با ما در ارتباط باشید: 0314566
آنالیز سئو سایت

سئو (SEO) در ساده‌ترین تعریف خود، این گونه است: تغییراتی که در سایت ایجاد می‌کنید تا در موتورهای جستجو، رتبه بهتری بگیرد. سئو را با جمله‌های ساده تعریف می‌کنیم اما ماهیت آن ساده نیست چرا که برای بهینه سازی سئو، نیاز به استراتژی‌های مناسب دارید. از آنجایی که الگوریتم‌های گوگل مرتبا تغییر می‌کنند لازم است شما هم برای رسیدن به اهداف خود، استراتژی سئو را به روز کنید.

آنالیز سئو سایت یکی از آن کارهایی است که به شما کمک می‌کند استراتژی‌های بهتری طراحی کنید. در مقاله پیش رو از پونه مدیا به طور مفصل درباره آنالیز سئو سایت صحبت می‌کنیم. ببینیم مفهوم آنالیز سئو سایت چیست، چه شاخص‌هایی دارد و مناسب‌ترین ابزارها برای آنالیز سئو کدام هستند. برای مشاهده فایل نمونه و کسب اطلاعات بیشتر درباره مطالب مهم درج شده در پروپوزال سئو به منظور ارتقا دانش خود برای عقد قراردادهای سئو با ما در پونه مدیا همراه بمانید. برای کسب اطلاعات تکمیلی در رابطه با سئو پیشرفته و نحوه پیاده سازی آن می توانید به سایت پونه مدیا مراجعه کنید. 

مفهوم آنالیز سئو سایت چیست؟

آنالیز سئو به تجزیه و تحلیلی گفته می‌شود که شما بر روی سئوی سایت خود انجام می‌دهید تا نقاط ضعف و قدرت آن را بیابید. همچنین ببینید در کدام بخش‌های سایت، پتانسیل بیشتری برای بهینه سازی سئو وجود دارد. ضمنا لازم است سایت خود را ممیزی کنید و راه را برای خزیدن Crawlerهای موتور جستجو هموار نمایید. پس از هر آنالیز سئو متوجه می‌شوید استراتژی‌هایی که پیاده سازی کرده‌اید تا چه میزان موفق بودند. نقص‌های استراتژی پیشین را می‌یابید و عواملی که مانع گرفتن رتبه‌های بالا بوده‌اند کشف می‌کنید.

آنالیز سئو اهمیت دارد چرا که با این تجزیه و تحلیل‌ها متوجه می‌شوید در کدام بخش‌های سایت نیاز به بهبود محتوا دارید، در کدام قسمت‌ها باید سئو تکنیکال را تقویت کنید، با چه تغییراتی تجربه کاربری بهتری ایجاد نمایید، چگونه نظر مثبت موتورهای جستجو را جلب کنید و... . به بیان ساده‌تر باید گفت آنالیز سئو برای ارتقا رتبه در موتورهای جستجو، افزایش ترافیک سایت و موفقیت کسب و کار شما لازم و ضروری است.

با آنالیز سئو دیگر لازم نیست در تاریکی تیری بیندازید و منتظر نتیجه‌های تصادفی و شانسی باشید. بلکه چشم انداز دقیق و واقعی از وضعیت سایت به دست می‌آورید و بر اساس آن می‌توانید تصمیمات بهتری بگیرید. بدون آنالیز سئو سایت امکان ندارد استراتژی‌های مناسبی برای بهبود رتبه در SERP طراحی کنید.

آنالیز سئو سایت

شاخص هایی که لازم است برای سئو سایت آنالیز کنیم چیست؟

برای اینکه آنالیز سئو سایت را به دقت انجام دهید و هیچ فاکتوری را از قلم نیندازید، لیستی از شاخص‌های لازم را آماده کرده‌ایم. شاخص‌ هایی که لازم است برای سئو سایت آنالیز کنیم عبارتند از:

  • رتبه سایت در SERP گوگل

گوگل قدرتمندترین و محبوب‌ترین موتور جستجو در جهان است. اگر قصد دارید سئو را آنالیز کنید باید رتبه سایت را در SERP گوگل بررسی نمایید. چک کنید و ببینید جایگاه سایت شما در لیست نتایج جستجو گوگل چیست؟ چه میزان از SERP گوگل در کوئری‌ها و کلمات کلیدی مرتبط به سایت شما اختصاص پیدا می‌کند؟ همچنین بررسی کنید چند صفحه از سایت شما ایندکس شده و رتبه قابل قبولی در گوگل گرفته‌اند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

SERP چیست و صفحه نتایج جستجو گوگل چه خصوصیاتی دارد

پس از بررسی این شاخص‌ها، لیستی از ایرادات استراتژی سئو پیشین بنویسید، محتوا و سئوی صفحاتی که رتبه خوب نگرفته‌اند بهینه سازی کنید، چنانچه صفحات ایندکس نشده در سایت وجود دارند مانع را برطرف نمایید و به طور کلی مشکلات این شاخص را رفع کنید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

12 جواب برای "چرا وب سایتم در گوگل ایندکس نمی شود؟"

  • بررسی URLها و متا دیسکریپشن‌ها

بهتر است URL هر صفحه شامل ۴ یا ۵ کلمه معنادار باشد که موضوع محتوای صفحه را نشان ‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم کلمات انگلیسی انتخاب کنید و آن‌ها را با خط فاصله از یکدیگر جدا نمایید. اگر URL بعضی صفحات سایت شما بی معنا یا بیش از اندازه طولانی است، می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید. البته توجه داشته باشید چنانچه این صفحات ایندکس شده و رتبه خوبی در گوگل دارد، لازم نیست تغییری در URL ایجاد نمایید زیرا ممکن است رتبه صفحه افت پیدا کند.

برای متا دیسکریپشن صفحات سایت نیز بازبینی انجام دهید. بهتر است متا دیسکریپشن حاوی کلمه کلیدی اصلی و یکی از کلمات کلیدی فرعی باشد، همچنین توضیح کوتاهی درباره موضوع صفحه ارائه کند و بدون غلط‌های املایی باشد. اگر متا دیسکریپشن صفحات سایت شما فاقد چنین ویژگی‌هایی است، می‌توانید آن‌ها را در راستای بهبود سئو سایت تغییر دهید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

توضیحات متا یا  Meta Description چیست؟

  • بررسی عنوان و تیترهای صفحه

عنوان یا Title صفحه در اسنیپت نمایش داده می‌شود بنابراین باید جذاب و صحیح باشد تا کابران را برای کلیک کردن تشویق نماید. در آنالیز سئو سایت عنوان و تیترهای صفحات را بررسی کنید و بهبود دهید.

  • بررسی لینک‌های داخلی

سلامت و صحت لینک‌های داخلی سایت را بررسی کنید. باید هر لینک دقیقا به صفحه‌ای که انکر آن معرفی می‌کند هدایت شود. همچنین لینک‌های شکسته ترمیم یا حذف شوند.

  • تجزیه و تحلیل محتوای سایت

تولید محتوا یکی از مهم‌ترین ابزارهای بهینه سازی سئو است. در آنالیز سئو سایت، محتوا را نیزتجریه و تحلیل کنید. ابتدا سراغ صفحات محبوب سایت بروید، اگر ایرادات نگارشی یا غلط‌های املایی مشاهده کردید تصحیح نمایید. محتوای جدید و جذاب به آن اضافه کنید و... . سپس با توجه به رتبه صفحات دیگر سایت، همین تجزیه و تحلیل‌ها را انجام دهید و تلاش کنید صفحات با رتبه نامناسب را بهبود ببخشید تا در آینده رتبه بهتری بگیرند.

  • بررسی تصاویر سایت

ربات‌های موتور جستجو قادر به Crawl تصاویر نیستند بنابراین باید متنی در خصوصیت alt تگ img وجود داشته باشد که مفهوم صفحه را شرح دهد. این قابلیت را متن جایگزین تصویر می‌نامیم. در آنالیز سئو سایت، تصاویر صفحات سایت را چک کنید و ببیند آیا دارای متن جایگزین صحیح و مرتبط هستند یا خیر.

  • تجزیه و تحلیل سئو تکنیکال

مواردی مانند سرعت بارگذاری صفحات سایت، بهبود قابلیت پایش سایت و... از جمله زیر مجموعه‌های سئو تکنیکال هستند که باید آنالیز شوند.

ابزارهای آنالیز سئو در دنیا کدامند؟

در بخش قبلی راجع به مهم ترین شاخص های آنالیز سایت صحبت کردیم. آنالیز سایت‌های کوچک به صورت دستی تا حدودی ممکن است اما وقتی سایت گسترش پیدا می‌کند و هزاران صفحه دارد دیگر نمی‌توان روی چنین روشی حساب کرد. اینجا است که ابزا‌های هوشمند آنالیز سئو سایت به کمک شما می‌آیند.

آنالیز سئو سایت

بهترین ابزارهای آنالیز سئو سایت در دنیا عبارتند از:

  • Google Search Console
  • Ahrefs
  • Moz Pro
  • HubSpot’s Website Grader
  • SEMrush
  • Found’s SEO Audit Tool
  • Majestic
  • Screaming Frog SEO Spider
  • WooRank
  • SEO Site Checkup

از میان این ابزارها، وبمستر گوگل بهترین ابزاری است که به صورت رایگان در اختیار شماست تا سئو سایت را به کمک آن آنالیز کنید.

 

5 از 5