با ما در ارتباط باشید: 0314566
محتوای همیشه سبز یا محتوای سبز چیست؟

محتوای همیشه سبز یا Evergreen Content چیست و چگونه می توانید از آن برای استراتژی بازاریابی محتوای خود استفاده کنید؟ به زبان ساده ، محتوای همیشه سبز محتوایی است که از اهمیت بالایی برخوردار است ، از نظر زمان حساس نیست و مدتها پس از اولین انتشار ، باعث افزایش ترافیک سایت میشود. در این مطلب ما محتوای همیشه سبز و اهمیت نوشتن این نوع محتوا را برای شما توضیح میدهیم.

محتوای همیشه سبز یا محتوای سبز چیست؟

محتوای همیشه سبز محتوایی است که هیچگاه قدیمی نمی شود. محتوای همیشه سبز دارای موضوعی است که فارغ از چرخه زمان، همیشه برای خوانندگان جدید است. نام آن نیز از درخت همیشه سبز گرفته شده است؛ گیاهی که برگهای سبز خود را در تمام طول سال حفظ می کند.
اگر نگاه دقیق تری به این موضوع بیاندازیم، خواهیم دید که دو چیز مهم درون آن نهفته است.
• محتوا و عناوین
بین این دو تفاوت هایی وجود دارد که خیلی از مقالات و سایت ها در خصوص محتوای سبز از ذکر آن عاجز هستند.

عناوین همیشه سبز

عناوین همیشه سبز مواردی هستند که اعتبار و جذابیت خود را با گذشت زمان از دست نداده و همیشه در چشم هستند.
در ادامه چند نمونه از عناوین همیشه سبز را برای شما مثال می زنیم:

  • "چگونه لاغر شویم": فرقی نمی کند که در سال 2019 میلادی باشیم یا 100 سال دیگر؛ مردم همیشه خواهان کاهش وزن هستند.
  • "چگونه یک تخم مرغ را سرخ کنیم": تخم مرغ بخشی ثابت از صبحانه های مردم جهان به ویژه ایرانیان است و بسیاری دیگر از وعده های غذایی مورد علاقه جهان را در بر می‌گیرد. مردم به این زودی ها از خوردن تخم مرغ سرخ شده دست بر نمی‌دارند، به همین دلیل علاقه مستمر به یادگیری نحوه سرخ کردن آن وجود دارد.
  • "چگونه سرماخوردگی را درمان کنیم": ویروس سرماخوردگی تا ابد همراه با انسان خواهد بود. البته در طول زمان ژنتیک ویروس تغییر خواهد کرد، اما نام بیماری سرماخوردگی تا همیشه با بشر خواهد بود. از این رو این عنوان تا سال ها اعتبار خواهد داشت و همیشه سرچ می شود.

برخی عنوان های گذرا و قرمز

در کنار عناوین همیشه سبز، عناوین قرمز و زرد نیز وجود دارند که مانند برگ درختان در فصل پاییز روی زمین می افتند. این عناوین معمولا عناوین خبری بوده و مدت زمان اعتبار آنها تنها چند روز یا حداکثر چند ماه است.

  • "انتخابات ریاست جمهوری ایران" - این انتخابات هر چهار سال یک بار اتفاق می افتد.
  • "درخت کریسمس از کجا بخریم" - به همین ترتیب، کریسمس فقط یک بار در سال اتفاق می افتد.
  • "المپیک" - اگر شما هم المپیک تابستانی و هم المپیک زمستانی را حساب کنید، این اتفاق هر دو سال یک بار اتفاق می افتد.
  • "مسابقه ایران و مراکش " - این یک رویداد در جام جهانی بود که تنها یک بار در سال 2018 اتفاق افتاد.

چرا محتوای همیشه سبز مهم است؟

در محتوای همیشه سبز شما محتوایی مینویسید که نیاز به آپدیت های مکرر ندارد. همین موضوع کار تولید محتوا را برای شما راحت میکند و ترافیک ثابتی را به سایت شما وارد خواهد کرد. اما فرض کنید تمام محتواهای شما نیاز به بروز رسانی داشته باشند. در اینصورت شما زمان سختی را سپری خواهید کرد. برای اینکه بهتر این موضوع را درک کنید به مثال زیر توجه کنید.  

زمانی که حسن روحانی در سال 96 به عنوان ریاست جمهوری ایران انتخاب شد، خبرگزاری تسنیم آن را منتشر کرد.
از آنجایی خبرگزاری تسنیم، کیهان، تابناک و ... اولین خبرگزاری هایی بودند که خبر پیروزی حسن روحانی را به عنوان رئیس جمهور منتشر کردند، میزان سرچ انتخابات ایران در 1 روز به اوج خود رسیده بود.
به طوری که میلیون ها بار این کلمه در گوگل سرچ شده بود. اما تنها بعد از گذشت 1 روز از انتخابات که دیگر اغلب مردم از نتایج آن آگاه شده بودند، این کلمه در گوگل سرچ نشد.
این همان جایی است که محتوا می میرد و مانند برگ درخت چنار در پاییز به زمین می افتد. کلمه انتخابات ایران دیگر تا دوره بعدی که 4 سال بعد است برای کسی جذاب نیست و به ندرت سرچ خواهد شد.

محتوای سبز

چگونه عناوین همیشه سبز را پیدا کنیم؟

برای این کار روش های مختلفی وجود دارد. گوگل و سایت های مختلف ابزارهای کاربردی زیادی برای یافتن کلمات کلیدی همیشه سبز ارائه می دهند.
شما می توانید با استفاده از این ابزارها که یکی از بهترین آنها سایت Ahrefs است، پرکاربردترین کلمات کلیدی را پیدا کنید.
این ابزارها اعتبار و همیشه سبز بودن عناوین را با شاخص های مختلف به شما نشان می دهند.
روش بعدی توجه به ترافیک عناوین است. یعنی شما باید ببینید که بیشترین بازدید از چه سایت هایی و از چه مطالبی بوده است.
مثلا کاهش وزن یکی از مطالبی است که همیشه بازدیدکننده دارد. چرا که افراد چاق هیچوقت در دنیا از بین نمی روند و معضل چاقی همیشه وجود دارد.

چگونه محتوای همیشه سبز بنویسیم؟

اکنون که عناوین همیشه سبز را پیدا کرده اید وقت آن رسیده تا برای آنها مطلب بنویسید.
• اما چگونه؟
خیلی ساده عنوان مد نظر را در گوگل سرچ کنید. گوگل همیشه بهترین و باکیفیت ترین مطالب را در صفحه اول خود نمایش می دهد. چند نمونه از آنها را باز کنید و از محتوای آنها مطلع شوید.
مطالب سایت های پربازدید را در کنار هم بگذارید و مقایسه کنید. معمولا 70 درصد آنها حول یک موضوع صحبت کرده اند، اما به زبانی دیگر. شما نیز می توانید از همین منابع برای نوشتن محتوای همیشه سبز خود کمک بگیرید. 

انواع محتواهای همیشه سبز همراه با مثال

  1. محتواهای آموزشی و راهنمای استفاده از یک وسیله : البته در قسمت آموزشی اگر سایت شما مطالب مرتبط با تکنولوژی را کاور میکند احتمال نیاز بروز رسانی وجود دارد. مثلا : آموزش استفاده از فتوشاپ، این آموزش ممکن است تا سالها بدون نیاز به آپدیت ترافیک سایت شما را افزایش دهد اما اگر این نرم افزار یک اپدیت اساسی شود ممکن است جای منو ها و تنظیمات تغییر کند و شما باید با توجه به تغییرات جدید مطلب خود را بروز رسانی کنید
  2. محتوایی برای حل مشکلات : این نوع محتوا برای افرادی که خدمت یا محصول در اختیار کاربر قرار میدهند بسیار مفید است. فرض کنید شما یک فروشنده گوشی موبایل هستید میتوانید با نوشتن یک محتوا در خصوص حل مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری این گوشی ها ترافیک خوبی بدست آورید. برای اینکه این محتوا را تولید کنید باید یک لیست از سوال هایی که ممکن است برای کاربران پیش بیاید تهیه کنید و در محتوای خود جواب این سوالات را به آنها بدهید.
  3. محتواهای لیست اطلاعات: خواه پست های لیست را دوست داشته باشید یا نه ، داده های زیادی وجود دارد که ثابت می کند آنها به سادگی عملکرد بهتری دارند. انواع تحقیقات در مورد CTR ، عملکرد در SERP ، مشارکت اشتراک اجتماعی و غیره انجام شده است که نشان میدهد محتواهایی که در عنوان خود عدد دارند بازدید کننده های بیشتری خواهند داشت. مثلا : 10 تا از بهترین رستوران های اصفهان
  4. محتوای توصیف نظرات کاربران: محتوایی بنویسید که در آن نظرات کاربران را در مورد خدمت یا کالا کاور کند این یک محتوا همیشه سبز به حساب می آید .
  5. محتوای تاریخ و تاریخچه : بعد از اینکه زمینه کاری شما مشخص شد میتوانید در مورد تاریخ این کسب وکار محتوا تولید کنید.

به مثال های زیر برای یک محتوا همیشه سبز توجه کنید.

  1. "با 10 روش بدون اینکه رژیم بگیرید لاغر شوید: اصول کاهش وزن خیلی تغییر نمی کند. بنابراین سعی کنید به جای رژیم های سخت کالری بیشتری بسوزانید." یک محتوا در خصوص این موضوع به راحتی میتواند سالها برای شما ترافیک جذب کند. 
  2. "چگونه تخم مرغ را سرخ کنیم:" این پست در هر سالی منتشر شود هنوز هم همیشه سبز است. چرا که روند کار تغییر چندانی نمی کند و نیازی به روزرسانی پست نیست. "خیلی ساده باید تخم مرغ را در ماهی تابه گذاشت و پس از چند دقیقه آن را از روی شعله برداشت."
5 از 5