با ما در ارتباط باشید: 0314566

مدیران اپل گوگل مایکروسافت وتسلا بابیان اینکه بخش اعظمی ازنیروی کارآنها رااتباع خارجی تشکیل می دهندازترامپ خواستند هرچه سریعتر دستور ممنوعیت ورود مهاجران مسلمان به آمریِکا رالغو کند

 ترامپ با صدور دستورالعملی ورود اتباع هفت كشور مسلمان و از جمله ایران را به خاك ایالات متحده منع كرده و این مشكل حتی افرادی با تابعیت دوگانه و دارای گرین كارت این كشور را هم تهدید میكند.

بسیاری از شركت های فناوری آمریکایی برای پیشبرد انبوه فعالیت های خود از مهندسان خارجی و دیگر متخصصان فنی این كشورها استفاده می كنند و هزاران ایرانی در شركت هایی مانند گوگل، مایکروسافت، اپل، اینتل، AT&T و ... مشغول به كار هستند.

اگر چه دولت آمریکا مدعی است هدف از این اقدام جلوگیری از ورود به اصطلاح تروریست ها به خاك این كشور است، اما نكته جالب این است كه ورود اتباع عربستان سعودی و امارات كه عاملان اصلی حملات تروریستی 11 سپتامبر و برخی حملات تروریستی دیگر در آمریکا بوده اند به این كشور ممنوع نشده است.

كارشناسان می گویند تردیدی ندارند كه صدور این دستورالعمل به تنشی جدی میان شركت های فناوری آمریکا و دولت ترامپ میانجامد كه به طور گسترده از مهندسان و متخصصان دیگر كشورها استفاده می كنند و خود دولت آمریکا هم برای پیشبرد اهداف اقتصادی و تجاری خود و كسب برتری بر دیگران به شدت به توان این شركت ها وابسته است.

تیم كوك مدیر عامل اپل از جمله افرادی است كه به صراحت در این زمینه موضع گرفته است. وی با ارسال یادداشتی برای كاركنان اپل تصریح كرده كه در نگرانی های آنها سهیم است.

وی افزوده كه ما با كاخ سفید در تماس هستیم تا آثار منفی این اقدام بر كاركنان و شركت خود را توضیح دهیم. وی اعلام نكرده كه چه تعداد از كاركنان اپل به علت چنین تصمیمی دچار مشكل شده اند، اما بخش منابع انسانی و گروه های حقوقی اپل با این افراد تماس گرفته اند تا از آنها حمایت كنند.

مدیر اپل در ادامه یادداشت خود تصریح كرده: اپل بدون مهاجرت وجود نخواهد داشت و ما به تنهایی قادر به یافتن راه های خلاقانه مورد استفاده مان نبودیم. نكته جالب در مورد شركت اپل این است كه استیو جابز موسس این شركت پسر یك مهاجر سوریه ای بوده است و سوریه یكی از كشورهایی است كه اتباع آن بر طبق دستورالعمل جدید حق ورود به خاك آمریكا را ندارند.

رید هستینگ مدیر عامل شركت نتفلیكس هم تصریح كرده كه اقدامات ترامپ به كاركنان این شركت در سراسر جهان آسیب می زند و برای همه ما دردآور است. وی در متنی كه در فیس بوك خود منتشر كرده افزوده است: از همه بدتر اینكه اقدامات یاد شده باعث می شود آمریكا امنیت كمتری داشته باشد، زیرا باعث می شود نفرت از آن بیشتر شده و متحدان این كشور هم كمتر شوند.

هستینك در پایان خواستار اتحاد همه آمریكایی ها برای حفاظت از ارزش های آمریكایی مانند آزادی و حفظ فرصت های موجود شده است.

مارك زاكربرگ مدیر عامل فیس بوك نیز با ارسال متن مشابهی در این شبكه اجتماعی خواستار دفاع از مهاجران شده و افزوده كه بسیاری از این نوع افراد در این شركت در حال كار هستند كه وی به آنها افتخار می كند.

كریس ساكا یكی از حامیان شركت اوبر و اینستگرام با ارسال متنی در توییتر از كمك مالی 150 هزار دلاری خود به اتحادیه آزادی های مدنی آمریكا بعد از تعقیب قضایی آن توسط دولت بر سر همین موضوع خبر داده است. پیر امیدیار مدیر شركت ای – بی هم كه اصالتا ایرانی است اقدام مذكور را تعصب محض توصیف كرده است.

الون ماسك موسس SpaceX و شركت تسلا كه ظاهرا روابط حسنه ای با ترامپ دارد، در توییتر نوشت: این سیاست تاثیر منفی بر بسیاری از مردمی داشته كه حامیان قدرتمند آمریكا محسوب می شوند و لایق این نیستند كه حق ورود به آمریكا را پیدا نكنند. الون ماسك خود از آفریقای جنوبی به آمریكا مهاجرت كرده است.

گوگل نیز در واكنشی سریع به این بحران از كاركنان خود كه ممكن است به علت دستورالعمل یاد شده دچار مشكل شوند خواسته تا هر چه سریع تر به داخل امریكا بازگردند و سفرهای احتمالی خود به خارج از این كشور را لغو كنند. از این افراد خواسته شده تا با اداره منابع انسانی گوگل هم در تماس باشند.

Sundar Pichai مدیر اجرایی گوگل هم در یادداشتی كه برای كاركنان گوگل ارسال كرده این اقدام را دردناك توصیف كرده و تصریح كرده كه چنین اقدامی هزینه هایی را به همكاران گوگل تحمیل كرده است. مدیر گوگل افزوده كه مواضع این شركت در مورد موضوعات مربوط به مهاجرت تغییری نكرده است.

برآوردها حاكیست دستورالعمل یاد شده برای 187 كارمند گوگل مشكل ایجاد كرده و البته هنوز مشخص نیست چه تعداد از این افراد در خارج از این كشور به سر می برند.

مایكروسافت هم می گوید در حال ارایه توصیه های حقوقی به كاركنان خود كه اهل كشورهای مذكورند، می باشد و البته قرار نیست برای فعالیت آنها در داخل آمریكا مشكلی ایجاد شود.

منابع مطلع می گویند ترامپ قصد دارد در آینده برنامه اعطای ویزای موسوم به H1-B را نیز تغییر دهد. بر طبق این برنامه شركت های فناوری در آمریكا می توانند از كاركنان خارجی ماهر به مدت سه تا شش سال در داخل خاك آمریكا بهره بگیرند. اما این برنامه مورد علاقه ترامپ كه خواستار استخدام مهندسان آمریكایی به جای مهندسان خارجی است نمی باشد. بنابراین می توان انتظار داشت كه درگیری دوطرف در این زمینه در ماه های آینده تشدید شود.

برگرفته از : دولت بهار

امتیازی ثبت نشده است.