با ما در ارتباط باشید: 0314566
اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ به صورت جامع

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ در چند دسته کلی و جزئی تقسیم بندی می شوند. برای مثال، اصطلاحاتی مانند محتوا، تجزیه و تحلیل، قیف فروش، کمپین، محتوای در سایت و محتوای آگاهی از برند، از جمله واژگان و اصطلاحات کلی دیجیتال مارکتینگ هستند که آشنایی با آن ها در ابتدای کار ضروری است. بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوا، بازاریابی همه جانبه، بازاریابی ورودی یا برون مرزی و بازاریابی رسانه های اجتماعی نیز از جمله اصطلاحات جزئی تر دیجیتال مارکتینگ محسوب می شوند. اصطلاحاتی مانند بلاگ، ولاگ (وبلاگ ویدئویی) و کراس چنل (Cross-Channle) نیز در زیرمجموعه بازاریابی رسانه های اجتماعی قرار می گیرند.

بخش مهمی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ به تحلیل یا بیان رفتارهای کاربر مربوط می شوند. مواردی مانند بازگشت سرمایه، گروه بندی مشتریان و شاخص های قابل اندازه گیری، به این دسته از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ مرتبط خواهند بود. در این مطلب از پونه مدیا اصلی ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ را که برای شروع مسیر لازم است بدانید، گردآوری کرده ایم. با ما باشید.

فرهنگ واژگان بازاریابی دیجیتال

آشنایی با اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ می تواند به شما کمک کند تا در صورت نیاز بتوانید آن ها را در جای صحیح خود به کار ببرید. برای مثال، آشنایی با گروه بندی مشتریان باعث می شود تا در مواردی مانند بازاریابی ایمیلی، اطلاعاتی مفیدتر و هدفمندتر را برای مشتریان خود ارسال نمایید. در ادامه انواع اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ را معرفی خواهیم کرد.

لید - Lead

لیدها مشتریانی هستند که تا پیش از این با یک برند یا کسب و کار سر و کار داشته اند. این افراد در آینده با احتمال زیادی از این برند، کالا یا خدمات خریداری خواهند کرد.

لید واجد شرایط - Qualified Lead

برخی از افراد هدف مناسبی برای تیم بازاریابی یک کسب و کار یا شرکت هستند. لید واجد شرایط از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگی است که برای این گونه افراد به کار می رود. تیم بازاریابی با کمی تلاش می تواند محصول یا خدمات خود را به لید واجد شرایط بفروشد.

محتوا - content

متن، ویدئو، صدا، تصویر و هر آنچه که اطلاعات کاربر را در یک زمینه خاص بالا می برد، محتوا نامیده می شود. تولید محتوا برای یک سایت اینترنتی باید با اصول تخصصی انجام گیرد.

تایید اجتماعی - Social approval

یکی از مواردی که می تواند کاربران را به خرید محصول یا خدمات یک نوع کسب و کار تشویق کند، دریافت تایید یا نظرات مثبت از خریداران سابق است. در اصل، تایید اجتماعی، یکی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است که از نظر روانشناختی بر کاربران تاثیر بسزایی خواهد داشت.

اینفوگرافیک - infographic

اینفوگرافیک یک تصویر واضح و طراحی شده است که آمار و اطلاعات زیادی را به مخاطب خود نشان می دهد.

برند - Brand

هر نام و نشانی که بتواند کسب و کار را به کاربران معرفی کند، برند نامیده می شود. برای مثال، هر شرکت با برند مشخص، دارای نام و لوگوی خاص خود است که با آن شناسایی خواهد شد.

تجزیه و تحلیل - Analytics

تجزیه و تحلیل آمار و داده های مرتبط با یک وب سایت کمک می کند تا میزان بازگشت سرمایه و پیشرفت یک کسب و کار مشخص شود. این آمار و اطلاعات عمدتا به میزان مراجعه کاربران و رفتار آن ها در وبسایت مربوط است.

قیف فروش -sales funnel

یکی از مهم ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ قیف فروش است. هنگامی که یک کاربر به دنبال خرید نوعی محصول یا خدمات است، به جستجوی آن در اینترنت می پردازد. در نهایت، با وارد شدن به یک سایت ارائه دهنده و بررسی ویژگی های محصول یا خدمات، می تواند تصمیم به خرید یا خروج از سایت بگیرد. کلیه مراحلی که کاربر از زمان جستجو تا تبدیل شدن به یک مشتری وفادار طی می کند را قیف فروش می گویند.

پرسونای خریدار - Buyer Persona

هنگام طراحی تبلیغات یا محتوای جدید، تعدادی کاربران خیالی را در سایت در نظر می گیرند که رفتار آن ها بر اساس اطلاعات کاربران واقعی تعیین می گردد. طراحی شخصیت ها کمک می کند تا اطلاع رسانی به مخاطبان راحت تر شده و وضعیت تاکتیک های موجود بررسی گردند.

گروه بندی مشتریان - Buyer Segmentation

هر یک از افرادی که به یک وبسایت مراجعه کرده و خریدی انجام می دهند، علاقمندی های خاص خود را دارند. دسته بندی مشتریان یک سایت برای ارسال ایمیل های بازاریابی، به افزایش بازده تعامل با مشتری، مخصوصا در ایمیل مارکتینگ، کمک فراوانی خواهد کرد.

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو - SEO

مهم ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ به حوزه سئو مربوط می شوند. به طور کلی، راه اندازی وبسایت مربوط به یک کسب و کار، ساده ترین مرحله دیجیتال مارکتینگ خواهد بود. سئو یا بهینه سازی موتور جستجو مجموعه ای از اقدامات و فعالیت ها است که کمک می کند تا تعداد بیشتری از کاربران جستجوگر از وبسایت مربوط به یک کسب و کار دیدن کنند. مسلما هر چه تعداد بازدیدهای یک سایت افزایش یابد، احتمال فروش محصول یا خدمات مورد نظر بیشتر خواهد بود.

B2B - Business-to-Business

کسب و کارهایی که محصولات و خدمات خود را به کسب و کارهای دیگر می فروشند، در گروه کسب و کارهای B2B قرار می گیرند.

B2C - Business-to-Consumer

گروهی از کسب و کارها و مشاغلی که محصولات و خدمات خود را به مصرف کننده ارائه می دهند، در زمره شرکت های B2C قرار دارند.

کراس چنل - Cross-Channel

گاهی لازم است برای بازاریابی یک کسب و کار، تبلیغات هدفمند به طور همزمان در کانال های مختلف سنتی و اجتماعی، ارائه شوند. برای مثال، ممکن است یک کمپین تبلیغاتی شامل همه مواردی مانند تبلیغ تلویزیونی، رسانه های اجتماعی و ایمیل مستقیم باشد. بنابراین کراس چنل یکی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است که به کاربرد همزمان روش های متعدد بازاریابی اشاره دارد.

تعامل - Engagement

بازاریابان و مشتریان یک کسب و کار، در طول زمان، با یکدیگر ارتباطی خواهند داشت که تعامل نامیده می شود. این تعامل می تواند به صورت کلیک کردن بر روی یک لینک پیوست و یا ابراز نظر در مورد یک پست در رسانه های اجتماعی، انجام گیرد.

بازگشت سرمایه - ROI

به طور کلی، راه اندازی هر گونه کمپین بازاریابی به یک سرمایه اولیه نیاز دارد. سرمایه اولیه می تواند به صورت پول یا زمان تعریف شود. معمولا تیم بازاریابی باید بازه زمانی یا هزینه ای را که برای دیجیتال مارکتینگ صرف می کند، نسبت به میزان فروش خود بسنجد. نسبت این دو کمیت به یکدیگر، بازگشت سرمایه را نشان می دهد. در واقع، با محاسبه RI مشخص می شود که آیا دیجیتال مارکتینگ برای آن کسب و کار بازده بالایی داشته است یا خیر.

کلیک بیت - Clickbait

یکی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ، کلیک بیت نامیده می شود که به معنای تحریک کاربر برای کلیک کردن بر روی یک لینک خاص خواهد بود. این فرآیند می تواند از طریق به کار بردن برخی اسم های تحریک کننده یا عنوان های عجیب و غریب انجام گیرد.

کمپین - Campaign

برای راه اندازی یا ارتقای یک کسب و کار و وبسایت لازم است از راه های مختلفی به بازاریابی برای محصولات و خدمات بپردازیم. کمپین مجموعه ای منسجم از انواع فعالیت ها و اقدامات بازاریابی است که با یک هدف خاص انجام می گیرند. هدف اصلی از تشکیل کمپین، افزایش فروش برای یک محصول خاص یا گسترش آگاهی درباره ویژگی منحصر به فرد یک محصول جدید خواهد بود.

آگاهی از برند - Brand awareness

مشتریان بالقوه کسب و کار یا شغل شما، نیاز به آگاهی بیشتری دارند تا به مشتری وفادار تبدیل شوند. ارائه اطلاعات و تصاویر درباره ویژگی های متمایز یک نوع محصول و خدمات به مشتریان، با اصطلاح «آگاهی از برند» تعریف می شود.

محتوای داخل سایت - Site content

محتوای داخل سایت یکی از کاربردی ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است. به طور کلی هر وبسایت برای بالا بردن اطلاعات کاربر و در عین حال، بازاریابی محصول خود، محتواهایی در سایت به اشتراک می گذارد که به آن ها محتوای داخل سایت گفته می شود.

محتوای خارج از سایت - Off-site content

یکی دیگر از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ، محتوای خارج از سایت است. این نوع محتواها در یک سایت پربیننده درج شده و در نهایت کاربر را تشویق می کند تا به وبسایت مربوط به یک شرکت یا کسب و کار خاص مراجعه نماید.

نرخ پرش -bounce rate

یکی از پرکاربردترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ نرخ پرش در وبسایت مورد نظر است. نرخ پرش کمیتی است که نشان می دهد چه تعداد از کاربران پس از مشاهده تنها یک صفحه از وب سایت، از آن خارج شده اند. هر چه نرخ پرش یک سایت بالاتر باشد، تیم بازاریابی باید برای بهبود محتوای وبسایت خود تلاش بیشتری به خرج دهد.

نرخ کلیک - click rate

نرخ کلیک به تعداد کلیک هایی مربوط می شود که بر روی یک تبلیغ یا لینک اعمال شده است. نرخ کلیک بالاتر به معنای مشاهده بیشتر تبلیغ یا محتوای مورد نظر خواهد بود.

تجربه کاربری - ux

بخش مهمی از رفتار کاربران در یک وبسایت به ساختار وبسایت و نحوه طراحی آن بستگی خواهد داشت. تجربه کاربری یا ux به طراحی وبسایت اطلاق می شود؛ به طوری که کاربرد آن برای کاربران، راحت ترین حالت ممکن را داشته باشد.

کلمه کلیدی - keywords

به جرات می توان گفت که یکی از مهم ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ در بحث تولید محتوا و طراحی سایت کلمه کلیدی است. کلمه کلیدی به یک عبارت یا اصطلاح عمومی یا تخصصی اطلاق می شود که توسط کاربران زیادی جستجو شده است. یکی از مهم ترین اقدامات سئو سایت نیز بهینه سازی وبسایت هدف برای یک کلمه کلیدی خاص خواهد بود.

وبلاگ - weblog

وبلاگ به بخشی از یک وبسایت اطلاق می شود که تمامی مقالات مرتبط با موضوع وبسایت در آن قسمت بارگذاری می گردند. یک کاربر برای یافتن پاسخ پرسش های خود می تواند به مقالات موجود در وبلاگ سایت مراجعه کند. در صورتی که محتواهای موجود در بخش وبلاگ یک سایت، همگی به صورت ویدئو ارائه شوند، به آن بخش ولاگ می گویند.

نرخ تبدیل - Exchange rate

نرخ تبدیل یکی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است که در بحث بازاریابی اینترنتی اهمیت بسیاری دارد. نرخ تبدیل یعنی تعداد کاربرانی که پس از مراجعه به یک سایت خاص، تبدیل به مشتری شده اند. در اصل، نرخ تبدیل، یک شاخص اندازه گیری برای بازده دیجیتال مارکتینگ در یک کسب و کار خاص محسوب می شود.

چت بات - chat bot

حتما تاکنون این تجربه را داشته اید که در هنگام مراجعه به یک سایت، یک باکس کوچک در کنار صفحه نمایش به صورت اتوماتیک فعال می شود. این باکس ها که چت بات نامیده می شوند، برای ارتباط بین کاربر و ادمین سایت طراحی می گردند. مراجعه کننده به سایت می تواند سوالات و نگرانی های خود را از طریق چت بات با مسئول فروش کسب و کار در میان بگذارد.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

از مهم ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ می توان به عناوین مختلفی که برای بازاریابی های اینترنتی به کار می روند، اشاره نمود. در واقع، دیجیتال مارکتینگ از انواع مختلفی از شاخه ها تشکیل می شود که هر یک از آن ها به اقدامات و مهارت های خاص خود نیاز دارند. در ادامه به معرفی برخی از انواع اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ مربوط به شاخه های مختلف می پردازیم.

بازاریابی ورودی - inbound marketing

بخش مهمی از دیجیتال مارکتینگ به جذب مشتریان جدید مربوط می شود. بازاریابی ورودی به معنای تشویق و ترغیب کاربران جدید به خرید کالا یا خدمات یک شرکت یا کسب و کار خواهد بود. محتواهایی که برای جذب مشتریان جدید تنظیم می شوند، باید عناوین جذابی متناسب با نیاز کاربران داشته باشند. برای مثال، در یک وبسایت فروشنده گوشی موبایل می توان مقاله ای با عنوان "بهترین گوشی در سال 2022 کدام است؟" را درج نمود.

بازاریابی برون مرزی - Overseas marketing

برخی تکنیک های سنتی برای جلب نظر خریداران بالقوه به کار می روند. تماس های تلفنی یا کمپین های بازاریابی ایمیلی از انواع بازاریابی های برون مرزی به حساب می آیند.

بازاریابی رسانه های اجتماعی - Social media marketing

یکی از مهم ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ، اصطلاح «بازاریابی رسانه های اجتماعی» است. به طور کلی، تیم بازاریابی یک شرکت یا کسب و کار باید بتواند از طریق رسانه های اجتماعی مختلف، نظر کاربران را به سوی برند هدف جلب نمایند. برای مثال، ایجاد پست بر روی یکی از رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، می تواند کاربران را به خرید کالا یا خدمات تشویق نماید.

 ایمیل مارکتینگ - e-mail marketing

بسیاری از مشتریان یک وبسایت به دنبال آن هستند تا در اسرع وقت از تخفیف ها یا محصولات جدید ارائه شده در وبسایت محبوب خود مطلع شوند. مواردی از این دست، از طریق ایمیل مارکتینگ در اختیار مشتریان قرار می گیرد. به طور کلی، ایمیل مارکتینگ یکی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است که کاربردهای گسترده ای دارد.

بازاریابی محتوایی - Content marketing

بخش مهمی از یک وبسایت را وبلاگ آن وبسایت تشکیل می دهد. ایجاد محتواهای مفید و قرار دادن آن ها بر روی وبلاگ وبسایت کمک می کند تا کاربران برای رسیدن به پاسخ سوالات خود، به این محتواها مراجعه نمایند. در هر محتوا تلاش بر آن است تا کاربر مراجعه کننده به خرید کالا یا خدمات مورد نظر، تشویق شود. پست های وبلاگ، پادکست ها و خبرنامه های ایمیل، همگی از مجموعه های بازاریابی محتوا محسوب می شوند.

بازاریابی همه جانبه - Comprehensive marketing

بازاریابی همه جانبه به معنای استفاده از انواع روش های بازاریابی اینترنتی برای رونق یک کسب و کار است. در واقع، در کنار سایر اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی همه جانبه معنای وسیع تری خواهد داشت. برای استفاده از روش بازاریابی همه جانبه ممکن است لازم باشد مجموعه ای از بازاریابی های محتوایی، ایمیل مارکتینگ و رسانه های اجتماعی به طور همزمان به کار گرفته شوند.

span data-sheets-value="{"1":2,"2":"اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ pdf"}" data-sheets-userforma">اصطلاحات دیجیتال مارک"ینگ pdf

این ها مهم ترین اصطلاحاتی هستند که ما دیجیتال مارکترها از آن استفاده می کنیم. همه این اصطلاحات به همراه توضیحات آن ها در فایل pdf زیر وجود دارد. فایل را دانلود کنید تا درصورت نیاز بتوانید فوراً به آن مراجعه کنید.

a href="/images/blog/dineli/فرهنگ_واژگان_بازاریابی_دیجیتال.pdf" title="دانلود فایل pdf اص"> دانلود فایل pdf اصطلاحات دیجیتا" مارکتینگ

5 از 5