با ما در ارتباط باشید: 0314566
ابزارهای سئو داخلی

افزایش رتبه سایت در نتایج گوگل به ارزیابی دقیق عوامل سئو وابسته است. برای گوگل مهم است که مخاطب سایت شما را دوست بدارد و درنتیجه کنترل، اصلاح و بهبود سئو لازم و ضروری است. اما این کار بدون ابزار ممکن نیست. طبیعتاً بررسی و تحلیل همه این نکات توسط خودمان تقریباً غیرممکن است.

برای اینکه نکات ضروری از قلم نیافتد می‌توانیم از چک لیست‌های سئو استفاده کنیم. این چک لیست مجموعه‌ای از عوامل مختلف سئو داخلی را که باید بررسی کنید در اختیار شما قرار می‌دهد. در این مطلب مهم ترین ابزارهای سئو داخلی را به شما معرفی می‌کنیم. با پونه مدیا همراه باشید. با مراجعه به سایت پونه مدیا و مطالعه مقالات این سایت می توانید خصوصیات بهترین سئوکار ایران را متوجه شوید. دانستن این موضوع زمانی که بخواهید تبدیل به یک سئوکار حرفه ای شوید و یا یک سئوکار متبحر استخدام کنید؛ کمک شایانی به شما خواهد کرد. 

نکات اصلی سئو داخلی که لازم است بررسی شود

همان طور که گفته شد، سئو داخلی موارد زیادی را شامل می‌شود. تأثیر بعضی از این عوامل بیشتر و بعضی دیگر کمتر است. برای درک بهتر کاربرد ابزارهای سئو داخلی، بهتر است ابتدا با مهم‌ترین نکات سئو داخلی آشنا شویم:

نکات اصلی سئو داخلی که لازم است بررسی شود 

استفاده از کلید واژه اصلی در آدرس سایت

آدرس سایت، اولین و مهم‌ترین فاکتور برای شناسایی محتوای سایت به گوگل و مخاطب است. استفاده از کلمه کلیدی اصلی در آدرس سایت، باعث درک بهتر گوگل از محتوای سایت شما می‌شود.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

بهینه سازی آدرس سایت

استفاده از کلید واژه اصلی در آدرس سایت

عنوان صفحه و توضیحات متا

دومین موضوعی که گوگل برای شناخت سایت شما به آن توجه می‌کند، عنوان صفحه و توضیحات متا است. به‌عنوان مثال، اگر کلمه کلیدی اصلی در ابتدای عنوان بیاید بهتر است، زیرا گوگل فرض می‌کند که کلمات ابتدایی مهم‌تر هستند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

توضیحات متا یا  Meta Description چیست؟

استفاده از کلمه کلیدی در متن

استفاده از کلمه کلیدی در متن

استفاده از کلمات کلیدی در متن، به گوگل کمک می‌کند تا درک بهتری از محتوای شما داشته باشد. قانون دقیقی برای تعداد استفاده از کلمه کلیدی در متن وجود ندارد اما سعی کنید به نسبت خوب و قابل قبولی از آن استفاده کنید.

البته به‌صورت افراطی هم از کلمه کلیدی استفاده نکنید، زیرا به خوانایی متن آسیب می‌زند. گوگل نیز اخیراً نسبت به این موضوع حساسیت زیادی پیدا کرده است، زیرا بعضی سئوکارها بدون تولید محتوای مناسب و فقط با نوشتن مداوم کلمه کلیدی سعی در فریب گوگل داشته‌اند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

چگالی کلمات کلیدی در سئو

لینک سازی داخلی

سایت‌ها معمولاً صفحات زیادی دارند و موجب سردرگمی گوگل در شناسایی ارتباط میان صفحات می‌شوند. لینک سازی داخلی مناسب به گوگل کمک می‌کند تا درک بهتری از ارتباط بین صفحات داشته باشد.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

آموزش لینک سازی داخلی

بهینه سازی تصاویر از نظر سئو

حجم مناسب و متن توضیحات تصاویر، برای بهبود محتوای سایت ارزش زیادی دارد. حتماً برای عکس‌ها از متن توضیحات استفاده کنید تا در صورت ضعیف بودن اینترنت، مخاطب و گوگل حداقل بتوانند موضوع تصاویر را تشخیص دهند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

بهینه سازی تصاویر برای موتورهای جستجو

استفاده مناسب از عنوان‌های فرعی

سعی کنید در مقالات خود از عنوان‌های فرعی مختلف (H1، H2،H3) استفاده کنید تا محتوای شما ساختار بهتری پیدا کند و برای گوگل و کاربران خواناتر باشد.

سرعت بارگذاری صفحه

هرچه صفحه سایت سریع‌تر برای مخاطب لود شود مسلماً کاربر راضی‌تر خواهد بود. به همین دلیل، گوگل سرعت لود صفحه را یکی از عوامل مهم رتبه بندی سایت در نظر می‌گیرد.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

تاثیر سرعت سایت در سئو

محتوای کاربرپسند

محتوایی که برای مخاطب جذاب باشد، باعث گذراندن زمان بیشتر در سایت و ایجاد تعامل بیشتر با ادمین سایت خواهد شد. اگر کاربران به هر نحوی نشان دهند که محتوای شما مفید بوده است، آن محتوا برای گوگل نیز ارزشمند خواهد شد.

عواملی که بیان شد جزو مهم‌ترین نکات تأثیرگذار بر سئو داخلی است. حالا که با سئو داخلی آشنایی بیشتری پیدا کردیم، به سراغ ابزارهای سئو داخلی و نحوه عملکرد آن‌ها برویم.

ابزار woorank

ابزار woorank

یکی از بهترین ابزارها برای بررسی سئو داخلی سایت، وورنک است. این ابزار سایت شما را از نگاه گوگل ارزیابی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا از شرایط سئو سایتتان آگاه باشید. یکی از ویژگی‌های بارز این ابزار، توانایی بررسی جداگانه صفحات سایت است.

نکات اصلی سئو داخلی توسط ابزار وورنک بولد یا برجسته می‌شوند تا بیشتر به آن‌ها توجه کنیم. موارد برجسته را در اولویت اصلاح قرار دهید، زیرا به‌صورت مستقیم بر نمایش سایت شما به گوگل مؤثر هستند.

به اطلاعاتی که در مورد عوامل زیر، تأثیر آن‌ها بر سئو و شیوه حل آن‌ها دریافت می‌کنید توجه ویژه‌ای داشته باشید:

  • توضیحاتِ متا (متا دیسکریپشن)
  • لینک‌های داخلی
  • توضیحات تصاویر/توضیحات آلت (alt)
  • نقشه سایت (Sitemap)

ابزار screaming frog   

ابزار screaming frog   

برای شناخت این ابزار، ابتدا باید با مفهوم خزش (Crawl) آشنا شویم. گوگل برای شناسایی محتوای سایتِ شما از ربات‌ها استفاده می‌کند. این ربات‌ها در صفحات سایت می‌چرخند یا به‌اصطلاح خزش می‌کنند و اطلاعات موردنیاز گوگل را فراهم می‌کنند. گوگل نیز با توجه اطلاعاتی که از این ربات‌ها دریافت می‌کند رتبه سایت را مشخص می‌کند.

خب! ارتباط بین مفهوم خزش و اسکریمینگ فراگ چیست؟

این ابزار مثل ربات‌های گوگل عمل می‌کند، با این تفاوت که نقش خزنده سئو (seo spider) را برای شما ایفا خواهد کرد. یعنی در همه صفحات وب‌سایت شما وارد می‌شود و با استخراج داده‌ها، به بهبود و مدیریت سئو کمک می‌کند. خزنده سئو، ابزاری قدرتمند و انعطاف پذیر است که داده‌های کلیدی صفحات سایت را جمع آوری می‌کند تا سئوکاران تصمیمات بهتری بگیرند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

بودجه خزش چیست؟

این ابزار دقیقاً چه‌کاری برای ما انجام می‌دهد؟ مهم‌ترین کاربردهای این ابزار شامل موارد زیر است:

  • یافتن لینک‌های شکسته

حتماً خطای 404 را دیده‌اید یا صفحه‌ای از وب‌سایتتان این اِرور را نشان داده است. این لینک‌ها در دسترس نیستند اما کاملاً هم از بین نرفته‌اند؛ به همین دلیل به آن‌ها لینک شکسته گفته می‌شود.

این ابزار سایت شما را بررسی می‌کند و لینک‌های شکسته مثل 404 را پیدا می‌کند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

  • نظارت بر ریدایرکت‌ها (Redirects)

ریدایرکت یعنی تغییر دادن مسیر لینکِ یک صفحه به صفحه‌ای دیگر. شناسایی این تغییر مسیرها به شما کمک می‌کند تا سازمان دهی بهتری داشته باشید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

ریدایرکت Redirect چیست؟

  • تحلیل عنوان صفحه و توضیحات متا

عنوان صفحه و توضیحات متا کاراکترهای محدودی را نشان می‌دهند، یعنی عنوان صفحه و توضیحات نباید از مقدار مشخصی طولانی‌تر یا کوتاه‌تر باشد. اسکریمینگ فراگ، مدیریت این موارد را برای شما راحت می‌کند.

  • شناسایی محتوای تکراری (Duplicate Content)

اگر محتوا یا آدرس صفحات تکراری باشد، از گوگل نمره منفی می‌گیرید. به کمک خزنده سئو موارد مشابه را شناسایی و برطرف کنید. این موضوع در سئو بسیار مهم است زیرا گوگل به تولید محتوا اهمیت زیادی می‌دهد.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

محتوای تکراری یا duplicate content چیست؟

  • بررسی تگ‌ها

احتمالاً با اصطلاحاتی از قبیل ایندکس و فالو آشنا هستید؛ هر کدام از این موارد را تگ می‌گویند. وقتی شما صفحه‌ای را ایندکس می‌کنید، یعنی آن را به گوگل معرفی کرده‌اید. فالو (Follow) نیز به معنای مجوز بررسی محتوای صفحه برای گوگل محسوب می‌شود.

ابزار سئو داخلی search console google

سرچ کنسول گوگل مهم‌ترین و معروف‌ترین ابزار مدیریت سئو است. این سرویس توسط گوگل ارائه شده است و به ما کمک می‌کند تا در نتایج گوگل جایگاه بهتری کسب کنیم. این ابزار، نحوه نمایش سایت به گوگل را نشان می‌دهد و با فراهم کردن اطلاعات لازم، موجب بهبود عملکرد صاحبان کسب و کار و کارشناسان سئو می‌شود.

سرچ کنسول گزارش‌هایی در مورد عوامل زیر ارائه می‌دهد:

نمایش عبارات کلیدی جست‌وجو شده

 همه عباراتی که وب سایت شما برای آن‌ها در نتایج جست‌وجو نمایش داده شده است در این ابزار قابل مشاهده است. شناخت آن‌ها باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما می‌شود؛ زیرا می‌دانید که باید روی چه کلماتی بیشتر تمرکز کنید.

نمایش عبارات کلیدی طولانی (long-tail)

عبارات کلیدی طولانی در شناخت دقیق کاربران سایت سودمند هستند. مثلاً فرض کنید که سایتی دوست دارد به‌عنوان «بزرگ‌ترین فروشگاه ابزارآلات» شناخته شود، اما اکثر مخاطبان به دنبال جست‌وجوی «بهترین فروشگاه ابزارآلات در غرب تهران» باشند.

تمرکز بر عبارات کلیدی طولانی آسان‌تر است، زیرا باعث هدر رفت منابع در عبارات کلیدی دشوار از قبیل «بزرگ‌ترین فروشگاه ابزارآلات» نمی‌شود. منظور از عبارت کلیدی دشوار، عبارتی است که بیشتر صاحبان کسب و کار در حوزه شما از آن استفاده می‌کنند و رقابت زیادی در آن وجود دارد.

بهبود کدهای HTML

در این قسمت، نکات و پیشنهاد‌های گوگل را پس از خزش در وب‌سایتتان خواهید دید. مشکلاتی مثل عنوان تکراری، عنوان‌های بسیار کوتاه یا بلند، صفحات ایندکس نشده و... را مشاهده می‌کنید.

بررسی بک لینک‌ها

وقتی سایت دیگری لینک صفحه‌ای از سایت شما را انکرتکست کند، در واقع شما بک لینک دریافت کرده‌اید. شناسایی و بررسی بک لینک‌ها اهمیت زیادی دارد، زیرا بک لینک گرفته شده از سایت‌های کم اعتبار، باعث کاهش ارزش شما در رتبه بندی گوگل می‌شود.

نمایش محتوای سایت در موبایل

امروزه بیشتر افراد با موبایل در فضای گوگل جست‌وجو می‌کنند، به همین دلیل سایتی که در موبایل به‌خوبی نمایش داده شود کاربران بیشتری را جذب می‌کند.

سایتی که برای کاربران موبایل اذیت کننده باشد، مثلاً دکمه‌های خیلی کوچک یا خیلی نزدیک به یکدیگر داشته باشد، از نظر گوگل نیز سایت خوبی نخواهد بود. ابزار سرچ کنسول، امکان بررسی این موضوع و مشکلات احتمالی را برای شما فراهم می‌کند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

موبایل فرندلی یا Mobile Friendly چیست؟

کلمات کلیدی هدف

کلیدواژه‌هایی که در تمام صفحات تکرار می‌شوند برای گوگل اهمیت دارند. در واقع، گوگل موضوع سایت شما را بر اساس این کلمات متوجه می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر در پاورقی همه صفحات لینک تلگرام قرار داشته باشد، گوگل فکر می‌کند که موضوع سایت شما در مورد تلگرام است.

در این قسمت می‌توان این بدفهمی‌ها را اصلاح کرد و موضوع اصلی سایت را برای گوگل نمایش داد.

خطاهای مربوط به خزش (Crawl)

شاید به‌طور تصادفی صفحه‌ای را حذف یا فراموش کرده باشید. با سرچ کنسول می‌توانید این صفحات را شناسایی کنید و به‌جای حذف، آن‌ها را به یک صفحه مرتبط یا صفحه اصلی وب‌سایت ریدایرکت کنید.

ریدایرکت بهتر از حذف صفحات است، زیرا اعتبار صفحه قبلی به صفحه جدید منتقل می‌شود و باعث بهبود رتبه آن در نتایج جست‌وجوی گوکل خواهد شد.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

بررسی نقشه سایت (Sitemap)

یکی از اولین کارهایی که باید در وب‌سایت انجام دهید ایجاد نقشه سایت و نمایش آن به گوگل است. این کار، روند نمایش صفحات شما در گوگل را سریع‌تر می‌کند و بررسی صفحات فرعی و کم اهمیت را برای گوگل آسان‌تر می‌کند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

بهینه سازی نقشه سایت و تاثیر آن در سئو سایت

ابزار سئو داخلی seoquake

افزونه SEOquake، صفحات وب‌سایت شما و عملکرد سایت‌های رقیب را امکان پذیر می‌کند. این ابزار به‌صورت افزونه بر روی مرورگرها قابل نصب و راه اندازی است.

قابلیت‌های اصلی این ابزار را به‌صورت مختصر مرور می‌کنیم:

  • بررسی سئو

به کمک این ابزار می‌توانید خطاهای احتمالی سایت که مانع نمایش آن در صفحات جست‌وجوی گوگل است را شناسایی کنید.

  • شناسایی منبع ترافیک سایت رقیب

با این ابزار می‌توانید در مورد رقبایتان اطلاعات کسب کنید و عوامل مختلف بازدید از سایت آن‌ها را مشاهده و بررسی کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا استراتژی خود را تقویت کنید و از سایت رقیب بهتر عمل کنید.

  • چگالی کلمه کلیدی (Keyword Density)

این ابزار امکان مشاهده کلمات کلیدی در صفحه موردنظر را برای شما فراهم می‌کند. کلمات کلیدی با چگالی بالا در ابتدای این نمودار قرار دارند. همچنین نمودارهای جداگانه‌ای برای کلمات کلیدی 1 تا 4 کلمه‌ای وجود دارد.

  • مقایسه دامنه یا URL

یکی دیگر از قابلیت‌های این ابزار، مقایسه دامنه‌های مختلف است. اگر علاقه‌مند به مقایسه شباهت و تفاوت دو آدرس دامنه مختلف هستید، این امکان در ابزار SEOquake وجود دارد.

نتیجه گیری

برای ارزیابی و بهبود رتبه سایت در نتایج گوگل، ابزارهای مختلفی با کارکردهای گوناگون وجود دارد. استفاده از این ابزارها به شما کمک می‌کند تا مشکلات سایت خود را شناسایی و برای رفع آن‌ها برنامه ریزی کنید.

مهم‌ترین ابزار برای مدیریت سئو، سرچ کنسول است و اطلاعات بسیار زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد. آمارهای آن مستقیماً از گوگل دریافت می‌شود و به همین دلیل اعتبار زیادی دارد. همچنین با کمک این ابزار می‌توان بعضی از مشکلات مربوط به سایت را برطرف کرد.

هر کدام از ابزارهای سئو داخلی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد، پس توصیه می‌شود که بسته به نیاز خود، مجموعه‌ای از آن‌ها را استفاده کنید تا دید بهتری نسبت به شرایط سایتتان به دست آورید.

5 از 5