی که وظیفه بهینه سازی سایت را به عهده دارند باید با سایر بخش‌های شرکت (که قبلا نام بردیم) هماهنگی و همکاری داشته باشند تا بتوانند تجربه کاربری را بهتر کنند.

لازم است متخصصان سئو با تیم محتوا برای تولید محتوای باکیفیت همکاری ‌کنند. همچنین باید هر دو تیم با گروه کدنویسی ارتباط مستمر داشته باشند تا از نظر فنی، صفحات وب سایت بررسی شوند. در نهایت نتایج مجموعه‌ عملیاتی که انجام شده، ارزیابی شوند تا مشخص گردد استراتژی‌ها تا چه میزان موثر بوده‌اند. شایان ذکر است از جمله وظایف تیم فنی برای بهینه سازی سئو عبارتند از: کاهش زمان بارگذاری صفحات و افزایش قابلیت پایش سایت برای ربات‌های موتور جستجو.

از جمله بهترین روش‌هایی که ارتباط معنایی و موضوعی صفحات سایت شما را افزایش می‌دهد، لینک سازی داخلی است. لینک سازی داخلی صحیح می‌تواند کشف صفحات مختلف سایت را برای کاربران و ربات‌های موتور جستجو آسان‌تر کند. تمام مواردی که نام بردیم در نهایت باعث بالا رفتن تجربه کاربری می‌شوند که امتیاز بزرگی از نظر گوگل است.

فکر کنید چند بار تا به حال، سایت‌هایی را به دلیل سرعت بارگذاری پایین ترک کرده‌اید؟ به همین دلیل است که باید در هنگام تولید محتوا برای وب سایت، فاکتور سرعت بارگذاری را جدی بگیرید.

با این حساب متوجه شدید برای موفقیت وب سایت و پیشرفت در سئو ارگانیک باید چه کارهایی انجام دهید. فراموش نکنید که همواره می‌توانید با ارائه گزارش از موفقیت های سئو، به گروه‌های مختلف (که در مجموعه کسب و کار شما مشغول به کار هستند) نشان دهید چگونه سئو می‌تواند به افزایش فروش یا افزایش نرخ تبدیل کمک کند.

تفاوت organic search و paid search چیست؟

مهم‌ترین تفاوت بین این دو رو،  این است که برای ترافیک حاصل از paid search باید هزینه‌ای به گوگل پرداخت کنید. در حالی که با organic search به کمک سئو و بدون پرداخت هزینه مستقیم در رده‌های بالا قرار می‌گیرید و می‌توانید به این ترتیب، ترافیک سایت را افزایش دهید.

تفاوت  دیگر در این است که به طور معمول جستجوی پولی، در بالا یا پایین SERP نمایش داده می‌شود و برچسب Ad یا آگهی در کنار آن قابل مشاهده است.

متخصصان سئو بر این باور هستند که استفاده از paid search اساسا به عنوان استراتژی کوتاه مدت، سودمند است. شما می توانید به کمک این روش در بالاترین جایگاه SERP قرار بگیرید تا به کاربران بیشتری معرفی شوید. اما به عنوان استراتژی دائمی یا طولانی مدت، نمی توانید به paid search تکیه کنید.

در مقابل، بهبود organic search ذاتا استراتژی طولانی مدت است چرا که برای بهینه سازی سئو و مشاهده نتایج آن باید برنامه‌های مداوم و طولانی مدتی داشته باشید. باید صبور باشید تا به رتبه بالا در گوگل برسید اما پس از آن مشاهده خواهید کرد که سرمایه گذاری روی ارگانیک سرچ، دارای نتایج ارزشمند و ماندگار است.

با توجه به همین چند نکته، واضح است سرچ طبیعی بسیار مقرون به صرفه‌تر از روش پولی است و تاثیرات بیشتری بر موفقیت کسب و کار شما دارد.

یکی دیگر از تفاوت‌های بین organic search و paid search شکل نمایش آن‌ها در  SERP است. سرچ‌های پولی ظاهر یکسانی دارند که در صدر نتایج یا انتهای صفحه همراه با برچسب Ad نمایش داده می‌شوند. اما وقتی سایت شما به صورت ارگانیک یا طبیعی پیشرفت کرده باشد ممکن است (متناسب با کوئری کاربر) در SERP به شکل لینک‌های عادی آبی رنگ، feature snippets، People also ask، تصاویر، ویدیو و... نمایش داده شود.

اگر به فکر طراحی استراتژی سئو برای موفقیت کسب و کار خود هستید باید ارگانیک سرچ را در اولویت قرار دهید. چرا که آمارها نشان می‌دهند نرخ کلیک (CTR) در organic search ۱۰ برابر بیشتر از paid search است.

آیا تا به حال تبلیغات یوتیوب را تا انتها تماشا کرده‌اید؟ یا اغلب اوقات بلافاصله تبلیغات را رد می‌کنید؟ به طور کلی نظر شما درباره تبلیغات مستقیم چیست؟ وقتی از منظر یک کاربر عادی به موضوع نگاه کنیم، وجود برچسب Ad کنار لینک سایت در SERP چندان جذاب نیست. به عبارتی معمولا کاربر با مشاهده این نوع لینک‌ها، مطمئن است پاسخ سوال خود را در paid searchها نمی‌یابد. کاربر ترجیح می‌دهد صفحه را اسکرول کند و به سراغ لینک‌های طبیعی  برود. برای اینکه می‌داند پاسخ سوالش را می‌تواند در این نوع لینک‌ها بیابد.

البته مواردی که گفتیم به معنای رد کامل paid search نیست. بلکه بهتر است این روش را در کنار organic search به کار ببرید به نحوی که مکمل یکدیگر باشند. paid search می‌تواند در بازه زمانی کوتاه، نرخ کلیک را بالا ببرد و ترافیک سایت را افزایش دهد. اما نمی‌توان به این روند وابسته بود چرا که پس از مدتی نرخ کلیک افت می‌کند. بنابراین استفاده از paid search در کنار organic search نتیجه مثبت‌تر و ماندگارتری خواهد داشت. در این حالت است که استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما موفقیت بیشتری به همراه می‌آورد.

اجازه بدهید با ۲ مثال این نوع استراتژی‌ها را دقیق‌تر بررسی کنیم: مثلا وب سایت شما در رابطه با یک کلمه کلیدی محبوب، رتبه بالایی در گوگل ندارد. می‌توانید در چنین شرایطی از paid search کمک بگیرید. صفحه یا صفحات مورد نظر خود را در جستجوی پولی قرار دهید و به موازات سعی کنید در کلمه کلیدی مذکور برای organic search پیشرفت کنید.

به این ترتیب با کمک جستجوی پولی در صدر SERP قرار گرفته و نظر کاربران را جلب می‌کنید. اگر اسنیپت شما به اندازه کافی جذاب باشد، کاربران روی لینک کلیک کرده و به سایت هدایت می‌شوند. در این مرحله چنانچه محتوای سایت، پاسخگوی نیاز کاربر باشد، این سیگنال را به گوگل می‌دهد که محتوای ارزشمندی تولید کرده‌اید و در نتیجه برای کلمه کلیدی مذکور به صورت ارگانیک نیز پیشرفت می‌کند.

همچنین ممکن است در رابطه با کلمه کلیدی خاص، به خوبی در ارگانیک سرچ رتبه بالایی گرفته باشید. در چنین شرایطی، نیاز به جستجوی پولی برای آن صفحات ندارید و با حذف آن‌ها، هزینه‌ها را کاهش می‌دهید.

متخصصان سئو بر این باور هستند که ارگانیک سرچ و سرچ پولی مکمل یکدیگر هستند و هر سایت باید بر اساس پتانسیل‌ها و قابلیت‌های فعلی برای استفاده از هر دو، استراتژی‌هایی داشته باشد.

چگونه کارمان را برای Organic Search شروع کنیم؟

برای شروع کار در راستای پیشرفت ارگانیک سرچ، اهرم‌های مختلفی در دسترس دارید. اما مهم‌ترین آن‌ها، تولید محتوای مرتبط، منحصر به فرد و ارزشمندی است که برای کاربران قابل کشف باشد. یعنی باید محتوای مفیدی که ایجاد کرده‌اید به بهترین شکل سئو شود تا در برابر دیدگان کاربران قرار بگیرد. برای تولید چنین محتوایی، می‌توانید از نکات موجود در بخش‌های بعدی کمک بگیرید.

چگونه کارمان را برای Organic Search شروع کنیم؟ 

 

صدای مشتری

 

محتوای شما باید مطابق صدای مشتری باشد. برای مثال ممکن است شما کلمات کلیدی را انتخاب کرده و محتوای مفیدی تولید نمایید. اما کاربران از کوئری‌های متفاوتی برای جستجو استفاده کنند. لازم است نیاز کاربر را درک کنید و ببینید کاربر از چه عباراتی برای سرچ استفاده می‌کند. همچنین کاربر انتظار دارد محتوای مورد نظر خود را با چه لحن یا فرمی بخواند، بشنود یا ببیند؟

همواره اولویت خود را روی مرتبط ترین کلمات کلیدی قرار دهید تا محتوایی که تولید می‌کنید به دست مخاطب واقعی برسد. در غیر این صورت مشتریان بالقوه را از دست می‌دهید. در چنین شرایطی، ممکن است ترافیک بالایی به سایت سرازیر شود اما این ترافیک بیهوده بوده و نرخ تبدیل آن بسیار ناچیز خواهد بود.

بنیاد فنی سالم

گفتیم محتوایی که تولید کرده‌اید باید در دسترس کاربران باشد. کانال مهمی که مخاطبان را به سایت شما هدایت می‌کند، موتورهای جستجو هستند. Crawlerهای موتور جستجو به سایت شما می‌خزند، ساختار سایت و ارتباط صفحات با یکدیگر را کشف می‌نمایند، محتوا را بررسی می‌کنند و در نهایت صفحه را ایندکس کرده و در پایگاه داده عظیم موتور جستجو ذخیره می‌نمایند.

وقتی کاربر یک جستجو انجام می‌دهد، الگوریتم ها بر اساس فاکتور‌های متعدد و پیچیده، تصمیم می‌گیرند کدام لینک‌ها را در SERP نمایش دهند و ترتیب آن‌ها به چه شکل باشد. واضح است که بنیاد فنی سالم در سایت شما نقش ویژه‌ای در پیشرفت ارگانیک سرچ دارد. ربات‌های موتو جستجو باید بتوانند به راحتی و در کمترین زمان، صفحات سایت شما را پایش کنند، ساختار و محتوا را درک نمایند و... . وقتی سایت از نظر فنی استاندارد باشد، محتوای شما برای ربات‌ها قابل کشف‌ و درک خواهد بود و به دست مخاطب مناسب می‌رسد.

مانیتور کردن و اندازه گیری نتایج کار

در مرحله آخر باید چشم انداز دقیقی از نتایج کار داشته باشید. به ابزار مناسبی برای تجزیه و تحلیل سئو سایت نیاز دارید که نشان دهد فعالیت‌هایی که برای پیشرفت سئو ارگانیک انجام داده‌اید، چه تاثیراتی داشته‌اند. انتخاب ابزار مناسب برای تجزیه و تحلیل سئو به تعداد صفحات سایت و هدف آتی کسب و کار بستگی دارد. بدیهی است که کسب و کارهای بزرگتر و حساس‌تر، نیاز به ابزارهای دقیق‌تر و تخصصی‌تری برای تجزیه و تحلیل سئو سایت دارند.

متخصصان بر این باور هستند که برای موفقیت در سئو، فعالیت‌ها به دو قسمت تقسیم می‌شوند:

  • طراحی و پیاده سازی استراتژی های SEO
  • تجزیه و تحلیل نتایج و اعمال تغییرات لازم

با توجه به تمام نکاتی که تا این بخش بررسی کردیم می‌توان گفت: organic search برگ برنده‌ای برای موفقیت در کسب و کار‌ است. با پیشرفت در جست‌وجوی طبیعی رتبه سایت را بالا می‌برید و شانس بیشتری برای افزایش ترافیک، جذب مشتریان و افزایش درآمد خواهید داشت. فراموش نکنید که سئو، دستخوش تغییرات است و برای موفقیت در آن به تلاش مستمر و هوشمندانه نیاز دارید.

5 از 5