با ما در ارتباط باشید: 0314566
سئو دسته ها و برچسب ها در وردپرس

یکی از مبهم ترین نکات در سئو ووردپرس، بهینه سازی طبقه بندی ها و برچسب ها است؛ بسیاری از مردم به طور واضح جایگاه این صفحات را در سئو نمی دانند و از تاثیر مثبت و منفی آن ها اطلاعی ندارند. در این پست، به تفاوت بین طبقه بندی ها و برچسب ها و نحوه بهینه سازی هرکدام می پردازیم.

صفحات طبقه بندی (Category) چیست؟

یک صفحه طبقه بندی به شما این اجازه را می دهد که پست های مختلفی را در کنار هم جمع کنیم؛ این صفحه همانند صفحه اصلی سایت شماست اما فقط پست هایی مربوط به یک شاخه خاص را در خود جای داده است.
وقتی شما پست های جدید تولید می کنید، این انتخاب را دارید که آن را در یک یا چند طبقه بندی وارد کرده یا اصلا این کار را انجام ندهید؛ سایتی که در ووردپرس به صورت بهینه طراحی شده باشد، طبقه بندی ها را به شکل زیر در breadcrumb نشان می دهد:
بردکرامب در وردپرس
صفحات طبقه بندی چیدمان و طراحی مشابهی با سایت شما دارند؛ این صفحات که به عنوان صفحات آرشیو نیز شناخته می شوند، عنوان، عکس و توضیح کوتاهی را در خود دارند که به کاربران، در راه پیدا کردن محتوای مورد نظرشان کمک می کنند.
وقتی در مورد ساختار سایت بحث می کنیم، طبقه بندی یک نیاز حیاتی است که باید در منو اصلی نشان داده شود؛ ساختار یک سایت عادی به شکل زیر است:
طبقه بندی صفحات

سئو طبقه بندی ها

از دیدگاه سئو، صفحات طبقه بندی ها مشکلات زیادی را بوجود می آورند که مشکل محتوای تکراری یکی از آن ها است. زیرا یک صفحه طبقه بندی محتوای جدیدی در خود ندارد و فقط محتواهای دیگر سایت را در جمع بندی کرده است.
همینطور فروشگاه های اینترنتی نیز از صفحات طبقه بندی برای دسته بندی محصولات و سهولت کار مشتریان استفاده می کنند اما این صفحات محتوای جدیدی ندارند و از جهت سئو، بهینه نیستند.
به دلیل همین مشکل، صفحات طبقه بندی معمولا خیلی سخت است که در جایگاه نتایج بالایی قرار بگیرند؛ اما با بهینه سازی سئویی این صفحات، شاید این صفحات هم بتوانند در جایگاه بالایی قرار بگیرند.

دسته بندی ها چه زمانی به درد سئو می خورند؟

در صفحاتی که سایت شما دارد، طبقه بندی ها یکی از مهم ترین صفحات برای سهولت کار کاربران شما است و آن ها را به درستی هدایت می کند تا به محتوایی که می خواهند، زودتر و آسان تر برسند.
در وبسایت های فروشگاهی، خدماتی و یا مثلا سایت های مسافرتی، طبقه بندی ها به عنوان صفحات فرود استفاده می شوند و برای سئو خیلی مهم هستد. بگذارید با مثالی این مسئله را بررسی کنیم:
فکر کنید که وبسایتی مسافرتی دارند که در قسمت های مختلف کشور، اقامتگاه (ویلا) کرایه می دهد.
طبقه بندی های شما احتمالا به شکل "اقامتگاه های ساری"، "اقامتگاه های رامسر"، "اقامتگاه های تهران" و ... خواهد بود؛ پس وقتی که یک کاربر، "اقامتگاه های تهران" را جستجو می کند، شما می خواهید که در صفحه طبقه بندی شما فرود آمده و همه گزینه های ممکن را ببیند نه فقط یک صفحه یک اقامتگاه خاص را!
اگر واقعا این هدف را داشته باشید، گوگل در برخی اوقات مشکلاتی را به وجود می آورد زیرا صفحات خاص را دارای مطالب بهینه تر و خاص تری دیده و آن ها را راحت تر در صفحه نتایج جستجوی خود قرار می دهد.
اما شما چند روش دارید که می توانید به وسیله آن، این مشکل را حل کرده و صفحه طبقه بندی خود را برای جایگاه بالاتر آماده کنید:

- صفحات طبقه بندی شما باید عنوان و توضیحات متا مخصوص داشته باشند:

شما می توانید در بخش ویرایش طبقه بندی ها در ووردپرس، عنوان و توضیحات آن را به هرشکلی که می خواهید وارد کنید؛ برای عنوان و توضیحات صفحات طبقه بندی، طبیعتا باید از قوانینی سئو داخلی پیروی کنید تا صفحات شما برای موتورهای جستجو بهینه شود.

- صفحه دسته بندی شما باید محتوای خاص داشته باشد

پس از عنوان و توضیحات، شما باید محتواهایی خاص را برای صفحات طبقه بندی خود داشته باشید؛ برای این کار چند خطی در مورد طبقه بندی که آن را طراحی می کنید بنویسید. این چند خط احتمالا در بالای صفحه شما نمایش داده می شود.

- برای صفحات طبقه بندی خود URLهای مناسب انتخاب کنید

قبل از مرحله بعدی، شما حتما باید URLهایی مطابق با دستورالعمل های عمومی سئو برای طبقه بندی خود انتخاب کنید تا کار راحت تری در بهینه سازی این صفحات داشته باشید.

نکات دیگر سئو دسته بندی

هنوز هم نکته قبلی که گوگل بیشتر به صفحات تکی علاقه مند است و طبقه بندی ها را سخت تر در رتبه های برتر خود می آورد باقی مانده است؛ پس باید به غیر از موارد قبلی چند کار دیگر نیز انجام دهید.
مطمئن شوید که سایت شما breadcrumb مناسب را داشته باشد که در صفحات شما، طبقه بندی مربوطه هر پست را نشان دهد؛ مثلا در صفحه یک اقامتگاه، باید این نقشه نشان داده شود:
خانه> اقامتگاه های تهران> اقامتگاه ...
اقامتگاه های تهران صفحه طبقه بندی شماست و باید در این صفحات حضور داشته باشد؛ همینطور باید در صفحات خود، لینک های داخلی به صفحه طبقه بندی داشته باشید تا گوگل این صفحات را مهم تشخیص داده و بفهمد که این صفحات به کاربران سایت شما کمک می کنند.
همینطور این مسئله مهم است که گوگل را با تیترهای مشابه بین صفحه طبقه بندی و صفحات داخل آن گیج نکنید؛ هیچوقت اسم طبقه بندی را اول صفحات خود قرار ندهید.
هر صفحه شما (از جمله صفحه طبقه بندی)، باید تیتر منحصر به فرد خود را داشته باشد. این نکات را تمامی سایت ها و فروشگاه های اینترنتی باید رعایت کنند تا صفحات طبقه بندی آن ها در جایگاه بالاتری قرار بگیرند.

صفحات برچسب ها چیست؟

وقتی شما یک برچسب (tag)، را در بخش برچسب های یک پست ایجاد می کنید، ووردپرس صفحه ای جدید برای آن می سازد که آدرس آن به شکل زیر است:
https://www.yourdomain.com/tag/tag-name

  • یک صفحه برچسب مشابه طبقه بندی هاست زیرا به کاربران اجازه می دهد که چندین پست مرتبط را ببینند.
  • صفحات برچسب معمولا قالبی مشابه با صفحات آرشیو یا طبقه بندی دارند.
  • صفحات برچسب در منو نشان داده نمی شوند مگر این که خودتان آن ها را اضافه کنید.
  • صفحات برچسب مشکلات مشابهی را با صفحات طبقه بندی دارند.

شما می توانید تمامی موارد گفته شده برای طبقه بندی ها را در صفحات برچسب نیز رعایت کنید تا صفحات خاصی را به وجود آورده و گوگل را بیشتر جذب کنید؛ در بسیاری از موارد اما صفحات برچسب برای راهنمایی کاربر طراحی شده و هدف دیگری ندارد.
ممکن است صفحه برچسب و طبقه بندی شما یک عنوان را داشته باشند که این مسئله اصلا برای سئو خوب نیست.
بهترین رویکرد صفحات برچسب های در سئو، دستور فهرست نشدن و دنبال نشدن این صفحات به گوگل است؛ با این کار، موتورهای جستجو این صفحات را فهرست بندی نکرده و با این کار، شما زمان زیادی را خریده اید و سایت بهینه تری دارید؛ زیرا حضور صفحات تگ در نتایج جستجوی گوگل، باعث ایجاد تجربه کاربری ضعیف می شود و به نوعی برای شرکت ها و ادارات یک نقص به حساب می آید.
همینطور شما می توانید این صفحات را از نقشه XML سایت خارج کنید.
با این حال اگر آن ها خیلی برای سایت شما مهم هستند، باید به دقت آن ها را بهینه کرده و اصلا اجازه ندهید که تگ های زیادی در سایت شما ایجاد شوند.
گفتنی است که در ووردپرس، با استفاده از افزونه های سئو وردپرس می توانید به راحتی صفحات را از فهرست کردن و دنبال کردن حذف کرده یا صفحه ای را به آن ها اضافه کنید.

سئو برچسب ها در وردپرس

امتیازی ثبت نشده است.