با ما در ارتباط باشید: 0314566
تحقیق کلمات کلیدی | آموزش تحقیق کلمات کلیدی

یکی از بهترین راه ها برای پیدا کردن جواب در هر موضوعی تحقیق در خصوص آن است. پس جای تعجب ندارد که شما برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی نیز باید در ابتدا تحقیق را انجام دهید. اگر شما از ابتدای کار کلمه ای انتخاب کنید که توسط هیچ کاربری جستجو نمی شود، همانند این می ماند که در قبل از شرکت در مسابقه از دور خارج شده اید.
تحقیق کلمه کلیدی برای شناخت مخاطبان از اهمیت بالایی برخوردار است یعنی شما با انجام تحقیق و جمع آوری اطلاعات می توانید مشتریان فرضی خود را بهتر بشناسید و بفهمید آن ها برای پیدا کردن کالا، خدمات و یا اطلاعات شما چه اصطلاحاتی را در گوگل جستجو می کنند. هنگام تحقیق کلمات کلیدی شما باید برای سه سوال داده جمع آوری کنید: کاربر برای چه چیزی جستجو می کند؟، چه تعداد افرادی در این زمینه سرچ می کنند؟، کاربران اطلاعاتی که در جواب آن ها ارائه می شود را در چه قالبی می خواهند؟

تحقیق کلمه کلیدی چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی به پروسه پیدا کردن کلمات یا اصطلاحاتی می گویند که کاربران و مشتریان شما آن ها را در موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ، یوتیوب و ... جستجو می کنند. بعد از پیدا کردن کلمات کلیدی شما باید با آنالیز و مقایسه، کلماتی که برای وبسایت شما بهترین موقعیت را بوجود می آورند، شناسایی کنید. تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می کند جواب سوالات زیر را به راحتی پیدا کنید:

  • بدست آوردن رتبه برای یک کلمه چقدر سخت است؟
  • اگر برای این کلمه کلیدی رتبه خوبی بدست بیاورم چه ترافیکی برای سایتم به همراه دارد؟
  • چه نوع محتوایی باید برای این کلمه تولید کنم؟
  • چقدر امکان دارد افرادی که این عبارت را جستجو می کنند به مشتری من تبدیل شوند؟
  • آیا برای کسب رتبه در یک کلمه نیاز به تبلیغات گوگل دارم؟

پیدا کردن بهترین جواب برای سوالات بالا به شما کمک می کند در رقابت کلمات کلیدی موفق باشید. حال که با اصطلاح تحقیق کلمه کلیدی آشنا شدید وقت آن رسیده که به سراغ مرحله پیاده سازی برویم.

مراحل پیدا کردن کلمات کلیدی 

برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی بهتر است مراحل زیر را طی کنید:

  • برای پیدا کردن کلمات کلیدی سایت از تکنیک سوال پرسیدن استفاده کنید.

قبل از اینکه بتوانید کسب و کاری را از طریق موتورهای جستجو رشد بدهید باید آن را بشناسید، از اهدافشان مطلع بشوید، گروه مشتریان آن ها را مشخص کنید و ... . فرقی نمی کند شما برای کسب و کار خودتان به دنبال کلمه کلیدی مناسب می گردید یا می خواهید سئو سایت یکی از مشتریان خود را با پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی بهبود ببخشید.
خیلی از افراد این مرحله مهم را به طور کامل حذف می کنند چرا که فکر می کنند، می دانند برای چه کلماتی باید در صفحه اول گوگل قرار بگیرند پس زمان گذاشتن برای این مرحله از نظر آن ها بیهوده است. حقیقت این است که بیشتر مواقع کلماتی که شما می خواهید با آن ها در صفحات اول گوگل قرار بگیرید با کلماتی که کاربران شما جستجو می کنند، متفاوت است.

بیاید این موضوع را با یک مثال خوشمزه باز کنیم. فرض کنید شما می خواهید برای سایت یک شیرینی فروشی بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنید. برای اینکار باید مشتریان آن ها را بشناسید و در نتیجه نیاز دارید سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  1. مشتریان این مغازه دنبال شکلات، دسر و تنقلات با چه طمع هایی هستند؟
  2. چه افرادی برای این کالا ها جستجو می کنند؟
  3. مشتریان در چه زمانی از روز به دنبال دسر می گردند؟ (آیا ماه خاصی از سال جستجو بالا تر می رود؟ مثلا برای ولنتاین یا نزدیک عید نوروز)
  4. چگونه برای دسر های مختلف جستجو انجام می دهند؟ (چه کلمات و اصطلاحاتی استفاده می کنند؟ با گوشی سرچ می کنند یا دسکتاپ؟جستجوی صوتی هم انجام می دهند؟)
  5. چرا مردم به دنبال دسر و شیرینی می گردند؟ (برای خرید عمده، کادو دادن، استفاده شخصی و ....)
  6. مشتریان احتمالی در چه موقعیت جغرافیایی هستند؟ (مشتریان محلی یا از سراسر ایران، اصلا محصولات این شیرینی فروشی قابلیت ارسال بدون از بین بردن کیفیت کالا را دارد؟)
  7. و آخرین و مهمترین نکته اینکه شما چگونه می توانید بهترین نیاز تمام این افراد را برطرف کنید؟

با پاسخ به این سوالات شما می توانید برای مشتریان خود بهترین کلمات را پیدا کنید.

  • کاربران چه کلماتی را جستجو می کنند؟

شاید شما به راحتی بتوانید کسب و کار خود را توضیح دهید اما مخاطبان شما چگونه به دنبال خدمات، کالاها و کسب و کارتان می گردند؟ جواب این سوال مهمترین قدم برای پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی است. مسلما شما چندین کلمه مد نظر دارید که می خواهید برای آن ها رتبه خوبی بدست بیاورید، این کلمات می تواند کالاها، خدمات و یا یک محتوای خاص روی سایت شما باشد. این کلمات نقطه ی شروع خوبی برای پیدا کردن کلمات کلیدی است. فقط کافی است آنها را در ابزاری مثل keyword research tool وارد کرده و میانگین سرچ کلمه در ماه را بررسی کنید. این موضوع به شما کمک می کند تصمیم بگیرید چه ترکیبی از این کلمه بیشتر جستجو می شود. برای مثال ما کلمه "شکلات شیری" را در این جستجوگر قرار دادیم لیست زیر در نتایج ارائه شد.
keyword research tool


در پروسه پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی می بینید که سختی این کلمات از 0 تا 100 متغیر است (در ادامه متن شما را با سختی کلمات بیشتر آشنا خواهیم کرد)، با اینکه شما باید کلماتی را که مشتری جستجو می کند، هدف قرار دهید اما در بعضی مواقع بهتر است کلماتی که رقابت در آنها پایین تر است را نیز در دستور کاری خود قرار دهید. این کلمات می توانند با راحتی بیشتری به نتایج اول گوگل برسند. البته عکس بالا با استفاده از ابزار آنالیز سایت MOZ گرفته شده ما در پونه مدیا از ابزار الکسا برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده می کنیم.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

آموزش کار با ALEXA

  • کلمات مورد نظر شما چقدر جستجو می شوند؟

برای اینکه بتوانید به جواب این سوال دست پیدا کنید شما باید با اصطلاحات و موارد زیر آشنا باشید:

- آشنایی با حجم جستجو

هر چقدر تعداد جستجوی یک کلمه بیشتر باشد شما باید برای کسب رتبه ی بالا، تلاش های بیشتری بکنید. اگر کلمه کلیدی مد نظر شما در نتایج گوگل ویژگی های SERP (ریچ اسنیپت، جعبه اطلاعات و ...) را نیز شامل شود، رتبه گرفتن برای این عبارت از قبل هم سخت تر خواهد شد. در بیشتر موارد نتایج صفحه اول گوگل برای کلماتی که حجم جستجوی بالایی دارند متعلق به برندهای شناخته شده در زمینه کاری شما خواهد بود، نگذارید این موضوع شما را ناامید کند، کافی است با یک محتوای بهتر و قوی تر برای مبارزه با آن ها تلاش کنید. 

- آشنایی با کلمات کلیدی طولانی

خیلی خوب میشد اگه می توانستید برای کلمه "شکلات" توی صفحه اول گوگل قرار بگیرید مگه نه؟ اما این کلمه بیش از 24000000 نتیجه در گوگل دارد و بالا آمدن با آن برای نتایج ترافیک طبیعی تقریبا غیر ممکن است. از طرف دیگر این دسته از کلمات قسمت کوچکی از جستجوها را در بر می گیرند و از آنجایی که اهداف پشت جستجوی کلمه شکلات دقیق معلوم نیست، ممکن است محتوای شما مد نظر کاربری که روی لینک سایت شما کلیک می کند، نباشد. مثلا شما انواع شکلات را با هم مقایسه کرده اید اما کاربر می خواهد به صفحه ای برای خرید شکلات برود. نحوه انتخاب کلمات کلیدی طولانی یا بلند به طور کامل برای شما در پونه مدیا آموزش داده شده است.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

کلمات کلیدی طولانی یا long tail keyword چیست

استراتژی انتخاب کلمات کلیدی

حالا که کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کردید وقت این می رسد که با توجه به تعداد جستجوی یک کلمه و رقیب خود برنامه و تحقیق کلمات کلیدی خود را کامل تر کنید.

پیدا کردن کلمه کلیدی با توجه به فعالیت رقبا

شما تا الان با استفاده از روش های بالا یک لیست از کلمات کلیدی تهیه کرده اید. چطور می دانید کدام کلمه را باید اول هدف قرار دهید؟ این فکر خوبی است که شما اول سراغ کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالایی بروید که رقبایتان روی آن ها کار نکرده اند. یا کاملا برعکس این موضوع اول سراغ کلماتی بروید که رقیب های شما برای آن ها رتبه بالا دارند. انتخاب اول از آنجایی که شما را برای یک کلمه از رقیب جلو می اندازد خوب است. راه دوم یک استراتژی تهاجمی است که شما را وارد رقابت یک به یک با سایت رقیب می کند. 

یافتن کلمات کلیدی برای فصول خاص

فعالیت برای شرکت ها در همه فصول یکسان نیست. شما یک لباس فروشی را در نظر بگیرید این مغازه در فصل های گرم باید با کلمات مخصوص لباس های تابستانی در نتایج اول گوگل قرار بگیرد و در فصل زمستان برای پالتو و لباس های گرم. یافتن بهترین کلمات کلیدی برای سئو این سایت ها از اهمیت مهمی برخوردار است. شما می تواندی با داشتن اطلاعات کافی در خصوص کلمات ترند های فصل برای داشتن یک بازاریابی در فصل های خاص تلاش کنید. مثلا شما می دانید خرید شکلات برای ولنتاین در ماه بهمن بیشتر می شود، پس می توانید در این ماه محتوا، مسابقات و ... را با عناوینی مربوط به ولنتاین تولید کرده و از این راه فروش را بالا ببرید.

پیدا کردن کلمات کلیدی با توجه به جغرافیا

شما می توانید لیست کلمات کلیدی خود را با توجه به یک موقعیت جغرافیایی تغییر دهید. مثلا در یک شهر از ایران برای کالایی که شما می فروشید، اصطلاح خاصی استفاده می کنند. شما می توانید در یک محتوا این اصطلاح را توضیح داده و از آن صفحه به کالای خود لینک سازی کنید. البته در بحث جغرافیا این یک قسمت کار است. اگر شما سایتی را اداره می کنید که فقط فروش محلی در آن ممکن است برای پیدا کردن کلمات کلیدی سئو باید این موضوع را در نظر بگیرید. مثلا سایت خود را برای "بهترین شیرینی فروشی اصفهان" سئو کنید.  

یافتن بهترین کلمات کلیدی با کمک گوگل

اگر نمی خواهید از ابزارهای آنالیز کلمات کلیدی استفاده کنید، می توانید از گوگل کمک بگیرید. قسمت پیشنهادات گوگل به شما نشان می دهد کلمات شما با چه ترکیبی توسط کاربران جستجو می شوند.

پیشنهادات گوگل

یک قسمت دیگر از گوگل که برای تحقیقات کلمه کلیدی بدرد شما می خورد بخش Searches related to است. شما می توانید به راحتی در این قسمت کلمات کلیدی بدرد بخور را پیدا کنید. البته نکته ای که در این قسمت وجود دارد این است که اگر شما سایتی با هزاران صفحه داشته باشید (مثل یک سایت فروشگاهی) و مطالب سایتتان زیاد باشد استفاده از گوگل بسیار زمان بر خواهد بود چرا که باید برای تک تک کلمات و مشتقات آن ها جداگانه جستجو انجام دهید. استفاده از گوگل برای پیدا کردن کلمات کلیدی بیشتر برای وبسایت های نو پا پیشنهاد می شود.

کلمات کلیدی مرتبط در گوگل

پیدا کردن سختی کلمات کلیدی

متخصصان سئو به طور معمول دشواری رتبه بندی یک کلمه کلیدی را به صورت دستی اندازه می گیرند. یعنی با مشاهده صفحات دارای رتبه برتر برای کلمه کلیدی مورد نظر. آنها عوامل مختلفی را برای قضاوت در مورد سخت یا آسان بودن رتبه بندی در نظر می گیرند از جمله:

  • تعداد (و کیفیت) بک لینک ها.
  • رتبه بندی دامنه (DR)
  • طول مطالب، ارتباط، تازه بودن
  • استفاده از کلمه کلیدی هدف، مترادف، موجودیت ها
  • قصد جستجو
  • نام تجاری و غیره.

این روند از یک سئوکار به سئوکار دیگر متفاوت است زیرا در مورد آنچه در اینجا مهم است و مهم نیست اتفاق نظر وجود ندارد. یک نفر ممکن است معتقد باشد که رتبه دامنه مهم است و دیگری فکر کند که طول مطالب و تازگی نقش مهم تری دارد.
این عدم اتفاق نظر زندگی را برای سازندگان ابزار تحقیق در مورد کلمات کلیدی کمی دشوار می کند زیرا هر کدام سعی می کنند چرا که آن ها نمی توانند سختی رتبه بندی کلمات کلیدی را به صورت یک فاکتور معین اندازه گیری کنند.

پس از صحبت با بسیاری از متخصصین حرفه ای در مورد سیگنال های سختی کلمات کلیدی تمام آن ها در مورد یک فاکتور اتفاق نظر داشتند: بک لینک برای رتبه بندی بسیار مهم است. در آخر فرقی نمی کند شما با استفاده از چه ابزاری سختی را اندازه می گیرید نکته مهم استفاده از این ابزار ها برای ساده تر کردن کار است. برای پیدا کردن سختی کلمات می توانید از ابزارهایی نظیر ماز، الکسا، Ahrefs، Semrush و ... استفاده کنید.
بعضی از سایت ها کلمات کلیدی با سختی بالا را به طور کامل به کنار می گذارند. این تصمیم به دو دلیل یک اشتباه بزرگ به حساب می آید:

- شما باید هر چه زودتر سراغ کلمات کلیدی با سختی بالا بروید چرا که برای دریافت بک لینک در این کلمات نیاز به زمان دارید. هرچه زودتر این صفحه را تولید و برای ارتقا آن تلاش کنید احتمال موفقیت شما بالاتر خواهد رفت.

- به کلمات با سختی بالا به چشم لینک های احتمالی نگاه کنید. درست است که کسب رتبه برای کلمات با سختی بالا زمانبر خواهد بود اما اگر شما محتوای آن ها را به بهترین شکل تولید کنید و برای ارتقا تمام تلاش خود را بکنید احتمال جذب لینک را برای وبسایت خود بالا برده اید.

در انتها تحقیق سختی کلمات به این دلیل اهمیت دارد که به شما نشان بدهد برای کسب رتبه در یک کلمه چه میزان تلاش نیاز دارید. برای پیدا کردن سختی کلمات فقط به ابزار های بررسی کلمه کلیدی تکیه نکنید چرا که هیچ ابزاری به طور کامل پیچیدگی الگوریتم های گوگل را درک نکرده است.

بررسی نرخ کلیک یکی از روش های پیدا کردن کلمات کلیدی

نرخ کلیک یا Cost Per Click نشان می دهد که بازاریابان برای هر کلیک حاضر به پرداخت چه هزینه ای هستند. این موضوع بیشتر به بازاریابان مرتبط است تا سئوکاران اما می تواند یکی از فاکتورهای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب باشد. برای مثال کلمه "قهوه ساز شرکتی" با نرخ کلیک 12 دلار یک کلمه گران به حساب می آید چرا که افراد زیادی به دنبال خرید دستگاه قهوه ساز برای شرکت خود هستند اما کلمه "چطور یک قهوه اسپرسو خوب درست کنم؟" CPC صفر را به خود اختصاص داده چرا که افرادی که این عبارت را جستجو می کنند دنبال اطلاعات هستند نه کالا.

نرخ کلیک

توجه داشته باشید که نرخ کلیک از حجم جستجو فرار تر است. حجم جستجو برای یک کلمه در ماه های متوالی ثابت می ماند اما CPC هر لحظه امکان بالا و پایین شدن دارد. نرخ کلیکی که شما در سایت های مختلف مشاهده می کنید مال آن لحظه ای است که اسکرین شات گرفته شده و برای امروز شما بدرد نمی خورد. برای اطلاع از آخرین نرخ کلیک از ابزار گوگل ادوردز استفاده کنید.

پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی با توجه به فرمت محتوا مد نظر کاربر

شما باید بررسی کنید که کاربر از سرچ یک کلمه چه انتظاری دارد و با توجه به این انتظارات صفحه مورد نظر را به او ارائه بدهید. از انواع فرمت های محتوا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کوئری اطلاعاتی : کاربر در این جستجو به دنبال اطلاعات خاصی می گردد. مثلا "بهترین روش های درمان سرماخوردگی " ، "نام یک برند" یا "طول برج ایفل".
  2. جستجوهای مسیر یابی : در این نوع از سرچ کاربر به دنبال صفحه ای خاص در اینترنت می گردند. مثلا صفحه فیسبوک یا اینستاگرام شما، آدرس دقیق یک رستوران و ... .
  3. کوئری معاملاتی: کاربر در این جستجو به دنبال انجام کاری است، مثلا خرید بلیط هواپیما، یا گوش دادن به یک آهنگ.
  4. تحقیق در مورد کالا: در این گونه از جستجو ها کاربران می خواهند کالایی که شما ارائه می دهید را با یک برند دیگه مقایسه کنند پس شما باید جزئیات زیادی را در این نوع محتوا بنویسید.
  5. جستجوهای محلی : در بعضی موارد مطالبی که کاربران جستجو میکنند با توجه به مکانی است که در آن قرار دارند. مثل : مطب دکتر، داروخانه، رستوران و ...

شما می توانید هنگام تحقیق کلمات کلیدی مطالب و صفحات خود را با توجه به انواع کوئری که در بالا به آن اشاره کردیم دسته بندی کنید.

 

5 از 5