با ما در ارتباط باشید: 0314566

شاید درست کردن یک تیم سئو و قرار دادن افراد در کنار هم به عنوان تیم، چالش‎برانگیزترین کار شرکت‌های سئو یا حتی شرکت‌هایی باشد که می‌خواهند سئو سایت‌شان را خودشان انجتم دهند. این چالشی است که سال‌ها قبل ما هم در پونه مدیا داشتیم. حالا بعد از چیزی نزدیک به 10 سال تجربه، با آزمون و خطا و مطالعه بسیار توانسته‌ایم تیم سئو بی‌نظیری را بسازیم که مثل اجزاء یک سیستم دقیق در کنار هم عمل می‌کنند و سایت‌ها را به بهترین نتیجه می‌رسانند.

امروز می‌خواهیم این تجربه را با شما درمیان بگذاریم. بیایید ببینیم تیم سئو متشکل از چه کسانی است و چطور می‌توان یک تیم سئو حرفه‌ای درست کرد.

تیم سئو

تیم سئو متشکل از مجموعه‌ای از متخصصان است که با هم کار می‌کنند، اما هرکدام وظایف مختص خودشان را دارند؛ بدون این‌که این وظایف با هم هم‌پوشانی داشته باشند. یک کلینیک پزشکی را در نظر بگیرید. برای این‌که این کلینیک در درمان همه بیماران سرآمد باشد، لازم است متخصصان رشته‌های مختلف در آن کار کنند و هرکدام مریض‌های خودشان را ببینند و در تخصص خودشان بمانند. اگر یک متخصص گوارش بخواهد بیماران قلبی-عروقی را هم ویزیت کند، چه می‌شود؟ جداً سراغ چنین بیمارستانی نروید. 🙂

سئو هم همین است. تیم سئو باید متشکل از متخصصانی باشد که هر کدام در کار خودشان صاحب‌نظر و بهترین هستند. این افراد باید بتوانند با هم ارتباط داشته باشند، روحیات هم را درک کنند، کار تیمی را بفهمند و به استراتژی‌های کلی سازمان و صدالبته استراتژی‌های سئو شرکت پایبند بمانند. اعضاء تیم سئو باید پیش از شروع همکاری نسبت به توقعات و چشم‌اندازها روشن شده باشند و بدانند که طبق چه سلسله مراتبی و با چه الگویی پیش بروند.

این چیزی که می‌خواهیم در ادامه بگوییم شاید به نظر خیلی‌ها اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما باور کنید ترکیب تیم سئو شما، تأثیری مستقیم بر موفقیت کمپین‌های سئو شما دارد. اگر همه افرادی که در قایق تیم شما سوار هستند در یک جهت پارو نزنند، قایق شما در میان امواج خروشان (در بین آن همه رقیب منظم و منضبط) سرگردان می‌شود و نمی‌تواند به جلو حرکت کند. اهداف و رویکردهای مختلف در بین اعضاء یک تیم سردرگمی و هرج‌ومرج می‌آورد و سردرگمی اولین دشمنی است که در کمین تیم‌ها نشسته. به همین دلیل است که پیش از ساختن تیم سئو باید ساختاری دقیق بسازید که فلسفه کار شما را منعکس کند و رویکرد شما را نسبت به سئو بتوان به وضوح در آن دید. همه‌چیز باید از قبل برنامه‌ریزی شده و مشخص باشد.

در یک تیم سئو خوب گردش کار وجود دارد و همه اعضا در آن احساس مفید بودن دارند. این را هم فراموش نکنید که تیم سئو باید به طور موازی با تیم فروش و بازاریابی شرکت شما در ارتباط باشد. آن‌چه تیم سئو تولید می‌کند، باید ابزاری در دست فروشنده‌های شما باشد. ارتباط این دو تیم را به بهترین شکل بسازید و مطمئن شوید که ارتباط ناگسستنی بین آن‌ها وجود دارد.

با اعضای تیم سئو آشنا شوید

تشکیل دادن تیم سئو فرمول خاصی ندارد که بتوان دقیقاً بر اساس آن عمل کرد. همه‌چیز به این بستگی دارد که شرکت شما چقدر بزرگ یا کوچک است، مشتریان شما چه کسانی هستند، رقابت در حوزه‌ای که می‌خواهید روی آن کار کنید چقدر است و ... مهم این است که تیم سئو -از هر چند نفر که تشکیل شده باشد- توانمندی‌ها و مهارت‌های اعضا را در کنار هم تقویت کند و این توان جمعی را به خدمت پروژه سئو دربیاورد.

خب بیایید ببینیم یک تیم سئو از چه افرادی تشکیل شده.

راهبر تیم دیجیتال مارکتینگ

 راهبر تیم دیجیتال مارکتینگ کسی است که تمام تیم‌های دیجیتال مارکتینگ -از سئو گرفته تا محتوا و ...- تحت نظر او فعالیت می‌کنند. این فرد باید مجموعه‌ای از مهارت‌های فنی و مدیریتی را در کنار هم داشته باشد. راهبر تیم سئو شما باید به تمامی وظایف و مسئولیت‌های اعضاء تیم آشنا باشد و آن‌قدر از نظر مدیریتی توانمند باشد که بتواند تمام افراد را به یک سو هدایت کند. راهبر تیم سئو وظیفه استخدام سایر افراد گروه را هم بر عهده دارد.

مدیر سئو 

بعد از راهبر، مدیر سئو در راس تیم قرار دارد. مسئولیت مدیر سئو، مدیریت کل تیم است. مدیر سئو باید استراتژی‌های سئو را تدوین کند و برای پیشرفت پروژه برنامه دقیق داشته باشد. این‌که هرکدام از وظایف به عهده کدام‌یک از اعضای تیم است را مدیر سئو تعیین می‌کند. یادتان هست که گفتیم گردش وظایف در تیم‌ها و سازمان‌ها ضروری است؟ مدیر سئو شما باید این گردش وظایف را ایجاد کند و پویایی را به سیستم بیاورد. مدیر سئو هم باید مثل راهبر سیستم در کنار دانش فنی، مهارت‌های مدیریتی هم داشته باشد.

کارشناس سئو داخلی

 کارشناس سئو داخلی تیم شما باید به امور داخلی سایت شما رسیدگی کند. ممکن است شرکت شما آن‌قدر بزرگ باشد که نیاز داشته باشید برای سئو داخلی تیمی مجزا تشکیل دهید که هرکس مسئول کاری باشد. برای مثال ما در پونه مدیا برای سئو داخلی یک تیم کاملاً اختصاصی داریم. افراد این تیم وظیفه بهینه‌سازی مطالب مختلف سایت، بررسی صفحات از نظر سئو داخلی، لینک‌سازی داخلی و مواردی از این دست را بر عهده دارند. اعضاء تیم سئو داخلی به طور مستقیم زیر نظر مدیر سئو فعالیت می‌کنند و وظایف‌شان را از او می‌گیرند.

متخصص بک لینک - کارشناس سئو خارجی

نفر بعدی تیم سئو متخصص بک‌لینک یا کارشناس سئو خارجی است. اگر قصد دارید ترافیک بیشتری به وبسایت خود وارد کنید، باید لینک سازی انجام دهید. وظیفه لینک ساز بررسی وضعیت و میزان اشتراک گذاری لینک ها و ایجاد لینک در وب سایت‌های دیگران است. برای این وظیفه مهم باید یک نفر را انتخاب کنید که دقیق و صبور باشد.

متخصص فنی - کارشناس سئو تکنیکال

متخصص امور فنی یکی از اعضای مهم تیم سئو شماست که نباید آن را نادیده بگیرید. همان‌طور که گفتیم یک نفر نمی‌تواند هم کدنویس و مهندس خوبی باشد و هم محتوا را به خوبی یک متخصص سئو داخلی درک کند. متخصصان سئو تکنیکال که عموماً توسعه‌دهندگان وب هستند، وظیفه مهم سئو فنی سایت را بر عهده دارند. این فرد باید دانش کافی از شبکه، IT، سئو، برنامه‌نویسی و توسعه وب داشته باشد تا بتواند مسائل فنی سایت شما را به خوبی ردیابی و حل کند.

آیا تیم محتوا زیرمجموعه تیم سئو است؟

خیر. تیم محتوا به عنوان زیرمجموعه تیم سئو کار نمی‌کند؛ بلکه این دو تیم در کنار هم و به صورت موازی فعالیت دارند. تیم محتوا وظیفه دارد تا محتوای تمامی صفحات را تولید و بارگذاری کند تا در مرحله بعدی متخصصان سئو داخلی آن را بهینه کنند. البته بسیار دیده‌ایم که در شرکت‌های مختلف نیروهای تولید محتوا زیرمجموعه سئو کار می‌کنند اما این کاملا غلط است. تیم محتوای شما باید مستقل باشد و شرح وظایفش را از مدیر محتوای شرکت بگیرد. این تیم در نهایت زیر نظر راهبر دیجیتال مارکتینگ شرکت فعالیت می‌کند و همین باعث می‌شود که اهداف و رویکردهایی منطبق و همسو با تیم سئو داشته باشد.

تشکیل تیم سئو چه مزایایی دارد؟

کار تیمی هنر است؛ هنری که نه تنها اتحاد بین اعضای گروه را زیاد و سازمان شما را منسجم‌تر می‌کند، بلکه راندمان کار شما را هم بالاتر می‌برد. چرا؟ دلیل ساده است.

یک فرد قادر نیست تمام بار و مسئولیت سئو را به دوش بگیرد.

دو نفر شاید بتوانند مسئولیت‌ها را تقسیم کنند، اما باز هم بازدهی یک تیم قوی را ندارند. اصلاً بیایید این‌طور به قضیه نگاه کنیم. سئو آن‌قدر جنبه‌های متعدد و متنوعی دارد که حقیقتاً یک نفر از پس آن برنمی‌آید. سئو از محتوا شروع می‌شود و تا بخش فنی سایت را هم در بر می‌گیرد. طبیعتاً نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که هم محتوا را به خوبی درک کند و هم مهندس و کدنویس خوبی باشد.

هرکسی را بهر کاری ساختند!

برای همین است که لازم است یک تیم سئو داشته باشید که هرکس گوشه‌ای از کار را -که در آن متخصص‌تر است- بگیرد تا کارها در هر بخش به بهترین و تخصصی‌ترین شکل ممکن انجام شوند.

دلایل دیگری هم هست. مثلاً:

  • تیم سئو پروژه شما را چابک‌تر پیش می‌برد

یک تیم که در ارتباط تنگاتنگ با هم کار می‌کنند، به طرز شگفت‌انگیزی چابک می‌شوند و کارها را سریع‌تر و باکیفیت‌تر پیش می‌برند.

  • پیگیری نتایج پروژه در تیم سئو ساده‌تر از پیگیری یک شخص است

وقتی کاری در تیم انجام می‌شود، پیگیری نتایج کار ساده‌تری است. در چنین تیمی به راحتی می‌توان فهمید که چه بخشی از کار ایراد دارد یا کندتر از سایر بخش‌ها پیش می‌رود و درنتیجه ردیابی آسان‌تر است

  • در تیم سئو شفافیت وجود دارد

صاحبان کسب‌وکارها همیشه یک نگرانی بزرگ دارند و آن این است که نمی‌توانند تمام فرایندها و افراد سازمان را به طور دقیق زیر نظر بگیرند. اما از آن‌جایی که در یک تیم تمام وظایف و سازوکارها مشخص هستند و افراد تحت نظر مدیران خود فعالیت می‌کنند، شفافیت وجود دارد و به راحتی می‌توان همه‌چیز را زیر نظر داشت.

تیم سئو را چطور تشکیل دهیم؟

یادتان باشد که یک تیم سئو خوب متشکل از افرادی است که هرکدام مهارت‌های سئو مختلفی دارند و می‌توانند با خلاقیت‌شان بر چالش‌های تکنیکی پروژه غلبه کنند. اما قبل از انتخاب افراد، این مراحل را طی کنید تا تیمی بی‌نقص بسازید:

افرادی با مهارت‌های مختلف سئو را لیست کنید

همان‌طور که گفتیم اعضاء تیم سئو باید مهارت‌های مختلفی داشته باشند و هرکدام بخشی از سئو را به صورت تخصصی انجام دهند.

برای تیم سئو خود بودجه تعریف کنید

برحسب این که مشتری‌های شما چقدر برای سئو هزینه می‌کنند یا بسته به این‌که خودتان تصمیم دارید برای سئو سایتتان چقدر سرمایه‌گذاری کنید، باید بودجه‌ای را در نظر بگیرید. این بودجه شامل موارد زیر است:

  • حقوق اعضاء تیم
  • هزینه‌های نگهداری سایت
  • هزینه خرید بک‌لینک
  • هزینه سفارش رپورتاژ آگهی
  • هزینه تجهیزات سخت‌افزاری
  • هزینه خرید نرم‌افزارهای ضروری
  • هزینه اجاره محل
  • هزینه قبض‌ها
  • هزینه اینترنت
  • و ...

اهداف تیم سئو را تعریف کنید

براساس بودجه‌ای که در مرحله قبل تعیین می‌کنید، باید بتوانید اهدافی قابل اندازه‌گیری را برای تیم تعریف کنید. با موفقیت پروژه سئو بخشی از آن هزینه‌ها به عنوان بازگشت سرمایه به سیستم شما برمی‌گردد و این همان اهدافی است که باید دقیق تعریف شوند. فرض کنیم که شما حدوداً 240 میلیون تومان برای سئو سایتی در یک سال سرمایه‌گذاری می‌کنید. انتظار می‌رود که 25 درصد این هزینه در پایان سال به سیستم شما برگردد. بنابراین طبق این هدف‌گذاری در پایان پروژه سئو باید 60 میلیون تومان سود به شرکت شما برسد.

تیم سئو آماده است. مرحله بعدی چیست؟

فراموش نکنید که ساختن یک تیم سئو که پروژه‌های شما را به سرانجام برساند، نیاز به برنامه‌ریز دقیق، سرمایه‌گذاری و صرف زمان دارد. باید کاری کنید که تیم همواره در حال پیشرفت و توسعه باشد. نگذارید افراد سازمان و تیم‌های‌تان فرسوده و بی‌انگیزه شوند. محیط کار تیم سئو باید دوستانه و انگیزشی باشد. به اعضاء تیم سئو نشان دهید که کارشان در سرنوشت تمام سیستم تأثیرگذار و مهم است. بگذارید احساس مفید بودن داشته باشند و باانگیزه بمانند.

خب تمام شد. حالا آماده‌اید که تیم سئو خودتان را بسازید. موفق باشید.

5 از 5