با ما در ارتباط باشید: 0314566
تولید محتوا مهم‌تر است یا بک لینک؟

هر بازاریاب یا متخصص بازاریابی دیجیتال می‌داند که بهینه سازی موتور جستجو کاری پیچیده است. شما باید همواره رتبه سایت خود را با کمک انواع پارامترهایی که مرتبا در حال تغییر هستند بالا نگه دارید. یکی از سوالات اساسی که همواره درباره سئو پرسیده می‌شود این است که اولویت تولید محتوا بالاتر است یا بک لینک‌ها؟ در این مطلب سعی می‌کنیم به این سوال پاسخ دهیم.

مقایسه محتوا و بک لینک

در پاسخ به این سوال، همواره دو نوع استراتژی وجود دارد که در اینجا سعی می‌کنیم هر دو را مورد بررسی قرار دهیم.

محتوا یا بک لینک؟

  • استراتژی اول: اولویت بالاتر برای تولید محتوا

محتوا یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سئو است. محتوا را می‌توان یکی از موثرترین ابزارهای مورد استفاده در محصولات و سرویس‌های بازاریابی موجود در پلتفرم‌های دیجیتال دانست. در ادامه دلایل دسته ای که به محتوا بیشتر اهمیت می دهند را با هم بررسی می کنیم: 

1. ایجاد ارزش ثابت توسط محتوا

این مشخص است که اگر بدون هیچ محتوای ارزشمندی به دنبال لینک سازی بروید، به هیچ وجه شانسی برای موفقیت نخواهید داشت. ولی اگر محتوای خوبی تولید کنید به مراجعه کنندگان سایت خود دلیلی کافی برای خواندن و اشتراک گذاری این محتوا با دیگران می‌دهید.

2. محتوای خوب به اشتراک گذاشته می‌شود

به آخرین خرید آنلاین خود فکر کنید. آیا این خرید را بدون بررسی نظرات دیگر خریداران انجام داده‌اید؟ آیا از آشنایان و نزدیکان خود درباره محصول مورد نظر سوالی نپرسیدید؟ حتی شاید به جستجوی آن در دیگر سایت‌ها پرداخته‌اید تا نقد و بررسی عمیق‌تری از آن ببینید. در مورد سایت هم همینطور است.
اگر شما بتوانید محتوایی تولید کنید که خوانندگانش را به اشتراک گذاری آن ترغیب کند، در ادامه کار راحت‌تری برای گرفتن بک لینک از دیگر سایت‌ها هم خواهید داشت.

3. محتوا، عنوان صفحه را مشخص می‌کند

بک لینک‌ها همیشه بیانگر نوع محتوای موجود در صفحه نیستند. در واقع لینک‌ها می‌توانند فقط نشانه‌ای از کلمه کلیدی موجود در متن یک محتوا باشند. اما خود محتوا تاثیر مستقیمی روی عنوان صفحه، تگ‌های هدر، تگ‌های عنوان، لینک‌های داخلی و ... دارد. همانطور که می‌دانید هر کدام از این موارد نقشی اساسی در استراتژی‌های سئو دارند.

4. تاثیر محتوا در ساختار سایت

محتوا می‌تواند به شما در ایجاد ساختار سایت و معماری آن از طریق لینک سازی داخلی کمک کند. با ایجاد ساختار طبیعی لینک سازی داخلی می‌توانید بازدیدکنندگان سایت را به دیگر منابع و گزینه‌های موجود در سایت خود هدایت کنید. ضمن اینکه این کار باعث کشف راحت‌تر صفحات و عناوین مهم سایت توسط موتور جستجو هم می‌شود.

  • استراتژی دوم: اولویت بالاتر برای بک لینکها

حالا نوبت بررسی دلایل گروه دوم مبنی بر قائل شدن اولویت بالاتر برای بک لینک‌ها در مقایسه با تولید محتوا می‌رسد. اصلی‌ترین دلیل آن‌ها، جذب مخاطب بیشتر از طریق بک لینک‌ها است.

1. محتوا بدون مخاطب، بلا استفاده است

این نکته درستی است. حتی اگر ساعت‌ها برای تولید محتوای ارزشمند وقت بگذارید، اگر کسی به مطالعه آن نپردازد زحمتتان به هدر رفته است. مخاطب می‌تواند جانی دوباره به محتوای شما ببخشد. داشتن استراتژی درست در زمینه بک لینک می‌تواند سایت شما را به انواع مخاطبانی که فقط از طریق تولید محتوا امکان دستیابی به آن‌ها را نداشتید برساند.

2. لینک‌ها به سئو هم کمک می‌کنند

شما می‌توانید در هنگام تولید محتوا دقت زیادی روی جنبه‌های سئوی آن داشته باشید. اما لینک سازی، استراتژی مقیاس‌پذیرتری است. شما همیشه می‌توانید لینک‌های مختلفی را به یک محتوا وصل کنید. در حالی که هر محتوا فقط یک بار تکرار می‌شود. در واقع حتی به جای اینکه محتواهای جدیدی بدون هیچ لینکی منتشر کنید، می‌توانید محتواهای قدیمی خود را به روز نمایید.

بالاخره اولویت اصلی با کدام است؟ محتوا یا بک لینک؟

برای پاسخ به این سوال شاید بهتر باشد از زاویه دید موتورهای جستجو به این قضیه نگاه کنیم. آیا توجه اصلی موتورهای جستجو برای رتبه بندی صفحات، به محتوا است یا بک لینک‌ها؟
اصل اساسی در موتورهای جستجو این است که آن چیزی را به جستجوکنندگان بدهند که به دنبالش هستند. این مهم‌ترین نکته‌ای است که باید به آن توجه کنید. تولید محتوای با کیفیت و قرار دادن آن در صفحه اول سایت، تاثیر بسیار زیادی روی افزایش تعداد بازدیدکنندگان شما خواهد داشت. پس از این مرحله، استفاده از بک لینک‌ها می‌تواند راهی عالی و البته لازم برای افزایش مخاطبانتان باشد.
اگر محتوای خوبی نداشته باشید، عملا همه تلاش‌هایتان برای گرفتن بک لینک هم بدون نتیجه و بی معنی خواهد بود. پس اولویت اصلی با تولید محتوای باکیفیت و خوب است. چنین محتوایی می‌تواند بک لینک‌های بیشتری را هم برای شما به ارمغان بیاورد.

منابع:

  1. کدام یک الویت دارد: تولید محتوا یا لینک سازی؟
  2. کدام یک برای وب سایت شما بهتر است: بک لینک یا محتوا؟
  3. کدام یک برای وب سایت شما بهتر است - محتوا یا بک لینک؟
امتیازی ثبت نشده است.