با ما در ارتباط باشید: 0314566
تغییر عنوان صفحات توسط گوگل

هر کوئری جستجویی که در گوگل وارد می‌شود، گوگل پاسخ مناسب را بر اساس کلمات کلیدی مرتبط با هر صفحه نمایش می‌هد. گوگل با استفاده از الگوریتم های پیشرفته‌ای که دارد روز به روز، این فرآیند را با سرعت و کیفیت بیشتری انجام می‌دهد. درست است که هوش مصنوعی گوگل مرتبا در حال پیشرفت است ولی تا به امروز، این موتور جستجو برای نمایش دادن نتایج، تنها به چند آرگومان کلی توجه کرده که جز آرگومان‌های اصلی می‌باشند و بر اساس آن کلمات کلیدی هر صفحه را استخراج می‌نماید. این آرگومان های اصلی که گوگل به آن‌ها توجه می‌کند، عنوان صفحه و توضیحات متا است. یعنی برای اینکه ربات های گوگل متوجه شوند هر صفحه مربوط به چه موضوعی است به این دو عنصر توجه می‌کنند البته موارد دیگری هم وجود دارد که به بهبود این کار کمک می‌کنند ولی همواره عنوان صفحه و توضیحات متا از همه مهم‌تر می‌باشند.

با این حساب واضح است که برای ایندکس شدن صفحه، لازم است کلمات کلیدی از عنوان صفحه و توضیحات متا، استخراج شود. تا اینجا همه چیز ساده به نظر می‌رسد ولی گاهی دیده می‌شود که گوگل عنوان اصلی صفحه را نادیده گرفته و خودش مفهوم دیگری را جایگزین می‌کند.

برای اینکه دلیل این مشکل را بدانید و بتوانید آن را برطرف کنید با ما همراه باشید...

عنوان متا

انتخاب Meta Title

وقتی یک وب سایت ایجاد یا محتوایی برای آن تولید می‌کنید، لازم است که توسط کاربران دیده شود یعنی رسالت هر محتوایی این است که کاربران و بازدیدکنندگان را جذب کند تا وب سایت به هدف خود برسد. از طرفی اولین نقطه‌ای که باید کاربر جذب شود، لیست نتایج جستجو است. باید عنوانی که در نتایج جستجو، نمایش داده می‌شود، متقاعد کننده و مناسب باشد تا کاربر روی آن کلیک کرده و وارد سایت شود.
پس تا اینجا متوجه شدیم، عنوان صفحه نقش حیاتی برای جذب کاربر دارد. حال بدیهیست، گوگل هم به این عنوان نگاه ویژه‌ای دارد. حال می‌خواهیم چند نکته اساسی از ویمستر گوگل برای عنوان متا را نام ببریم و بررسی کنیم:

- باید دقت کنید و بهترین عنوان را برای صفحه در تگ عنوان، مقدار دهی کنید، این عنوان باید به محتوای صفحه بیشترین ارتباط را داشته باشد و به گونه‌ای باشد که وقتی ربات‌های موتور جستجو آن را دیدند و با محتوای صفحه مقایسه کردند، به شکل قانع کننده ای، منظور محتوای صفحه را برساند. برای وبلاگ ها یا سایت‌های سبک که صفحات کمی دارند، این کار به مراتب آسان‌تر است ولی اگر سایتی با صفحات زیاد دارید یا وب سایت در طول زمان، رشد زیادی کرده است، این امکان وجود دارد که عنوان‌های خوبی انتخاب نکرده باشید یا از آن‌ها مطمئن نباشید برای اینکه خیالتان راحت شود می‌توانید به اکانت گوگل وبمستر خود وارد شوید و از قسمت HTML improvments وضعیت عنوان‌های صفحات را بررسی کنید و از مناسب بودن آن‌ها مطمئن شوید.

- بهتر است عنوانی که استفاده می‌کند با مسما باشد و محتوای صفحه را در ۷۰ کراکتر، بیان کند. دلیل ۷۰ کراکتر این است که گوگل در لیست نتایج تنها ۷۰ کراکتر از عنوان را نمایش می‌دهد پس بهتر است عنوانی که انتخاب می‌کنید از این مقدار تجاور نکند. از عنوان‌های تکراری مانند خانه، صفحه اصلی و تماس با ما و مانند این استفاده نکنید.

- گفتیم که گوگل از طریق عنوان صفحه می‌تواند کلمه کلیدی را استخراج کند یا ارتباط آن را با مفاهیم دیگر درک کند، پس مشکلی ندارد که در عنوان صفحه از کلمه یا کلمات کلیدی عیناً استفاده کنیم ولی بهتر است آن‌ها را بیش از یک بار تکرار نکنیم، زیرا در غیر این صورت مشمول جریمه‌های گوگل خواهید شد.

عنوان متا

- یک مفهوم در تولید محتوا به نام Duplicate Content وجود دارد که بدین معنیست که محتوایی که تولید می‌شود باید منحصر به فرد و یکتا باشد. بدیهیست که در محتوای یک وب سایت هم هر صفحه از دیگری متفاوت است و محتوای مخصوص خود را دارد پس باید عنوان هر صفحه هم خاص و منحصر به فرد باشد. برای مثال اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید و محصولاتی را برای فروش ویژه تعیین کرده‌اید باید هر صفحه را با نام منحصر به فردی مشخص کنید که هم خود دچار سر درگمی نشوید و هم عنوان به دست گوگل تغییر نکند.
- باز هم مهم است که بدانید که عنوان صفحه در عین حال که باید با معنی باشد لازم نیست که همه توضیحات را در خود جای بدهد. تنها نکات اصلی و کلیدی صفحه را در عنوان درج کنید و بقیه مطالب و موارد مربوط به محتوای صفحه را در توضیحات متا منعکس نمایید. به این شکل عنوان صفحه شکیل‌تر و حرفه‌ای تر به نظر می‌رسد و هم اینکه در لیست نتایج وقتی نشان داده می‌شود برای کاربران ظاهر جذاب‌تری خواهد داشت.

- حتماً و حتماً وقتی از گوگل وبمستر استفاده کردید و متوجه شدید عنوان برخی صفحه ها تکراری است، آن‌ها را تغییر دهید و نام‌های غیر تکراری و منحصر به فرد برای آنها انتخاب کنید.

عنوان متا

- همان‌طور که گفتیم در عنوان صفحه یا هیچ قسمتی از سایت نباید به شکل غیر منطقی کلمه کلیدی تکرار شده باشد. نه تنها تکرار کلمه کلیدی بلکه تکرار هر کلمه دیگری باعث می‌شود که مشمول جریمه های گوگل شوید و یا اینکه عنوان صفحه بر اساس تصمیم گوگل تغییر کند، برای مثال بسیاری از مشتریان دوست دارند که در عنوان صفحه هم نام برند یا شرکت وجود داشته باشد اگر مشتری اصرار زیادی بر این کار دارد بایستی کلمه نام برند را به صورت مجزا با علایم مجاز، مشخص کنید.

جمع‌بندی

تمام نکاتی که در این مطلب نام بردیم و بررسی کردیم، آسان ولی حساس هستند، اگر این نکات را رعایت نکنید ممکن است گوگل به جای عنوان صفحه عنوان دیگری را انتخاب کرده و در لیست نتایج به کاربر نمایش دهد، گوگل معمولاً برای این جایگزینی مقدار تگ H1 یا H2 را انتخاب می‌کند. پس اگر می‌خواهید همه چیز تحت کنترل شما باشد و اسنیپتی که به کاربران نمایش داده شود همانی باشد که شما می‌خواهید، با استفاده از وبمستر گوگل، تمام این موارد را کنترل کنید. یا اگر وب سایت شما در مرحله ایجاد یا رشد است از ابتدا، با اصول استاندارد، عنوان صفحات را انتخاب نمایید.

امتیازی ثبت نشده است.