با ما در ارتباط باشید: 0314566
تأثیر ریدایرکت در سئو

هر یک از صفحات سایت شما دارای یک آدرس مشخص URL‌ است. زمانی که محتوای سایت از یک URL به URL دیگری منتقل می‌شود، یا به بیانی دیگر تغییر مسیر ایجاد می‌شود، ریدایرکت رخ می‌دهد. ریدایرکت‌ها یا تغییر مسیر URL بر سئو و رتبه سایت شما در گوگل تأثیر می‌گذارد. اما اگر برای‌تان سؤال پیش آمده باشد که تأثیر ریدایرکت در سئو چیست، جواب این سؤال به زمان و نحوه تغییر مسیر بستگی دارد. شما می‌توانید با تغییر، حذف و حتی ترکیب URL ها مانع از کاهش رتبه‌بندی سایت شوید و ترافیک ارگانیک مورد نظرتان را کسب کنید. اما اگر یک URL‌ را به یک URL‌ نادرست هدایت کنید، احتمال دارد صفحه مورد نظر را از دست بدهید و با کاهش رتبه سایت در گوگل مواجه شوید. درست است که بازدیدکنندگان ریدایرکت‌ها را تشخیص نمی‌دهند، اما گوگل آنها را شناسایی کرده و رفتار متفاوتی با آنها می‌کند. پیش از اینکه به معرفی انواع ریدایرکت‌ها بپردازیم و تأثیرات آنها بر سئو را مورد بررسی قرار دهیم، بهتر است با مفهوم ریدایرکت آشنا شویم. با پونه مدیا همراه باشید.

تأثیر ریدایرکت در سئو

ریدایرکت چیست redirect

ریدایرکت یکی از اصطلاحات مورد استفاده در سئو است. زمانی که آدرس و URL‌های سایت شما به تغییر دائم یا موقت نیاز داشته باشند، لازم است از ریدایرکت یا تغییر مسیر استفاده کنید. ریدایرکت روشی برای انتقال کاربران و بات‌های موتورهای جستجو به یوآر‌الی غیر از یوآر‌الی است که آنها درخواستش را داشته‌اند. در واقع، انتقال یک URL به URL‌ دیگر ریدایرکت نامیده می‌شود. این تغییر مسیر می‌تواند در یک دامنه یکسان یا دامنه‌های متفاوت مورد استفاده قرار بگیرد. به طور کلی، ریدایرکت‌ها انواع متفاوتی دارند و هر کدام از آنها در موقعیت‌های مختلف و با توجه به وضعیت انتقال URL به URL‌ دیگر استفاده می‌شوند.

ریدایرکت چیست؟

به طور کلی، ما به دو دلیل از ریدایرکت‌ها استفاده می‌کنیم:

  • ایجاد تجربه کاربری بهتر: زمانی که کاربر وارد سایت ما می‌شود، اگر با هشدار «صفحه یافت نشد» مواجه شود، بی‌درنگ از سایتمان خارج خواهد شد. ما برای حل این مشکل محتوای صفحات سایت خود را به صورت موقت یا دائم توسط ریدایرکت‌هایی که در ادامه توضیح داده‌ می‌شوند، به یک آدرس جدید منتقل می‌کنیم.
  • کمک به موتورهای جستجو برای درک بهتر سایت: ما با ریدایرکت‌ها به موتورهای جستجو می‌گوییم که محتوای صفحات به کدام آدرس انتقال پیدا کرده‌اند و این انتقال به صورت دائم اتفاق افتاده یا یک تغییر موقت است.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

ریدایرکت Redirect چیست؟

انواع ریدایرکت و کاربرد هر کدام

انواع ریدایرکت و کاربرد هر کدام متناسب با نیاز سایت شما مورد استفاده قرار می‌گیرند. ریدایرکت‌ها به دو گروه موقت و دائمی دسته بندی شده و شامل ۳۰۱، ۳۰۲، ۳۰۷ و Meta Refresh ها می‌شوند.

انواع ریدایرکت و کاربرد هر کدام 

ریدایرکت ۳۰۱

این نوع ریدایرکت یک ریدایرکت دائمی است. در نتیجه اگر به دنبال یک تغییر مسیر دائمی هستید، ریدایرکت ۳۰۱ را به شما پیشنهاد می‌کنیم. شما می‌توانید از طریق ریدایرکت ۳۰۱ صفحات سایت را تغییر دهید و صفحات انحرافی را به عنوان صفحه اصلی تعریف کنید. با این روش، دیگر صفحات قدیمی شما در گوگل نشان داده نمی‌شوند و به جای آن‌ها صفحات جدید ایندکس می‌شوند. ریدایرکت ۳۰۱ یکی از کاربردی‌ترین ریدایرکت‌های مورد استفاده توسعه‌ دهندگان سایت است.

کاربرد ریدایرکت ۳۰۱

زمانی که توسعه ‌دهندگان سایت از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده می‌کنند، این پیام را به گوگل می‌دهند که URL‌ جدید را برای رتبه‌بندی سایت مورد استفاده قرار دهد. به همین دلیل است که ریدایرکت ۳۰۱ به عنوان ریدایرکت دائمی شناخته می‌شود. امتیاز ریدایرکت ۳۰۱ را می‌توان در انتقال اعتبار URL قبلی به اعتبار URL جدید دانست.  

ریدایرکت ۳۰۲

این نوع تغییر مسیر یک تغییر مسیر موقت است و موقتاً بازدیدکنندگان سایت شما را به صفحه دیگری هدایت می‌کند. در حالی که تصور می‌شود ریدایرکت‌های ۳۰۱ و ۳۰۲ شباهت‌هایی با یکدیگر دارند، توسعه‌ دهندگان سایت‌ها معتقدند ریدایرکت‌های ۳۰۲ اگر به درستی اجرا نشوند می‌توانند به رده بندی سایت و سئو آسیب جدی وارد کنند. با وجود اینکه میزان استفاده از ریدایرکت‌های ۳۰۱ از ۳۰۲ بیشتر است، در برخی موارد استفاده از ریدایرکت‌های ۳۰۲ تأثیر بهتری بر سئو سایت می‌گذارند.

کاربرد ریدایرکت ۳۰۲

اگر قصد دارید در یک بازه زمانی کوتاه از ریدایرکت استفاده کنید، به شما ریدایرکت ۳۰۲ پیشنهاد می‌کنیم. با توجه به اینکه ریدایرکت‌های ۳۰۲ موقت هستند، به سادگی می‌توانند گوگل را در فرایند رده بندی سایت گیج کنند. در نتیجه اگر قرار باشد ریدایرکت ۳۰۲ به زودی حذف شود، این تغییر مسیر می‌تواند برای شما مفید باشد.

ریدایرکت ۳۰۷

زمانی که قصد دارید به طور موقت آدرس سایت را تغییر دهید، می‌توانید از ریدایرکت ۳۰۷ استفاده کنید. این نوع ریدایرکت با ریدایرکت ۳۰۲ تفاوت‌های قابل‌توجهی دارد. به عنوان‌ مثال، ریدایرکت ۳۰۲ به وضوح تغییر آدرس را به گوگل منتقل نمی‌کند، اما ریدایرکت ۳۰۷ تغییر آدرس را بسیار دقیق و شفاف به موتورهای جستجو اعلام می‌کند. علاوه بر این، ریدایرکت ۳۰۷ فقط با نسخه http 1.1 سازگار است و همین موضوع باعث محدودیت استفاده از آن می‌شود.

کاربرد ریدایرکت ۳۰۷

کاربرد اصلی ریدایرکت ۳۰۷ تفاوتی با کاربرد ریدایرکت ۳۰۲ ندارد. به بیانی دیگر، زمانی که قصد تعمیر سایتتان را دارید بهتر است از ریدایرکت ۳۰۷ استفاده کنید. مهم‌ترین نکته‌ای که در زمان استفاده از این تغییر مسیرها لازم است به خاطر داشته باشید این است که هر گونه تغییر مسیر موقتی می‌تواند بر سرعت سایت، سئو و حتی تجربه کاربری تأثیر بگذارد. از مهم‌ترین کاربردهای ریدایرکت ۳۰۷ می‌توانیم به تغییر نام دامنه، به‌روزرسانی محتوای صفحات، از کار انداختن سایت با هدف تعمیرات و نقل مکان کردن از یک سیستم مدیریت محتوا به یک سیستم مدیریت محتوای دیگر اشاره کنیم.

ریدایرکت Meta Refresh

این نوع تغییر مسیر به مرورگر این پیام را ارسال می‌کند پس از چند ثانیه کاربر را وارد آدرس جدیدی کند. به خاطر داشته باشید که ریدایرکت Meta Refresh به دلیل کاهش سرعت سایت و تأثیر منفی بر سئو سایت به هیچ عنوان توسط گوگل توصیه نمی‌شود.

کاربرد ریدایرکت Meta Refresh

اگر قصد دارید صفحه‌ای که بازدیدکننده در آن حضور دارد را به هر دلیلی مجدداً بارگذاری کنید، بهتر است از ریدایرکت Meta Refresh استفاده کنید.

تأثیر ریدایرکت ها در سئو و اینکه هر ریدایرکت به گوگل چه می گوید

تأثیر ریدایرکت ها در سئو و اینکه هر ریدایرکت به گوگل چه می گوید

هر تغییری که در سایت ما اعمال می‌شود گوگل و سئو سایت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر محتوای صفحات را به درستی از طریق ریدایرکت‌های مختلف به آدرس‌های جدید منتقل نکنیم، به سئو سایت آسیب می‌زنیم. در حالی که استفاده از ریدایرکت‌ها یک دستورالعمل‌ ساده دارد، پیاده سازی این ریدایرکت‌ها برای بسیاری از سئوکاران دشوار است. به طور کلی، اگر ریدایرکت‌ها به درستی پیاده ‌سازی نشوند، زمان بارگذاری سایت‌ها افزایش پیدا می‌کند، خزیدن بات‌های موتور جستجو با مشکل مواجه شده و در بسیاری از موارد تجربه کاربری نامناسبی شکل می‌گیرد. تمامی عوامل ذکر شده باعث می‌شوند که گوگل سایت شما را ارزشمند شناسایی نکند و رتبه سایت شما افت کند. این در حالی است که پیاده‌ سازی درست ریدایرکت‌ها به صفحات شما نظم می‌دهد و وب‌سایت شما تبدیل به یک وب‌سایت کاربرپسند می‌کند.

  • ریدایرکت ۳۰۱: هر صفحه سایت برای ایندکس شدن توسط گوگل نیازمند پیروی از دستورالعمل‌ها و الگوریتم این موتور جستجو است. زمانی که شما از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده می‌کنید، با وجود اینکه محتوای صفحات شما وارد یک آدرس جدید می‌شود، همان‌طور که پیش از این اشاره شد، تمامی اعتبار صفحه به آدرس جدید انتقال پیدا می‌کند.
  • ریدایرکت ۳۰۲: در حالی که ریدایرکت ۳۰۲ یکی از پرکاربردترین تغییر مسیرهای مورد استفاده در سئو است، به دلیل موقتی بودن و انتقال پیام‌های گیج کننده به گوگل می‌تواند برای سئو سایت مخرب طلقی شود. در نتیجه به شما توصیه می‌کنیم برای حذف رتبه بندی صفحه از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید.
  • ریدایرکت ۳۰۷: این نوع ریدایرکت به دلیل موقتی بودن و عدم جابه‌جایی امتیاز صفحه در طولانی مدت موجب افت رتبه سایت شما می‌شود.
  • ریدایرکت Meta Refresh: جالب است بدانید که اسپمرها برای دور زدن گوگل از متاتگ‌ها استفاده می‌کنند. در نتیجه زمانی که شما از ریدایرکت Meta Refresh استفاده می‌کنید، احتمال این که گوگل شما را اسپمر شناسایی و سایتتان را جریمه کند، بالا می‌رود. همین نکته کافی است که از ریدایرکت‌های بهتری همچون ۳۰۱ برای انتقال محتوای سایت ارزشمندانتان بهره‌مند شوید.

رفتار Google با ریدایرکت چیست؟

به طور کلی، گوگل ریدایرکت‌ها را مثبت می‌بیند. با وجود اینکه در سال‌های گذشته استفاده از ریدایرکت‌ها برای سئوکاران استرس‌زا و چالش‌برانگیز بود، در حال حاضر گوگل تأکید می‌کند انتخاب ریدایرکت مناسب و پیاده ‌سازی حرفه‌ای آنها موجب ارتقای سئو سایت می‌شود. به بیانی دیگر، ریدایرکت منجر به به‌روزرسانی لینک‌ها و محتوای صفحات می‌شوند. بنابراین، تشخیص و انتخاب ریدایرکت مناسب می‌تواند با ایجاد تجربه کاربری بهتر منجر به افزایش اعتبار سایت شما شود.

در این راستا گوگل به شما پیشنهاد می‌کند:

  • پیاده سازی ریدایرکت‌ ۳۰۱ را در اولویت قرار دهید.
  • تنها زمانی از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید که مدت زمان مورد نیاز برای تعمیرات و جابه‌جایی بسیار کوتاه است.
  • سعی کنید تا حد ممکن از ریدایرکت Meta Refresh استفاده نکنید.

اگر به دنبال گسترش کسب و کارتان هستید و قصد دارید با ارتقای سئو سایت درآمدتان را افزایش دهید، برای دریافت خدمات سئو با ما تماس بگیرید.

5 از 5