با ما در ارتباط باشید: 0314566
چگونگی تحلیل نمودار در سرچ کنسول

اگر سری به وب‌سایت گوگل بزنید، گزارش عملکرد سایت این‌گونه تعریف می‌شود:
گزارش عملکرد، معیارهای مهمی را در خصوص نحوه عملکرد سایت شما در نتایج جستجوی گوگل نشان می‌دهد؛ به این معنی که سایت شما در حال حاضر طبق چه معیارهایی در نتایج جستجوی گوگل قرار می‌گیرد. این کنسول هر چند وقت یک‌بار به طور متوسط نشان می‌دهد که سایت شما چندبار توسط کاربران کلیک شده است؛ و اینکه سایر معیارهای خاص (مانند نتایج توسعه یافته) چه میزان در نحوه قرارگیری سایت شما در نتایج جستجو تاثیرگذار بوده‌اند. گوگل پیشنهاد می‌کند که برای بهبود عملکرد سایت خود در نتایج جستجو، از داده‌های زیر که توسط خود این شرکت در افزونه سرچ کنسول (Search Console) آمده، کمک بگیرید:

  • امکان مشاهده تغییرات ترافیک سایت در بازه‌های زمانی مشخص و همچنین آگاهی از کلمات کلیدی شما که در گوگل مورد جستجو قرار گرفته‌اند.
  • امکان مشاهده کلمات کلیدی جستجو شده در تلفن‌های هوشمند و استفاده از این کلمات در مطالب سایت خود
  • امکان مشاهده صفحاتی که بالاترین و کمترین نرخ بازدید را از طریق کلیک در نتایج جستجوی گوگل دارند

به طور کلی این گزارش 4 معیار را در قالب نمودار برای بررسی وضعیت سایت در نظر گرفته است. این نمودارها که بر مبنای ابعاد (dimension) محاسبه می‌شوند، هر کدام با رنگی متفاوت قابل تشخیص هستند.

  • کلیک (به رنگ آبی)
  • ایمپرشن (به رنگ بنفش)
  • میانگین نرخ کلیک (به رنگ سبز)
  • میانگین موقعیت در نتایج گوگل (به رنگ نارنجی)

چگونگی تحلیل نمودار در سرچ کنسول

تحلیل نمودار در سرچ گوگل

شرکت گوگل برای تحلیل وضعیت سایت در نتایج جستجو راه‌کارهایی را ارائه داده است، که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

معیارهای performance

این بخش به چهار قسمت مختلف تقسیم می‌شود:

  • ایمپرشن

در این بخش شما قادر خواهید بود تا میزان نمایش لینک سایت خود را بر اساس تعداد کلمات کلیدی سرچ شده، مشاهده کنید. به این معنی که کاربران با جستجوی چه "کلماتی" سایت شما را پیدا کرده‌اند.
در این بخش میزان نمایش آدرس‌ سایت‌ها در تمامی صفحات نتایج جستجو (از صفحه اول گرفته تا آخرین صفحه ) ظاهر می‌شوند. لازم به ذکر است که حتی اگر نتیجه به دست آمده توسط کاربر مشاهده نشود، باز هم این نتایج ثبت می‌شوند.

  • کلیک‌ها

یک کلیک زمانی ثبت می‌شود که یک کاربر بر روی لینک کلیک کند و آن لینک آن‌ها را روانه سایت مورد نظر کند. تعداد این کلیک‌ها در بازه‌های زمانی مختلف قابل نمایش هستند و شما می‌توانید آن‌ها را به صورت روزانه، ماهانه یا سالانه مشاهده کنید. امکان مشاهده تعداد کلیک‌ها در طول تمام بازه‌های زمانی، در قالب یک نمودار نیز وجود داشته و همچنین می‌توانید مقدار آن را در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف مشاهده کنید.

  • میانگین نرخ کلیک

نرخ کلیک، میانگین تعداد کلیک‌های مستقیم و تعداد ایمپرشن‌ها است. این میانگین نشان می‌دهد که سایت شما نسبت به تعداد نمایشی که در نتایج جستجوی گوگل داشته، چندبار کلیک خورده است.

  • موقعیت

این موقعیت، میانگین رتبه‌های سایت‌های بالاتر از شما را نشان می‌دهد. به این معنی که میانگین رتبه تمام سایت‌های مشابهی که از لحاظ رنکینگ الکسا از شما بیشتر هستند را نشان داده، و رتبه شما را بر حسب آن محاسبه می‌کند.

ابعاد و فیلترها در بخش تحلیل نمودار

در این بخش تمرکز اصلی بر روی کلمات کلیدی بوده و از طریق آن‌ها می‌توان وضعیت سایت را بررسی کرد.

  • بیشترین کلماتی که مورد جستجو قرار گرفته‌اند (Queries)

در این بخش شاهد این هستید که چه کلماتی باعث شده‌اند تا سایت شما در نتایج گوگل نمایش داده شود. این کلمات از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند؛ چراکه با استفاده بهینه از این کلمات می‌توانید رتبه سایت خود را بالا ببرید.

چگونگی تحلیل نمودار در سرچ کنسول

  • صفحات (Pages)

در این بخش می‌توانید آن دسته از صفحات سایت خود را که بیشترین مقدار بازدید را داشته‌اند، مشاهده کنید. همچنین، میزان کلیک و تعداد نمایش این صفحات نیز قابل مشاهده است.

چگونگی تحلیل نمودار در سرچ کنسول

  • کشورها

شما در این بخش قادر خواهید بود تا کاربرانی که از کشورهای مختلف، سایت شما را بازدید کرده‌اند را مشاهده کنید. این بخش برای سایت‌های بین المللی بسیار مفیده است؛ البته، این بخش تنها به کشورها محدود نشده و شهرها را نیز شامل می‌شود. به فرض اگر کشور ایران را انتخاب کنید، تمام شهرهای آن را نیز نشان می‌دهد؛ به گونه‌ای که اگر میزان بازدید در یک شهر بیشتر باشد، آن شهر به رنگ سبز پررنگ نمایش داده خواهد شد.

چگونگی تحلیل نمودار در سرچ کنسول

  • نوع دستگاه

نوع دستگاه در نتایج جستجوی گوگل بسیار مهم است. وب‌سایت گوگل سه نوع دستگاه موبایل، دسکتاپ و تبلت را مد نظر قرار داده است. از آنجایی که بیشتر کاربران از طریق موبایل اقدام به گشت و گذار در اینترنت می‌کنند، گوگل تاکید دارد که سایت‌ها بر مبنای موبایل ایندکس شوند.

چگونگی تحلیل نمودار در سرچ کنسول

  • نحوه جستجوی سایت

نحوه جستجوی سایت به این معناست که لینک وب‌سایت شما از چه طریقی (از طریق جستجوی عکس، ویدئو، متن، و غیره) در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شده است. البته، به عقیده گوگل نباید خیلی به این مسئله توجه کرد؛ چراکه ممکن است سایت شما از طریق جستجوی عکس در رتبه 30 قرار داشته باشد، اما از طریق جستجوی متن در رتبه 3 قرار بگیرد. اما، اگر به دنبال این هستید که از طریق جستجوهای مختلف در رتبه اول گوگل قرار بگیرد، این بخش به شما کمک زیادی خواهد کرد.

  • نحوه نمایش سایت

این بخش یکی از مهمترین بخش‌هایی است که باید به آن توجه کنید. باید توجه داشته باشید که همه کاربران دارای اینترنت‌ پرسرعت نیستند. از این رو، باید سایت خود را به گونه‌ای طراحی کنید که حتی ضعیف‌ترین سرعت اینترنت هم قادر به باز کردن سایت شما باشد. گوگل طی اقدامی امکان بازدید از سایت را از طریق کش گوگل برای کاربرانی که دارای اینترنت کم‌سرعت هستند، فراهم کرده است. در این بخش می‌توانید تعداد افرادی که با اینترنت کم‌سرعت یا پرسرعت، از سایت شما دیدن کرده‌اند را مشاهده کنید.

چگونگی تحلیل نمودار در سرچ کنسول

نتیجه گیری
کنسول جستجو یک ابزار کارآمد و چند وجهی است. این کنسول اطلاعاتی جامع از وضعیت سایت به شما ارائه می‌دهد و به کمک آن می‌توانید تمام ایرادات سایت خود را برطرف کنید. اگر به دنبال یافتن اطلاعاتی دقیق از نحوه عملکرد سایت خود در سطح بین المللی هستید، این کنسول اطلاعاتی غنی در اختیار شما قرار خواهد داد.

امتیازی ثبت نشده است.