با ما در ارتباط باشید: 0314566
کلمات کلیدی LSI چیست؟ چطور آن ها را پیدا کنیم؟

اگر در زمینه سئو فعالیت می‌کنید حتماً تا به حال عبارت LSI keywords را شنیده‌اید. LSI یا Latent Semantic Indexing یکی از اصطلاحات رایج سئو می‌باشد که بسیاری آن را تکنیکی کلیدی برای بهینه سازی سئو می‌دانند. در این مطلب به شکلی دقیق به بررسی مفهوم کلمات کلیدی LSI و چگونگی پیاده‌سازی آن می‌پردازیم.

کلمه کلیدی LSI چیست؟

برای تعریف دقیق LSI keyword در فارسی نمی‌توانیم تنها به ترجمه لغت به لغت بسنده کنیم، ولی دقیق‌ترین ترجمه می‌تواند به این شکل باشد: ارتباط معنای پنهان کلمات با کلمه کلیدی اصلی.
یعنی برای بهینه سازی سئو سایت، در محتوا، از کلماتی استفاده کنیم که دقیقاً شبیه به کلمات کلیدی اصلی نیستند ولی ارتباط معنایی با آن دارند. در ادامه مطلب به مثال‌های واقعی و دقیق برای درک بهتر LSI keyword می‌پردازیم.

چگونه LSI keywords به بهینه سازی سئو کمک می‌کنند؟

همان‌طور که گفتیم، LSI keywords روشی برای کمک به بهینه سازی سئو هستند، برای مثال اگر سایتی برای Game طراحی کنید، می‌توانید از کلمات Play، Play online و ... استفاده کنید. به این شکل این کلمات که با کلمه کلیدی اصلی، ارتباط معنایی دارند، کلمات کلیدی LSI نامیده می‌شوند و همچنین موتور‌های جستجو مانند گوگل، درک بسیار خوبی از LSI keyword دارند که به دلیل ماهیت آن‌ها، امتیاز زیادی برای رتبه سایت در نظر می‌گیرند چون موتور‌های جستجو متوجه می‌شوند محتوا و هدف سایت به خواست کاربر نزدیک است.

از چشم اندازی دیگر نیز می‌توان این روش بهینه سازی سئو را بررسی کرد. همان‌طور که می‌دانید موتور جستجوی قدرتمندی مانند گوگل روز به روز الگوریتم‌های هوشمند‌تری معرفی می‌کند بنابراین مدت‌هاست که روشی مانند تکرار کلمات کلیدی در محتوا پاسخگوی نیاز سئو نیست. شاید چنین به نظر برسد که قدرت الگوریتم ها و مغز گوگل، کار بهینه سازی سئو را پیچیده‌تر و سخت‌تر کرده، ولی در‌ واقع هر چه مغز گوگل پیشرفت می‌کند، درک ربات‌های گوگل به درک انسان شبیه‌تر می‌شود به خاطر همین، برای بهینه سازی سایت، تنها لازم است محتوای مفید تولید کنیم و طبیعی بنویسیم. 

واقعاً اغراق نیست اگر بگوییم تولید محتوا در حال حاضر مانند صحبت‌های روزمره شده است. حالا که ربات های جستجو درک بهتری نسبت به محتوا دارند، کافیست مفید بنویسیم (صحبت کنیم)، ارجاع‌های دقیق و معتبر داشته باشیم و تا جاییکه ممکن است درباره هر مطلب توضیح‌های دقیق بدهیم. البته تنها صحبت کردن و زیاده گویی به معنی تولید محتوای مفید نیست، باید محتوا واقعاً مفید باشد تا به سئو سایت کمک کند. در ضمن برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید باید کاربر را مد نظر قرار دهید و محتوایی تولید کنید که به درد کاربر بخورد یعنی اصلاً در این فکر نباشید که محتوای شما به نظر ربات های گوگل خوب باشد همچنین وقتی تصمیم گرفتید محتوا را برای کاربر تولید کنید، باید ساده، روان و جذاب بنویسید به این شکل با یک تیر دو نشان زده‌اید، هم محتوا مورد علاقه کاربر است و هم مورد تأیید گوگل.

مثال کلمات کلیدی LSI

با یک مثال دیگر می‌توانیم درباره LSI keywords توضیح بدهیم. فرض کنید با هم در حال گفتگو هستیم و داریم درباره انیمیشن Rick and Morty صحبت می‌کنیم. آیا لازم است در گفتگوی خود فقط و فقط از تعدادی کلمات تکراری صحبت کنیم تا رشته کلام از دستمان در نرود؟ پاسخ منفی است. نه تنها لازم نیست مرتب از عبارت Rick and Morty استفاده کنیم، بلکه می‌توانیم از رتبه این انیمیشن در IMDB ، کاراکتر‌های آن و... هم صحبت کنیم. در اسکرین شات زیر، نتیجه جستجوی ریک اند مورتی را در گوگل می‌بینید:

کلمه کلیدی lsi

کلماتی که با رنگ قرمز مشخص شده‌اند می‌توانند به عنوان کلمات کلیدی lsi استفاده شوند.

اجازه دهید مثالی ساده‌تر برای درک بهتر LSI keyword بگوییم. فرض کنید کلمه‌ای مانند Apple در محتوای یک سایت وجود دارد، حالا موتور جستجو باید از کجا بداند Apple به معنی میوه سیب است یا نام برند Apple؟ پاسخ LSI keywords هستند. این کلمات کلیدی با معنای پنهان و ارتباطی که با کلمه کلیدی اصلی دارند، به موتور جستجو کمک می‌کنند که بفهمد این سیب کدام سیب است. اگر Apple همراه با کلماتی مانند Salad، healthy و diet و ... همراه بود منظور میوه سیب است و اگر با کلماتی مانند iphone، jobs، ipod و ... همراه بود به معنی برند اپل است.

چگونه بهترین LSI keywords را انتخاب کنیم؟

همان‌طور که گفتیم برای داشتن بهترین کلمات کلیدی LSI، لازم نیست کاری خاصی انجام دهید، تنها محتوای مفید تولید کنید و طبیعی بنویسید. با این حال یک سایت به نام LSI Graph به شما کمک می‌کند که LSI keywords مناسبی داشته باشید. کافیست به این سایت بروید، کلمه کلیدی اصلی را بنویسید و دکمه Generator را کلیک کنید.

LSI keywords

 

LSI keywords

همچنین بهترین LSI keywords را می‌توانید در SERP ببنید. یعنی بعد از سرچ کردن کلمه کلیدی اصلی در گوگل، به عبارات پیشنهادی آخر صفحه توجه کنید:

LSI keyword

چگونه ازLSI keywords استفاده کنیم؟

باز هم تکرار می‌کنیم برای اینکه توسط LSI keywords سئوی سایت را بهبود ببخشید، کافیست طبیعی بنویسید. همچنین چند راه وجود دارد که به کمک آنها، تأثیر LSI keywords بیشتر خواهد شد.
باید در تولید محتوا و به‌خصوص در تولید متن، به شکلی عمل کنید که LSI keywords بیشتر به چشم بیایند و حتی با یک نگاه، مشخص شود که متن شما درباره چیست. این کاری است که باید برای جذب کاربر انجام دهید. برای اینکه محتوای شما از دید موتور جستجوی گوگل، مفید و ارزشمند باشد، می‌توانید از LSI keywords در این قسمت‌ها استفاده کنید:

- در عنوان صفحه (page title)
- موضوع مطلب (Tag H1)
- آدرس URL
- تگ‌های META
- متن جایگزین تصاویر (Image Alt)
- اولین پاراگراف مطلب
- متن لینک‌ها
- آخرین پاراگراف مطلب

نکات مهم درباره کلمه کلیدی LSI

اگر تصمیم گرفتید از LSI keywords به شکلی مؤثر در محتوا استفاده کنید و به این شکل سئو سایت را بهبود دهید، باید مراقب باشید که در استفاده از LSI keywords زیاده روی نکنید. اگر هر عبارتی را بیش از اندازه (حتی به طور غیر عمدی) به کار ببرید، مشمول پنالتی گوگل می‌شوید و این تمام زحمات شما برای سئوی سایت را از بین خواهد برد، توصیه ما این است که از هر LSI keyword تنها یک بار در متن استفاده کنید. همچنین برای بهینه سازی سئو می‌توانید از Longtaile keywords یا کلمات کلیدی طولانی نیز استفاده کنید.

در آخر

مانند دیگر تکنیک‌های سئو، دیدید که همیشه باید کاربر را محور تولید محتوا قرار دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید. درست است که قوانینی برای بهینه سازی سئو وضع شده، ولی این قوانین دست و پا گیر نیستند و شما به راحتی با تولید محتوای واقعی و ارزشمند رتبه و بازدید سایت خود را بالا خواهید برد.

5 از 5
5 سال قبل
نظر
خیلی ممنون بسیار مفید بود
نمایش بیشتر
2 از 2 نفر این نظر را مفید دانسته اند