با ما در ارتباط باشید: 0314566
چک لیست طراحی سایت چیست

در حال حاضر بیشتر از 1.1 میلیارد ‌سایت در اینترنت وجود دارد. در نتیجه، زمانی که نوبت به طراحی و راه‌اندازی ‌سایت می‌رسد باید این موضوع را مدنظر داشته باشید که ‌سایتی شما طراحی کرده‌اید قرار است با صدها و حتی هزاران سایت دیگر مقایسه شود. برای اینکه مطمئن شوید سایت شما در رقابت با سایت‌های دیگر پیروز می‌شود، باید اطمینان پیدا کنید که سایت موردنظر از تمامی ویژگی‌های یک سایت کاربردی و جذاب برخوردار باشد. برای رسیدن به چنین سایتی به شما پیشنهاد می‌کنیم برای خود یک چک لیست طراحی کنید. خبر خوش اینکه اگر به مطالعه این مطلب ادامه دهید و از چک لیستی مشابه با چک لیست تخصصی پونه مدیا که به طور انحصاری برای سایت‌های ایرانی تهیه شده است، استفاده کنید، نیازی به گشتن در منابع داخلی و خارجی دیگر ندارید.  

 

مزایای داشتن یک چک لیست برای طراحی سایت

از مهم‌ترین مزایای داشتن یک چک لیست برای طراحی سایت می‌توانیم به مشخص‌شدن جزئیات طراحی و ایجاد برنامه دقیق با زمان‌بندی قابل دستیابی اشاره کنیم. به همین خاطر است که ایجاد چک لیست طراحی سایت یکی از ضروری‌ترین فرایندهای طراحی سایت به شمار می‌رود. باوجوداینکه طراحان خارجی سایت از این چک‌ لیست‌های کاربردی برای پیشبرد اهدافشان استفاده می‌کنند، بسیاری از طراحان و حتی شرکت‌های بزرگ طراحی سایت در ایران از ارزش و اهمیت این چک لیست‌ها هیچ اطلاعی ندارند.

مزایای داشتن یک چک لیست برای طراحی سایت

ما در پونه مدیا به یک چک لیست طراحی سایت مفید و کاربردی دست پیدا کرده‌ایم که نرخ تبدیل بالا سایت را بالا می‌برد و درعین‌حال هیچ کدام از جنبه‌های طراحی سایت را نادیده نمی‌گیرد. از مزایای داشتن این چک لیست طراحی سایت می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • چک‌ لیست طراحی سایت این تضمین را به شما می‌دهد که شما هیچ کدام از ضرب الاجل‌ها را از دست نمی‌دهید و هر پروژه با سرعت مناسب و بدون هیچ‌گونه غفلت جلو می‌رود
  • در این چک لیست قالب‌‌ سایت به دقت بررسی و تصحیح می‌شود، در نتیجه مشکلات اصلی طراحی سایت به حداقل می‌رسد
  • چک لیست طراحی سایت به افزایش امنیت سایت و همچنین اقدامات پشتیبانی کمک می‌کند
  • در صورتی که در چک لیست طراحی سایت تاکتیک‌های سئو مشخص شوند، پیشرفت سایت سرعت قابل توجهی پیدا می‌کند

چک لیست طراحی سایت

چک لیست طراحی سایت ما کاملاً قابل انطباق است. بنابراین شما می‌توانید از آن برای طراحی سایت‌ها مختلف استفاده کنید و آن را بر اساس نیازهای کارفرمای خود تنظیم کنید. چک لیست طراحی سایت پونه مدیا را برای ساده‌تر کردن و سازماندهی فرایند طراحی سایت مد نظر قرار دهید.

بررسی بازار و بررسی رقبا

چک لیست تحقیقات

انجام تحقیقات بر طراحی سایت اولویت دارد. تحقیقات قدرتمند و جامع منجر به درک بهتر کاربر می‌شود و به شما کمک می‌کند محصولی ایجاد که می‌تواند نیازها و خواسته‌های کاربر را بر طرف کند.  

  1. تحقیقات انحصاری برای کاربر خاص
    رفع مشکلات و نیازهای کارفرما هدف اصلی طراحان سایت است. توجه داشته باشید که تعیین نیازها و اهداف کارفرما تنها از طریق روش‌های مختلف تحقیقات کمی و کیفی انجام می‌پذیرد. زمانی که شما به درک کاملی از کاربرتان دست پیدا کنید به سادگی می‌توانید با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کنید و برای ایده‌های اولیه نظرسنجی کنید. شما می‌توانید اطلاعات مورد نظر را از کاربران فعلی و یا کاربران آزمایشی به دست آورید و برای درک دقیق‌تر کاربران خود به مصاحبه و نظرسنجی‌های جزئی‌تر بپردازید. با این کار متوجه خواهید شد چه سایتی با چه ویژگی‌هایی نیازهای خاص کاربران شما را برطرف خواهد کرد.
  2. بررسی بازار و بررسی رقبا
    یکی دیگر از تحقیقات ابتدایی که باید برای آن زمان بگذارید، بررسی سایت‌های موجود در بازار و بررسی نحوه عملکرد سایت‌های رقبا است. این تحقیق به شما کمک می‌کند با ایجاد ویژگی‌های منحصر به فرد بتوانید سایت کارفرما را نسبت به دیگر سایت‌های فعال متمایز کنید. برای این کار لازم است به درک درستی از بازار دست پیدا کنید که با انجام اقداماتی نظیر ایجاد شخصیت کاربر، برگزاری مصاحبه، آنالیز داده‌های بازار باعث محدود شدن مخاطبان هدف می‌شود. در مورد رقبا نیز یادتان باشد که چیزهای فراوانی می‌توانید از آنها یاد بگیرید. برای این کار رقبای اصلی خود را مشخص کنید و با تجزیه و تحلیل آنها به نقاط ضعف و قدرتشان دست پیدا کنید.

چک لیست تحقیقات

چک لیست طراحی

برای طراحی یک سایت کاربردی که از نظر بصری نیز جذاب و منحصر به فرد باشد لازم است عناصری نظیر عناصر ناوبری و عناصر برندینگ که نقش مهمی در تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) ایفا می‌کنند را در اولویت قرار دهید.

  1. برنامه‌ریزی طرح بندی سایت و ریسپانسیو کردن آن
    کارتان با ترسیم تصویر بزرگ‌تر آغاز کنید و در ادامه مسیر جزئیات را مشخص کنید.
  • به احتمال زیاد نرم افزار طراحی سایت این امکان را برای شما فراهم می‌کند که به قالب‌های مختلف سایت دسترسی پیدا کنید. شما می‌توانید تصمیم بگیرید که یک قالب آماده را سفارشی‌ سازی کنید و یا یک قالب را از صفر تا صد طراحی کنید. برای درک این موضوع که سایت شما چقدر توانسته خود را به استانداردهای اولیه نزدیک کند، بهتر است قالب‌های آماده را مورد بررسی قرار دهید، کیفیت آنها را ارزیابی کنید و در نهایت این قالب‌ها را با سایت خود مقایسه کنید.
  • تعیین محتوای صفحات که شامل اطلاعاتی نظیر درباره ما، محصولات و یا خدمات ما می‌شوند نیز در این مرحله انجام می‌شود. ما می‌توانید در این مرحله تصمیم بگیرید که چه اجزایی را وارد صفحات کنید.
  • اگر برای تصمیم گیری در مورد این موضوع که چه عناصری می‌تواند برای سایت شما خوب کار کند و کاربران را به خود جلب کند و یا اینکه قصد دارید از عناصری تقلید کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از طرح‌های سایت‌های دیگر الهام بگیرید و در مورد الگوهای رایج طراحی تحقیق کنید.
  • برای سازماندهی صفحات بهتر است عناصری نظیر سرصفحه‌ها، فهرست‌های پیمایش، قسمت‌های فراخوان، دکمه‌ها، فرم‌ها و پاورقی‌ها که از الگوهای طراحی رایج پیروی می‌کنند و قابل پیمایش هستند را به صورت تقریبی ترسیم کنید.

یک نکته اختصاصی برای حرفه‌ای‌ها:
برای طراحی یک سایت واکنش‌گرا که بتواند به درستی در دستگاه‌های مختلف کار کند، لازم است در این مرحله برای برنامه‌ریزی رابط تلفن همراه اقدام کنید. اگر می‌خواهید سایت را برای موبایل بهینه‌سازی کنید تا کاربر بتواند اطلاعات شما را در صفحات کوچک‌تر نیز به راحتی مشاهده کرده و با آنها ارتباط برقرار کنید، باید عناصر CTA (اقدام به عمل)، تصاویر و مکان‌ فهرست پیمایش را تغییر دهید. اگر در مراحل اولیه طراحی سایت رابط‌های مختلف را برنامه‌ریزی کنید زمان بیشتری را برای آزمایش آنها و کاربران مختلف خواهید داشت که در نهایت منجر به موفقیت سایت شما خواهد شد.

  1. استفاده از وایرفریم‌ها (نمونه‌سازها‌) برای تست طرح‌بندی
    زمانی که دریافتید که سایتی برای کاربران شما مفید خواهید بود، لازم است آن را با وایرفریم‌ها آزمایش کنید. وایرفریم‌ها در حقیقت نقشه‌های دوبعدی سایت هستند که برای ترسیم نمای کلی سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند:
  • ساختار و چیدمان صفحات سایت
  • معماری اطلاعات
  • جریان‌های مطلوب کاربر

برای استفاده از وایرفریم‌های نیازی نیست عناصر نام تجاری و گرافیک را وارد کنید. شما از وایرفریم‌ها استفاده می‌کنید تا رابط‌های اصلی را اعتبارسنجی و آزمایش کنید و مشکلات آن را شناسایی کنید. این کار به شما کمک می‌کند پیش از سرمایه‌گذاری مالی و زمانی در سایت مشکلات رابط‌های کاربری را برطرف کنید. برای ساخت و آزمایش وایرفریم از ابزارهای پرطرف‌دار زیر استفاده کنید:

  • Maze
  • Figma
  • InVision
  • Proto
  • Adobe XD
  1. ایجاد نام تجاری
    در حال حاضر سایت‌ها فروشگاه‌های آنلاین برندهای تجاری هستند، در نتیجه باید اطلاعات محصولات طوری طراحی شوند که بازدیدکننده را تشویق به انجام کاری؛ مانند کلیک کردن بر روی دسته‌بندی محصولات و حتی خرید کنند. مواردی که در ادامه برای شما گردآوری شده‌اند را بررسی کنید، در موردشان تصمیم‌ بگیرید و هر چه سریع‌تر آنها را با کاربرانتان آزمایش کنید:
  • لوگو: اگر تاکنون هیچ لوگوی شرکتی نداشتید، الان باید برای دستیابی به یک لوگوی حرفه‌ای اقدام کنید. با استخدام یک طراح گرافیک و یا از طریق ابزارهای آنلاینی مانند Canva و Snappa برای کسب و کار مورد نظر لوگو تهیه کنید.
  • تایپوگرافی: فونت‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید، اما حواستان باشد که از فونت‌های ساده استفاده کنید. حداکثر سه فونت مختلف را انتخاب کنید و از فونت‌های ایمن در وب مانند فونت‌های Arial، Verdana و Tahoma حتماً یکی را انتخاب کنید. شما می‌توانید با انتخاب فونت‌های ساده مطالب سایت را خوانا و بدون مشکلات و ایرادات خاصی به نمایش بگذارید.
  • پالت رنگ: پیش از اینکه برای طراحی لوگو اقدام کنید باید رنگ‌های برندتان را مشخص کنید. برای این کار کافی است از اصول تئوری رنگ پیروی کنید، رنگ‌های مورد استفاده توسط رقبایتان را بررسی کنید و از رنگ‌های دیگر استفاده کنید. پس از انتخاب رنگ‌ها باید کدهای HEX هر رنگ را یادداشت کنید و پالت نهایی رنگ برند را بسازید. بهترین حالت این است که سایت شما بیش از سه الی ۴ رنگ نداشته باشد.

چک لیست طراحی

چک لیست اقدامات فنی

هدف اصلی طراحان سایت دستیابی به سایتی که به راحتی و به صورت کاملاً روان اجرا شود. برای طراحی سایتی که کارایی بسیار بالایی دارد، مشکلات فنی خاصی در آن مشاهده نمی‌شود و تجربه کاربری یکدستی را برای کاربران خود ایجاد می‌کند، از سه مرحله‌ای که در ادامه برای شما گردآوری شده‌اند پیروی کنید:

  1. ثبت نام دامنه
    با توجه به اینکه نام دامنه یکی از رقابتی‌ترین بخش‌های یک سایت به شمار می‌رود، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب آن عجله نکنید و زمان بگذارید. توجه داشته باشید که نام دامنه اعتبار شما را شکل می‌دهد و پس از آن آگاهی از برند و افزایش فروش رخ می‌دهد که در نهایت باعث بهبود سئو سایت می‌شود.

برای انتخاب بهترین نام دامنه از مراحل زیر پیروی کنید:

  • از انتخاب اسامی و کلمات گیج‌کننده پرهیز کنید و نامی را انتخاب کنید که به راحتی به خاطر سپرده شود
  • اسامی مختصر که بین ۶ الی ۱۰ حرف دارند را انتخاب کنید تا کاربر به سادگی بتواند آن را تایپ کند
  • نام دامنه باید با نام تجاری شما یکسان و یا به آن شبیه باشد
  • از تعریف خط تیره و اسلش خودداری کنید
  • برای بیشتر دیده شدن نام دامنه از پسوندهای دامنه .com، .net، .org و هر پسوند مخصوص ایران استفاده کنید
  1. انتخاب سرویس وب‌ هاستینگ
    انتخاب سرویس وب هاستینگ معتبر نقش مهمی در کیفیت سایت شما ایفا می‌کند. توجه داشته باشید که هاست یا سیستم میزبانی سایت شما می‌تواند بر امنیت و سرعت، رتبه‌بندی سئو و خرابی‌های سایت تأثیر بگذارد.

سرویس‌های وب‌ هاستینگ قابل اعتماد و پرطرف‌دار استفاده کنید: 

  • Bluehost
  • WP Engine
  • Hostgator
  • SiteGround
  • DreamHost
  1. تنظیم گواهینامه SSL
    گواهینامه‌ SSL بر روی وب سرور نصب می‌شود و یک پروتکل و کلید https را فعال می‌کند. این کار باعث می‌شود بین وب سرور و مرورگر اتصال امن و معتبر شکل بگیرد. به طور کلی، برای ورود به سیستم، انتقال داده‌ها و افزایش امنیت تراکنش‌های مالی آنلاین از SSL استفاده می‌شود. به تازگی نیز برای تأمین امنیت سایت‌های شبکه‌های اجتماعی از گواهینامه SSL استفاده می‌شود. زمانی که نماد قفل SSL بر روی نوار آدرس مشاهده شود، کاربر سایت شما را معتبرتر شناسایی می‌کند و با خیال آسوده وارد سایت شما می‌شود.
چک لیست اقدامات فنی
چک لیست اتصال به سیستم های مکمل و پلاگین ها

اگرچه استفاده از سامانه‌های مختلف (حسابداری، مدیریت مشتریان، پورتال و ...) و پلاگین‌های (افزونه‌ها) متفاوت ویژگی های مختلفی را به سایت شما اضافه می کنند، اما از طرف دیگر این ویژگی های اضافی در زمان بارگذاری سایت، سرعت آن را به شکل قابل توجهی کم می کند. برای این که جلو این اتفاق را بگیرید، می توانید سایت را به تعدادی از ابزارها . پلاگین های ضروری مثل گوگل آنالیتیک (Google Analytics) متصل کنین، اما تا جایی که می‌توانید از نصب پلاگین خودداری کنید.

چک لیست اقدامات مربوط به پیروی از قوانین

برای جلوگیری از جریمه شدن و افزایش اعتماد کاربران لازم است اطمینان حاصل کنید که سایت شما تمامی قوانین محلی را رعایت می‌کند. با انتشار اطلاعات شفاف در خصوص کسب و کار و سایت خود، هویتتان را به مشتریان نشان دهید. توجه داشته باشید که مشتریان باید با کمترین تلاش به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند، پس بهتر است تمامی اطلاعات را به صورت همیشگی در وب‌سایت خود قرار دهید. اگر سایت مورد نظر با مضمون مشاوره مانند مشاوره حقوقی و یا پزشکی طراحی می‌شود، حتماً به کاربران توضیح دهید که محتوای موجود در سایت شما جنبه اطلاعاتی دارد و آنها باید برای دسترسی به اطلاعات دقیق‌تر با متخصصان تماس بگیرند.

یکی دیگر از اقدامات ضروری برای سایت های فروشگاهی اقدام برای گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی است که به کاربران شما نشان می دهد سایت شما برای خریدهای الکترونیکی مطمئن است.

تست سایت، آخرین مرحله در چک لیست طراحی سایت

اگر از تمامی مراحل چک لیست پونه مدیا پیروی کرده باشید، زمان آن رسیده است که سایت خود را تست کنید. پیش از اینکه سایت خود را راه اندازی کنید، لازم است آن را توسط کاربران واقعی تست کنید. این کار به شما کمک می‌کند که نحوه عملکرد طراحی خود را آنالیز کنید، تنظیمات مورد نیاز را در لحظات آخر اعمال کنید، مشکلات و باگ‌های احتمالی را برطرف کنید و در نهایت اطمینان حاصل کنید که مشتریان می‌توانند با ورود در سایتی که شما طراحی کرده‌اید بهترین تجربه کاربری را به دست آورند. برای این کار از تکنیک‌های زیر استفاده کنید:

  • برگزاری جلسات حضوری
    جلساتی را برگزار کنید که در آنها کاربران به صورت حضوری از وب‌سایتی که شما طراحی کرده‌اید استفاده می‌کنند. پس از اتمام کار این افراد می‌توانید با آنها مصاحبه کنید و از تجربه کاربری آنها اطلاعات مفیدی به دست آورید.
  • نظارت رفتار کاربران از راه دور
    شما می‌توانید از طریق ابزارهایی مانند Session Recordings و Heatmaps نحوه حرکت کاربران در سایتتان را مشاهده کنید. از همه مهم‌تر اینکه می‌توانید از طریق ضبط رفتار کاربران مشکلات سایت را شناسایی کرده و برای اصلاح این ایرادات اقدام کنید.
  • نظرسنجی
    از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای تست سایت خود انجام دهید، ارائه نظرسنجی دقیق است. از کاربرانی که در این تست شرکت کرده‌اند بخواهید که تجربیات و مشکلات خود را وارد فرم نظرسنجی کنند.
  • تست بتا
    شما می‌توانید به وسیله تست بتا سایت خود را برای کاربران محدودی راه‌اندازی کنید. با این کار می‌توانید بازخوردهای کاربران را گردآوری کنید و از آنها درخواست کنید که مشکلات و ایراداتی که در زمان حضور در سایت با آن روبه‌رو بودند را به شما گزارش دهند.

اکسل چک لیست طراحی سایت

نرم‌افزار تحت وب گوگل شیت یکی از برترین نرم‌افزارهای گوگل است که با سازماندهی داده‌های مختلف این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کند که با خیال آسوده اطلاعات را کم و زیاد کنند و تغییر دهند. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های گوگل شیت افزودن باکس‌ها و سلول‌هایی است که به سادگی می‌توانیم رنگ آنها را تغییر دهیم یا فونت نوشته‌های داخلشان را کوچک و بزرگ کنیم. این ویژگی منجر به ساخت انواع شیت ها و همچنین شیت چک لیست طراحی سایت شده است. علاوه بر امکانات بی‌نظیری که گوگل شیت در اختیار طراحان سایت قرار می‌دهد جالب است بدانید که اطلاعات این نرم افزار به صورت آنلاین و خودکار ذخیره می‌شوند در نتیجه نیازی نیست پس از اعمال هرگونه تغییر اطلاعات را به صورت دستی ذخیره کنیم.

شما هم می توانید یک شیت گوگل را باز کنید و براساس چک لیستی ما، چک لیست طراحی سایت خودتان را طراحی کنید.



5 از 5