با ما در ارتباط باشید: 0314566
حداقل امکانات ساخت پادکست
حداقل امکانات ساخت پادکست

در مباحث گذشته به طور کلی با چگونگی پیدایش پادکست و انواع آن آشنا شدیم و اینکه هدف از تولید آن چیست، هدف گذاری و برنامه ریزی در ساخت پادکست و اینکه با چه موضوعی و در چه زمینه ای محتوا تولید کنیم، اینها همه پیش تولید کار است، اینجا برای شروعِ تولید به امکاناتی حداقلی نیاز است.

گستره‌یِ انتخابِ ابزار و امکانات این کار بسیار وسیع است و با توجه به نیاز شما در خورِ تحقیق. ساخت یک اتاقِ عایق شده‌ی صوتی یا آکوستیک ( شاخه از فیزیک، علم شناخت صوت است که به آن آکوستیک می‌گویند که در آن به طور کلی به چگونگی تولید و انتقال یا انعکاس صوت در محیط مختلف و عکس العمل آن در شکست، بازتاب، جذب و ارتعاشات پرداخته می‌شود) ، تدارک تجهیزات ضبط صدا، میکروفون، اسپیکر، هدفون، پردازشگر و ... همه و همه انتخاب هایی است که لزوم استفاده از آنها با توجه به نیاز شما متغیر است. اگر به این کار به صورت یک حرفه برای شروع یک کسب نگاه کنیم، نیازمندِ بررسی است که در ادامه این به آن می‌پردازیم.

اتاق ضبط ؛
در ضبط صدا، مناسب ترین انتخاب برای رسیدن به بهترین و با کیفیت ترین خروجیِ صدا، ساخت استودیو و یا اجاره آن است (اجاره استودیو در کارهای حرفه ای معمول است) که این کارِ پر هزینه ایست و برای تولید یک پادکست منطق مناسبی ندارد. در نتیجه می‌بایست امکانات یک استودیو را در حد بضاعت خود به خانه یا محیطی که برای این کار مناسب می‌دانید بیاوریم. هر محیطِ بی‌صدا یا آسانتر از آن هر محیط کم صدایی بعد از کمی تغییر، برای ضبط صدا مناسب است. هرچه این فضا کوچکتر باشد طبیعتا کار آماده سازی راحت تر است. مثلا اتاق شخصی شما، این کار با رعایت چند فاکتور اصلی شدنی است.

ابتدا مناسب ترین ساعت شبانه روز را، که تردد کمتری در خیابان صورت می‌گیرد انتخاب کنید، این همه‌ی کار نیست چون دیوار تمام ساختمان‌های ما، همچنین اتاق شما عایق بندی صوتی یا به تعبیر حرفه‌ای آکوستیک نیست. دیوار‌ها به راحتی صدا را منعکس و هم از خود عبور می‌دهند. تمام وسایلی که در چیدمان اتاقتان از آنها استفاده شده پس از برخورد صدا با آنها، انعکاس متفاوتی دارند. اکنون نیاز است که انعکاس صدا را به حداقل برسانید و اتاق را آکوستیک کنیم. به این نکته باید توجه کرد که با توجه به هزینه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید انتخاب ها متفاوت است.

سه انتخاب پیش رو با توجه به هزینه ؛

  • آکوستیک کردن حرفه ای
  • ساخت اتاقک آکوستیک
  • عایق کردن موقت اتاق با لوازم ابتدایی

آکوستیک کردن اتاق ؛

ساخت یک محیط آکوستیک حرفه‌ای، همانگونه که تمام استودیو های صدابرداری عمل می‌کنند کار پر هزینه ای است که به آسانی و بدون داشتن تخصص شدنی نیست. برای انجام این کار با توجه به در نظر داشتن هزینه‌های آن موسسات و گروه هایی با همین تخصص برای ساخت شما را یاری می‌دهند و تنها کافیست که کار را به آنها بسپارید تا شما صاحب یک اتاق کاملا آکوستیک و حرفه‌ای شوید.

ساخت اتاقکِ آکوستیک ؛
راه آسانتر و البته کم هزینه تر نسبت به ساخت استودیو‌ی حرفه‌ای این است که شما قسمتی از اتاق را به این اختصاص دهید و در واقع یک اتاقک آکوستیک درون اتاق شخصی خود بسازید. برای این کار باید فضایی از اتاق را در نظر بگیرید، برای مثال حداقل یک فضای ۱٫۵ در ۲٫۵ متر مربع به ارتفاع ۲ متر. این محیط اتاقک شماست و این فضا باید از فضای اصلی اتاق جدا شود.

بهترین متریال برای ساخت اتاقک که تا حدِ زیادی در عایق کردن صدا هم کمک میکند نئوپان است. اگر میخواهید ظاهر بهتری هم داشته باشد می‌توانید از لترون استفاده کنید. لترون همان نئوپان است با این تفاوت که یک روکش چوب هم دارد که ظاهر کار شکیل تر می‌شود. می‌توانید این کار را به یک نجار بسپارید و ضمنا از او بخواهید درِ اتاقک را به شکلی بسازد که به بیرون با شود و چارچوب آن مانند یک قاب عمل کند که بعد از بسته شدنِ در، از داخل به بیرون شما هیچ منفذی نبینید، درون این قاب و قسمت هایی از در که با آن در تماس است در مراحل بعد باید از لایه های ابر پر شود. همچنین در یکی از دیوار ها هم محلی برای پنجره با ابعادی حداقلی در نظر بگیرید. اگر هم در توانتان هست خودتان دست به کار شوید.

بعد از اینکه اتاقکِ نئوپانی شما حاضر شد لازم است دیوارها صدا گیر یا ساندپروف (هر پوششی که برای کاهش فشار صوت را عایق صوت Soundproofingمی‌گویند) شوند. باید تمام چهار طرف دیوار و سقف را با چند لایه عایق کنید.

ابتدا یک یا دو لایه پشم شیشه روی تمام قسمت های سقف و دیوار بکشید، و کاملا بپوشانید. بعد از آن با یک لایه از ورق های یونولیت با قطر ۳ یا ۵ یک جدار دوم بر روی پشم شیشه ها درست کنید. حالا شما یک اتاقکِ دوجداره دارید که از نئوپان و یونلیت سا­­خته شده و بین جداره های آن را با پشم شیشه پر کرده اید.

ابعاد پنجره‌ای را که در نظر گرفته بودید برای سفارش قاب دو یا سه جداره‌ی شیشه‌ای به شیشه بر بدهید و پس از آماده شدن در این مرحله آن را در اتاقک کارگذاری کنید. منافذ بیرون و داخل را با استفاده از اسپری فوم ماکت پر کنید.

برای ارتباط با بیرون اتاق نیاز است از یک سیستم آیفون (در باز کن) استفاده کنید با این تفاوت که زنگ آن را قطع کرده و از یک لامپ رنگی استفاده کنید که در حین ضبطِ صدا، زنگ آیفون کار شما را خراب نکند.
بعد از انجام تمام این مراحل نوبت به نصب لایه‌ی آکوستیک (acoustic tile) است. برای جلوگیری از انعکاس صدا در داخل اتاقک لایه های آکوستیک را که با کیفیت های متفاوتی در بازار موجود است روی تمام دیوار و سقف داخل اتاق بکشید و کف را هم موکت کنید. تمام شد، شما صاحب یک اتاقکِ آکوستیک شدید.

عایق کردنِ اتاق، با لوازم ابتدایی
آسانترین راه برای عایق نمودن دیوارهای اتاق، برای جلوگیری از ورود صدا به داخل و همچنین مقابله با انعکاس اصوات داخلِ اتاق، پوشاندن تمام دیوار ها و سقف با پارچه‌های زخیم (پتو) است. اگر می‌شود بیشتر وسایل و تزیینات اتاق را هم با پارچه بپوشانید، این کار تاثیر خیلی زیادی در خروجی کارتان دارد. کف اتاق اگر سنگ یا سرامیک است آن را با موکت و فرش بپوشانید.دیوار های اطراف کامپیوتر را با استفاده از شانه تخم مرغ بپوشانید. پشت و اطراف میکروفون یک حفاظ آکوستیک بسازید، دقیقا جایی مقابل صورتتان، به شکلی که میکروفون بین شما و حفاظ صوتی قرار بگیرد. البته شانه‌ی تخم مرغ فقط برای بی هزینه بودن کار استفاده می‌شود. اگر بتوانید کمی هزینه کنید، استفاده از پوشش های آکوستیک با قیمت های متفاوت، گزینه‌ی مناسبی است که در کیفیت کار شما بسیار تاثیر می‌گذارد.

امتیازی ثبت نشده است.