با ما در ارتباط باشید: 0314566
منابع ترافیک وب سایت و تاثیر آن در سئو

عوامل زیادی روی سئوی سایت تأثیر دارند. از این میان، یکی از عوامل قابل اندازه‌گیری با امکان ارتقای نسبتاً ساده، ترافیک سایت است. هدف وب‌ سایتی که دارید این است که ترافیک و لید و بیشتری دریافت کند. به‌همین دلیل، فهمیدن این‌که افراد چطور سر از سایت شما در می‌‌آورند نقشی اساسی در بهینه‌سازی آن دارد. ترافیک وب سایت عاملی تعیین کننده برای میزان موفقیت وب‌ سایت شما و افزایش درآمدتان است. توجه به نکاتی مانند تجربۀ کاربری در وب سایت مهم است؛ اما نکتۀ مهم‌تر این است که بفهمید مخاطبان ایده‌آل‌تان چگونه شما را پیدا می‌کنند.
ترافیک وب سایت به طرق گوناگونی روی سئو تأثیر می‌گذارد و لازم است که منابع مختلف ترافیک سایت و تأثیر هرکدام بر سئو را بشناسید. فقط شما نیستید که نمی‌توانید سایت‌تان را در لیست نتایج موتورهای جست‌وجو پیدا کنید؛ اما این شرایط دائمی نیست. ترافیک سایت مستقیماً رتبۀ شما در صفحۀ نتایج را تغییر نمی‌دهد؛ اما نقش غیرقابل انکاری در تعیین جایگا‌ه‌تان دارد. اگر بخواهیم رابطۀ ترافیک و سئو را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم سایت پربازدیدتر یعنی نتایج بهتر. در این مقاله همراه ما باشید تا بتوانید بهتر از قبل یک استراتژی سئو کارآمد طراحی کنید.

منابع ترافیک وب سایت و تاثیر آن در سئو

منابع ترافیکی وب سایت یا Traffic sources چه هستند؟

ترافیک وب سایت به افرادی اشاره دارد که از یک وب سایت بازدید می‌کنند. هر یک از این افراد به‌کمک شیوه‌ها و منابع مختلفی با سایت شما مواجه شده و به آن مراجعه می‌کنند. با بررسی شرایط ترافیک وب سایت می‌توانید دریابید که کدام‌یک از این منابع احتمالی بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت شما هدایت می‌کنند.
به‌صورت کلی سه منبع اصلی ترافیک سایت وجود دارد که عبارت اند از ترافیک مستقیم، ریفرال و جست‌وجو. در نظر داشته باشید که سایت شما ممکن است منابع ترافیکی دیگری هم داشته باشد؛ اما در بررسی‌های کلی، سه عاملی که ذکر شد به‌عنوان منابع کلیدی ترافیک سایت تلقی می‌‌شوند. با آنالیز هر منبع ترافیکی می‌توانید به اطلاعات منسجم‌تری دربارۀ سایت‌تان دسترسی پیدا کنید.

منابع ترافیکی وب سایت چه نقشی در سئو دارند؟

یک ارتباط ساده میان ترافیک سایت و سئو برقرار است. شناخت منابع ترافیکی و تعیین استراتژی براساس آن‌ها، سبب افزایش بازدید و تعاملات سایت می‌شود. یکی از اهداف سئو نیز افزایش میزان بازدید از سایت است. به‌عبارت دیگر، توجه بیشتر به منابع ترافیکی وب‌سایت می‌تواند سئوی سایت شما را متحول کند.
همۀ منابع ترافیکی وب‌سایت به یک شکل سئو را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند. برخی از منابع ترافیکی تأثیر بیشتری بر سئو دارند؛ اما در کل همۀ این منابع، بسته به نوع تعاملات کاربر در سایت، می‌توانند روی سئو تأثیر بگذارند. برای مثال، برخی از برترین فاکتورهای مؤثر بر سئو عبارت اند از زمانی که شخص در سایت می‌گذراند، تعداد صفحات مشاهده شده در یک بازدید و بانس ریت. بهترین کاری که می‌توانید برای ارتقای سئو از طریق افزایش ترافیک انجام دهید چیست؟ کافیست با در نظر گرفتن تمام منابع ترافیک، وب سایت خود را به‌نحوی طراحی کنید که بیشترین بازدید کننده را به خود جذب کند.

منابع ترافیک وب سایت و تاثیر آن در سئو

با انواع منابع ترافیک سایت آشنا شوید

همان‌گونه که پیش از این نیز اشاره کردیم، همۀ انواع ترافیک تأثیر مستقیمی روی رتبۀ سئو سایت ندارند. برای این‌که بتوانید تأثیر منابع ترافیکی بر سئو را بفهمید باید تفاوت میان انواع منابع ترافیک و نوع فعالیت‌های انجام شده روی وب سایت را بررسی کنید. مهم‌ترین انواع منابع ترافیک وب سایت به شرح زیر اند:

  • ترافیک مستقیم (Direct Traffic): اصلی‌ترین منبع ترافیک که می‌تواند تأثیر مثبتی روی عملکرد سئو بگذارد ترافیک مستقیم است. منابع ترافیک مستقیم، عموماً افرادی هستند که آدرس سایت را در مرورگرشان تایپ می‌کنند، روی لینک موجود در ایمیل کلیک می‌کنند یا از لینک اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند.
    تعداد بازدیدهای ترافیک مستقیم تأثیر بسیار مثبتی بر سئو دارد. بالا بودن میزان ترافیک مستقیم سایت به موتورهای جست‌وجو نشان می‌دهد که سایت شما ارزشمند است.
  • ترافیک ارگانیک (organic search traffic): ترافیک ارگانیک یا جست‌وجوی ارگانیک نتیجۀ مستقیم سئوی خوب است. در ایده‌آل‌ترین حالت، ترافیک ارگانیک از جست‌وجوی کلمات کلیدی یک سایت نشأت می‌گیرد.
    صِرف جست‌وجوی ارگانیک بر رتبۀ سئو تأثیر نمی‌‌گذارد. در حقیقت، اقداماتی که شخص پس از ورود به سایت از طریق این جست‌وجو انجام می‌دهد به سئو کمک می‌کند. همۀ بازدیدکننده‌ها ایده‌آل نیستند؛ اما افرادی که سایت شما را از طریق سرچ ارگانیک پیدا می‌کنند از بهترین بازدیدکنندگان به‌شمار می‌آیند.
  • ترافیک ریفرال یا ارجاعی (referral traffic): زمانی‌که منبع ترافیک شما یک سایت دیگر باشد به آن ترافیک ارجاعی گفته می‌شود. اعتبار بالای ارجاع دهنده شرط ارزشمندی این ترافیک است. می‌توان گفت که قدرت و اعتبار دامین سایتِ منبع سبب ارزش آن می‌شود، نه خود بازدید از سایت. به‎عبارت دیگر ارزش یک بک لینک از سایتی معتبر بیشتر از ارزش چند بک لینک از سایت‌های پراکنده است. تعداد بالای ارجاعات باکیفیت تأثیر شگرفی بر سئو دارد. بازدیدهای حاصل از این بک‌لینک‌ها هم ارزشمندند؛ اما نه به‌اندازه‌ی خود ارجاع.
  • ترافیک شبکه‌های اجتماعی (social media traffic): افزایش ترافیک شبکه‌های اجتماعی نسبتاً ساده است. هر ترافیکی که از هر یک از شبکه‌های اجتماعی شناخته شده مانند فیس‌بوک، لینکدین، یوتیوب، اینستاگرام و ... بیاید، به‌عنوان ترافیک شبکۀ اجتماعی شناخته می‌شود.
    ترافیک شبکه‌های اجتماعی از بسیاری جهات مشابه ترافیک ارجاعی است؛ اما لینک‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی، از نظر افزایش تعداد بازدیدها، مؤثرتر از دیگر انواع ارجاعات اند. تعاملات مخاطبی که به‌وسیلۀ لینک‌ شبکه‌های اجتماعی به وب‌ سایت دسترسی پیدا می‌کند، برای سئو فوق‌العاده است.

منابع ترافیک وب سایت و تاثیر آن در سئو

  • ترافیک خریداری شده (paid traffic): تعریف این نوع ترافیک از نام آن مشخص است. شما می‌توانید برای افزایش ترافیک سایت خود هزینه کرده و در حقیقت ترافیک را بخرید. بازدیدکنندگانی که از طریق سرویس‌هایی مانند google ads، Bing serach ads و ... به سایت شما وارد می‌شوند، این نوع ترافیک را افزایش می‌دهند. به‌صورت کلی، این نوع ترافیک تأثیر چندانی بر سئو نخواهد داشت؛ اما نوع فعالیت و تعاملات شخص می‌تواند این موضوع را تغییر دهد.

منابع ترافیک وب سایت و تاثیر آن در سئو

کدام منبع ترافیک سایت تأثیر بیشتری روی سئو دارد

سؤال دربارۀ اثرگذارترین منبع ترافیک سایت بسیار متداول‌ است. پاسخ این سؤال تا حد زیادی بسته به ماهیت وب‌سایت شما دارد. با این وجود، اگر بخواهیم تنها یک مورد را نام ببریم، ترافیک مستقیم یا direct traffic بیشترین تأثیر را روی سئو دارد. بررسی میزان ترافیک مستقیم و تبیین استراتژ‌ی‌هایی برای بهبود آن، سئو را به شکل مؤثری ارتقا می‌دهد. توصیه می‌کنیم چند منبع ترافیک متنوع داشته باشید. این کار سئوی سایت را ارتقا داده و شانس افت احتمالی ترافیک‌ به‌دلایل مختلف را به حداقل می‌رساند.
برای کسب اطلاعات بیشتر نسبت به منبع ترافیک وبسایت و تاثیر آن بر روی سئو می توانید با پونه مدیا همراه باشید و از خدمات ما استفاده کنید.

5 از 5