با ما در ارتباط باشید: 0314566
بهینه سازی آدرس سایت

در زمینه بهینه سازی سئو، نکات ظریفی وجود دارد که تا هر جایی این کار ها را انجام بدهید، منفعت هایی برای شما خواهد داشت. البته ما توصیه نمی‌کنیم که با وسواس و حساسیت زیاد این کار‌ها را انجام دهید، بلکه پیشنهاد می‌کنیم اصول و قوانین مهم را در این زمینه بدانید و به کار ببندید. یکی از قسمت‌هایی که لازم است در بهینه سازیسئو داخلی سایت به آن توجه کنید، آدرس یا URL سایت می باشد.

شاید توجه به آدرس سایت، چندان مهم به نظر نرسد ولی توجه داشته باشید که تأثیر آن به صورت غیر مستقیم بر رتبه سایت شما خواهد بود. برای مثال یکی از جا‌هایی که آدرس سایت و بهینه بودن آن اهمیت خود را نشان می‌دهد، در لیست نتایج جستجو و یا همان اسنیپت، است.

در این مطلب می‌خواهیم به بهینه سازی آدرس سایت بپردازیم و همچنین بدانیم که هر کدام از تغییراتی که بر روی URL اعمال می‌کنیم تا چه حد بر سئوی سایت، تأثیر خواهد داشت. در حال حاضر، موتور‌های جستجو مانند گوگل، بسیار به دقت سایت‌ها را بررسی می‌کنند بنابراین مطمئن باشید که هر کاری برای بهینه سازی سئو انجام می‌دهید از چشم آن‌ها دور نخواهد ماند و تاثیراتی بر رتبه سایت می‌گذارد.

بهینه سازی آدرس سایت

در ادامه تعدادی از نکات برای بهینه سازی آدرس سایت و به طور کلی URL را نام می‌بریم:

1- URL باید خوانا و قابل درک باشد

گفتیم که در حال حاضر ربات‌های موتور‌های جستجو، پیشرفت بسیاری کرده‌اند و روز به روز، درک آن‌ها بیشتر شبیه به انسان‌ها می شود. حالا فرض کنید که برای صفحات وب سایت خود از URLهایی استفاده کرده‌اید که چندان خوانا نیستند، ممکن است با خود فکر کنید که چه اهمیتی دارد URL به چه شکلی باشد؟! ولی یک لحظه صبر کنید و این نکات را در نظر بگیرید. اولاً که درک ربات‌ها بسیار شبیه به درک انسان‌ها شده است و خیلی سریع می‌توانند با معنی بودن یا نبودن کلمات را حتی در URL بفهمند. از طرفی مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای بهینه سازی سئوی سایت انجام بدهید این است که کاربران را در نظر بگیرید و وب سایتی ایجاد کنید که کاربر محور باشد. وقتی کاربری URL صفحه‌ای از وب سایت شما را در نتایج جستجو یا در لینک های دیگر می‌بیند، قطعاً ظاهر URL بر انتخاب او تأثیر خواهد داشت. در ادامه می‌توانید تصاویری از URLهای خوانا و قابل قبول را با انواع دیگر ببینید و مقایسه کنید.

 

در اسنیپت سوم مشاهده می‌کنید که URL صفحه ناخوانا و بی معنی به نظر می‌رسد.

2- وجود کلمات کلیدی در URL

شاید بار‌ها شنیده باشید که استفاده از کلمات کلیدی در URL می‌تواند تأثیر مثبتی برای سئوی سایت داشته باشد. این نکته می‌تواند تا حدی قابل توجه باشد. پس تا جاییکه ممکن است از کلمات کلیدی و مرتبط با مطلب صفحه در URL استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که گفتیم تا حدی این کار می‌تواند به نفع سئو باشد. اگر بخواهید از کلمات کلیدی طولانی در URL استفاده کنید، ممکن است تأثیر عکس و منفی برای صفحه شما داشته باشد. پس فقط تا حدی معقول و خلاصه از کلمات کلیدی استفاده کنید یعنی تنها مقداری که URL را برای کاربران جذاب کند و به آن‌ها این سیگنال را بدهد که مطلبی که در جستجوی آن هستند در این صفحه موجود می‌باشد.

وجود کلمات کلیدی در URL می‌تواند از سه طریق بر سئوی سایت تأثیر داشته باشد. برای مثال ممکن است آدرس صفحه‌ای از وب سایت شما در سایت‌ها، بلاگ‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی کپی و لینک شود. قطعاً اگر این URL شمایی منطقی و مرتبط با مطلب درون خود داشته باشد، کاربران بیشتری را تشویق به کلیک کردن می‌کند.
یکی دیگر از اتفاقاتی که می‌تواند بیفتد این است که اگر آدرس صفحه‌ای از سایت شما جایی لینک شود ولی برای این لینک هیچ انکر متنی وجود نداشته باشد، خود URL با معنی و مفهومی که انتقال می‌دهد، کاربران را برای کلیک کردن تشویق خواهد کرد.

 

و در آخر اینکه وجود کلمات کلیدی در URL باعث می‌شود کاربران بیشتری در لیست نتایج موتور جستجو، بر روی سایت شما کلیک کنند. کاملاً منطقی به نظر می‌رسد که یک URL تمیز و مرتب، معقول‌تر از انواع نا منظم باشد و از طرفی وقتی کاربر، کلمات کلیدی که سرچ کرده‌ است را در URL مشاهده کند چنین تصور خواهد کرد که مطلبی که در جستجوی آن است قطعاً در این صفحه می یابد.

3- پارامتر‌های دینامیک را از URL حذف کنید

حتماً بار‌ها در استفاده از CMSهای مختلف مشاهده کرده‌اید که برخی از کد‌هایی که در CMS وجود دارند باعث می‌شوند که URLهایی که برای هر صفحه تولید می‌شوند، دینامیک باشند، معمولاً این پارامتر‌های دینامیک برای پیگیری کلیک‌ها، بوجود آمده‌اند ولی همان‌طور که مشاهده کرده اید، در نهایت URL صفحه به شدت زشت و نامرتب و در عین حال بی‌معنی به نظر می‌رسند. این نکته به‌خصوص زمانی می‌تواند به ضرر ترافیک سایت شما باشد که لینکی از صفحه وب سایت در شبکه‌های اجتماعی کپی شود. بر اساس تحقیقات متخصصان سئو، مشخص شده است که URLهای با معنی و مرتب، کاربران بیشتری را به کلیک کردن تشویق می‌کنند.

 

در اسنیپت سوم مشاهده می‌کنید که پارامتر‌های داینامیک، ظاهر URL را بی معنی جلوه می‌دهند.

4- با کوتاه کردن URL، صفحه را محبوب‌تر کنید

اگر URL صفحات وب سایت شما، طولانی باشد، تأثیری بر قضاوت گوگل و موتور‌های جستجوی دیگر نخواهد داشت ولی برای کاربران وضعیت متفاوت است. اگر قرار باشد کاربران بخواهند آدرس صفحه‌ای از وب سایت شما را در صفحات شبکه‌های اجتماعی کپی کنند یا آن‌ها را در ایمیل‌ها با دوستان خود به اشتراک بگذارند، آدرس‌های کوتاه و منظم، تأثیر مثبت تری خواهد داشت و صفحات وب سایت شما را بین کاربران محبوب‌تر خواهد کرد.

نکاتی دیگر برای بهینه سازی آدرس سایت

- بهتر است در آدرس صفحات سایت، از فولدر‌ها، کمتر استفاده کنید. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که استفاده از خط تیره و جدا کردن کلمات خیلی شکیل تر از استفاده از / و فولدر‌ها می‌باشد.

 

- توصیه می‌کنیم که URL صفحه با مطلبی که در آن درج شده است ارتباط بیشتری داشته باشد تا کاربران بیشتری را برای کلیک کردن تشویق کند.

- تا جاییکه امکان دارد علایم را از آدرس صفحات حذف کنید و برای جدا سازی از خط تیره استفاده کنید.

- سعی کنید در URL تنها از حروف کوچک لاتین استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب بسیاری از موارد مؤثر در بهینه سازی آدرس سایت را نام بردیم ولی همان‌طور که گفتیم لازم نیست تمام نکات را با حساسیت به کار ببندید بلکه تا جاییکه ممکن است URL سایت را با معنی و مرتب ایجاد کنید.

امتیازی ثبت نشده است.