با ما در ارتباط باشید: 0314566
روانشناسی رنگ‌ها در طراحی وبسایت

بر کسی پوشیده نیست که روانشناسی رنگ‌ها در تمام جنبه‌های طراحی به صورت گسترده مورد توجه و استفاده است. رنگ‌ها در طراحی بسته بندی خوراکی‌ها، طراحی لوگو و همچنین طراحی سایت نقش بسیار مهمی دارند. مهم‌ترین تاثیر رنگ‌ها در پیامی است که انتقال می‌دهند.

چگونه رنگ‌ها، روی مغز انسان تاثیر می‌گذارند؟

وقتی به رنگی نگاه می‌کنیم، چشمان ما پیامی به هیپوتالاموس می‌فرستند و در پاسخ، غده هیپوفیز، سیگنالی به غده تیرویید می‌فرستد. این سیگنال‌ها، باعث ترشح هورمون‌هایی می شوند که در نوسانات احساسی ما تاثیر دارند که در نتیجه این احساسات، رفتار ما متفاوت خواهد بود. شاید توضیح این فرآیند کمی علمی و مشکل باشد، ولی به بیان ساده می‌توان گفت رنگ‌ها تاثیر زیادی روی احساسات و رفتار انسان دارند.

تحقیقات علمی نشان داده‌اند که رنگ‌ها احساسات مثبت، منفی و گاهی متناقضی را در انسان بیدار می‌کنند. همچنین گفته می‌شود که تنها ۹۰ ثانیه طول می کشد تا بازدید کننده درباره سایت شما قضاوت کند، که ۶۲ تا ۹۰ درصد این قضاوت به رنگ سایت مربوط است. با این حساب متوجه شدید که رنگ ها در سایت تا چه حد اهمیت دارند.

رنگ‌ها چه معنایی دارند؟

اینکه رنگ‌ها چه معنایی برای افراد دارند، بر اساس شخصیت آنها متفاوت است. یکی دیگر از فاکتور‌هایی که تاثیر و معنای رنگ‌ها را برای افراد متفاوت می سازد، پس زمینه فرهنگی و اجتماعی است. ولی چند خصوصیت کلی و جهانی برای هر رنگ می‌توان تعریف کرد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

رنگ‌ها بسیار قدرتمند هستند و نه تنها روی احساسات انسان‌ها تاثیر می‌گذارند بلکه در رفتار آنها هم نقش دارند. روانشناسی رنگ‌ها، می‌تواند در معرفی برند شما نقش به سزایی داشته باشد یا در سایت، کاربران را تشویق به خرید، و تعامل کنند. همچنین با استفاده از رنگ ها می‌توانید کاربران را به صفحات دیگری که مد نظر دارید هدایت کنید.

در تصویر زیر میانگین رنگ‌هایی که در سایت‌ها معروف و موفق استفاده شده در قالب یک رنگ، نشان داده شده است. به این معنی که می‌توانید ببینید رنگ اصلی هر سایتی چیست.

روانشناسی رنگ‌ها

در ادامه به رنگ‌های مهم در طراحی سایت می‌پردازیم و تاثیرات مثبت و منفی آنها را نام می‌بریم.

روانشناسی رنگ سفید

روانشناسی رنگ‌ها

تاثیرات مثبت: بهداشت، وضوح، پاکی، سادگی، بهره‌وری.
تاثیرات منفی: سردی، غیر دوستانه بودن، مانع بودن.

رنگ سفید برای چه سایت‌هایی مناسب است؟

رنگ سفید ارتباط مستقیمی باپزشکان، پرستاران و دندانپزشک ها دارد، که برای همین استفاده از رنگ سفید در سایت هایی که برای خدمات بهداشتی طراحی می‌شوند، بسیار مناسب است. همچنین ترکیب رنگ سفید با رنگ‌های سیاه، طلایی، نقره‌ای و خاکستری می‌تواند در سایت‌هایی که برای فروش کالا های لوکس هستند، نیز مناسب باشد.

رنگ سفید برای چه سایت‌هایی مناسب نیست؟

با توجه به اینکه تاثیرات رنگ سفید، بسیار وابسته به رنگ هایی است که در کنار آن استفاده می‌شود، می‌توان از آن برای هر نوع سایتی استفاده کرد و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

روانشناسی رنگ‌ها

روانشناسی رنگ سیاه

روانشناسی رنگ‌ها

تاثیرات مثبت: پیچیدگی، شکوه، امنیت، احساسات امن، بازدهی.

تاثیرات منفی: سرکوب، سردی، سنگینی، تهدید.

رنگ سیاه یک رنگ بسیار قدرتمند است که یاد آور شکوه و پیچیدگی، استقامت، تشریفات و هوش می‌باشد. این رنگ همچنین نماد مرگ، راز، شیطان و شورش است.

رنگ سیاه برای چه سایت‌هایی مناسب است؟

رنگ‌هایی که در کنار سیاه استفاده می شوند می‌توانند تاثیراتی مانند وقار و ثبات ایجاد کنند یا حسی مانند مدرنیته را تداعی کنند. با این حساب دامنه استفاده از این رنگ می‌تواند گسترده باشد.

رنگ سیاه برای چه سایت‌هایی مناسب نیست؟

در هیچ سایتی نباید به مقدار زیاد از رنگ سیاه استفاده کنید. زیرا این کار حسی مانند مرگ و اهریمن بوجود می‌آورد.

روانشناسی رنگ‌ها

روانشناسی رنگ خاکستری

روانشناسی رنگ‌ها

تاثیرات مثبت: بی طرفی روانشناسانه.
تاثیرات منفی: عدم اعتماد به نفس، افسردگی،کمبود انرژی.

رنگ خاکستری ارتباط مستقیمی با تشریفات، پیچیدگی و شخصیت محکم دارد.

رنگ خاکستری برای چه سایت‌هایی مناسب است؟

رنگ خاکستری برای سایت‌هایی که به موضوعی به صورت حرفه‌ای می‌پردازند، بسیار مناسب است. همچنین برای فروش کالا‌های لوکس و ایجاد توازن در سایت ها انتخاب خوبی است.

رنگ خاکستری برای چه سایت‌هایی مناسب نیست؟

در اصل رنگ خاکستری کسل و منفصل کننده است و حس سردی را منتقل می‌کند. برای همین برای صفحاتی که لازم است جلب توجه کنند، مناسب نیست.

روانشناسی رنگ‌ها

روانشناسی رنگ زرد

روانشناسی رنگ‌ها

تاثیرات مثبت: خوش بینی، اعتماد به نفس، احساسات قوی، صمیمیت، خلاقیت.
تاثیرات منفی: غیر منطقی، ترس، جدایی، افسردگی، استرس.

روشن‌ترین رنگ که یادآور خورشید می باشد، رنگ زرد است. رنگ زرد با شادی، خوشی، خوش بینی و جوانی مرتبط است. همچنین این رنگ در بعضی طیف ها با ترس و افسردگی همراه است.

رنگ زرد برای چه سایت‌هایی مناسب است؟

در سایت‌هایی که به نوعی با فعالیت‌های شاد و پر انرژی در ارتباط هستند، استفاده از رنگ زرد در طیف‌های روشن تاثیر خوبی دارد. همچنین استفاده از دکمه‌های CTA به رنگ زرد، توجه را به آنها جلب می کند.

رنگ زرد برای چه سایت هایی مناسب نیست؟

اگر می‌خواهید سایت شکلی جدی و با شکوه داشته باشد، استفاده از رنگ زرد پیشنهاد نمی‌شود مخصوصا اینکه رنگ زرد در طیف تیره حالتی مانند بی ارزشی و سهل انگاری تولید می‌کند.

روانشناسی رنگ‌ها

روانشناسی رنگ نارنجی

روانشناسی رنگ‌ها

تاثیرات مثبت: آرامش فیزیکی، غذا، گرما، امنیت، اشتیاق، فراوانی، سرگرمی.
تاثیرات منفی: محرومیت، سرخوردگی، عدم بلوغ.

رنگ نارنجی یاد آور اتفاقات هیجان انگیز، گرما، سرگرمی است و در بیننده حس علاقه و اشتیاق ایجاد می‌کند. همچنین از رنگ نارنجی برای اعلان هشدار هم استفاده می‌شود.

رنگ نارنجی برای چه سایت‌هایی مناسب است؟

برای رنگ دکمه CTA مناسب است، چون توجه را به این عنصر جلب می‌کند. رنگ نارنجی برای سایت هایی که تکنولوژی و سرگرمی ارائه می‌دهند، مناسب می‌باشد. همچنین انتخاب خوبی برای سایت‌های مرتبط با غذا و کودکان است.

رنگ نارنجی برای چه سایت هایی مناسب نیست؟

توجه کنید که قدرت نارنجی کمتر از قرمز است پس به عنوان جایگزین قرمز از آن استفاده نکنید. همچنین استفاده از آن در سایت هایی که موضوع جدی دارند، توصیه نمی‌شود.

روانشناسی رنگ‌ها

روانشناسی رنگ قهوه‌ای

روانشناسی رنگ‌ها

تاثیرات مثبت: حس جدیت، طبیعت، واقعیت و پشتیبانی از طریق این رنگ به خوبی منتقل می‌شود.
تاثیرات منفی: نداشتن حس شوخ طبعی، عدم پیچیدگی، سنگینی.

مهم‌ترین شاخصه رنگ قهوه‌ای، ارتباط آن با طبیعت است که حس صمیمت را منتقل می کند.

رنگ قهوه‌ای برای چه سایت‌هایی مناسب است؟

در سایت‌هایی که مربوط به خوراکی‌هایی مانند قهوه و شکلات هستند، تاثیر مثبتی دارد. همچنین برای سایت‌هایی که خدمات مشاوره املاک ارائه می‌دهند، مناسب است. پیشنهاد ما این است که از رنگ قهوه ای برای پس زمینه سایت استفاده کنید.

رنگ قهوه‌ای برای چه سایت‌هایی مناسب نیست؟

استفاده بیش از اندازه از رنگ قهوه ای، در سایت باعث می‌شود که حالت کسل کننده‌ای به کاربر دست بدهد، پس در صفحاتی که نیاز به جلب توجه کاربر دارید از این رنگ استفاده نکنید.

روانشناسی رنگ‌ها

 روانشناسی رنگ صورتی

روانشناسی رنگ‌ها

تاثیرات مثبت: گرما، حس زنانگی، عشق.
تاثیرات منفی: ضعف فیزیکی.

رنگ صورتی از ترکیب رنگ قرمز با سفید ساخته می‌شود برای همین تا حدی خصوصیات رنگ قرمز را دارد ولی به آن تندی نیست.

رنگ صورتی برای چه سایت هایی مناسب است؟

رنگ صورتی برای سایت هایی مناسب است که محصولاتی برای خانم‌ها عرضه می‌کنند.

رنگ صورتی برای چه سایت‌هایی مناسب نیست؟

شاید کمی این نگاه با تبعیض جنسیتی همراه باشد ولی چنین به نظر می رسد که رنگ صورتی برای سایت‌هایی که بیشتر جنبه مردانه دارند مناسب نباشد، برای مثال سایت‌هایی که درباره ابزار و ماشین آلات صنعتی هستند. همچنین استفاده بیش از حد از رنگ صورتی در هر سایتی باعث می‌شود که سایت حالت جلف و پر زرق و برقی پیدا کند.

روانشناسی رنگ‌ها

روانشناسی رنگ قرمز

روانشناسی رنگ‌ها

تاثیرات مثبت: جرات، قدرت، گرما، انرژی، جنگ و هیجان.
تاثیرات منفی: اختلال، تجاوز، تهدید.

رنگ قرمز ضربان قلب را بالا می‌برد و تنفس را سریع‌تر می‌کند. رنگ قرمز ارتباط مستقیمی با شور و اشتیاق، هیجان و حرکت دارد. جنبه‌های منفی رنگ قرمز هم بسیار قدرتمند هستند: مانند علامتی برای آتش سوزی، عصبانیت و خطر.

رنگ قرمز برای چه سایت‌هایی مناسب است؟

برای سایت‌های مرتبط با فشن، سرگرمی، ورزش، بازاریابی، تبلیغات و غذا، رنگ قرمز بسیار مناسب است.

رنگ قرمز برای چه سایت هایی مناسب نیست؟

رنگ قرمز برای همه سایت‌ها مناسب است ولی در استفاده از آن زیاده روی نکنید چون در این صورت جنبه های منفی رنگ قرمز بروز می کنند.

روانشناسی رنگ‌ها

روانشناسی رنگ بنفش

روانشناسی رنگ‌ها

تاثیرات مثبت: اصالت، حقیقت و کیفیت، احساساتی هستند که با رنگ بنفش منتقل می‌شود.
تاثیرات منفی: سرکوب، نادیده گرفتن.

رنگ بنفش از دیرباز به عنوان رنگ درباری و سلطنتی استفاده می شده و از این رو همچنان یادآور ثروت و قدرت است.

رنگ بنفش برای چه سایت‌هایی مناسب است؟

اگر از رنگ بنفش تیره استفاده کنید تا حد زیادی حس لوکس بودن را به کاربر انتقال می‌دهید، همچنین رنگ بنفش روشن یادآور بهار و تازگی است. بنابراین این رنگ‌ها برای سایت‌هایی که لوازم آرایشی عرضه می کنند بسیار مناسب است. به طور کلی بنفش برای سایت های مرتبط با خانم ها و دختران نوجوان تاثیر مثبتی دارد.

رنگ بنفش برای چه سایت هایی مناسب نیست؟

برای جلب توجه رنگ بنفش مناسب نیست. همچنین در هر سایتی که از رنگ بنفش تیره استفاده کنید، حس سنگین و منفی به مخاطب انتقال خواهید داد.

روانشناسی رنگ‌ها

 

روانشناسی رنگ سبز

روانشناسی رنگ‌ها

تاثیرات مثبت: هماهنگی، توازن، تازگی، آسایش، طبیعت، صلح.

تاثیرات منفی: خستگی، رکود، رطوبت.

رنگ سبز یادآور توازن و سلامت است همچنین حس صلح و آرامش را القا می‌کند.

رنگ سبز برای چه سایت هایی مناسب است؟

رنگ سبز یکی از رنگ‌هایی است که سیستم چشم انسان آن را به راحتی تشخیص می‌دهد و آنالیز می‌کند.استفاده از آن در سایت باعث ایجاد حس آرامش است. برای سایت هایی که دارو و خدمات بهداشتی محیطی ارائه می‌کنند، بهترین انتخاب می‌باشد.

رنگ سبز برای چه سایت هایی مناسب نیست؟


رنگ سبز برای سایت‌هایی که خدمات تکنولوژی و کالا‌های لوکس عرضه می کنند، مناسب نیست.

روانشناسی رنگ‌ها

روانشناسی رنگ آبی

روانشناسی رنگ‌ها

تاثیرات مثبت: هوش، ارتباطات، اعتماد، وظیفه، منطق و ارامش.
تاثیرات منفی: سردی، بی نظمی، غیر صمیمی.

رنگ آبی یکی از پرطرفدارترین رنگ‌ها بین شبکه‌های اجتماعی است چون حس ارتباط و اعتماد را انتقال می دهد.

رنگ آبی برای چه سایت هایی مناسب است؟

رنگ آبی برای شبکه‌های اجتماعی، بانک‌ها و خدمات پزشکی مناسب است.

رنگ آبی برای چه سایت‌هایی مناسب نیست؟

رنگ آبی برای سایت هایی که با غذا مرتبط هستند، مناسب نیست.

روانشناسی رنگ‌ها

جمع بندی

در این مطلب روانشناسی رنگ ها را بررسی کردیم و همچنین با استفاده از مثال‌های واقعی توضیح دادیم که چه رنگی برای چه سایتی مناسب است ولی دنیای رنگ‌ها مخصوصا برای طراحی وب سایت بسیار گسترده است. توصیه ما به شما این است که برای بهترین تاثیر، به پرسونای کاربران و مخاطبان سایت توجه کنید. همچنین برای نتیجه بهتر چند رنگ را در کنار هم قرار دهید که در سایت توازن ایجاد شود ولی تنها از ۲ تا ۴ رنگ استفاده کنید. بعد از طراحی و پیاده سازی، رفتار کاربران را مطالعه کرده و اگر تاثیر نهایی مثبت نبود، رنگ‌ها را عوض کنید. در حال حاظر یکی از سایت های موفق که توسط تیم پونه مدیا طراحی شده و توانسته به تلفیق رنگ بسیار زیبا دست پیدا کند سایت شهرآهن می باشد.

امتیازی ثبت نشده است.