با ما در ارتباط باشید: 0314566
پادکست چیست
پادکست چیست

در این پست قصد داریم با مفهوم پادکست و کاربردهای آن آشنا شویم و همچنین با معرفی ابزار ها و نرم افزار های مورد نیاز به چگونگی تولید آن بپردازیم.
پا‌دکست واژه ای ترکیبی از هم آمیزی عبارت Broadcast ( انتشار و پخش گسترده) و (Pod (iPod است.
پادکست به مجموعه‌ فایل های چند رسانه ای اطلاق می شود که به شکل سریالی در راستای یک موضوع تولید می شوند. این مجموعه در قالب فرمت های صوتی، تصویری و متن در دسترس کاربران قرار می گیرد.
در این گام به چگونگی کارکرد و مفهوم پادکست بپردازیم. نحوه کار به این شکل است، فایل (صوت، تصویر، چندرسانه ای) که در اصطلاح به آن پادکست گفته می شود توسط تولید کننده‌ی آن ساخته شده و در بستر یک نشر دهنده پادکست قرار می گیرد، حالا همه می توانند به وسیله نرم افزار های اختصاصی و عمومی آن را دریافت و یا آنلاین ببینند و بشنوند.
از جمله خصوصیات پادکست این است که بر خلاف انواع محتوای صوتی و تصویری که عمدتا در رسانه ها تولید و پخش می شود، مخاطب تنها یک مصرف کننده نیست و می تواند خود نیز تولید کننده محتوا باشند.
اشکال مختلف پادکست ؛

- پادکست صوتی
- پادکست تصویری
- پادکست چندرسانه ای

پادکست‌های صوتی ؛
این نوع پادکست همانطور که از نامش بر می آید در قالب یک فایل صوتی با فرمت های مختلفی مانند mp۳– wav – wma و ... تولید می شود .

MP۳
یکی از اصلی ترین فرمت های قابل پخش به وسیله پخش کننده های صوتی ،MP۳ است. این فرمت مشخصا به عنوان محبوب ترین پسوندهای صوتی در وب نیز مشهور است و سال هاست با یک استاندارد جهانی در میان ضبط و پخش کننده ها مهم استفاده می شود. این فرمتِ فشرده شده ی صوتی، به شکلی فایل را کمپرس میکند که با حذف اصواتی که گوش انسا ن از شنیدن آن ناتوان است یک فایل صوتی فشرده نشده با حجـم ۳۰ مگـابایت را به ۵ یا ۶ مگابایت با بیت ریت ۱۲۸ برساند. البته گفتنی است اگرچه mp۳ بسیار رایج است اما بهترین نیست. ( Bit Rate از نظر لغوی نرخ بیت، ترجمه می‌شود و بیت‌ریت صدا به این معنی است که در هر ثانیه چند بیت اطلاعات صوتی برای فشرده‌کردن و یا پخش صدا به کار می‌رود.)
WMA
Windows Media Audio فرمت جدیدی است که توسط کمپانی عظیم مایکروسافت با فشرده سازی قابل قبول و کیفیت خوب ارائه شد، نکته جذاب WMA اینجاست که با کیفیتی برابر با فایل MP۳ با بیت ریت برابر، تقریبا نصف آن حجم دارد. مایکروسافت با استفاده از تکنولوژی Lossless Compression در فشرده سازی توانست با کمترین حذف از فایل اصلی خروجی WMA را تولید کند و این قابلیت ارزشمند باعث شد تا اغلب سایت های موسیقی معروف آن را بپذیرند.
WAV
WAV با مشارکت مایکروسافت و IBM سالها پیش تولید شد و از سال ۱۹۹۵ به عنوان فرمت صوتی پیش فرض برای ویندوز مورد استفاده قرار گرفت و بعد از گذشت چند سال به عنوان فرمت استاندارد برای صداهای ویندوز تبدیل شد.
بیشتر نرم افزار ها و پخش کننده های موسیقی فایل های WMA را پشتیبانی می کنند اما از آنجای که به جهت حفظ کیفیت هیچگونه فشرده سازی روی آن انجام نمیگیرد، خروجی آن حجم بالایی دارد، همین امر دلیلی برای استفاده کم کاربران از آن شده است.

محتوای پادکست صوتی در حوزه های مختلفی چون خبری، طنز، آموزشی و حتی کتاب رواج دارد. و در بین آنها کتاب یکی از پر طرفدار ترین هاست و همه آن را با نام کتاب صوتی می شناسیم. کتاب صوتی یا بهتر بگوییم کتاب گویا با استفاده از پتانسیل هایی چون موسیقی و افکت های صوتی در جهت تاثیر گذاری هرچه بهتر یک رمان، قصه و یا یک قطعه ادبی به کمک آن شتافت و این یکی از چند عامل رشد و ترویج آن در بین مخاطبان شد.
در قالب های دیگرِ این نوع پادکست، یک فایل صوتی می تواند حامل محتوایی آموزشی باشد و به شکلی جذاب در جهت تعلیم یک حرفه یا تخصص به مخاطب آموزش های لازم را انتقال دهد. از بهترین پادکست های صوتی می توان به پادکست سئو اشاره کرد. 

پادکست‌های تصویری؛
پادکست تصویری(ویدئویی) یا ویدئو کست. محبوبیت این فایل ها با نشر قسمت های کوتاهی از فیلم ها و ویدئو های طولانی در فضای مجازی شروع شد و رفته رفته سایت‌های زیادی به نشر این فایل های ویدیویی کوتاه به موازات تولید پادکست های صوتی روی آورند. پادکست‌های ویدیویی برنامه‌های کوتاه با زمانی بین ۱ تا ۱۰ دقیقه با کاربردهای خبری، آموزشی، تبلیغاتی و ... هستند.
اغلب ویدئو کست های امروزی یک ویدئوی تولید شده مستقل و هدف گذاری شده است که تولید و نشر آن‌ها توسط افراد عادی صورت می گیرد و با گذشت زمان نیز محبوبیت بیشتری پیدا می کنند که مثال آن همین فایل های ویدئویی است که در پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود.

پادکست‌های چند رسانه ای؛
در این پادکست ها از تمامی عناصر صوتی و بصری (عکس، ویدئو، موسیقی، صدای گوینده) استفاده می شود. به شکلی که تمامی عناصر در تلاش برای انتقال هرچه بهتر محتوا به مخاطب هستند. از این قالب بیشتر برای ارائه محتوا های آموزشی در مراکز تحصیلی و آموزشگاه ها استفاده می شود.

امتیازی ثبت نشده است.

سوالات متداول بازاریابی سئو

بازاریابی سئو چیست؟

سئو شامل یافتن یا ایجاد تقاضا است و محتوا این تقاضا را پاسخ می‌دهد. سئو یکی از مناسب ترین راه حل ها برای بازاریابی برند و کسب و کار است. از این طریق می توانید برندتان را بیشتر در معرض دید قرار دهید و بنابراین فروش خخود را افزایش دهید. 

نقش سئو در بازاریابی چیست؟

سئو وظیفه دارد که ورودی وب سایت شما را افزایش دهد و جایگاه شما را بالاتر از سایر رقبای تان نگه دارد. سئو بازدید وب سایت، ترافیک کاربران، نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه را افزایش می دهد. با افزایش نرخ ورودی سایت، مشتری های بیشتری را به دست می آورید و بنابراین سود شما از کسب و کارتان چند برابر می شود. 

چه ابزارهایی برای بهبود بازاریابی سئو وجود دارد؟

بهترین ابزار هایی که می‌توانند در این راه به شما کمک کنند، ابزارهایی مانند گوگل ترند، گوگل آنالیتیکس و … هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا بستر مناسب برای پیاده‌سازی سئو خود را کشف یا ایجاد کنید. سایت الکسا نیز به شما کمک می کند که وب سایت‌های رقیب در هر زمینه کسب و کاری را مورد بررسی قرار داده و فعالیت ‌های خود را بر اساس آن بهبود دهید.