با ما در ارتباط باشید: 0314566
الگوریتم Page experience گوگل چیست؟

شرکت گوگل اخیرا عنوان کرده که آپدیت Page Experience خود را در ماه می منتشر می کند. این بدان معنی است که این آپدیت حدودا یک سال پس از اینکه گوگل اطلاعات اولیه ی آن را ارائه داد، منتشر می شود و این مساله زمانی حدود سه ماه را برای آماده سازی در اختیار ما می گذارد.
این آپدیت قرار است تجربه ی کاربری را برای رتبه بندی در نتایج جستجو به عاملی مهم تبدیل کند. طبق بیانیه ی گوگل : "امروز، اعلام می کنیم که آپدیتی در مورد تاثیرات تجربه ی کاربری بر رتبه بندی سایت ها در تاریخ می 2021 منتشر خواهد شد."

شما می توانید در پونه مدیا از اخبار آخرین تغییرات گوگل و الگوریتم های آن باخبر بشوید. 

Page Experience چیست؟

برای فهمیدن تجربه ی کاربر از یک صفحه ی وب خاص، گوگل مجموعه ای از علائم را ارزیابی خواهد کرد. این علائم شامل مواردی است مانند: یک صفحه چقدر سریع بالا می آید، آیا با موبایل سازگاری دارد، آیا با HTTPS اجرا می شود، آیا به محض بالا آمدن صفحه، محتوا نمایان می شود و مواردی از این دست.
در واقع، Page Experience از برخی عوامل موجود در رتبه بندی لیست نتایج جستجو ساخته شده است. این عوامل در آپدیت های قبلی گوگل مثل آپدیت سازگاری با موبایل (موبایل فرست ایندکس)، آپدیت سرعت صفحه، بالا بردن رتبه ی صفحات دارای HTTPS و ... ارائه شدند. علاوه بر این گوگل در آپدیت Page Experience موارد مربوط به سرعت و قابلیت استفاده را نیز اصلاح می کند. این اصلاحات تحت عنوان ارائه شده توسط گوگل یعنی «موارد حیاتی هسته ی وب» انجام می شوند.

نشانگرهای بصری تجربه ی کاربری در نتایج جستجو

گوگل عنوان کرده که هنگامی که آپدیت Page Experience اجرا شود، روش های مختلفی را برای نمایش یک «نشانگر بصری یا visual indicators» در نتایج جستجو آزمایش خواهد کرد به کمک این نشانگر "پیش بینی می شود برای یک نتیجه ی جستجوی خاص، تجربه ی کاربری خوبی را داشتید یا خیر." البته گوگل پیش تر نیز این نوع از نشانگرهای بصری را با AMP icons، slow labels و mobile-friendly labels نشان داده است.
گوگل در همین رابطه نوشت: "ما باور داریم که فراهم آوردن اطلاعات در مورد کیفیت تجربه از یک صفحه ی وب می تواند برای کاربران در هنگام انتخاب نتیجه ی جستجویی که می خواهند از آن بازدید کنند، مفید واقع شود. از روی نتایج، یک پیش نمایش از قطعه یا تصویر مربوط به صفحه ی وب، زمینه ای موضوعی را در اختیار کاربران قرار می دهد تا آن ها متوجه شوند که این صفحه ی خاص حاوی چه اطلاعاتی است. نشانگرهای بصری بر روی نتایج هم روشی دیگر برای انجام دادن همین کار هستند و ما در حال کار بر روی ساخت نشانگری هستیم که شناسایی صفحاتی که همه ی شاخص های Page Experience را داشته باشند را انجام دهد."
در همین رابطه از گوگل خواسته شد تا نمونه ای از اینکه این نشانگر بصری چگونه به نظر می رسد را ارائه کند اما این کمپانی تا به امروز چنین چیزی را نشان نداده است.
پیش بینی این موضوع که نشانگرهای تجربه ی کاربری تا چه موقعی دوام بیاورند در حال حاضر دشوار است و بستگی به تصمیمات گوگل بر پایه ی داده ها دارد. نمایش این نشانگرها در لیست نتایج جستجو تا زمانی ادامه خواهد داشت که گوگل این ویژگی را با ارزش تلقی کند.
همچنین گوگل عنوان داشت که ممکن است این آیکن ها و لیبل ها را در نتایج جستجو به زودی ببینیم. نوشته ای در همین رابطه از گوگل می گوید: "ما برنامه داریم که این ویژگی را به زودی تست کنیم و اگر نتیجه ی تست موفقیت آمیز بود، این آپدیت در ماه می 2021 منتشر خواهد شد و ما در طی ماه های آینده و در طول کامل تر شدن این ویژگی جزئیات بیشتر را به اشتراک خواهیم گذاشت."

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
الگوریتم MUM گوگل چیست؟ تاثیر الگوریتم مام گوگل بر سئو

چگونه باید خود را برای آپدیت Page Experience آماده کنیم؟

شما می توانید از همین حالا برای موقعی که تجربه ی کاربری تبدیل به یک عامل رتبه بندی شود، آماده شوید. گزارش موارد حیاتی در هسته ی وب که در کنسول جستجوی گوگل موجود است، مکانی عالی است برای اینکه به آرامی متوجه شوید که سایت تان در این محدوده های چه عملکردی دارد.
پس از اینکه این آپدیت در ماه می 2021 منتشر شود، برای نشان داده شدن مقالات در چرخ و فلک استوری های برتر جستجو نیازی به AMP نخواهد بود. با این وجود گوگل همچنان به پشتیبانی از AMP ادامه خواهد داد، چرا که به گفته ی این شرکت "AMP یکی از ساده ترین و مقرون به صرفه ترین روش ها برای ناشرانی است که به دنبال دستیابی به پیامدهای عالی تجربه ی کاربری هستند." طبق گفته ی گوگل اگر شما یک نسخه ی AMP از محتوایتان منتشر کنید، جستجوی گوگل به آن نسخه ی AMP بهینه سازی شده در کش لینک می شود تا تحویل به کاربران را تسهیل و بهینه سازی کند، دقیقا مثل کاری که همین امروز انجام می دهد.
اما اینکه این آپدیت واقعا چه میزان روی رتبه بندی صفحات تاثیر گذار باشد، مساله ای است که فعلا نمی توان به وضوح در مورد آن اظهار نظر کرد. بسیاری از متخصصین سئو عقیده دارند که این آپدیت خیلی بزرگ نخواهد بود، چرا که بسیاری از علائم Page Experience در حال حاضر نیز بر روی الگوریتم های گوگل عاملی مهم و تاثیر گذار هستند. با این حال، نشانگر بصری که گوگل در مورد آن صحبت کرد، به کمپانی های سئو صدای رساتری می بخشد تا از اینکه به موارد حیاتی هسته ی وب و دیگر علائم تجربه ی کاربری توجه می کنند، دفاع کنند.
آجا فراست سرپرست بخش سئوی محتوایی شرکت HubSpot در طی یک مصاحبه ی زنده با Search Engine Land که در ماه ژوئن سال 2020 در مورد آپدیت Page Experience انجام شد، عنوان داشت: "من فکر می کنم که این یک فرصت خوب برای آماده سازی شما شرکت ها به شمار می آید تا بروید و به تیم وب یا تیم های دیگر خودتان بگویید، بچه ها می دونید، گوگل قراره این آپدیت رو شش ماه دیگه منتشر کنه و در نتیجه ما باید از حالا بر روی اون تمرکز کنیم."

این موضوع می تواند روی موفقیت کمپانی شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل تاثیر بسزایی داشته باشد. 

امتیازی ثبت نشده است.