با ما در ارتباط باشید: 0314566
قواعد استفاده از پاپ آپ در طراحی سایت

آقای ایتن زاکرمن بعد از تقریبا ۲۰ سال از اختراع پاپ آپ، عذر خواهی کرد، او می‌گوید فکر نمی‌کرده که روزی اختراعش باعث اذیت کاربران اینترنت شود. بهر حال زمانی که آقای ایتن زاکرمن کد پاپ آپ را برای اولین بار نوشت، دنیای مجازی اینقدر همه گیر و شلوغ نبود. همچنین ایشان ابراز کردند که نیت اولیه خیر بود. در آن سال‌ها پاپ آپ یک ویژگی خوب داشت و آن هم این بود که تبلیغات را از فضای سایت اصلی جدا می‌کرد و اگر کاربر علاقه‌ای به دیدن آنها نداشت می توانست پنجره را ببندد.

ولی بعد‌ها زمینه رقابت برای همه کسب و کار‌ها در اینترنت فراهم شد و این شد که برای مثال گاهی به یک سایت مراجعه می کنید که یک موزیک دانلود کنید و به محض ورود با انواع و اقسام پاپ آپ ‌های تبلیغاتی مواجه می شوید. بر اساس تجربه کاربران می‌توانیم بگوییم که هر وقت وارد چنین سایت هایی بشوید خیلی سریع تمام پاپ‌آپ‌ها و سایت اصلی را می‌بندید و اصلا این روش از تبلیغ و آگهی تاثیر گذار نیست.

ولی یک لحظه صبر کنید درست است که استفاده از پاپ آپ‌های تبلیغاتی باعث شد که کاربران اینترنت کلافه شوند ولی مانند هر عنصر تبلیغاتی دیگر شاید با استفاده به جا از پاپ‌آپ‌ها بتوانید نرخ تبدیل سایت را بالا ببرید. با این مطلب همراه باشید به قواعد استفاده از پاپ آپ در طراحی سایت بپردازیم.

پاپ آپ چیست؟


پاپ آپ یک قطعه کد جاوا اسکریپت است به کمک این کد می‌توانید مشخص کنید که مثلا اگر کاربر در سایت کلیکی انجام داد، صفحه پاپ آپ ظاهر شود. حتما انواع آن را در سایت‌ها دیده اید که برای آگهی های تبلیغاتی و یا اعلام تخفیف‌های ویژه نمایش داده می‌شوند.

انواع پاپ آپ

Modal

رایج‌ترین نوع پاپ آپ، Modal است. این نوع پاپ آپ به محض ورود کاربر به سایت یا بعد از چند ثانیه نمایش داده می‌شود. معمولا این پاپ آپ‌ها را در گوشه صفحه قرار می‌دهند.

 پاپ آپ در وب سایت

Interstitial

این نوع از پاپ آپ معمولا کل فضای صفحه را در بر می‌گیرد و از ابتدای ورود کاربر به سایت نمایش داده می‌شود.

پاپ آپ

Notification Bar

Notification Barبه این شکل است که در کل زمان حضور شما در وب سایت به نمایش در می‌آید و همیشه همان جا باقی می‌ماند برای مثال شما صفحه را اسکرول می‌کنید و این پاپ آپ همچنان در قسمت بالای صفحه است.

چرا باید از پاپ آپ استفاده کنیم؟

در دیجیتال مارکتینگ شما نیاز دارید که تبلیغات انجام دهید و همچنین نیاز دارید که تبلیغات شما توسط کاربران دیده شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پاپ آپ این است که توجه کاربر را به خود جلب می‌کند حتی اگر پاپ آپ خیلی هوشمند و حرفه‌ای طراحی شده باشد، اطلاعاتش را سریع به کاربر انتقال می‌دهد و باعث مزاحمت نمی‌شود. همان طور که می‌دانید در دنیای مجازی امروز میلیون‌ها صفحه وجود دارد که برای نشان دادن تبلیغات، باید با آنها رقابت کنید در ضمن کاربر هم با وجود این همه انتخاب پیش رو، به این راحتی‌ها صبر نمی‌کند و به محضی که تبلیغات و پاپ آپ شما حوصله او را سر برد، صفحه سایت را می‌بندد.
پس می بینید که استفاده از پاپ آپ در طراحی سایت، مانند دو لبه تیغ است. اگر پاپ آپ به خوبی طراحی شده و در جای صحیح نمایش داده شود، توجه کاربر را جلب می‌کند و تبلیغات دیده می‌شود ولی اگر کمی از این حاشیه امن بیرون بزنید یک پاپ آپ اعصاب خردکن می سازید که دشمن سایت خواهد شد.

بعد از ویژگی جلب توجه در پاپ آپ، آنها یک ویژگی دیگر هم دارند، پاپ آپ‌ها، انعطاف پذیر هستند یعنی در طراحی سایت شما می‌توانید یک شمای کلی در نظر بگیرید و در هر جای صفحه که صلاح دیدید از آنها استفاده کنید. پاپ آپ، فضای زیادی از صفحه اصلی سایت را اشغال نمی‌کند. همچنین شما می توانید در هنگام طراحی سایت تصمیم بگیرید که به چه شکلی این پاپ آپ‌ها به نمایش دربیایند. همان طور که گفتیم پاپ آپ یک قطعه کد جاوا اسکریپت است که با یک اکشن از طرف کاربر یا صفحه سایت فعال شده و نمایش داده می‌شود. پس پاپ آپ‌ها برای طراحی سایت می‌توانند تا حد زیاید انعطاف پذیر باشند.

بر اساس تحقیقات و آمار مشخص شده است که اگر پاپ آپ‌ها به درستی طراحی شده باشند و آزار دهنده نباشند می‌توانند تا ۳ درصد نرخ تبدیل در سایت را بالا ببرند و همچنین اگر در طراحی دقت بیشتری به خرج دهید نرخ تبدیل به ۹ درصد هم خواهد رسید.

اخیرا از پاپ آپ‌ها برای پیمایش در صفحه هم استفاد می شود، پس حتما لازم نیست پاپ آپ، کاربر را به خارج از سایت هدایت کند.

پاپ آپ برای پیمایش

آیا پاپ آپ‌ها برای استفاده در موبایل هم مناسب هستند؟

باید بگوییم که پاپ آپ‌ها چندان mobile user friendly نیستند، صفحه نمایش در گوشی‌های موبایل کوچک است، خب اندازه پاپ آپ باید چقدر باشد که محتوای آن قابل دیدن باشد اگر از پاپ آپ کوچک استفاده کنید که محتوا آن دیده نمی شود و توجهی را جلب نمی‌کند همچنین اگر بخواهید از انواع تمام صفحه ای استفاده کنید هم خیلی سریع باعث اذیت کاربر می شوید بهر حالگ وشی‌های موبایل مانند سیستم‌های لپ تاپ دارای ماوس نیستند که کاربر سریع بتواند پاپ آپ را ببندد. پس پیشنهاد می‌کنیم از پاپ آپ در صفحه هایی که قرار است در موبایل نمایش داده شود، استفاده نکنید.
به علاوه وب مستر گوگل قوانین مشخصی وضع کرده است که سایت هایی که در موبایل پاپ آپ نمایش می‌دهند را جریمه می‌کند.

بالاخره پاپ آپ خوب یا بد؟

با تمام نکاتی که درباره پاپ‌آپ در طراحی سایت گفتیم، شاید موافق باشید که از این عنصر هم مانند عنصر‌های دیگر در طراحی وب سایت استفاده کنیم و در یک دوره آزمایشی بررسی کنیم که آیا نتیجه مثبت است یا نه. بهر حال یکی از مهم‌ترین پارامتر‌ها در طراحی سایت این است که سادگی و وضوح صفحه سایت حفظ شود ولی با طراحی یک پاپ آپ خوب، نرخ تبدیل افزایش پیدا می کند و در برابر آن، اگر سهل انگارانه، یک پاپ آپ برای سایت قرار دهید ممکن است بازدیدکنندگان را فراری دهید.

نکات مهم استفاده از پاپ آپ در طراحی سایت

- پاپ آپ را تا جاییکه ممکن است ساده طراحی کنید تا اطلاعات آن سریع قابل درک باشد.
- ظاهر پاپ آپ باید با رنگ و تم کلی سایت، هماهنگ باشد.

- به محض ورود کاربر، پاپ آپ نباید نمایش داده شود، کمی به بازدیدکننده اجازه دهید تا سایت را بررسی کند و همچنین بهتر است در صفحه اول سایت از پاپ آپ استفاده نکنید.

- یک دکمه بستن برای پاپ آپ قرار دهید.

- در پاپ آپ مانند تمام عناصر تبلیغاتی، به این نکته توجه داشته باشید که کاربر باید حق انتخاب داشته باشد و مجبور به دیدن تبلیغات شما نشود.
- اگر پاپ آپ یک بار توسط کاربر در هر جای صفحه بسته شد نباید دوباره در هیچ قسمتی نمایش داده شود.
- اگر کاربران می‌توانند در سایت شما عضو شوند، می‌توانید از پاپ آپ‌های شخصی سازی شده و بهتری برای اعضای سایت استفاده کنید چون بهر حال پرسونای اعضا را بهتر می‌دانید.

در آخر

اگر تصمیم دارید یک سایت پر بازده داشته باشید و می‌خواهید به وسیله آن، کسب و کار شما، بهتر معرفی شود، می‌توانید با مشاوران پونه مدیا تماس بگیرید.

امتیازی ثبت نشده است.